Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#16

Viesti Lasse Candé »

Andy näköjään melko samoilla linjoilla...
Tuo mestarijuttuhan oli tietenkin läppä, mutta jos sen ottaa vähän enemmän vakavissaan silti, niin Jopon urheilujuttu on kohdillaan.

Sitten en tiedä sanan etymologiasta noin muuten, mutta puhuttaneen erinäisissä variaatioissaan tietynlaisista osaamisjutuista. Mitä kaikkea nyt master, maester, ehkä maisteri (jos nämä ovat keskenään sukua) jneet pitävät sisällään.
Joka tapauksessa joitain hyvin korkeita opetusjärjestelmäosaajiakin voi kutsua mestareiksi. Ja tässä on aina se vaara että tällöin pitää olla niin hyvä että kukaan ei ala laittamaan lainausmerkkejä.

(Hahaa, seurassa vedettiin yhtenä vuotena hallituksen jäsenten tittelit ihan läpäksi ja yhdestä kaverista tuli mestari. Jotenkin saatana hauskaa kun nettisivuilla oli kaikkia vastaavia juttuja. Päänakkinsa taisi olla parien bileiden käytännönjärjestelyt. Vyön väri oli varmaan oranssi tai vihreä.)



Enemmän kuitenkin asiaan liittyen, mestari on koko kysymyksenasettelun ulkopuolella. Andy jo vähän tätä sivusi, mutta mestari suhteutuu enemmän johonkin yleiseen taitostandardiin tai laajempaan yhteisöön. Ei ole samalla tavalla mestarisuhdetta. Tai toisaalta onhan sanallisesti sellaisiakin. Odotan kuitenkin että näen jonkun ihmisen muutoin kuin läpällään kutsuvan itseään "kisälliksi", ennen kuin otan kovin vakavissaan että se on sanana muutakin kuin Tähtien sodan suomentelua tai muuta a long time ago far away -osastoa.

Ja ei siinä, parien tapauksessa roolituksen voi nimetä vaikkapa noin, mutta tällöin on samassa syytä huomata että mestari ei ole ihan sama asia kuin toisaalta se joka voittaa kaikki muut tai toisaalta se joka on opetusjärjestelmän ehdottomia auktoriteetteja ja saa osakseen suurta kunnioitusta varsin kovatasoisesta osaamisestaan.



Eli on ainakin kolmea "mestaria", joista vain yksi kuvastaa suhdetta harrastajaan ja sekin melkeinpä pelkästään läpällä. (Mestari-kisälli)
Mestaruus ei siis niin kuulu tähän. (Vielä selkokielellä: omista opettajistani muutamia pidän mestareina. He eivät ole "minun mestareita" (kuten Andykin sivusi) vaan varsin oppineita ja osaavia lajitoimijoita. Monia suht koviakin osaajia en viitsi kutsua mestareiksi, koska on vain kaikille noloa jos joku väittää vastaan. Kyseinen asema ei siis ole kampailulajien maailmassa mitenkään ihan helpointa saavutettavaa.)
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#17

Viesti Jorge »

Mitäs jos otettaisiin käyttöön sellainen portugalismi-laina ja alettaisiin puhua professoreista :?:
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#18

Viesti HannuL »

Jorge kirjoitti: Mitäs jos otettaisiin käyttöön sellainen portugalismi-laina ja alettaisiin puhua professoreista :?:
Professori on mukava nimike. Luulen, että se on yleinen brassissa, koska se tulee opettajasanasta.

Meillä se mieltyy professoriin eli akateemiseen titteliin.

Brassissakin professorin nimike pitäisi olla koulutetulla ohjaajalla.

Sensei, ohjaaja, vetäjä ja tietysti opettaja, jos opettaa ja valmentaja jos valmentaa...
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24807
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#19

Viesti Mjölnir »

Tämä tietysti on ristiriidassa monien vakiintuneiden menettelyjen kanssa, mutta mitä jos vaikka ajattelisi asiaa näin:
1) opettaja - Normaalisti harrastustoiminnassa lajiharjoituksia vetäessä, laji sisältää opettamista (esim Defendo, Krav Maga)
2) valmentaja - valmentaessani jotakuta esim. kilpailuun tai pääsykokeeseen jne (esim laskuvarjojääkärikoulun / sukeltajakurssin pääsykoe)
3) ohjaaja - normaalisti harrastustoiminnassa vetäessä jumppaa, jossa ei varsinaisesti opeteta, vain tehdään (esim kuntokamppailu)
4) vetäjä - vertaisten kanssa päätetään tehdä joku harjoitus, kaikki ovat jo osaavia, eikä varsinaisesti opeteta mitään uutta, tehdään vaan harjoitus, jossa yksi toimii "manageroimassa", eli keksii, mitä tehdään ja miten harjoitus viedään läpi (esim töissä ammattilaisten kanssa ampumaharjoitus)

Tämä nyt oli vaan heitto, ei pidä ottaa liian vakavasti
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#20

Viesti tonik »

Brasiliassa on tietääkseni käytössä master ja kuuluisien miksei muidenkin seurojen vetäjät ovat mestareita.
Muistan joskus nähneeni pätkän jossa steven seagal opetti brasiliassa niin anderson silva kutsui häntä masteriksi. Seagal korjasi että not master, sensei :)
Saattoi myös tarkoittaa ettei pidä itseään vielä (aikido) mestarina.

Itse jos vielä joskus opetan niin olen mestari, ehdottomasti.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#21

Viesti Lasse Candé »

Mjölnirin 1 ja 2 ovat tulleet keskustelussa esiin. 3:sta ja 4:stä olen sikäli eri mieltä että esityksessä annetaan aivan liian tarkkaa määritelmää joka menee vielä vähän pieleenkin. Silti niissä toki on mielestäni ihan hyvää suuntaviivaa sanojen latauksesta.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#22

Viesti Tyttö »

Lasse Candé kirjoitti: Mjölnirin 1 ja 2 ovat tulleet keskustelussa esiin. 3:sta ja 4:stä olen sikäli eri mieltä että esityksessä annetaan aivan liian tarkkaa määritelmää joka menee vielä vähän pieleenkin. Silti niissä toki on mielestäni ihan hyvää suuntaviivaa sanojen latauksesta.
Miten 3 ja 4 olisi mielestäsi parempi määritellä?
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24807
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#23

Viesti Mjölnir »

Lasse Candé kirjoitti: Mjölnirin 1 ja 2 ovat tulleet keskustelussa esiin. 3:sta ja 4:stä olen sikäli eri mieltä että esityksessä annetaan aivan liian tarkkaa määritelmää joka menee vielä vähän pieleenkin. Silti niissä toki on mielestäni ihan hyvää suuntaviivaa sanojen latauksesta.
Ok, en miettinyt niin tarkasti, lähinnä intuitiolla tuli tuollaisia asioita mieleen. Että miten voisi määritellä näitä eri termejä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#24

Viesti Lasse Candé »

Tyttö kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: Mjölnirin 1 ja 2 ovat tulleet keskustelussa esiin. 3:sta ja 4:stä olen sikäli eri mieltä että esityksessä annetaan aivan liian tarkkaa määritelmää joka menee vielä vähän pieleenkin. Silti niissä toki on mielestäni ihan hyvää suuntaviivaa sanojen latauksesta.
Miten 3 ja 4 olisi mielestäsi parempi määritellä?
Ei kai tässä määrittely (joka hyväksytään oikeaksi) ollut sen enempää minulla kuin Mjölnirilläkään tavoitteena.
Ongelma on siinä että jos kutsuu sitä tyyppiä joka treeneissä johtaa tapahtuman vetäjäksi tai ohjaajaksi, niin kaikki ymmärtävät aina mitä sillä tarkoitetaan eikä vastaväite tyyliin "ei hän ole mikään vetäjä/ohjaaja vaan ohjaaja/vetäjä/valmentaja/opettaja" saane paljoakaan vastakaikua. Joku saattaa sanoa että "okei, sovitaan vaikka niin".

Sanoja vetäjä ja ohjaaja voi siis käyttää hemmetin vapaasti. Se on tietenkin totta että sanaa vetäjä nyt ei varmaan kannata laittaa leirikutsuun kun paikalle esim tulee joku iäkäs ja kuuluisa mestari vetämään treenit. Ohjaaja-sanan voi mielestäni tällöinkin laittaa ilman mitään ongelmaa, vaikka opetusta olisi paljonkin. Onko Mjölnir tästä viimeisestä miten samaa tai eri mieltä?

Ohjaaja on kyllä varmaan kaikista laajakäyttöisin noista. Sillä ei voine ikinä mennä millään tasolla pieleen. (?)
Kuvake
Doug
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1202
Lauteille: Lokakuu 2006
Paikkakunta: Järvenpää

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#25

Viesti Doug »

Mun mielestä "Paavi" on hyvä 8-)

...ja takkia narikasta...
Questions are a burden to others;
answers a prison for oneself.

Järvenpään Kehäkarhut
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24807
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#26

Viesti Mjölnir »

Lasse Candé kirjoitti: Ohjaaja-sanan voi mielestäni tällöinkin laittaa ilman mitään ongelmaa, vaikka opetusta olisi paljonkin. Onko Mjölnir tästä viimeisestä miten samaa tai eri mieltä?

Ohjaaja on kyllä varmaan kaikista laajakäyttöisin noista. Sillä ei voine ikinä mennä millään tasolla pieleen. (?)
Näin on. Yritin väkisin keksiä kaikille noille eri merkityksen.

Tietysti ohjaajan ja opettajan ero kuitenkin mielestäni voi olla olemassa.

Ohjaaja on kuitenkin hyvä neutraali termi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#27

Viesti Lasse Candé »

Joo valmentajat ja opettajat ovat ohjaajia, mutta ohjaajat eivät välttämättä ole valmentajia eivätkä välttämättä opettajia.

Lisäksi näkisin ehkäpä hieman sellaista että ohjaaja on treenitilanteessa ohjaaja, mutta opettaja ja varsinkin valmentaja ovat suuremmissa määrin henkilön opettajia tai valmentajia. Opettajuus on tässä suhteessa ohjaajuuden ja valmentajuuden välimaastossa.

Onko mitään järkeä?


Olisi muuten kiva kuulla minkälaisia mokia tai väärinkäsityksiä tässä asiassa on tullut. Se olisi yksi lähestyminen Iihen mitä järkeä koko keskustelussa on.

Itse pidän mokana että joissain meidän porukoiden leirikutsuissa on puhuttu leirin valmentajista. Näkisin että juttu saattaa tulla vanhasta karateliittokytköksestä, joka varmaan Finn-karaten aikoihin näkyi selvemmin. Ja sitten sanaa ei vain vaihdettu pitkään aikaan. Karateliittohan nimenomaan esim tarjoaa valmentajakoulutuksia eikä vaikkapa opettajakoulutuksia. Tällöin on ymmärrettävää että jos vähänkään on sitä tuntua että vetäjäinstanssia koetaan osaksi samaa organisaatiota, käytetään samaa sanaa. Lisäksi kokisin että ehkäpä karateliitossa halutaan yrittää ajatella että valmennus ja opetus on samaa asiaa, niin seurat näkevät itsensä kiinteämmin liiton toiminnassa mukana oleviksi eivätkä esim nosta kytkintä. Tällaisesta sitten kenties seurannut että myös opettajia on kutsuttu ainakin joissain yhteyksissä valmentajiksi.

Melkoista spekulaatiota osaltani toki. Uskon silti osuvani pääpointeissa oikeaan. En tarkoita haukkua kenenkään ratkaisuja asiassa. Jahkailu kuuluu tänne, eikä vaikkapa leirikutsuihin.


Tästä tullaankin sikäli mielenkiintoiseen pohdintaan että kun Tyttö on tuolla toisessa ketjussa kertonut näistä valmennuskursseista ja vastaa kaavalta sitä mitä olen karatestakin kuullut...
Niin olisiko niin että sitä ensimmäistä tasoa (jossa kai keskitytään yksittäiseen treeniin) voisi yhtälailla pitää ohjaajakoulutuksena. Ja sitten taas niitä joissa ihan selvästi mennään urheiluvalmennuksen puolelle, valmentajakoulutuksiksi?

Voisiko Tyttö tiivistää vielä eri tasojen sisältöjen pääpointit?
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#28

Viesti Tyttö »

Lasse Candé kirjoitti: Voisiko Tyttö tiivistää vielä eri tasojen sisältöjen pääpointit?
JarkkoP on avannut aiemmin aihetta hyvin täällä.
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#29

Viesti PetriP »

tonik kirjoitti: Seagal korjasi että not master, sensei :)
Saattoi myös tarkoittaa ettei pidä itseään vielä (aikido) mestarina.
Sensei on jo varsin isotermi. Ei mestari ole mitään sen enempää. Vaikka se sanantarkasti on opettaja ei se ole se sana jota käytetään opettajasta puhuttaessa. Termi sisältää aina jonkinasteisen kunniotuksen Vaikkapa lääkäristä voidaan puhua senseinä, ammatti go/shogi pelaajia kutsutaan senseiksi vaikkei opetusta antaiskaan. Ja se että itse kutsuu itseään senseiksi on aavistuksen arroganttia. Seagalin tapauksessa ei ehkä kuitenkaan
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#30

Viesti HannuL »

PetriP kirjoitti:
tonik kirjoitti: Seagal korjasi että not master, sensei :)
Saattoi myös tarkoittaa ettei pidä itseään vielä (aikido) mestarina.
Sensei on jo varsin isotermi. Ei mestari ole mitään sen enempää. Vaikka se sanantarkasti on opettaja ei se ole se sana jota käytetään opettajasta puhuttaessa. Termi sisältää aina jonkinasteisen kunniotuksen Vaikkapa lääkäristä voidaan puhua senseinä, ammatti go/shogi pelaajia kutsutaan senseiksi vaikkei opetusta antaiskaan. Ja se että itse kutsuu itseään senseiksi on aavistuksen arroganttia. Seagalin tapauksessa ei ehkä kuitenkaan
Voiko tässä olla jotain kulttuurijuttuja. Sensei tarkoittaa minulle jotain sellaista joka on kulkenut saman tien aikaisemmin eli kokenutta henkilöä. Ehkä joissain kulttuureissa arvostetaan kokemusta eli siitä tulee se kunnioituksen tunne?
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 1 kurkkija