Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#16

Viesti ka1 »

Joo, Jonkidilta hyviä viestejä.
tohtorismies kirjoitti:Itselleni asioiden odottaminen on yhtä helvettiä. Nopean adrenaliinin kehityksen kanssa tulee toimeen kyllä.
Tämä on varmaan aika yleistä? Itsellenikin esim. aivan vikat hetket ennen matsia ovat olleet v*ttumaisimpia.
sinappi kirjoitti:Miten tätä psyykkistä mielentilaa tai primitiivistä henkiinjäämisviettiä hiotaan? Minun on vaikea kuvitella mitään harjoitusta, mikä saisi aikaan niin voimakkaita reaktioita kuin otteleminen täyskontaktilajissa. En todellakaan usko, että vastaavaan päästäisi esimerkiksi mielikuvaharjoittelulla.
Kysymys psyykkisen puolen harjoittamisesta on mielenkiintoinen ja laaja. Psyykkisen harjoittelun tehon tarkka mittaaminen lienee myös haastavaa, tai näin äkkiseltään kuvittelisin. Epäluotettavalla itsereflektiolla on suuri rooli.

Mielikuvaharjoittelu on ymmärtääkseni olennainen osa modernia (huippu-)urheiluvalmennusta, mutta taistelulajeissa sen väkivaltaan valmistava luonne ja usein esimerkiksi traditioihin pohjaavat, jopa vähän epämääräiset metodit saattavat erottaa sen urheilupuolen (ja varmaan rbsd:n?) analyyttisemmalla pohjalla olevasta psyykkisestä harjoittelusta. Potkussakin on puhuttu lajeihin sisäänrakennetuista, esimerkiksi vaikkapa koryu-tyyleissä läsnä olevasta psyykkisestä ulottuvuudesta. Tämä on aika hämärää, kartoittamatonta maastoa.

Olen skeptikko ja tieteen mies, mutta olen kokenut, että mielikuvaharjoitteilla, eräänlaisella väkivallan meditaatiolla, on annettavaa itsepuolustuksen saralla. Olen sivumennen sanoen käsittänyt ainakin jotkut kamppailumaailmassa vastaan tulleet niin sanotut huuhaa-harjoitteetkin tältä kannalta. Samassa myönnän, etten todellisuudessa voi oman mutuilun pohjalta tietää tällaisen harjoittelun tehosta oikein mitään varmaa. Jos ei muuta, niin hauskaa fiilistelyä nämä ovat.

Psyykkisen puolen harjoitteluun liittyy sellaistakin, josta julkisesti puhuminen voi olla vaivaannuttavaa. Voiko esimerkiksi alitajunnan ja päivämielen välistä kommunikaatiota herkistää, ts. intuitiota kehittää (esim. tiedostamattomien aistihavaintojen aiheuttamien tuntemusten parempi tunnistaminen, kehonkielen intuitiivisen lukemisen kehittäminen)? En tiedä, mutta oma kokemukseni viittaisi siihen suuntaan, että jossain määrin voi.

Olen pohtinut seuraavanlaista ajatusleikkiä. Kuvitelkaa, että teillä olisi käytettävissänne muutaman tunnin treenisessio ennen jonkinlaista taistelua tai jopa surmatehtävää. Mitä harjoittelisitte? Pitkällä aikavälillä urheilullinen kontaktiharjoittelu on monessa mielessä ylivertaista, mutta tällaisessa tapauksessa itse valitsisin huomattavasti erilaisen treenisession: väkivallan meditaation (sisältäen esim tekniikkafiilistelyä soolona tai parin kanssa).
Tällaisen "viimeinen treeni ennen tositoimia" -asennoitumisen soveltamisen ihan normitreeneihin voi olla myös antoisaa. Tuo harjoitteluun terävän fokuksen ja, kukaties, kehittää sitä psyykkista puolta (tai taannuttaa, katsontakannasta riippuen).
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#17

Viesti Andy »

Miten tämä liittyy mihinkään?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#18

Viesti ka1 »

:D

Psyykkisen osa-alueen treenaaminen ja sen kannattavuus nyt kuitenkin vielä ainakin sivuaa aihetta, eli sitä mitä osa-aluetta treenaa minkäkin verran.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#19

Viesti Andy »

Itse kiinnittäisin taas noita psyykejuttuja enemmän huomiota pohkeen ponnistuksen osuuteen kiertopotkussa. Itsellä tuli aiemmin ajateltua liikaa vain vartalon ja lantion kiertymistä, mutta tukijalan ponnistuksen osuus jäi turhan vähille. Toinen tärkeä juttu on se, että suorassa polvipotkussa kannattaa kääntää potkaisevan jalan säärtä ja jalkaterää sivulle, mikä mahdollistaa voimakkaamman lantionkäytön ja lisää tekniikkaan sekä voimaa että ulottuvuutta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#20

Viesti Huppu »

Andy kirjoitti:Itse kiinnittäisin taas noita psyykejuttuja enemmän huomiota pohkeen ponnistuksen osuuteen kiertopotkussa. Itsellä tuli aiemmin ajateltua liikaa vain vartalon ja lantion kiertymistä, mutta tukijalan ponnistuksen osuus jäi turhan vähille. Toinen tärkeä juttu on se, että suorassa polvipotkussa kannattaa kääntää potkaisevan jalan säärtä ja jalkaterää sivulle, mikä mahdollistaa voimakkaamman lantionkäytön ja lisää tekniikkaan sekä voimaa että ulottuvuutta.
Kokeilin tätä polvipotku vinkkiä heti... Kuinka paljon potkaisevaa jalkaa tulisi kääntää? Ei tuntunut itselle kovin luontevalta :S
Oss!
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#21

Viesti Jonkid »

tohtorismies kirjoitti: Lähinnä kysyin sitä että olet ilmeisesti otellut kun tiedät miten oma pääkkönen reagoi siihen?
Kyllä
Andy kirjoitti:Itse kiinnittäisin taas noita psyykejuttuja enemmän huomiota pohkeen ponnistuksen osuuteen kiertopotkussa.
Eikö tää ole itsestään selvää silloin kun treenataan potkuja?
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#22

Viesti Andy »

Huppu kirjoitti:Kokeilin tätä polvipotku vinkkiä heti... Kuinka paljon potkaisevaa jalkaa tulisi kääntää? Ei tuntunut itselle kovin luontevalta :S
Tuossa asia on näytetty kohdassa 1min 22s.

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#23

Viesti Jopo »

Onhan henkinen valmentautuminen nyt ihan järjettömän tärkeää, ja iso osa kehittymistä. Ja mielestäni se liittyy aiheeseen kohtuullisen kiinteästi, vaikkei sitä tuossa alussa ollutkaan mainittu. Jopa enemmän kuin pohjeponnistus kiertopotkun matkaan saattamisessa tai säären asento polvipotkua optimoitaessa.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Mitä osa-aluetta treenaat eniten/vähiten?

#24

Viesti tohtorismies »

Jonkid kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Lähinnä kysyin sitä että olet ilmeisesti otellut kun tiedät miten oma pääkkönen reagoi siihen?
Kyllä
Millä säännöillä otit?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 82 kurkkijaa