Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#1

Viesti Totte »

Miten olisi järkevintä harjoitella kamppailemista useampaa vastustajaa vastaan? Tähän liittyy tietenkin kiintesti myös kysymys, mitkä ovat järkeviä tekniikoita useamman vastustajan kukistamiseksi.

Ongelmakohtia mihin olen itse törmännyt kun harjoituksissa useampi vastustaja:

1) Ollaan ringin keskellä, mutta tehdään kuitenkin yksittäisiä suorituksia. Eli yks hyökkää, tehdään puolustautuminen. Toinen hyökkää. Tehdään puolustautuminen jne. Tämä toimii toki paineensietoa kasvattavana (ja opettaa tarkkailemaan ympäristöä), mutta tässä itse asiassa kamppailaan vain yhtä ihmistä vastaan monta kertaa putkeen.

2) Kaksi-kolme ihmistä tulee kerralla päälle. Tällöin voidaan oikeastaan heittää romukoppaan kaikki yhtä henkilö vastaan tehtävät tekniikat jotka perustuvat edes vähän hallintaan (menee liian helposti painiksi). Toimivia ovat vain irtautumiset, tai pysäyttävät kovat tekniikat (nyrkki naamaan, whiplash jne.). Etäisyystekniikoilla saadaan vain hetkellisesti aikaa, joten jos haluaa tehdä muuta kuin päästä heti pakoon, pitäisi melkein käyttää tyrmääviä tekniikoita, joita on vaikea harjoitella realistisesti ilman järeitä suojavarusteita. Tärkein yksittäinen asia on liikkuminen, joten helposti koko homma menee vaan liikkumisharjoitukseksi (tämä tosin kertoisi, että hyvä liikkuminen on toimivin tekniikka tähän uhkaan). Maalimiehet painostavat kuitenkin usein liian heikosti, joten jos joku lähtee tekemään jotain "oikeaa tekniikkaa", niin sille puolustautujalle annetaan aikaa "onnistua", jolloin ollaan taas skenaariossa 1).

Tästä tuli nyt vähän sekava alustus, mutta pääpointti on kai, että mitä tässä oikein harjoitellaan. Jos on useampi vastustaja, niin ainoa järkevä loppuratkaisu on pakoon pääseminen, tai "normaalin" tekniikan tekeminen viimeiseen vastustajaan sen jälkeen kuin muut on tyrmätty / tehty vastahyökkäyksillä pysyvästi hyökkäyshaluttomiksi. Usein, monta vs. 1 harjoitustilanteissa tehdään jotain ihan muuta, eli päämäärä on lähtökohtaisesti hukassa.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#2

Viesti Kyynikko »

No vaihtoehto ykkösen harjoitus ei nyt toimi lainkaan useampaa vastustajaa vastaan kamppailun opettelussa. Se on vain paineharjoitus.

Muuten huomiosi ovat ihan oikeita, lukuunottamatta irimi+schoolyard takedown tyyppisiä ratkaisuja on homma aika pitkälti impaktipohjaista.

Niitä kuuluisia säännönvahvistavia poikkeuksia lukuunottamatta :D

Ja tosiaan, alkuvaiheessa on tärkeää että hyökkääjät eivät tule "liian lujaa" jotta liikkuminen aukeaa puolustajalle, mutta kyllä homman edistyessä pitää painetta lisätä.

Mielestäni juuri tässä harjoituksessa suojat ja kontakti olisi tärkeää, jotta päästäisiin valheellisesta hyvänolontunteesta. Toisaalta puolustaja myö tietäisi että kun lataa kunnolla perille voi siirtyä seuraavaan turhia murehtimatta..
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#3

Viesti YJT »

Montaa vastaan kamppaillessa taktiikan osuus korostuu (sijoittuminen, ympäristön hyödyntäminen jne), joten olisi tärkeää että ei harjoitella pelkästään tatamilla, vaan treenit vietäisiin todellisiin ympäristöihin.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#4

Viesti Totte »

Kiitoksia vastauksista. Mikäli esitän täällä "väitteitä", niin ne tulisi ottaa enemmän pohdiskeluna. Olen miettinyt tätä aspektia aivan liian vähän, joten mitään valmiita mielipiteitä ei oikeastaan ole.
YJT kirjoitti:Montaa vastaan kamppaillessa taktiikan osuus korostuu (sijoittuminen, ympäristön hyödyntäminen jne), joten olisi tärkeää että ei harjoitella pelkästään tatamilla, vaan treenit vietäisiin todellisiin ympäristöihin.
Tämä on mielestäni tärkeä huomio. Seurauksena tästä on mielestäni se, että harjoittelemalla "perinteistä* ip:tä", ei välttämättä opi juurikaan monta vastustajaa vastaan tarvittavia taitoja. Tietysti kaikki harjoittelu parantaa valmiuksia (kuten nyrkkeily ja paini parantaa ip-valmiuksia), mutta ei ole tähän optimaalisin. Olen itse asiassa huomannut, että sparratessa kehittynyt liikkuminen on ollut näissä harjoituksissa se tärkein taito.

Kyynikko kirjoitti:Muuten huomiosi ovat ihan oikeita, lukuunottamatta irimi+schoolyard takedown tyyppisiä ratkaisuja on homma aika pitkälti impaktipohjaista.
Suhtautuihin pienellä varauksella myös kaikenlaisiin kampituksiin. Vaikka ne ovat sinäänsä tarpeeksi nopeita suoritettaviksi, on todella paha juttu jos hyökkääjä ja ryysyihin roikkumaan. Se on melkeinpä se numero 1 mikä pitää välttää (voisin melkein väittää, että on jopa parempi ottaa vähän osumaan kuin päästä yhtä hyökkääjää roikkumaan kiinni, sillä RRR (Ryysyissä Roikkuva Roisto) rajoittaa pahasti ykköstekniikkaasi, eli liikkumista).

Ja olen saamaa mieltä noista suojista. Tässä tapauksessa on pakko pystyä vetämään paniikkilyöntejä tauluun.

* En viittaa perinteisiin lajeihin, vaan 1 vs. 1 lähtöiseen harjoitteluun missä puolustaudutaan aina jotain tiettyä hyökkäystä vastaan.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#5

Viesti Mika »

Totte kirjoitti:Olen itse asiassa huomannut, että sparratessa kehittynyt liikkuminen on ollut näissä harjoituksissa se tärkein taito.
Tämä on Tanglangissa tärkeä taito tuollaisessa tilanteessa. Alla olevassa videossa harjoitellaan jalkatyötä (bufa) useampaa vastaan.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#6

Viesti Totte »

Hyvännäköistä liikkumista. Tässäkin huomaa kuitenkin jonkin verran odottamista hyökkääjiltä. Päälle tullaan nopeasti, muttei kuitenkaan kaks tai kolme kerralla. Tämä ei ole tarkoitettu kritiikiksi, sillä kyseessähän oli liikkumisharjoitus, ja kukaan tuskin selviäisi pelkällä liikkumisella koskemattomana kolmea vastaan noin kauan jos ne tulisivat samanaikaisesti päälle.

Liikkumisella pitää kai hetkellisesti päästä sellaiseen tilanteeseen, että saa yhden vastustajan vedettyä levyksi, jolloin homma toisetaan kahdella vastustajalla. Sen jälkeen on peli pelattu läpi, koska ollaan enää 1 vs 1 tilanteessa, ja vastustajan motivaatio on todennäköisesti hieman heikentynyt. Millään pehmeillä tekniikoilla tuskin selviää.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#7

Viesti Pyrkele »

Itse olen joskus treeneissä yrittänyt hakea myös hyökkääjän näkökulmaa tuohon. Eli miten porukalla asemoidutaan ja liikutaan yhtä vastaan, mahdollisimman tehokkaasti avautuvat paikat hyväksi käyttäen. Eli miten yhtä muilutetaan porukalla. Silleen sivistyneesti.
Kyllähän ne aika 1 vs 1 tilanteita on silti ollu. Eli ei olla osattu
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#8

Viesti Mjölnir »

Opetellaan ensin hyökkäämään toisen kimppuun, sitten kääntyminen ja hyökkääminen toisen kimppuun. Koska kahta (tai useampaa) vastaan puolustautuminen on tuhoon tuomittu ajatus. Siksi ensin.

Mutta jos joutuu altavastaajaksi, niin harjoitellaan myös sitä liikkumista, jolla laitetaan vastustajat jonoon ja sitten treenataan sitä sparrina esim 10 sek eriä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#9

Viesti Mjölnir »

Koitan etsiä videoesimerkin treeneistä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#10

Viesti Jasse »

Kesällä käytiin puistossa pienellä porukalla reenailee keppiä ja puukkoa. Kerran tehtiin harjoitus jossa kaksi tyyppiä kävi puukot kädessä yhden kimppuun. Liikkumisharjoitehan se enemmän oli. Lähti itseasiassa hyvin rullaamaan kun sai ideasta ja rytmistä kiinni.

Oma kokemukseni on että joukkotappelussa on hyvä keskittyä tyyppien eliminoimiseen yksi kerrallaan. Usein tilanne rauhoittuu kun ensimmäinen tyyppi makaa tajuttomana maassa.

Parasta olisi tietysti välttää tilanne ennalta, juostoa karkuun, pysyä himassa, blaablaa, jne. Jos ei pysty niin sitten pitäisi välttää painimista blaablaa. Monesti se viimeistely tapahtuu niin että vähintään toinen konttailee maassa jolloin on hyvä vetää G&P tai futispotku kaaliin.

Koppeja tulee varmasti sillä aikaa kun viimesitelet sitä ekaa ukkoa joten niihin olisi hyvä tottua jo treeneissä. Varsinkin jos joku roikkuu sun niskassa tai sä jonkun kaulassa niin kaverit pääsee antaa vapareita. Mutta ei kannata antaa sen häiritä. ;)

Eli vastaus on: "Tuli ja liike."
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#11

Viesti AlexMachine »

Katselin juuri pari viikkoa sitten tämän missä Lee Morrison puhuu vähän asiasta.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#12

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#13

Viesti Rojola »

Tässä muutamia hajatelmia Senshidon näkökulmasta, sillä meillä tätä harjoitellaan aika paljon.

Alkuperäiseen kysymykseen liittyen: järkevin tapa harjoitella kamppailemista useampaa vastustajaa vastaan on laittaa hanskat käteen, mankka päälle ja tapella yksin useampaa maalimiestä vastaan. Tässä vaiheessa huomannee mikä toimii ja mikä ei.

Fyysinen suorittaminen itsessään on liikkumista lukuunottamatta melkolailla toissijaista, sillä tekeminen menee kuitenkin kaaottiseksi räveltämiseksi vaikka "oikeita tekniikoita" (mitä ne siis ovat?) olisikin harjoiteltu - ainakin jos vastassa on motivoituneita maalimiehiä, jotka haraavat vastaan eivätkä alistu ensimmäisistä osumista ellei oikeasti kolahtanut.

Oikeassa elämässä tilanteet kuitenkin harvemmin alkavat siitä, että löydät yhtäkkiä itsesi kamppailuasennosta ja edessäsi on kolme kamppailuasennossa vaanivaa murhamiestä. Todellisuudessa uhkatilanteet alkavat jonkinlaisella kommunikoinnilla, oli kyseessä sitten reviirikiista tai ryöstö. Tässä sekä havainnoinnilla että liikkumisella on suuri merkitys sen suhteen minkälaiseen asemaan itsensä pelaa. Sanomalla oikeanlaisia asioita vastustajat eivät ala heti keulimaan, joten kamppailulliset valmiusasennot kannattaa jättää siihen vaiheeseen kun toiminta alkaa. Näyttelemällä alistuvaa uhria yksittäinen arjen sankari voi pitää yllätyksen itsellään mikä on tärkeää, koska se on ainokaisen ainoa etu useampaa vastustajaa vastaan haastatteluvaiheessa. Mitään sellaista ei pitäisi tehdä, joka saa useat vastustajat varpailleen ja vaihtamaan oman mielentilansa kiusaamisesta tappeluvalmiuteen.

Tämänlainen taktiikka johtaa ennakoivan hyökkäyksen petaamiseen, jota voidaan pitää oikeutettuna (mutta todellisuudessa varmaankin tuomittavana) tekona. Ennakoiva hyökkäys voidaan tehdä tehokkaasti vain läheltä, joten vastustajat on houkuteltava lähelle mikäli pakoon ei ole pääsyä. Yhtäaikaa voi vaikuttaa kahteen vastustajaan tehokkaasti, teoriassa ja simulaatioharjoittelussa ehkä kolmeen, jonka jälkeen jalkojen pitää liikahtaa nopeasti. Mikäli tästäkään ei pakoon pääse niin ennakoivalla hyökkäyksellä tehdään ensin 3 vs. 1 tilanteesta 2 vs. 1, jonka jälkeen jalkojen käytöllä pyritään muuttamaan tilanne vielä 1-vs.-1-mutta-kahdesti -tilanteeksi.

Tietysti on hyvä myös harjoitella niin, että maalimiehet vain ryntäävät päälle yhtäaikaa. Tässä maalimiehet ainakin huomaavat että kolmistaan yhden pahoinpitely on sangen hankalaa mikäli uhri pääsee liikkumaan jaloistaan (tuo Mikan laittama Tang Lang -video hyvä esimerkki). Tietysti mikäli puolustautuja joutuu maahan, niin hänen ongelmansa syvenevät eksponentiaalisesti. Shreddaamisen avulla ensimmäistä onnekasta voidaan käyttää kilpenä muita vastaan.

Pleksikypärän käyttö harjoittelussa on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta kypärään voi mäjäyttää vähän kovemmin ja impaktityökalut saavat hyvää reeniä. Toisaalta silloin maalimiehet voivat tulla kimppuun huomattavasti varomattomammin itseään säästelemättä - mutta tavallaan tämä on myös hyvä asia Senshidon "terminaattorivastustajat" näkökulmasta. Ilman kypärää reenatessa maalimiehetkin joutuvat hieman arpomaan lähestymistään, mikä osaltaan tuo tiettyä realismia harjoitteluun. Mielestäni kannattaa harjoitella sekä että.

Summa summarum: psykologisen pelisilmän käyttö ennen varsinaista kamppailua on elintärkeää ja kamppailun aikana taasen liikkuminen on listan kärjessä. Se mitä tekniikkaa käyttää tai on käyttämättä on toissijaista. Lyöminen ja potkiminen on hyvästä, samoin shreddaaminen toimii, hyvät painitaidot toimivat (esim. vahvalla thai-clinchillä voi myös riepotella vastustajaa ja käyttää kilpenä muita vastaan) jne.

Vedin aiheesta seminaarin keväällä Kouvostoliitossa, mikäli laudalla on semmalle osallistuneita niin kertokaapa kokemuksianne harjoittelusta. Puolustaudu DVD -sarjan viimeinen osa "Alivoimapeli" keskittyy nimenomaan tähän aiheeseen ja se sisältää useita eläviä harjoitteita jotka rakentuvat loogisesti toinen toisensa päälle, tehden tilanteista haasteellisempia.

Mikäli seuraavaan Potku-miittiin osallistujilla on innostusta, voisi tämä aihe olla myös Senshido-demon teemana.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#14

Viesti Huppu »

On täysin eri asia ottaa kolmea reenaamatonta vastaan, kun kolmea vapaaottelijaa. Reeneissä tämä homma siis vääristyy kovinkin paljon. Reenaamattoman paiskasee yhellä kädellä tonttiin, samallakun pieksee kolmatta. Kuitenkin jos toisetki osaa kaikki tekniikat/työkalut, niin eihän siitä mitään tule. Senpä takia ei ole niin vakavaa, mikäli maalimiehet vähän näyttelee mukana. Mattopainia olen ottanut portsareita vastaan 2vs1(tatamilla brushteeth ), niin että he ovat koittaneet saada hallintaan/rautoihin. Heille oli vähäistä kokemusta painista, joten laskisin heidät melko noviiseiksi. Pystyin aikalailla tekemään samat asian kuin yhtäkin vastaan. Pointtina oli, että hyökkääjien taso ratkaisee merkittävästi kuinka kusessa ollaan.

Tarvitseeko useampaa vastustajaa vastaan toimimista reenata kovinkaan merkittävästi, kunhan reenaa riittävästi yhtä vastaan toimimista? Kolmio ajattelu ja muutenkin liikkuminen kuntoon, niin hommahan on käytännössä 1vs1 suurimman osan ajasta. Useampaa vastaan ei tietenkään näpräillä mitään, vaan vedellä niillä kovimmilla aseilla mitä pakista löytyy. Sitä joko selviytyy tai ei, mutta en panostaisi siihen merkittävää osaa reeniajasta. Kyllä se lähtee siitä 1vs1 pärjäämisestä koko homma.
Oss!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Harjoittelu useampaa vastustajaa vastaan

#15

Viesti Mjölnir »

Huppu kirjoitti: Tarvitseeko useampaa vastustajaa vastaan toimimista reenata kovinkaan merkittävästi, kunhan reenaa riittävästi yhtä vastaan toimimista? Kolmio ajattelu ja muutenkin liikkuminen kuntoon, niin hommahan on käytännössä 1vs1 suurimman osan ajasta. Useampaa vastaan ei tietenkään näpräillä mitään, vaan vedellä niillä kovimmilla aseilla mitä pakista löytyy. Sitä joko selviytyy tai ei, mutta en panostaisi siihen merkittävää osaa reeniajasta. Kyllä se lähtee siitä 1vs1 pärjäämisestä koko homma.
Juurikin näin. Ainut mentaalinen juttu on tosiaan se, että yhden kanssa ei saa jäädä tuhertamaan, vaan pitää hoitaa se nopeasti pois, että pääsee keskittymään seuraavaan.

Olen ammattilaisilla treenauttanut myös 2 vs 2 ja 2 vs 3 tilanteita, joissa pyritään luomaan hetkellisiä tilanteita, että vaikka oltaisiin alivoimaisia, niin hyökätään 2 vs1, 2 vs 1 ja 2 vs 1, ellei vastustajat osaa hyödyntää ylivoimaansa tiimillä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa