Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Paras IP-laji: KARATA

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paras IP-laji: KARATA

#106

Viesti tohtorismies »

luupää kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: "Reilu"katumatsi on nykyisin harvinaisuus.

Ai onko sellainen ollut joskus niin yleistä että sen varaan on kannattanut laskea vai?

:smt003
brushteeth

No nyt kun siellä saivarrellaan.

Mutta kyllä uskalsin väittää että aika paljon hullummaksi tämä on mennyt ja menee. "Sillon kun minä alotin pussikaljanjuonnin 20w sitten". Siitä laskien on se raaistunut ja ne plusykköset on ihan enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Jengi toimii kuin laumaeläimet, "pipari tuolla hakataan, me hakataan kanssa." Sitten ollaan niin helvetin tyytyväisiä kun saa potkaista jostakin välistä.

Tän takia se pakeneminen pitää minusta sisällyttää aika tiiviisti siihen taktiikkaan. Vaikka miehekkäämpää toki olisi potkaista karatella niskaan. :smt003
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Paras IP-laji: KARATA

#107

Viesti Kyynikko »

luupää kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: "Reilu"katumatsi on nykyisin harvinaisuus.

Ai onko sellainen ollut joskus niin yleistä että sen varaan on kannattanut laskea vai?

:smt003
Eiks täti muista? Sillon kun olit vasta pieni pilke isäsi pelmeneissä, tappelut tehtiin ennakkohaasteella ja riitapukarit tervehtivät ensin toisiaan lätsäänsä nostamalla. Reilu kättely hävinneen tunnustaessa tappionsa kuului myös asiaan.

Tämä oli muutenkin sitä aikaa, kun kukaan ei kehdannut lyödä naista hattu päässä ja lapset olivat hiljaisia ja kuuliaisia koska iltamaidossa oli oopiumia.

(En tiedä kuinka vanha tohtorismies sitten on mutta 50-luvulla kauhisteltiin raakalaismaisia lättähattuja Stadissa...)
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Paras IP-laji: KARATA

#108

Viesti Aihki »

Sä puhut ikäänq karatella niskaan ja huis olis jotenki pois luvuista ...

MV
:P
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Paras IP-laji: KARATA

#109

Viesti Kyynikko »

Jaa tähän tuli vastaus väliin..Lisäisin vielä että 70-luvulla kättäpidemmällä tapahtuvat joukkopahoinpitelyt n vs 1 punkkareiden ja teddyjen välillä olivat ihan normisettiä...jotenka..
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#110

Viesti Andy »

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Jeng ... nee/510733
Suomalaisten nuorten väkivaltainen käytös ei ole lisääntymässä, vaikka yksittäisten väkivaltaisten jengien käytöksestä näin voisi päätellä.

Tosiasiassa alaikäisten tekemien pahoinpitelyrikosten määrä on viime vuosina jatkuvasti vähentynyt. Vuonna 2013 alaikäisten tekemiä pahoinpitelyrikoksia tuli poliisin tietoon alle 3000, kun huippuvuosina määrä on ollut lähempänä neljäätuhatta.

Nuorisoväkivalta jakautuu alueellisesti. Suhteessa alaikäiseen väestöön pahoinpitelyitä tapahtuu eniten Päijät-Hämeessä, Satakunnassa ja Uudellamaalla.

Vähiten nuorisoväkivaltaa on Ahvenanmaalla, Pohjanmaalla, Kymenlaaksossa, Etelä-Savossa ja Pohjois-Karjalassa.
Onko väitteelle jotain perustelujakin? Itse muistan jo lapsuudestani 80-luvulta silloisten aikuisten kauhistelleen, kun "nykyään" ei enää ole "reiluja tappeluita" vaan potkitaan joukolla maassa makaavaa. "Ennen" tällaista ei ollut.

Eli milloin tarkemmin sanottuna Suomessa oli tämä "reilujen tappeluiden" aikakausi ja mistä asia tiedetään?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paras IP-laji: KARATA

#111

Viesti tohtorismies »

Kuhan hämmennän tätä keskestelua tapani mukaan ja yritän saada vähäsen liikettä.

Jos pahasta ja vaarallisesta käytöksestä aletaan puhua niin 50 luvulla on varmasti ollut vaarallisinta. Ainakin mitä aikalaiskertomuksia kuuntelee, sodankäyneistä ja ptsd kärsivistä kavereista kun on kyse.

Alkujaanhan otin esimerkiksi tämän "reilun"katumatsin siitä karkuunjuoksemisesta.

Kyllä sitä maassa monottomista on ollut iän sivut ja itse olen vakaasti sitä mieltä että se on vihon viimeinen virhe jäädä "ottelemaan" turhan takia pätkääkään.

Jokainen sekunti kun tahtoo lisätä sen plus ykkkösen/jonkinlaisen aseen mahdollisuutta.
Mutta kuten järkikin sanoo niin poikkeus vahvistaa säännön.


Mutta minä olenkin inhorealisti ja tyttömäinen. :D
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Paras IP-laji: KARATA

#112

Viesti Kari Aittomäki »

Jahas.. tohtori ehti väliin.
Itseasiassa mä muistelen että vielä 70-luvun alkupuolella potkimista pidettiin vaarallisena, sitä nähtiin kyllä etenkin Kokkolan ja Porinkaltaisissa satamakaupungeissa kun skönarit livautti joskus kiertarin tai etupotkun. Ennen konttilaivoja ne vietti aikaa maissa ja niiltä kyseltiin kikkojakin.
Samoin sotakentällä on potkittu, iso-enoni kertoi katkaisseensa niskan polkaisemalla ja käsikähmässä potkujakin on jaeltu. Eli se assosiaatio lie ollut hyvin sinister.
Johon sitte tuli karate ja otti valmiin leiman.

Olen miettinyt tota Andynponttia itsekin ja olettaisin/muistelisin päivittelyn liittyvän hojoiluun, nimenomaan karateen. Ne oli ne potkut, ja kyllähän niitä tonttiinpotkimisia jengitappeluissa näki. Yks sälli kuolikin. Tehokasta potkimistakin toki näki, ei siinä mitään.
Eli se menis 70-luvulle, kun kake alko saada huomiota. Kovanaamat kertoi että kohta alkaa sataa tsukeja ja mawoja ja alasimia ja vanhoja muovikasseja..

Jalkojen käyttö oli niinku niin nou-nou, mä muistan kun vielä joskus 80-luvun alussa levitettiin karatea pohjois-alueelle. (joka pohjoinen oli stadilaistulkinn alla Seinäjoesta pohjoiseen)
Järjestettiin aluekisat tuoreella alueella, jossa kakea oli sätkitty vasta kotvanen.
Olin aktiivisesti mukana, toimin järjestäjänä, huoltajana, tuomarina ja otinpa vielä matsejakin.
Koska urakka oli kova, laitettiin raskaansarjan matsit (kolmen pooli) hetialkuun. Ja mun matsi oli eka. Aattelin alottaa jollain hienolla ja vetäsin vastustajalta jalat alta + katonraja-kakato. Reippaalla kiailla tottakai.
Kuolemanhiljaisuus..
- Se kamppas.
Meinasin vallan revetä, etenkin ku vastustajan silmät oli lautaset ja yleisön ilmeet hyvin.. körttiläiset.
En ole kertonut koko juttua, jatkoin tottakai näyttävästi ja vetelin ushiromawoja ja kakatogerejä.
Ja kun muutkin matsaajat innostu leipomaan kunnolla, nokkia käänty ja hampaita halkeili.
Seuraava paikallislehden artikkeli oli murhaava.
Heh, tämä tarina ei liity topicciin mitenkään mutta mukava muistelu, mua naurattaa yhä.
Etenkin se kun menin myöhemmin antaan näytöksen samaan kylään, murskauskohdassa nurkasta nousi jeesus-nuoria messuamaan vastaloitsuja. Kun olin tiettävästi pahojen henkien valtaama tuhoaja-ihminen.
Suora sitaatti, viittas isomman lehden lähetyssaarnaajan Kiinanmatkajuttuun. Jossa näki kungfunäytöksiä.
Semmonen maailma silloin.

Silloin käytin kyllä taktista vetäytymistä eli karkasin. Kasku nauratti niin perkeleesti.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#113

Viesti Andy »

Puukotettiinko tuota tyyppiä kun se oli pakenemassa vai miten tässä jutussa on kyse juuri siitä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Paras IP-laji: KARATA

#114

Viesti Kari Aittomäki »

Ohi meni.
Kuvake
jonne.härkänen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 193
Lauteille: Joulukuu 2016
Paikkakunta: Lappeenranta
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: Lukkopaini, Kombatan

Paras IP-laji: KARATA

#115

Viesti jonne.härkänen »

Ossuiskohan tämä video tähän ketjuun.

“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#116

Viesti Mika »

Tuo on hyvä video. :jepa:

Noita samoja luentoja varmaan pidetään nykyaikaisten IP-lajien saleilla Suomessa, mutta on muidenkin hyvä kuulla noita.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#117

Viesti Andy »

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa