Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#1

Viesti Snake-Master »

En löytänyt haulla tästä aihetta, joten aloitan nyt sitten tästä. Eli mitä osa-aluetta treenaat eniten? Entä vähiten? Miksi?
Eli osa-alueilla tarkoitan tässä nyt:
- Lyönnit
- Potkut
- Heitot
- Kaadot
- Murskaukset
- Lukot
- Kaikki/Jokin ase
- Hermopisteet
- Kuristukset
Kuten tuossa yhdessä ketjussa jo sanoin, olen hyvä lyönneissä ja potkuissa. Treenaan niitä myös eniten. Lukkoja en treenaa niin paljon (Vaikka pitäisi, tiedän!) Koska ärsyttää, kun se hahmotushäiriö ilmenee juuri tuollaisissa. Eli Lyöntejä ja potkuja treenaan osa-alueista eniten, koska osaan ne hyvin. Lukkoja vähiten, koska hahmotuskyky heikentää motivaatiota sen verran, ettei niitä edes jaksa kunnolla treenata, vaikka pitäisi.
Entäpä te muut?
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#2

Viesti tapsaattori »

lukkoja, kuristuksia, heittoja ja sidontoja. En muuta, koska ei kiinnosta eikä jaksa panostaa, että kehittyis parhaimmillaankin välttäväksi pystymätkijäksi. Tämänkaltaiseen kyselyyn vois sopia toi äänestys.

Mulla meni n. 10 vuotta, että opin tekemään suoran käsilukon guardista, joten ei niitä kaikki muutkaan niin äkkiä hahmota. No nykyään ne alkaa upota sparrissa jollakin tapaa. Mountista käsilukko onki sitten seuraava haaste hamassa tulevaisuudessa.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#3

Viesti TimoS »

Kata
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#4

Viesti Mjölnir »

Treenaan kaikkea liian vähän ollakseni missä erityisen hyvä. Tuliaseissa olen ehkä noin normaalikansalaiseen verrattua eniten hyvä. Jos yrittää olla edes tyydyttävä kaikissa osa-alueissa, ei kehity koskaan erityisen hyväksi missään. Tuosta listalta heittoja, murskauksia ja hermopisteitä en treenaa lainkaan.

Eniten treenaan fysiikkaa: voimaa, nopeutta ja kestävyyttä. Koska en pysty panostamaan niin paljoa harjoitteluun, että voisin olla hyvä joka osa-alueella, niin pidätän ainakin mahdollisuuden käyttää raakaa voimaa, kun tekniikka ei enää riitä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#5

Viesti Andy »

Oletan, että tässä osa-alueet sisältävät myös ko. asian puolustamisen, eli lyönnit sisältävät myös lyöntien torjunnat jne. Lyönteihin sisältynee kyynärpäät ja potkuihin polvet.

- Lyönnit - paljon
- Potkut - paljon
- Heitot -vähän
- Kaadot - vähän
- Murskaukset - ei lainkaan
- Lukot - vähän
- Kaikki/Jokin ase - ei lainkaan
- Hermopisteet - ei lainkaan
- Kuristukset - ei lainkaan

Clinchi on tässä vähän huonosti esillä, mutta tarkoitan lukkojen, heittojen ja kaatojen treenaamisella sitä. Clinchissähän oleellisempaa on oma asemointi ja tasapaino kuin varsinaiset heitto- ja kaatotekniikat - ja lisäksi siitä voi lyödä ja potkia.

Olenko hyvä? No se riippuu mihin vertaa. Jos verrataan johonkin 2-3 kertaa viikossa treenaavaan perusharrastajaan, niin olen lyönneissä ja potkuissa todella hyvä. (Poikeuksena sellaiset potkut, joita liikkuvuuden puute rajoittaa.) Mestari en kuitenkaan ole ja jos otetaan verrokiksi maailman tai edes Suomen parhaat ottelijat, niin ero on valtava. Olen sitäpaitsi mennyt jo taaksepäin omastakin parhaasta suorituskyvystä. Clinchissä olen harrastajatasoa, tiedän perusasiat, mutta ero lyöntien ja potkujen osaamiseen on todella iso.

Nykyisen curriculumin ulkopuolelta osaan hermopisteitä lukuunottamatta kaikkia mainittuja aspekteja jonkin verran, mutta taso on nykyään ihan sunnuntailuokkaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#6

Viesti Snake-Master »

Täydennänpä nyt itsekkin tätä listaa vähän enemmän.
- Lyönnit=Paljon
- Potkut=Paljon
- Heitot=Vähän
- Kaadot=Vähän
- Murskaukset=Ei ollenkaan
- Lukot=Ihan vähän
- Kaikki/Jokin ase=Jonkin verran
- Hermopisteet=Jonkin verran
- Kuristukset=Vähän
Joihinkin suorituksiin tosiaan vaikuttaa aika paljon hahmottamiskyvyn heikko laatu, ja sille ei voi yhtään mitään.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#7

Viesti sinappi »

Listatuista treenaan eniten jotakin asetta: pistooli. Muuten treenaan niin vähän, että en oikeastaan tiedä riittääkö se edes ylläpitämään sitä tasoa, mikä on aikaisemmin ollut. Ampumisessa kehitys sentään on nousujohteista.

Murskausta en treenaa lainkaan, koska pidän sitä terveydelle erittäin haitallisena enkä näe sillä olevan mitään hyötyä. Myöskään hermopisteitä en harjoittele.
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#8

Viesti Jonkid »

Mjölnir kirjoitti: Eniten treenaan fysiikkaa: voimaa, nopeutta ja kestävyyttä. Koska en pysty panostamaan niin paljoa harjoitteluun, että voisin olla hyvä joka osa-alueella, niin pidätän ainakin mahdollisuuden käyttää raakaa voimaa, kun tekniikka ei enää riitä
Samat sanat.

Fysiikan lisäksi tärkeä elementti itselle on tietynlaisen psyykkisen mielentilan hiominen, voisko sitä kutsua semmoiseksi primitiiviseksi henkiinjäämisvietiksi. Semmoisen, mikä on vaikeeta tavoittaa sparrissa tai ottelemalla tai oikeestaan missää järjestetyssä treenitilanteessa. Siinä yhdistyy ja sekottuu pelko, terävöityneet aistihavainnot ja sellainen äärimmäinen räjähtävyyden tunne. Sen kun yhdistää hyvään fysiikkaan niin riittää mulle, luulen pärjääväni tarpeeksi pitkälle niillä
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#9

Viesti tohtorismies »

Jonkid kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Eniten treenaan fysiikkaa: voimaa, nopeutta ja kestävyyttä. Koska en pysty panostamaan niin paljoa harjoitteluun, että voisin olla hyvä joka osa-alueella, niin pidätän ainakin mahdollisuuden käyttää raakaa voimaa, kun tekniikka ei enää riitä
Samat sanat.

Fysiikan lisäksi tärkeä elementti itselle on tietynlaisen psyykkisen mielentilan hiominen, voisko sitä kutsua semmoiseksi primitiiviseksi henkiinjäämisvietiksi. Semmoisen, mikä on vaikeeta tavoittaa sparrissa tai ottelemalla tai oikeestaan missää järjestetyssä treenitilanteessa. Siinä yhdistyy ja sekottuu pelko, terävöityneet aistihavainnot ja sellainen äärimmäinen räjähtävyyden tunne. Sen kun yhdistää hyvään fysiikkaan niin riittää mulle, luulen pärjääväni tarpeeksi pitkälle niillä


Ookko nä ikinä kokeillut oikeasti? Eli otellut? Tai tehnyt semmosta skenaario treeniä missä tiedät että sattuu ja pahasti jos ei toimi oikein itse? Vai jääkö vain ajatus asteelle?

Edit. Mattopaini ja potkut. Potkut on oikeastaan nollissa..
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#10

Viesti Mjölnir »

Minäkö?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#11

Viesti tohtorismies »

Mjölnir kirjoitti:Minäkö?
:smt003 brushteeth :D No sinä. :D :D Hirveen vähän on varmasti koeponnistettu mitään.

Eikun jonkidiä tarkoitin. Ja noita mielentila juttuja.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#12

Viesti sinappi »

Jonkid kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Eniten treenaan fysiikkaa: voimaa, nopeutta ja kestävyyttä. Koska en pysty panostamaan niin paljoa harjoitteluun, että voisin olla hyvä joka osa-alueella, niin pidätän ainakin mahdollisuuden käyttää raakaa voimaa, kun tekniikka ei enää riitä
Samat sanat.

Fysiikan lisäksi tärkeä elementti itselle on tietynlaisen psyykkisen mielentilan hiominen, voisko sitä kutsua semmoiseksi primitiiviseksi henkiinjäämisvietiksi. Semmoisen, mikä on vaikeeta tavoittaa sparrissa tai ottelemalla tai oikeestaan missää järjestetyssä treenitilanteessa. Siinä yhdistyy ja sekottuu pelko, terävöityneet aistihavainnot ja sellainen äärimmäinen räjähtävyyden tunne. Sen kun yhdistää hyvään fysiikkaan niin riittää mulle, luulen pärjääväni tarpeeksi pitkälle niillä
Miten tätä psyykkistä mielentilaa tai primitiivistä henkiinjäämisviettiä hiotaan? Minun on vaikea kuvitella mitään harjoitusta, mikä saisi aikaan niin voimakkaita reaktioita kuin otteleminen täyskontaktilajissa. En todellakaan usko, että vastaavaan päästäisi esimerkiksi mielikuvaharjoittelulla.

Toki sitä henkiinjäämisviettiä voi treenata hankkiutumalla tahallaan tappeluihin, kuten tälläkin foorumilla nyrkkisankarit ovat aikanaan neuvoneet, mikä on paitsi laitonta myös moraalisesti arvelluttavaa.
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#13

Viesti Jonkid »

Kyllä, olen ollut tilanteissa, joissa on sattunut pahasti. Olen ottanut turpaani ja pelännyt henkeni edestä. Sama fiilis on tullut esiin onnettomuustilanteissa ja orastavissa, ei vielä alkaneissa itsepuolustustilanteissa. En tiedä onko juuri "primitiivinen henkiinjäämisvietti"oikea termi kuvaamaan sitä tunnetta tai mielentilaa, varmaan joku muu puhuu siitä jollakin toisella nimellä.

Otteleminen ei herätä MULLA sitä samaa tunnetta, koska olen tietoisesti ja omasta vapaasta tahdostani ajanut itseni siihen kyseiseen tilanteeseen. Se jännitys, pelko, adrenaliini jne. joita kontrolloitu ottelutilanne synnyttää, ei tunnu samalta kuin yllä luettelemani tapaukset. Fyysiset reaktiot on samankaltaisia mutta joku juttu ssiitä puuttuu.. Vasta silloin kun tajuan kamppailutilanteen tai vastaavan alkavan ilman valmistautumista, äkillisesti ja sisältävän välittömän vaaran/ arvaamattomuuden tunnun, saavutan sen fiiliksen tai mielentilan. Tätä on oikeasti vaikea selittää, toivottavasti joku saa kiinni ajatuksestani.

Sinapilta hyvä kysymys. Ei sitä pysty luotettavasti treenaamaan muutoin kuin päätymällä kuvauksenkaltaiseen tilanteeseen. Mielikuvaharjoittelulla pystyn herättämään osittain samoja fiiliksiä, mutta intensiteetti jää mulla näissä yleensä vähän vaisuksi. Toistaiseksi olen kokenut sen kuitenkin parhaana vaihtoehtona.

Vaikka ottelemalla en koe pääseväni tai tavoittavani samaa, ymmärrän sen hyödyllisyyden ja tarpeen. Voi myös olla, että mittava täyskontaktiottelu-ura lieventäisi fyysisiä stressireaktioita, opettaisi käsittelemään jännitystä, lisäisi itseluottamusta ja aiheuttaisi vaaratilanteessa koetun pelon asteen lieventymistä. Tekisin sitä varmasti enemmän, jos työltä ja perhe-elämältä liikenisi juuri nyt enemmän aikaa. Tällä hetkellä mennään kuitenkin hyvällä fysiikalla, ok tekniikkapohjalla ja mielikuvaharjottelulla
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#14

Viesti tohtorismies »

Kuhan jonkid saivartelen. Lähinnä kysyin sitä että olet ilmeisesti otellut kun tiedät miten oma pääkkönen reagoi siihen?

Mutta jokatapauksessa hidas ja nopea adrenaliinin kehitys on kaksi eri asiaa. Eli ymmärrän kyllä mitä meinaat.

Itselleni asioiden odottaminen on yhtä helvettiä. Nopean adrenaliinin kehityksen kanssa tulee toimeen kyllä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#15

Viesti T-T »

Jonkid kirjoittaa oikeastaan sen, mitä itse en o osannut pukea sanoiksi.
Tohon tosiaan pitää sisällyttää se, että on suhteellisen paljonkokemusta hankalista tilanteista, ja osaa käsitellä ja tutkia omaa kroppaansa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa