Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Kananpääkäsi-isku ja muut

#136

Viesti AriJ »

TimoS kirjoitti:
Andy kirjoitti: Miksi sitä sitten treenataan nyrkeillä?
En tiedä muuta vastausta kuin että se on katassa nyrkeillä ja koska ei ole yhteyttä tuonpuoleiseen, että voisi kysyä esim. Kyanilta tai Matsumuralta, se riittää minulle.
Mitä tähän sanoo Bunkai / Oyo?
______________________
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#137

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Eikö tuo ole vähän huono tapa opetella kamppailutaitoja että "en minä tiedä miksi tämä tehdään näin mutta ammoin kuollut mestari on sanonut niin"?
Ehkä on, ehkä ei. EVVK. Minulle se riittää, koska tiedän, suunnilleen ainakin, mitä tuolla kohdalla haetaan. Minua ei kiinnosta miksi joku historian hämärissä on valinnut kyseisen tavan tehdä tekniikkaa, koska se ei muuta mitään
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#138

Viesti Andy »

Kumma homma. Olen nimittäin jäänyt siihen käsitykseen että nimenomaan Seibukanissa treenaajille opetettaisiin katojen tarkka sisältö ja tarkoitus eikä niin että hommat perustellaan vain sillä että "kun se mestari historian hämärissä sanoi niin".

Mistä sitäpaitsi tiedät että käsien asennolla ei ole merkitystä, jos et tiedä sitä miksi niitä pidetään niin kuin pidetään?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#139

Viesti Lasse Candé »

Oikeutettuja kysymyksiä ja vähän itsekin hämmästelen vastauksia.

Meillä Wadossa on asiat jossain määrin vielä pahemmin, kun ulkoinen muoto on yleensä melko lähellä jotain perinteisempää versiota, mutta sisältö on tulkittu täysin uusiksi ja mekaniikka on muutettu.

Yleensä meillä kahden käden samanaikainen tekniikka tulee tulkita niin että erottaa tarkastelun kahteen. Yhdessä vasen käsi tekee mitä tekee, mutta oikea käsi tekee jotain muuta ja päin vastoin.

Ei siinä, vastaavia ajatuksia olen ollut bongaavinani karatemestareilta vaikkapa samanaikaiseen sotoukeen ja gedanbaraihin. Tulkinnoissa siis toinen torjunta muutetaan lyönniksi ja saadaan kaksi eri asetelmaa.

Samanaikaista käsien ojentamista eteen kannattaa harjoitella monin variaatioin ja perusharjoitteinakin. Lopulta ihminen tekee eläytyen mitä tarvitsee, mutta keholliset edellytykset pitää olla. Uskon että ei pelkästään meillä, vaan myös perinteisemmässä karatessa tekniikat ovat välillä tuossa mielessä mekaniikkaan tähtääviä ja jokseenkin symboolisia.

Onneksi tuli joskus treenattua koripalloa, jossa saa paljon toistoja kahden käden työntöön ja voiman hakemiseen jalkojen kautta maasta.
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#140

Viesti Ale »

Andy kirjoitti:
TimoS kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: jotkin kahden käden tuplalyönnit vastustajan rintaan
Entäpä jos ajattelet, että se tuplalyönnin sijasta tönäisetkin vastustajan pois luotasi, jolloin saat enemmän tilaa tehdä jatkotekniikan? Muuttuuko suoritus oikeastaan mitenkään muuten kuin nyrkkien sijasta sinulla onkin avoimet kädet?
Miksi sitä sitten treenataan nyrkeillä?
Saisko jonkin esimerkin mistä meillä löytyy kahden käden tuplalyönti rintaan? On hiukan vaikea vastata tekniikan käyttötarkoituksesta jos ei tiedä mitä tekniikkaa tarkoitetaan.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#141

Viesti Ale »

Tarkoitatteko mahdollisesti Gojushihon loppua?

[video][/video]

Viimeinen "tuplalyöntihän" on jatko siihen, kun katala kelmi on yrittänyt napata rinnuksista kiinni ja hänen kätensä on ohjattu sivuille ja jatketaan "runttaamalla" rystysillä kylkiluihin.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#142

Viesti AriJ »

....olin huomaavinani useampiakin tuplalyöntejä, alkupuolella pari myös?
______________________
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#143

Viesti Ale »

Ôari kirjoitti: ....olin huomaavinani useampiakin tuplalyöntejä, alkupuolella pari myös?
Kuva
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#144

Viesti TimoS »

Ôari kirjoitti: ....olin huomaavinani useampiakin tuplalyöntejä, alkupuolella pari myös?
Tarkoitat vissiin niitä kahta joissa lyödään eri korkeuksille? Ne on tarkoitettu esimerkiksi siihen jos joku erehtyy yrittämään ottaa otetta hiuksista. On sille muitakin käyttötarkoituksia, mutta en aio niitä alkaa avaamaan täällä. Dojolla treeneissä oppii

Edit: ja Alen kuvassa on oikeastaan samasta asiasta kyse, Alella on vaan vähemmän hulmuavat hiukset ;)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#145

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Kumma homma. Olen nimittäin jäänyt siihen käsitykseen että nimenomaan Seibukanissa treenaajille opetettaisiin katojen tarkka sisältö ja tarkoitus eikä niin että hommat perustellaan vain sillä että "kun se mestari historian hämärissä sanoi niin".

Mistä sitäpaitsi tiedät että käsien asennolla ei ole merkitystä, jos et tiedä sitä miksi niitä pidetään niin kuin pidetään?
Nyt sekoitat kaksi asiaa: liikkeiden tarkoituksen ja historian. Liikkeiden tarkoitusta meillä opetetaan, siihen ei vaikuta ne syyt miksi juuri jossain kohtaa tehdään asiat tavalla A eikä tavalla B. Tämä on ihan vastaava kuin taannoinen kinastelu siitä auttaisiko katan ymmärtämisessä tieto siitä mitä sen nimellä tarkoitetaan
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Kananpääkäsi-isku ja muut

#146

Viesti AriJ »

TimoS kirjoitti: [Tämä on ihan vastaava kuin taannoinen kinastelu siitä auttaisiko katan ymmärtämisessä tieto siitä mitä sen nimellä tarkoitetaan
Meillä... joskus auttaa, joskus se taas viittaa hyvin konkreettiseen yhteen vaiheeseen Katamunedori; tarttua toisesta rinnuksesta), toisinaan taas johonkin periaatteeseen (Kasasagi; harakka) :D
______________________
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#147

Viesti Andy »

No siis kyllä minä pidän sitä aika oleellisena asiana että miksi jossain tilanteessa treenataan tekemään isku pystynyrkillä ja toisessa vaakanyrkillä. Tai miksi opetan potkaisemaan joskus päkiällä ja joskus kantapäällä. Ja jos oppilas kysyy niin pystyn selittämään mitä vaikutuksia muutoksella on ja miksi olen valinnut juuri tämän tavan.

Eikä niin että joku ammoin kuollut mestari on käskenyt tehdä näin niin se tehdään näin vaikken ymmärräkään syytä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#148

Viesti TimoS »

Minulle riittää, että osaan opettaa ja pystyn ehkä tositilanteessa myös käyttämään tekniikkaa, ihan sama onko kädet nyrkissä vai auki. Minun ei tähän pystyäkseni tarvitse tietää miksi joku on aikonaan valinnut siihen tekniikan A eikä tekniikkaa B. Ai niin ja käytin sanaa ehkä sen takia, että enpä ole joutunut näitä taitoja käyttämään, joten pirustakos minä tiedän miten minä oikeassa tilanteessa toimisin.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#149

Viesti Andy »

Niin sinä vielä opetatkin hommaa tietämättä miksi se tehdään niin kuin tehdään toivoen että se ehkä toimii?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Kananpääkäsi-isku ja muut "erilaiset" lyönnit

#150

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Niin sinä vielä opetatkin hommaa tietämättä miksi se tehdään niin kuin tehdään toivoen että se ehkä toimii?
Kuten sanoin, minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia näiden taitojen käytöstä. Ei ole myöskään vanhojen okinawalaisten aseitten käytöstä kokemuksia tositilanteessa ja silti opetan niitä. Jos me jättäisimme näitten asioitten opettamisen vain niille, jotka ovat oikeasti koeponnistaneet kaikki nämä jutut, ei olisi olemassa karatea nykymuodossaan, kuten ei montaa muutakaan lajia.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa