Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Paras IP-laji: KARATA

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#91

Viesti Mjölnir »

Karilta varsin tyhjentävää analyysiä. Noin se juuri on.

tosin, pakenemistaitoja voi tarvita kuka tahansa. Ei pelkästään väkivallan uhan vuoksi, vaan myös vaikkapa tulipalotilanteessa jne.

Kun välillä koulutan henkilöstöryhmiä siviilissä, jotka eivät lähtökohtaisesti haluaisi hyväksyä sitä faktaa, että on olemassa pahoja ihmisiä, jotka haluavat heille, auttajille, pahaa; olen sitonut tätä pakenemisaspektia paloturvallisuuteen. Kaikki ymmärtävät tarpeen poistumisreiteille tulipalotilanteessa. Käytetään samoja menetelmiä, ei tarvitse opetella mitään uutta.

Tämä on tietysti täysin eri asia kuin kamppailu, sillä näiden ihmisten keinovalikoimassa ei useinkaan ole mitään muuta kuin eskaloinnin välttäminen, avun hälyttäminen ja pakeneminen. Eivätkä he muuta aio hankkiakaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paras IP-laji: KARATA

#92

Viesti tohtorismies »

Kari Aittomäki kirjoitti:Lueksin tämän läpi ja olipas hyvä aihio. Tai siis sisältö on melko ennalta-arvattavaa mutta mä en oikeesti oikeen kai vieläkään sisäistä tätä että treenaavat nuoret miehet ei oikeasti tahdo myllyttää, että se irti-ja-karkuun on ihan oikea pyrkimä eikä sumutusta, vanhempien-ilta-puhetta.
Kyllä nuoret miehet haluaa myllyttää :D

Niille pitää opettaa milloin se on järkevää ja miten paljon pitää myllyttää brushteeth
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#93

Viesti Andy »

Kari Aittomäki kirjoitti:Lisäksi nousi esille kysymys mihin paeta.. olin vähä tyrmistynyt kun esitettiin ajatusta että kerrostalon portaikko ois huono valinta.. Mä olen itse puolustautunut menestyksellisesti murskaavaa ylivoimaa vastaan nimenomaan portaikossa johon vetäydyin ihan tarkoituksella. Sain vedettyä koko jengin perääni ja alamäkeen vetely oli helppoa. Edes jälkitilanne ei tuottanut ongelmia.
Ihan hyvä huomio, että portaikossa ylhäällä olevalla on tietty etulyöntiasema. Jos hyökkääjiä on isompi jengi, kannattanee toivoa ettei portaikossa ole hissiä, jolla osa hyökkääjistä pääsisi kiertämään yläpuolelle ns. Thermopylai-tyyliin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Paras IP-laji: KARATA

#94

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, tarkasti ottaen kyse ei ole huomiosta vaan kokemuspohjaisesta toimintamallista, niinku näissä mun jutuissa yleensäkin. Niinku ehkes on tullut selväksi, en niin valtavasti arvosta toisenkäden tietoa.
Pimeä tietotaito on vahvan henkilökohtaista ja vaatii tietyn kokemuspohjan ollakseen käyttövarma työkalu. Ei kiduttamista kirjoista opita, vaikka varmaan opetellaankin.
Muuten, ymmärrän kyllä sen alkuperäisen ajatuksenkin. Jos on tarkoitus vain päästä karkuun saattaa porraskäytävä näyttäytyä avunsaannin mahdollisuutena mutta oikeastihan se on umpikuja. Siis huono vaihtoehto. Mahdollisuus saada konkreettista apua on olematon, joku saattaa korkeintaa soittaa poliisille. Joka tulee kun tulee.

Tätä juuri tarkoitin sillä aiemmalla tappelija-termillä. Aktiivinen toiminta-asennoituminen on parempi rakentaa hiukan kierokalloisesti. Sana itsepuolustus sisältää asenteellisia toimintarjoitteita, nojautuu nähdäkseni tarpeeseen olla moraalisesti vahvalla jäällä, oikeassa, tarinan hyvä ja oikeamielinen. On oikein puolustautua mutta väärin hyökätä.
Ikäänkuin maailmassa olisi muuta oikeutta kuin vahvemman oikeus, muuta valtaa kuin väkivalta.
Ikäluokkani tekijämies, Tampereen Mika Manninen määritteli. "Hyvällä karatekalla on suden luonto ja kulkukissan moraali".
Kuka tahansa voittaa kenet tahansa ja reilua tappelua ei ole olemassakaan.
Källimpi selviää ja karppiin on tartuttava.

Josta päästään tähän mua kiinnostavaan aiheeseen. Nyt kun enimmät asioita pähkäilevät kokevat väkistää varsin räkäistä tappelurealismia lailliseksi ja puhtoiseksi..
Oisko tilaa sille realiteetille että myllyttämistilanteessa lujaranteisella on kaksi vastustajaa: Ensinnäkin kulloinenkin vastapuoli kaikkineen ja sittemmin se pahempi eli virkamieskunta sanktioineen.
Kuka olisi valmis "opettamaan" että viisain mukilointitoiminnanjälkeinen temppu on kadota paikalta.
Ehkä jopa rullata se tampio jos aikaa on - ja vaan kadota.

Kuinka moni on selvillä ulkonäön pikaisen muuttamisen keinoista, pakoreittivalinnoista ja todisteitten hävittämisestä.. Se leffoista tuttu tynnyrituli kun on aikas harvan saavutettavissa.
Ja millä ehdoilla toisitte tämän tietotaidon opettamiskokonaisuuksiinne?

Tästä mä olen saanut "kritiikkiä":
- Et sä voi neuvoa ihmisiä tekemään rikosta!

Miksen muka?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#95

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti:.
Tästä mä olen saanut "kritiikkiä":
- Et sä voi neuvoa ihmisiä tekemään rikosta!

Miksen muka?
Olen miettinyt vähän samaa juttua, ja tullut siihen tulokseen, että minä olen vastuussa vain siitä, mitä koulutan, en siitä, käyttävätkö ihmiset sitä osaamista oikein vai väärin. Se on jokaisen itsensä vastuulla.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paras IP-laji: KARATA

#96

Viesti tohtorismies »

Kari Aittomäki kirjoitti:
Josta päästään tähän mua kiinnostavaan aiheeseen. Nyt kun enimmät asioita pähkäilevät kokevat väkistää varsin räkäistä tappelurealismia lailliseksi ja puhtoiseksi..
Oisko tilaa sille realiteetille että myllyttämistilanteessa lujaranteisella on kaksi vastustajaa: Ensinnäkin kulloinenkin vastapuoli kaikkineen ja sittemmin se pahempi eli virkamieskunta sanktioineen.
Kuka olisi valmis "opettamaan" että viisain mukilointitoiminnanjälkeinen temppu on kadota paikalta.
Ehkä jopa rullata se tampio jos aikaa on - ja vaan kadota.

Kuinka moni on selvillä ulkonäön pikaisen muuttamisen keinoista, pakoreittivalinnoista ja todisteitten hävittämisestä.. Se leffoista tuttu tynnyrituli kun on aikas harvan saavutettavissa.
Ja millä ehdoilla toisitte tämän tietotaidon opettamiskokonaisuuksiinne?

Tästä mä olen saanut "kritiikkiä":
- Et sä voi neuvoa ihmisiä tekemään rikosta!

Miksen muka?
Tässä on asiaa...

Sinälläänhän rbsd hommissa on kaikenlaisia vesseleitä mukana jotka jokainen katselee asioita omasta perspektiivistään. (semmosia kellä se tietotaito on omakohtaista)

Tavallaan se riippuu kehen sellaista tappelija mentaliteettia istuttaa. Toiselle se ei istu psyykkeeseen ja toiselle käy. Enämmänhän se tappelijan ajatusmalli on "vahvojen miesten juttu". Ja niinkuin itse koen realistisen itsepuolustuksen ja sen harjoittelun niin treeninhän pitää antaa välittömästi vastetta treenaajalleen (niinkuin ea kurssin käyminen) niin ei välttämättä moiseen ajatusmalliin kannata liikaa panostaa.
Tarina on toki eri meidän "vahvojen miesten" kanssa.

Mitä tulee "rikoksen tekemiseen" niin nämä lakijutut on vähäsen veteen piirretty viiva ja ennenkaikkea miten sen ilmaisee. Itse uskon vakaasti siihen että siinä ip tilanteessa pitäisi mennä vähimmän haitan mukaan eli aiheuttaa juuri sen verran vahinkoa että se "riittää" ja sen tekniikan mitä treenaa pitää olla kohtuu helposti voimankäytöltään "skaalattavaa", lennossa koko välitysjärjestelmän vaihtaminen on melkeinpä mahdotonta. Itse en oikein pidä siitä ajatuksesta että liian paljon sotkee itseään sekä omia mahdollisuuksiaan selvitä liiallisella lain miettimisellä siinä rajaa omia ratkaisujaan liikaa. Toki on tekniikoita joita ei mun mielestä tarvise treenata ip mielessä lainkaan.

Omaa moraaliaan sekä suhtautumistaan väkivaltaan voi jokainen miettiä sitten omana entiteettinään.. Se kun tahtoo vaikuttaa sitten siihen fyysiseen toimintaan epäsuoralla tavalla.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Paras IP-laji: KARATA

#97

Viesti Ohiampuja »

Kari Aittomäki kirjoitti:Sana itsepuolustus sisältää asenteellisia toimintarjoitteita, nojautuu nähdäkseni tarpeeseen olla moraalisesti vahvalla jäällä, oikeassa, tarinan hyvä ja oikeamielinen. On oikein puolustautua mutta väärin hyökätä.
Ikäänkuin maailmassa olisi muuta oikeutta kuin vahvemman oikeus, muuta valtaa kuin väkivalta.
Ikäluokkani tekijämies, Tampereen Mika Manninen määritteli. "Hyvällä karatekalla on suden luonto ja kulkukissan moraali".
Kuka tahansa voittaa kenet tahansa ja reilua tappelua ei ole olemassakaan.
Tästä tunnistin itseni, eli sen että ikinä minusta ei tule ns. Kunnon tappelijaa. Mutta ei se mitään, tähän asti olenkin pärjännyt aika hyvällä tilanteen lukemisella ja sitä myöten niiden välttämisellä. Ja siksi tämä pakenemis-teema kiinnostaa minua kovasti. :)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Paras IP-laji: KARATA

#98

Viesti Kari Aittomäki »

Nyt on huomattava se seikka, että vaikka kirjoitan "mehevästi" ja jotenkin rohevanvääristyneen romanttisesti väkivallasta ja sen käytöstä.. se ulkoasu on oikeasti eräänlainen potemkin itseinholle. Tapa käsitellä ikävää asiaa ja ikäviä kokemuksia, niitten vaikutusta omaan ainutkertaiseen olemiseeni.
Myllyttäminen on rumaa ja iljettävää ja nostaa esiin piirteitä jotka eivät ole mitenkään tavoiteltavia.

Näinollen, yhteiskunta joka mahdollistaa valtavan valtaosan kansalaisista vältellä kyseisiä tilanteita ja joka luo kattavan suojaverkon näille kansalaisilleen on ehdottomasti hyvä asioitten olomuoto.
Vaikka siinä suojaverkossa reikiä olisikin.

Pelkästään Potkua lueksimalla on hyvin helppo tulkita että kamppailulajien treenailu enimmin vain flirttailee aihionsa kanssa, ne varsinaiset tavoitteet ovat muualla.
Lajivatkaamisien suhde varsinaiseen täsmäväkivaltaan on suunnilleen sama kuin tangon suhde panemiseen.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Paras IP-laji: KARATA

#99

Viesti Jasse »

"Lajivatkaamisien suhde varsinaiseen täsmäväkivaltaan on suunnilleen sama kuin tangon suhde panemiseen."

Tää oli kyllä yksi kauneimpia veratuksia Aitolta! Itsehän tykkään bachatasta. Siinä pääsee jo vähän lähemmäs itse asiaa ;)



Taistelusta, pakenemisesta ja egoilusta. Leimasin käteeni tatuoinnin muistuttamaan Jeesuksen Vuorisaarnan opetuksista. Iso osa on semmoista tekstiä minkä voin allekirjoittaa, ja mihin haluan pyrkiä. Mutta ehkä se radikaalein käsky, eli käännä toinenkin poski, älä tee pahalle vastarintaa ja rukoile vihollistesi puolesta, on todella vaikea niellä. Toisaalta, ei mulla vihollsia olekkaan. Enkä ole edes kristitty :D
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paras IP-laji: KARATA

#100

Viesti tohtorismies »

Kari Aittomäki kirjoitti:
Pelkästään Potkua lueksimalla on hyvin helppo tulkita että kamppailulajien treenailu enimmin vain flirttailee aihionsa kanssa, ne varsinaiset tavoitteet ovat muualla.
Lajivatkaamisien suhde varsinaiseen täsmäväkivaltaan on suunnilleen sama kuin tangon suhde panemiseen.
Vaikken mikään veteraani näissä hommissa ole niin samalta vaikuttaa omien havainnointien suhteen.

Tästähän näissä jutuissa on kyse.
Ja tämmönen ei varsinaisesti ole "siistiä".
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Paras IP-laji: KARATA

#101

Viesti Rojola »

Oulussa Rory Millerin semmassa viime viikonloppuna sivuttiin tätä karkaamisasiaa. Hänellä oli ihan mielenkiintoinen malli, jossa hänen mukaansa henkilöllä on vain kolme erilaista syytä heittäytyä fyysiseksi puolustautujan roolissa.

1. Pakeneminen
2. Haltuunotto
3. Lamauttaminen

Näissä kolmessa on täysin erilaiset kehonkäytön tavat, joten mikäli tavoitteena siviilihenkilöllä on tilanteesta pakeneminen, ei sellaisten toimintamallien jotka perustuvat haltuunottoon tai lamauttamiseen ole järkevää kuluttaa reeniaikaa. Pakeneminen on siviileille, haltuunotto ammattilaisille. Lamauttamisella (disable) tarkoitettiin mitä ilmeisemmin surmaamista tms., joka on myöskin lähinnä voimailun ammattilaisten tai sotilaiden heiniä.

Asia ei tietysti ole aina näin yksioikoinen, mutta aiheuttanee ajatuksen jos toisenkin. Toivottavasti.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Paras IP-laji: KARATA

#102

Viesti Kari Aittomäki »

Hmmniin..
Mulla kivestää noissa opetuspaketeissa ja hahmottamismanipulaatioissa se jonkinlainen lievänteeskentelevä korkeamoraalisuus. Jossa vaikka tämä karkuunpainelu olisi ikäänkuin ylevämpi toimintatapa, lainkuuliaisuuteen tukeutuva.
Kun se oikea selitys teolle on haluttomuus kohdata ongelmia. Ymmärrän kyllä että opettajan on hyvä esittää asia siten että oppijoilla säilyy minäkuvassa ikäänkuin jonkinlainen kontrollin ja valinnan tutina.

Samansukuinen ilmiö kuin se usein ovellakuultu avautuva kommentointi portsarin fyysisyydestä ja väite että oma suorituskyvyttömyys on jonkinlainen älyllinen valinta.
- Ai, sä siis vain heräsit jokuaamu ja kekkasit "Heureka! Mä alan rääpäleeks!"


Rory Miller varmasti osaa asiansa ja on pätevä ohjaaja.. mä vaan vierastan näitä realitybased-veikkoja, aukotonta sälliä ei ole vielä vastaan tullut.. eikä itselleni uusia juttuja moniakaan tai oikeestaan yhtään.
edit: Ymmärrän kyllä myös että pakenemisen mahdollisuus on hyvä sisällyttää sisäiseen malliinsa, se tehostaa toimintaa paineen alla ja ennaltaehkäisee jäätymistä. Eli hahmotelaatikko-ajattelu on aivan loogista.

Jasselle kiitos tangovideosta, olipas notkealiikkuinen tyttö. :peukku:
Mitä vuorisaarnaan tulee.. Totisesti Jeesus oli Pyhä Mies, jonka myös muslimit tunnustavat. Hänen armonoppinsa on tuottanut ihmisiä, jotka ovat aivan yksinkertaisesti hyviä. Minäkin olen tavannut useita, etenkin hoitotyön karullapuolella. Olen yrittänyt jutustella aiheesta oikeesti kovien poikien kanssa, jotkut ovat saaneet pidetyksi päänsä ehjänä ja katsovat olevansa Jumalan työkaluja Hänen tahtoaan toteuttamassa.
Voihan sen niinkin hahmottaa.
Onkohan missään kulttuurissa karkuunjuoksemisen jumalaa?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Paras IP-laji: KARATA

#103

Viesti Lasse Candé »

Joo, ehkä se "tappelun voittaminen" on jossain haltuunoton ja lamauttamisen välimaastossa tai määritelmistä ja toimintatavoista riippuen lukeutuu jompaan kumpaan näistä. Tuo jakohan ei vielä jakona ole arvottava.

Muutenkin mielestäni on syytä erottaa kaksi asiaa toisistaan: johonkin keskittyminen ja sen väittäminen että se jokin on muita tapoja parempi. Olen Karin kanssa tuosta aiemmasta samaa mieltä että vahingoittamattomuus on yhteiskunnallisella tasolla parempi. Seuraava arvovalinta on vielä sitten se, että tahtooko itse ilmentää omaa yhteiskuntaihannettaan suoralla toiminnalla, kompromissaamalla toivoen parasta että se on oikea tapa, vai eikö vain välitä koko asiasta sen enempää sitten yhtään.

Mielestäni on silti hyvä, että sellaisia siviili-itsepuolustuslajeja on, jotka kouluttavat malliin, jossa kaikkien vahingot minimoidaan, omat vahingot edellä. Ja kuten sanottu, se ei vielä tarkoita että se on filosofisesti oikea tapa vaan ainoastaan sitä että kyltissä lukee että tämä on tätä ja tämä sitten on tätä. Vaikkapa itse taas harrastan yhtä modernia budoa, jossa fokus on huomattavasti sumeammin muissa asioissa. Toivon silti että sen nimissä sitten vatkattaisiin juuri sitä, mutta en sano että se on jotenkin parempi asia kuin mikään muu.

Jos tämä näyttää kovin hyökkäävältä ajatusmaailmapaasaamiselta, niin ei se sitä kuitenkaan ole, vaikka itse toivonkin maailmankansalaisena väkivaltaa olevan niin vähän kuin mahdollista. Puheenaihetta taas tuosta sivutusta aiheesta saa siitä, että pakenemismalleja tarvitsee kuitenkin erikseen opettaa. Pakenemislajiharrastajan on pakko kokea kulttuurishokki tai pari, varsinkin jos on mies. Niin syvällä on erinäiset ajatukset tappelun voittamisesta ja ne ovat usein kaikkea muuta kuin selkeitä tai varsinkaan pidemmän päälle kestäviä. Pakenemislajissa täytyy toden teolla repiä noita auki ja saada tavoitteen kannalta haitallisia malleja pois, vaikka luulisi että malli jossa ensisijaisesti vältetään; jos ei onnistu paetaan ja jos ei tämä onnistu irtaudutaan ja paetaan, olisi jotenkin helppo.

Kun soppaan vielä sekoittaa mallien filosofisen arvottamisen pelkkien mallin sisäisten haasteiden lisäksi, juttu vain vaikeutuu.



Vaikka jo teininä keksin ajatuksen pakenemisesta tai irtautumisesta ja pakenemisesta, täytyy sanoa että olen vähän yllättynytkin joissain Senshidodemoissa kun tuli "jaa, toi katsoi että tässä kohtaa voisi esimerkiksi painua wittuun tilanteesta". Mielestäni on kaikkea muuta paitsi triviaali kysymys, että miksi ihmeessä täysin järkevä ja itsestäänselvän hyvä ratkaisu edes loistaa jotenkin nerokkaana, vaikka jo tämän fooruminkin ansiosta on päätynyt kelailemaan asiaa jonkin verran? Vastaus taitaa löytyä juuri tuosta, mihin Kari osaltaan kurottelee jumalapointillaan.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paras IP-laji: KARATA

#104

Viesti tohtorismies »

Kari Aittomäki kirjoitti:Hmmniin..
Mulla kivestää noissa opetuspaketeissa ja hahmottamismanipulaatioissa se jonkinlainen lievänteeskentelevä korkeamoraalisuus. Jossa vaikka tämä karkuunpainelu olisi ikäänkuin ylevämpi toimintatapa, lainkuuliaisuuteen tukeutuva.
Kun se oikea selitys teolle on haluttomuus kohdata ongelmia. Ymmärrän kyllä että opettajan on hyvä esittää asia siten että oppijoilla säilyy minäkuvassa ikäänkuin jonkinlainen kontrollin ja valinnan tutina.

Samansukuinen ilmiö kuin se usein ovellakuultu avautuva kommentointi portsarin fyysisyydestä ja väite että oma suorituskyvyttömyys on jonkinlainen älyllinen valinta.
- Ai, sä siis vain heräsit jokuaamu ja kekkasit "Heureka! Mä alan rääpäleeks!"


Rory Miller varmasti osaa asiansa ja on pätevä ohjaaja.. mä vaan vierastan näitä realitybased-veikkoja, aukotonta sälliä ei ole vielä vastaan tullut.. eikä itselleni uusia juttuja moniakaan tai oikeestaan yhtään.
edit: Ymmärrän kyllä myös että pakenemisen mahdollisuus on hyvä sisällyttää sisäiseen malliinsa, se tehostaa toimintaa paineen alla ja ennaltaehkäisee jäätymistä. Eli hahmotelaatikko-ajattelu on aivan loogista.

Jasselle kiitos tangovideosta, olipas notkealiikkuinen tyttö. :peukku:
Mitä vuorisaarnaan tulee.. Totisesti Jeesus oli Pyhä Mies, jonka myös muslimit tunnustavat. Hänen armonoppinsa on tuottanut ihmisiä, jotka ovat aivan yksinkertaisesti hyviä. Minäkin olen tavannut useita, etenkin hoitotyön karullapuolella. Olen yrittänyt jutustella aiheesta oikeesti kovien poikien kanssa, jotkut ovat saaneet pidetyksi päänsä ehjänä ja katsovat olevansa Jumalan työkaluja Hänen tahtoaan toteuttamassa.
Voihan sen niinkin hahmottaa.
Onkohan missään kulttuurissa karkuunjuoksemisen jumalaa?
No kun ei ja joo :D . "Tappelunhalua" pitää olla, sitä pitä treenata ja kehittää. Kaataa bensaa liekkeihin. Mutta sitä tappelunhalua pitää käyttää nimenomaan siihen että pääsee toteuttamaan sen irtaantumisen.

En minä ainakaan halua jäädä niputtamaan ketään ihan niputtamisen ilosta ja riskeerata sitä että sitä monoa tulee jostain nurkasta tai tulee terästä kylkeen(ja niitä on paljon nykyisin)
"Reilu"katumatsi on nykyisin harvinaisuus.

Ite olen sen verran tyhmä ja tyttömäinen etten näe sitä ip hommaa oikein nykyisellään oikeaksi paikaksi jäädä toteuttamana kamppailu visioitaan/haaveitaan/dopamiini hitin hakuisuutta vaan koko hommaan pitää suhtautua hyvinkin pragmaattisesti ja hoitaa ihtensä hommasta pois.

Elämää suurempien kampailufiilisten hakuisuuteen toimii muut jutut.

Kantsii muuten lueskella tuota ed`s manifeston blogia, on ihan mielenkiintoista pläräiltävää ja ei niin peruslänsimaisesta rbsd perspektiivistä katsasteltu asiaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 1

Paras IP-laji: KARATA

#105

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

tohtorismies kirjoitti: "Reilu"katumatsi on nykyisin harvinaisuus.

Ai onko sellainen ollut joskus niin yleistä että sen varaan on kannattanut laskea vai?

:smt003
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa