Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Szanne
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Turku
Takalajit: BJJ, Lukkopaini

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#1

Viesti Szanne »

Olen reilu parikymppinen hyypiö, jolla ei ole mitään kamppailulajitaustaa. Urheilua olen epäsäännöllisen säännöllisesti kuitenkin harrastanut koko pienen elämäni. Nyt olisin päättänyt ja innostunut kamppailulajeista. Varsinkin kilpaileminen innostaisi minua, koska sen avulla uskoisin pystyväni motivoimaan itselleni elämäntapamuutoksen ja lähes päivittäisen harjoittelun. Tiedän pystyväni tähän motivaation saamisen jälkeen.

Lajia en ole kuitenkaan pystynyt päättämään itselleni, koska en tiedä, missä lajeissa on aikuisiässä aloittelevalle kilpailutoimintaa. Miksikään SM-mieheksi minusta ei ole enää, mutta tasaväkiset matsit kiinnostaisivat. Itse kamppailulajin luonteesta ei olisi niin väliä, koska en ole vielä testannut erilaisia tyylejä. Olisin erittäin tyytyväinen, jos viisaammat voisivat vinkata tällaisia lajeja, missä kilpaileminen olisi vielä mahdollista, niin voisin tutkailla niitä sen jälkeen tarkemmin.
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#2

Viesti Puni »

Kyllä kaikissa lajeissa, joissa kilpaillaan, otetaan huomioon kisaajan taso. Tätä helpotetaan pääsäntösesti rajaamalla juttuja mitä voi tehdä.

Jos ainut selitys on ikä, niin kannattaa unohtaa se ikä ja mennä reenaamaan.

Itse tietenkin suosittelen Budokwaita ja tkd:ta jos urheiluhommat kiinnostaa, turussa on toki myös vakavamielistä budo-oppia tarjolla, sikäli kun se kilpailu ei ole se Isoin Juttu™

Miksi haluat kilpailla? Mikä sulle on tärkeetä?
Szanne
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Turku
Takalajit: BJJ, Lukkopaini

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#3

Viesti Szanne »

Kiva kuulla, että se kisaamisen mahdollisuus ei ole lajista kiinni. Ehkäpä tässä oli minulla myös mielessä, etten tiedä ylipäätään lajeja montakaan, joissa kisaillaan.

Kilpailemisen tärkeydestä itselleni haluaisin sanoa, että olen kyllä kilpaillut ja harjoitellutkin jonkin verran nuorempana harrastemielessä. Kisaaminen on siis tuttua. Näen kisaamisen antavan minulle motivaatiota harjoitteluun ja muuhunkin elämänhallintaan. Haenkin tällä hetkellä urheilulajia, mutta asia ja kilpailesemisen tärkeys voivat tietenkin vähentyä, kun pääsen kunnolla sisälle lajeihin ja alan ymmärtämään niiden hienouksia. Kisaaminen ehkä madaltaisi siis harjoittelun aloittamista ja jatkamista. Näin ainakin uskoisin.
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#4

Viesti Puni »

http://kamppailulajit.net/kaupungit/turku.html" onclick="window.open(this.href);return false; voi ainakin vähän auttaa tuohon lajikirjoon, ajantasaisuudesta en osaa sanoa, enkä rehellisyyden nimissä myöskään kilpailumahdollisuuksista lajeissa ainakaan ilman pientä tutkailua.
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#5

Viesti Oar »

Jos aloittaa parikymppisenä voi ihan hyvin yltää SM-tasolle.
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#6

Viesti Jutoka »

Oar kirjoitti: Jos aloittaa parikymppisenä voi ihan hyvin yltää SM-tasolle.
Riippuu tietenkin lajista ja painoluokasta. Jos sattuu olemaan keskikokoinen (70-80 kg) mies, niin en löisi rahojani likoon SM-mitalien puolesta vaikkapa judossa tai painissa. Pieni tai suurikokoiset naiset olisikin sitten ihan eri asia.

Lajin valinta meneekin sitten hyvin pitkälle omien mieltymyksien ja lähistön tarjonnan mukaan. Mutta jos erityisen aloittelijaystävällistä kilpailulajia etsitään, niin BJJ on hyvä vaihtoehto.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#7

Viesti Tapani »

Eihän parikymppinen vielä ole aikuinen ;-)

Vakavasti, BJJ on varmaan yksi helpoimmin lähestyttäviä lajeja tossa mielessä, kilpailemaan pääsee helposti ja kisoja myös on. Turussa BJJtä voi treenata Kamppailuareenalla ja Finnfighters' Gymillä. Olen treenannut molemmilla, ja tykkään itse enemmän FFGn rennosta treenimeiningistä. Molemmilla saa varmasti todella hyvää opetusta.
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 527
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#8

Viesti antti_lk »

Ehkä nyt olisi vain parasta ensin mennä kokeilemaan sitä treenaamista ja jos se napostelee ainakin vuoden verran, niin vasta sitten miettisi kisaamista - oli laji mikä tahansa. Onhan se hyvä, että on kunnianhimoa ja tavoitteita, mutta niin monella on liian kovat luulot ja odotukset itsestään, ja homma loppuu jo alkuunsa.

Helpoin aloitettava laji kisaamisen suhteen on varmasti BJJ, jossa voi kisata jopa osaamattomien/valkovöiden "SM-mitaleista".
Szanne
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Turku
Takalajit: BJJ, Lukkopaini

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#9

Viesti Szanne »

Kiitos paljon kaikille kommenteista! Bjj on ennenkin vaikuttanut mielenkiintoiselta, mutten ole löytänyt varmaa tietoa tuosta kilpailemista. Olenkin tutustunut Turun tarjontaan, mutta lajien kilpailuaspekteja on ollut vaikeampi löytää. Kokeneempien mielipiteitä otan vielä vastaan.

Halusin myös vielä tarkentaa, että en hae kilpailemisesta menestystä menestyksen takia tai sen takia, että haluaisin näyttää kovalta. En luule olevani kaikista kovin tai kehittymällä mestariksi, koska niin paljon en halua panostaa ja taustani ei taida olla tarpeeksi vahva siihen. Kilpaileminen olisi minulle vain porkkana, joka mielestäni rytmittää harjoittelua mukavasti. Sen takia haluaisin, että kilpailemisen voisi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ottaa mukaan kuvioihin.
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#10

Viesti Termiitti »

Meidän seuraan liittyi kaksi yli 70-vuotiasta miestä (toinen 70v ja 74v) ja kilpailumielessä tottakai...
Itse otin rinnalle kakkoslajiksi toisen kilpaurheilulajin tässä vuoden alussa ja pohjatyötä tehdään vielä toistaiseksi ykköslajin ehdoilla ja kilpaileminen tullee kuvioihin luultavasti aikaisintaan ensi vuonna. Ja ikää on mullakin 31v.

Mulla ei oikeastaan ole varsinaista kilpailuviettiä ollut koskaan, vaan se ainoa asia mikä kisoihin vetää, on tehdä omia ennätyksiä virallisesti. Pahin ja ainoa kilpakumppani mulle on itseni, sitä yritän joka kerta voittaa. Olen sitä mieltä, että kisaaminen kannattaa aina, siellä oppii itsestään uusia asioita.
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#11

Viesti Andy »

20v ikä ei ole ongelma kuin painissa ja judossa. Nämä lajit kannattaa jättää sikseen mutta useimmissa muissa lajeissa on mahdollisuus päästä selvästi pidemmällekin kuin SM1. Olettaen siis että kyvyt ja valmennus ovat kohdallaan. Maailman huippu jää luultavasti tavoittamatta vaikka tekisi mitä mutta selkeästi kansainvälisen tason ottelijaksi voi tulla.

Ongelmat ovat sitten ihan muualla kuin siinä iässä. Onko edellytyksiä kilpailijaksi muuten, sitä ei voi kukaan tietää, joten ei auta kuin kokeilla. Seuran valinta on oleellinen asia. Valitse sellainen seura, jonka valmentajilla on näyttöä hyvien ottelijoiden tuottamisesta. Toinen oleellinen asia on että seuran salin sijainti ja harjoitusajat (erityisesti peruskurssin jälkeen) ovat sellaiset että treeneissä on helppo käydä. Jos haluaa kilpailla niin pitää treenata paljon ja silloin tämä on aivan oleellista.

Tiedän että moni kokeneempi konkari ei ole kauhean innoissaan aloittelijoista jotka julistavat kilpatavoitteita mutta itse en ole tällaisia koskaan halveksinut, mikä johtuu omasta taustastani. Olin treenannut potkunyrkkeilyä 2 viikkoa kun seura järjesti kisat joita menin tietysti katsomaan. Kisoissa sanoin valmentajallemme Lepalle että seuraaviin kisoihin haluan sitten mukaan ottelemaan. Lepa vastasi että sitten minun pitää treenata paljon. Sanoin että selvä homma. Olin tällöin 27-vuotias.

Kului noin vuosi, treenasin ahkerasti ja seuraavissa seuran järjestämissä kisoissa olinkin sitten ottelemassa ja voitinkin matsin. Seuraavana päivänä muistutin Lepaa vuoden takaisesta keskustelusta ja kysyin että oliko hän silloin uskonut että joskus ottelisin. No ei ollut uskonut. Kysyin että miksi ja Lepa vastasi: "No kun sä olit niin v-tun huono!"

Tästä on nyt kymmenen vuotta ja palkintokaapissani on muutama kullanvärinen SM-mitali ja myös joukko himmeämpiä. Toki näiden kymmenen vuoden aikana olen myös nähnyt myös monta aloittelijaa jotka julistavat kisahalujaan mutta lopettavat jo peruskurssin kesken.

:crystal:
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Jiu-Jitsu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 868
Lauteille: Huhtikuu 2005

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#12

Viesti Jiu-Jitsu »

Andy kirjoitti: 20v ikä ei ole ongelma kuin painissa ja judossa. Nämä lajit kannattaa jättää sikseen
Painin osalta taitaa valitettavasti olla näin, mutta judossa voi kyllä varsin mielekkäästi kilpailla alempien vöiden sarjoissa heti peruskurssin jälkeen, vaikka vähän vanhempanakin aloittaisi.
Szanne
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Turku
Takalajit: BJJ, Lukkopaini

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#13

Viesti Szanne »

Kiitos positiivisesta suhtautumisesta ajatuksiini. Tuo sellaista itsevarmuutta, että en kuvittele mahdottomia. SM-tasohan ei ollut ensimmäisenä mielessä, vaan vertauksellisesti jalkapallosta divaritasolla pelaaminen.

Tuli muuten mieleeni, että ehkä kilpailemisessa innostaa myös se, että tullaan pois omalta mukavuusalueelta muitten arvioitavaksi tai "arvioitavaksi".

Tietystikin harmittaa, että alkeiskurssien alotuksesta myöhästyin, mutta ei ole ensimmäinen kerta, kun olen juuri vähän myöhässä. Syksyllähän vasta kai seuraavat mahdollisuudet pääsääntöisesti aukeavat. Siinä mielessä on hyvä, että aloitin kuitenkin erään itämäisen lajin, jossa kilpailemisella ei ole kuitenkin käytännössä mitään osaa. (En halua nimetä lajia, koska silloin minut voitaisiin tunnistaa ja sitä en halua, koska se voisi aiheuttaa tietynlaisia odotuksia minua kohtaan, vaikka en lopulta vaihtaisikaan ikinä lajia.) Nyt ajattelin aloittaa säännöllisen, aktiivisen kuntoilun, jotta olen siihen taas tottunut ja olen muuten vaan hyvässä kunnossa syksyä ajatellen. Voihan myös olla, että joudun useamminkin vaihtamaan lajia, jos se ei oikea ei löydy ensimmäisellä kerralla. Toivottavasti edes joskus. Mahdollisuus tietysti on, että nykyinen lajini vie sydämeni lopullisesti. : )
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#14

Viesti Puni »

Nyt kyllä tuli, rehellisesti sanottuna, sellainen "do not feed the troll" -olotila. Ei mulla muuta :D
Szanne
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Turku
Takalajit: BJJ, Lukkopaini

Kilpailemisen aloittaminen aikuisiällä

#15

Viesti Szanne »

Voin nyt heti sanoa, etten ole trolli. Yritän vaan tuoda ajatuksiani esiin, mutta olen tainnut olla vähän epäselvä tai jotain.. Mieleenkinnosta myös kysyisin, mikä tai mitkä asiat saivat minut vaikuttamaan trollilta?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Warbaryan ja 50 kurkkijaa