Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Luontainen sijoittuminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Luontainen sijoittuminen

#1

Viesti Andy »

Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota siihen, että jotkut treenaajat tuntuvat sijoittuvan jotenkin luonnostaan oikein kamppailutilanteessa, kun taas toisille pitää kädestä pitäen näyttää että "nyt astut tuonne ja laitat käden tähän". Erityisesti tämä tulee esille clinch-tilanteissa.

Kun opettaa niin jotkut - ja aina ne samat - tekevät treenatessa automaattisesti oikein. Siis hahmottavat, että mihin käsi pitää milloinkin laittaa, että sillä kontrolloidaan vastustajaa ja vaikeutetaan tämän vastatoimia, ilman että tämä erikseen sanotaan. Joillekin taas jos asiaa ei käy läpi niin ne ei-työskentelevät kädet heiluvat missä sattuu ilman mitään funktiota.

Samoin näillä jumalan valituilla sijoittuminen tapahtuu jotenkin automaattisesti sellaiseen kulmaan, että vastustajan tekeminen vaikeutuu, kun taas tavalliset kuolevaiset jäävät usein seisomaan hyökkäyslinjalle ajattelematta asiaa ollenkaan. Yksi tyypillinen ero on myös oleellisen ja epäoleellisen erottaminen. Esim. polvihyökkäyksissä clinchistä monet keskittyvät vastustajan kiskomiseen niskasta, mikä ei kuitenkaan vahingoita vastustajaa. Tavoitteeksi tulee pikemmin se niskasta vetäminen, kun ajatuksen pitäisi tietysti olla siinä, miten polvi toimitetaan mahdollisimman kovaa vastustajan kehoon.

En osaa ite juuri mattopainia, mutta sattumoisin juttelin mattopinivalmentajamme kanssa ja hän puheli siinä ihan samanlaisesta ilmiöstä erään (hyvän) kilpailijan kohdalla, että tällä on luontainen taju siitä, mihin pitää kääntyä ja mistä ottaa kiinni mattopainissa. Oletan että kyse on samasta ilmiöstä.

Tietysti myös treenaaminen auttaa ja jos on treenannut tosi pitkään, niin jonkinlainen taju siitä mitä milloinkin kannattaa tehdä, kehittyy tietenkin ajan myötä. Mutta tuntuu, että joillakin se tulee luonnostaan paljon nopeammin kuin toisilla.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Luontainen sijoittuminen

#2

Viesti flammee »

Jos ne on (enemmän tai vähemmän leikillään) tapellu paljon nuorempana. Aika normisettiä kai se on, vaikka toisaalta sitten on myös porukkaa joka ei tee sitä ollenkaan.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Luontainen sijoittuminen

#3

Viesti Lasse Candé »

Tuo on kyllä hyvä pointti ja kun mainitsit oleellisen ja epäoleellisen erottamisen tässä, ajattelinkin jo että viet siihen suuntaan, mikä erottelu itselleni heti tuli mieleen...

Eli, jotkut ymmärtävät elävästi, kuinka teknisessä mielessä kannattaa sijoittua. (1)
Tämä siis tarkoittaa vaikkapa fyysisessä työnteossa ergonomisen ja tehokkaan tekniikan käyttöä. Otin fyysisen työnteon esimerkiksi siksi, että sen liikkeet ovat tyypillisesti pääasialliselta tarkoitukseltaan hyvin ymmärretyt ja tehtävänanto sikäli helppo.

Samaten, jotkut ymmärtävät paremmin mistä harjoituksessa on kyse. (2)
Toisilla taas epäjohdonmukaisuudet johtuvat siitä, että kun saavat ohjeet, he eivät tajua mitä siinä koko hommassa ollaan tekemässä ja tämän takia eivät korjaa suoritustekniikkaansa sen mukaiseksi ja siis sijoitu hyvin. Vaan siis tyytyvät siihen että "kylhän mä teen just niinkuin neuvotaan".



Nämä eivät mene ihan yksyhteen, mutta jos on riittävän järkevä ja 1 toteutuu, niin yleensä myös 2 toteutuu. Jos taas 2 toteutuu ja on riittävän sovelluskykenevä, myös 1 toteutuu.


Kohdan 1 ratkaiseminen on sitä, mitä varten harjoitellaan pitkäjänteisesti ja mieluiten laadukkaasti. Noin perustavanlaatuiseen liikuntaominaisuuteen ei oikein vain ole oikoteitä. Toki suppeammassa mielessä voi myös kohdistaa taitokehitystä oleellisille etäisyys- tai asetelmaalueille. Ja tämä nyt ehdottomasti kannattaakin.



Kohdassa 2 taas voi lähestyä tietyssä mielessä päinvastaisista suunnista valiten joko ensiksi yksinkertaisemmalla harjoitteella, jossa kyseinen sijoittuminen opetetaan ja tulee toistoja. Tämän tarkoitus on opettaa oikea tapa. Tai toisaalta vaikeammasta (esim ottelullisesta) harjoitteesta, jonka tarkoitus on herättää ihmisessä välttämättömyys korjata kyseinen asia moninaisissa elävissä tilanteissa, mitenkään siitä erikseen sanomatta. Annetaan esim nerokas ottelutehtävä.

Itse käytän näitä molempia paljonkin. Mietin otteluita, jotka käskyttämällä ottelijat todennäköisesti päätyvät siihen teknis-sijoitukselliseen maisemaan jossa haluan heidän pelaavan ja jossa etäisyyspeli on tulevan harjoitteen kannalta hyvää kokemusta antavaa. Näin oppilaista tulee itse hetkeksi pienimuotoisia asiantuntijoita siinä "milloin on hyvän tuntuista". Ja siis tietenkin käytän myös helpotettuja perusharjoitteita. Näin oppilaat saavat toistoja siitä "mikä on oikein".




(Valitettavasti tyylissäni harva opettaja hokaa tehdä oppilaistaan "asiantuntijoita" sen suhteen milloin on hyvän tuntuista. Itse hyväksytän melkein aina kaikki parempaan tekniikkaan tähtäävät neuvoni oppilaillani kyselemällä huomaavatko eron tai että miltä heistä tuntuu. Tai edes teeskentelemällä että se kiinnostaisi minua, ihan vain korostaakseni sitä, että ne ovat asioita joissa pallo ON heillä ja kukaan EI VOI ottaa sitä heiltä pois. Syy miksi monet luultavasti eivät tee tällaista tyylissäni on, kun meillä on myös niin paljon ohjeistusta siitä mitä henkilön ylipäätään tulisi tehdä. Ja sitten on näkemyksiä. Näiden erottaminen toisistaan ja myös hyvistä neuvoista on tällaisissa perinteissä vaikeaa. Joka tapauksessa tietoa ja osaamista on paljon opittavana. Tarkasti standardoidun modernin opetusjärjestelmäbudon ongelmia...)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa