Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 329
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#46

Viesti JariR »

Selventelin tuossa äsken joitain japanilaisia ja suomalaisia termejä, mutta kuten usein koulun ainekirjoituksissa käy - unohdin vastata Tytön alkuperäiseen kysymykseen. :smt003
Tyttö kirjoitti: Rakkaalla lapsella on monta nimeä, sanotaan.

Keskustelimme aiheesta eräässä kamppailuvalmentajakoulutuksessa. Jotkut kokevat vetäjä-sanan loukkaavana, toiset haluavat olla ennemmin opettajia kuin valmentajia.

Minkälaisia ajatuksia ja tunteita otsikossa mainitut termit herättävät teissä?
Ihan ensimmäisenä tulee mieleen että jos puhuttelumuotojen käytöstä pitää laatia ohjeistuksia ja normeja, on silloin varmasti kyseessä aika laaja organisaatio. Siis sellainen jossa ihmiset eivät lähtökohtaisesti tunne toisiaan ja ovat hyvinkin erilaisista taustoista. Silloin kankeuden välttämiseksi (ja joskus valtarakenteiden vahvistamiseksi) on tapana vahvistaa käyttöön jokin erikoinen puhuttelumuotoetiketti. ("Herra Kersantti - hojomies X. Saanko puhutella?")

Puhuttelu siis on mielestäni pikkuisen eri asia kuin se millä millä jostain henkilöstä puhutaan. Seuraavaan tapaan.

Henkilöstä puhuminen:
"Toi Akitoshi on ihan sikanopea ton keihään kanssa!"
"Joo. Mutta sehän onkin tän koulun mestari. Kannattaa vääntää sen kanssa aina kun on mahdollista. Siinä saa kylmää kyytiä mutta oppii nopeasti."


Puhuttelu:
"Oi mestari, saanko häiritä?"
"Noh?"
"Voitko lainata urheiluteippiä?"
"Ota mun kassista."


Jotkut sitten tietysti ovat muodollisempia kuin toiset. Ja on tietysti sanomattakin selvää että myös rentous ja välittömyys on sosiaalinen käyttäytymisnormi siinä missä muutkin. Omaan korvaani tuo jälkimmäinen esimerkeistäni kuulostaisi melkoisen muodolliselta (ja kummalliselta).

Omassa koulukunnassani ihmisiä puhutellaan niinkuin normaalissa kanssakäymisessä salin ulkopuolellakin tehtäisiin. Suomen toiminnasta vastaavaa opettajaa puhuttelen etunimellä, saksalaisia opettajia puhuttelin "Herr X":ksi kunnes tehtiin sinunkaupat, joitain muodollisemmista anglosaksisista kulttuureista kotoisin olevia, suunnilleen oman isäni ikäisiä professorismiehiä puhuttelen tittelillä "Professor X" kunnes käskevät käyttää etunimeä. Japanilaisten kanssa noudatetaan paikallisia hyviä tapoja.

OIkeastaan ainoa tälläinen "lajisidonnainen" puhuttelumuoto omassa koulussani on se että koulukunnan päämiestä on tapana puhutella senseiksi, tai oikeastaan yhdistelmällä "X-sensei" joka on paikallisiin tapoihin nähden melko epämuodollinen mutta kuitenkin kohtelias tapa. (Näissä X siis kyseisen ihmisen oma nimi. )

Eli summa summarum: kovin yksityiskohtainen pohdinta siitä mitä puhuttelumuotoa käytetään kuulostaa vieraalta. Onhan sillä opettajalla nimikin, miksei käyttäisi sitä.

Ja oman kouluni etikettinormisto korostaa siis sellaista vähäeleistä ja luonnollista toimintaa. Ja yhteinen normi siis sekin. Muualla toimitaan muilla tavoin ja hyvä niin.

t. J
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#47

Viesti Tyttö »

JariR kirjoitti: Eli summa summarum: kovin yksityiskohtainen pohdinta siitä mitä puhuttelumuotoa käytetään kuulostaa vieraalta. Onhan sillä opettajalla nimikin, miksei käyttäisi sitä.

Ja oman kouluni etikettinormisto korostaa siis sellaista vähäeleistä ja luonnollista toimintaa. Ja yhteinen normi siis sekin. Muualla toimitaan muilla tavoin ja hyvä niin.

t. J
Meilläkin on tapana puhutella ihan etunimellä. Se on aika kätevä tapa. :) Mutta yleisesti "opettavasta tahosta" käytetään termiä ohjaaja.

Lapset ja nuoret käyttävät joskus termejä "opettaja" tai "ope". Mielestäni se on hyvin ymmärrettävää, sillä koululaiset ovat tottuneet, että jos joku opettaa jotain, niin se on silloin ope. Silti minulla saattaa mennä vielä tovi tottua siihen. :D
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#48

Viesti Taijin harjoittaja »

Muutaman Taiji-seuran kokemuksella sanon, että suomalaisia opettajia kutsutaan opettajiksi, seuran tai tyylisuunnan kiinalaista pääopettajaa/perustajaa kutsutaan Mestariksi. Kiinalainen pääopettaja on korkeammalla kuin suomalaiset opettajat, hän opettaa heitäkin ja kunnioittava suhtautuminen kuuluu tähän lajiin. Ai niin - kiinalaisen pääopettajan/mestarin opettaja voi olla puolestaan Suurmestari.

Ainakin yhdessä seurassa kiinalainen pääopettaja on voittanut Kiinan mestaruuden Yangissa 1990-luvulla, jos se tähän asiaan kuuluu.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#49

Viesti Lasse Candé »

Nostan tämän ketjun, sillä avasin ketjun vetäjän karismasta ja auktoriteetista ja sivusin nimitysasiaa.

Niinpä, jos nimitysasia puhuttaa, tämä on oikea ketju ja siellä voidaan keskittyä sen ketjun aiheeseen. Suosittelen tämän ketjun avausviestin lukemista.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#50

Viesti Jussi*M »

Sanokaa Jussi vaan... :D
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#51

Viesti Kari Aittomäki »

Ehdottomasti samaa mieltä.

Olen aina vierastanut kaikkea tittelöintiä, vaikkakin olen havainnut sälleillä vahvaa tarvetta senseilyyn ja semmosiin.
Se ei kiusaa, kiusannut minua silloin kun olen/olin samassa huoneessa jonkun kovantason ohjaajan/opettajan/mestarin/gurun kanssa, mutta itteeni kohdistettuna..
Voin lievän vaikeasti. Kumääoonvaanmää.

Veikkaisin että vahvin opettajaopin opettajani oli Larry Hartsell, jonka tyyli oli varma, rauhallinen ja edelleen innostunut mutta sellasella aikuisen tai oikeastaan vanhenevan miehen järeäntyynellä tavalla.
Hän toimi usein itse ukena ja varoitteli sankarihahmotuksista, koska "mikään suunnitelma ei onnistu sataprosenttisesti."
Oli aika vaikutus kun guru anto tehdä itelleen fightstopperin ja ohjeisti sen viimeisen jenkakiristyksen kunnolla pohjaan.

Ja toisaalta otti aikaa esittääkseen catchin tekniikkalikumäet mullen.. niinku oikeasti.
Jesus ku otti mahtavanihanasti kipiää!
Sanatonta opettamista, siis myös ohjaamisen alallla.
Tuntu aika sattans mukavalta kun mestari kerto että you got tools for this shit.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#52

Viesti Lasse Candé »

Saiko alkuosiota lukuunottamatta tuo viesti sytykkeensä eilen avaamastani karismaattisuus- ja auktoriteettiketjusta?

Mielestäni siitä voisi jatkaa siellä, koska kuuluu selvästi paremmin sinne. Kopioin sinne. Täällä voisi puhua nimityksistä ja siellä opettajuudesta.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#53

Viesti JariMarjamaa »

Jussi*M kirjoitti: elo 7, 2018, 21.43 Sanokaa Jussi vaan... :D
Jari vaan :)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#54

Viesti Mika »

Minä ainakin olen komentaja!

Oikeasti minäkin olen Mika vain.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#55

Viesti AriJ »

....lukaisin ketjun äkksieltään uusiksi, kun tuli mieleen että oliko puhetta siitä miten itse esimerkillään asiaa opettaa itseään nuoremmille?

Itsekin tuppasin myös aikoinaan aina ja välittömästi korjaamaan "Sensei..." keskustelunavaukset vastineella "Ari", mutta itse kuitenkin puhuttelen omia opettajiani aina aloituksella "Sensei..." :D

Do as I say, not as I do? :o
______________________
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#56

Viesti Lasse Candé »

Itse käännän tuollaisen niinpäin, että jos lajikulttuuria on että kutsutaan senseiksi, niin sitten oman nimen pyytäminen ei nyt ainakaan ole nöyrää.

Sitä en ihan ymmärrä mistä moinen edes tulee. Ei se oman opettajuuden hyväksyminen nyt niin vaikeaa voi olla.

Enkä siis viittaa Ôarin viestiin vaan laajemmin, kun nyt melko moni muukin sanoo saman suuntaista.

Tämä kaikki sanottuna, kun koulussa kutsuvat joskus Candéksi, sanon että ihan Lasse vaan. Tai sitten herra Candé. Siitä näkökulmasta toki ymmärrän tuon myös.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#57

Viesti PetriP »

Laji kulttuuritkit voi muuttua vallitsevan kulttuurin mukaisiksi. Japanissa on normaalia kutsua ketä tahansa minkä tahansa auktoriteettiä senseiksi. Niinkuin lääkäreitä ja ammatti Go:n pelaajia.

Suomessa sellainen "herroittelu" on mennyttä maailmaa ja pömpöösiä, jolloin se on sitä salillakin. Judossa toi Sensei sana on käytössä tosi harvoin. " Sensei ni rei" on aino yhteys missä sitä käytyetään ja silloin on joku kutsuttu nimekäs opettaja siellä rivin edessä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#58

Viesti Lasse Candé »

Näinhän se on ja tällaiset tekevätkin asiasta kaikkea muuta kuin yksinkertaisen.

Judossa varmaan myös vaikuttaa vahva linkki urheilumaailmaan, jolloin opettajuus ja valmentajuus "menevät sekaisin". Karatessakin sanoisin, että kilpapuolella ihan kaikki muodollisuus vähenee ja urheilutyyppisempi toteutumistapa vallitsee. "Yllättäen."

Mutta siis niissä lajiyhteisöissä joissa itse kutsun korkeita opettajia senseiksi, meininki on rentoa, mutta on silti etikettejä joita tulisi seurata ainakin mielellään. Tämä on vain niin pompöösiä kuin mitä siitä tekee. Niinpä, jos esim alemmalla tasolla kehottaa kutsumaan itseään omalla nimellä ja samalla kertoo että muita kutsutaan nimellä sensei, sen sijaan että rentouttaa meininkiä tekeekin senseiksi kutsumisesta pompöösimpää kuin mitä sen tarvitsee olla. Oppilas kasvaa kyllä melko nopeasti siihen että jokin senseiksi kutsuminen on aika pikkujuttu. Jos siitä kuitenkin tekee sillä tavalla ison jutun että "ei minua tarvitse kutsua noin prameilla nimityksillä", niin valitsee itselleen helpon tavan ja siirtää oppilaan kohtaamisvaikeudet muihin opettajakontakteihin. Itse koen vastuullisemmaksi alistua opettajana rooliin jossa vallitseva lajikulttuuri koskettaa myös omia kanssakäymisiä ja tätä kautta tehdä oppilaalle kulttuuriin kasvamisesta helpompaa eikä vaikeampaa.

Parasta siinä on myös se, että kun valitsen jo itse ottaa tästäkin pikku opetusasiasta vastuun, saan sitten toteuttaa sen haluamallani tavalla ja olen hemmetin hyvä hoitamaan tämän niin että juurikin kaikelta herroittelupäänseinäänhakkaamiselta vältytään. Sitten se rentous osataan myös muualla. Vähän vastaavaa helppoutta tavoittelen lajijapaninkielen osalta. Tällaiset asiat pitäisi omaksua mieluiten vauhdissa, ilman että tarvitsee erikseen päntätä. Ja riippuu lopulta vain siitä kuinka puheaikansa käyttää.



Tietenkin voisi pohtia, miksei vain poistaisi tällaisia käytäntöjä kaikkialta?
Näin voisi ehkä tehdäkin ja monissa opetusorganisaatioissa on havaittu tehokkaaksi. Ja toisaalta taas esim intissä oletettavasti helpotetaan äärimmäisyyksiin viedyllä puhuttelumeiningillä tai sitten ne ovat vain tyhmiä käytännössä jokaisessa maailman armeijassa. Itse olen kokenut sensei-sanan poistavan kaikki jännitteet jotka muuten jäisivät jäljelle. Harvoin näkee yhtä rentoja ja oleellisesti kaverillisiakin opetussuhteita kuin nämä, joissa nimitellään tällä tavalla. Rehellisyyden nimissä tämä luultavammin johtuu näiden suhteiden pituuksista ja osapuolten taidosta olla näissä, mutta ainakaan se nimittely ei näyttäisi vähentävän mitään.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#59

Viesti Kari Aittomäki »

Tämä ilmiö on monisyinen.

Olin kasarilla käsittääkseni vaikuttamassa Genbukaissa eräänlaiseen tapainjäykistymiseen, kaskun hakeuduin Matsuoille kunnon traditionaaliseen karateen (olin tuolloin enimmin matsaaja eli erilaisen treenitapaperinteen harjoittaja).
Käyttäydyin tiukan muodollisesti, kutsuin senseitä senseiksi ja tein harjoitteet hirveällä raivolla ja alleviivatulla täsmällisyydellä.
Peruskurssin (kobudo) päätyttyä jatkoin rypistelyä, joka käytös sai pikkuhiljaa seuraajia. Aiemmin siis niitä vanhempia treenaajia maleksi salilla yläkropat paljaana kutsumassa Yujia Yujiksi ja käyttäytymällä melko.. rennosti eli minunmielestä epäkorrektisti.
Läväytin kerran yhtä löysäläistä ja kerroin hänelle ja muillekin että olen käytettävissä jos joku herroista on tosikumitesta kiinnostunut.
Bäd tutö boun.

Tämä heijastui jäsenmäärältään pienen seuran tapakulttuuriin ja treenikäytös.. jämäköityi. Joka selvästi hiveli Matsuoita. Mainitsi asiasta jossain haastattelussakin.
Minäki tykkäsin.

Jotain samaa olen havainnut usein eripuolilla, kovantason ohjaaja saattaa vetää rentoa muuten-ollaankuin-ellunkanat-linjaa mutta tosissaan treenaavilla on vahvahko tarve korostaa opettajan erikoisasemaa, osoittaa sitä kunnioitusta.

Mielestäni tapahtumaketju on luontainen, kaikinpuolin erittäin mukavaltatuntuva ja oppimis/suorittamis-ilmapiiriä jalostava, dynaaminen vuorovaikutus. Ohjaaja antaa ymmärtää että olette taitonne todistaneet, treenaajat osoittavat kiitollista kunnioitustaan pienimuotoisella alleviivauksella.

Tuntematon Sotilas on tosiaan paras mieleentuleva esimerkki, kun Koskela saa käytöksellään joukkueen toimintavolyymin piikkiin.
Ja miehet kuittaavat, eivät herroittelemalla mutta ehdottomalla tottelevaisuudella ja toiminteholla.
Koskelalle nikkaroidaan korsuun oma soolopunkka vaikka "tämä olisi kyllä kerrossängyssäkin majaillut".

Joukkuepeleissä/muussa urheilussa valmentajan rooli lie diktaattorisempi, ammattipuolella jopa hyvinkin negatiivisensorttinen?

Mättölajeissa edes ne mainitsemani pelottavat opettajat eivät korosta persoonaansa äkseerauksen keinoin, vaikka treenikomennot voivat olla melkoisen raivokkaita.
Ärjyvä äkseeraus on yleensä melkoisen tyhjä tynnyri, treenajat käyvät etsimään heikkouksia möykkääjän persoonasta ja aivan huomaamattaan treenaavat heikommalla teholla.
Huomasin jutun jo ennen inttiä ja intissä erittäinkin.

Myöhemmin olin jopa vaivautunut kun vapaaottelua treenaavat sällit toi kuvioon sensei-manerismia.
Oikeen vähä säikähdin kerran kun paarissa oli tulla viittomakielinen tilanne niin mun sällit nappas lätkäpoikia naamoista kiinni ja.. no, käyttäyivät kuten olin opettanut. Aika vakuuttavasti kyllä.
Mitä sätkähdin oli lause "anna sotilaitten hoitaa."

Joutu oikeen miettimään että mitähän on tullut luotua.
Vaikka olihan sekin tuttu ilmiö sinänsä.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#60

Viesti tapsaattori »

Toi sensei sana yhdistyy mielessä mustavöiseen kamppailumestariin jolla on muihin nähden huikea tietotaito.

Japanissa sanalla sensei lienee arkisempi ja yleisempi merkitys kenestä vaan opettajasta? Onko se muuten just oma opettaja jota sanotaan senseiksi, vaan myös vaikka jonkin toisen lajin/seuran opettaja? Japanissa siis.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 62 kurkkijaa