Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajien evoluutio?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Mappe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 302
Lauteille: Elokuu 2011
Etulaji: Taekwondo
Takalajit: Judo, Jujutsu

Kamppailulajien evoluutio?

#46

Viesti Mappe »

Andy kirjoitti:
Riviharrastaja kirjoitti:
Andy kirjoitti: Sen sijaan aikoinaan moni karatea harrastanut reipas nuorimies (self included) katsoi hämmentyneenä VHS-nauhalta kun lantiolta heitetyt gyakuzuki-lyönnit eivät kaataneetkaan painijoita kuolleina maahan vaikka niillä oli hajotettu isojakin tiilikasoja.
Ei pitäisi provosoitua, mutta tänään on maanantai, oon saikulla ja muutenkin v***ttaa... Andy, oliks tää ihan vaan proosaa? Mites ne karatekat sit oppi lyömään, et äijät putos? Kumma juttu, mut kohta viiskymppisenä, 20 kg ylipainosena ja koko 165 cm varrellani mä takaan, että vetäsen lantiolta ihan kenet tahansa letkuruokintaan. Kirjallinen vastuuvapaussoppari pöytään ja pääsee kuka vaan kokeilemaan. Tarjoon kunnon pihvin sille joka pystyy syömään. Sama juttu poskelta, käsi taskussa ja vaikka kaverin lantiolta. Hyvät karatekat, ihan hippastelijatkin, osaa lyödä ja ihan helvetin kovaa. Ja mä en ees oo hyvä karateka...

Okei, ehkä turhan ärhäkkä reaktio, mutta aina ei vaan jaksa...
Siis hetki. Väität että kykenet lyömään kenet tahansa levyksi? Käy nyt hyvä mies sitten nappaamassa se UFC-titteli itsellesi jos niin kova olet. Nykyään siitä jopa maksetaan (miljoonia) toisin kuin vuonna 1993.

Mitä tuohon testiin tulee niin ilmoittaudun vapaaehtoiseksi vaikken olekaan painija. Meillä olisi Oulussa kisat ensi kuussa, voidaan ottaa vaikka näytösmatsi siellä. Mieluiten ottaisin toki K1-säännöin mutta kai se vapaaottelukin käy jos välttämättä haluat.
Vaikka tämä postaus ei ollut mulle osoitettu kommentoin sen verran, että ymmärrät Andy varmaan, mutta tyylisi tuntien on nokkelaa olla aina tarpeentullen ymmärtämättä. Luulen, että tulkitsin itse oikein. Riviharrastaja nähdäkseni näki kommenttisi omaa lajiaan vähätteleväksi ja näin ollen ilmaisi oman närkästyneisyytensä. Pitäis sun tää jo tietää noin 1000 000 000 nettiin kirjoittamasi viestin jälkeen. ;) Ei kai tässä sentään ihan siitä ollut kyse, että herra omaan UFC-mestaruuteensa uskoisi. :)
Jiu-Jitsu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 868
Lauteille: Huhtikuu 2005

Kamppailulajien evoluutio?

#47

Viesti Jiu-Jitsu »

Mappe kirjoitti: Alkuajan vapaaotteluissa ei tehnyt millään pystytekniikalla käytännössä yhtään mitään kun herra nimeltä Royce Gracie vei ottelun alas mattoon ennen kuin vastustajat ehtivät saada ensimmäistäkään osumaa pystyssä. Matossa sitten oltiin nipussa vartin verran kunnes herra teki väsyneen turhautuneisiin vastustajiin lukon. Nykyisin matsit on onneksi hieman toisenlaisia.
Muuten näin, mutta Roycen kaikki seitsemän ottelua kahdessa ensimmäisessä UFC:ssä kestivät yhteensä alle vartin, eli noissa oli kyllä vauhtia ja nopeita lopetuksia, vaikka olivatkin varsin yksipuolisia. Tietty minuuttikin mattopeliä tuntuu pitkältä ajalta katsojalle, joka vain odottaa milloin päästään taas nyrkkeilemään. Tällaista katsojaa nyky-UFC:n 3x5 minuuttia kestävät pistenekkailut varmasti tyydyttävätkin.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kamppailulajien evoluutio?

#48

Viesti Ile »

Mappe kirjoitti:
Ile kirjoitti:
Mappe kirjoitti: Huipputason Karatemies kun läsäytää niin silloin on parempi olla kaukana.
Tai sitten tosi lähellä - ainakin jos uskomme Auvo Niiniketoa, joka muistaakseni jonkun iltapäivälehden tai City-lehden lyhyessä ip- aiheisessa "niksi-jutussa" kerran neuvoi, että ei saa väistää lyöntiä poispäin vaan pitää mennä lyöjää kohti. Mikä mielestäni irrallisena ja ummikkoaloittelijoille (joita lukijakuntaan oletettavasti sisältyi) annettuna neuvona oli jossain määrin kyseenalainen. Sori ihan ootee. . :D

Edit. typo
Ellen nyt väärin muista kyseessä oli muistaakseni silloin siitä jos joku yrittää lyödä karahkalla, pesismailalla tai jollain vastaavalla..miten silloin puolustaudutaan. Ei Ave toki väärässä ollut joskin jätti kertomatta varteenotettavan kakkosvaihtoehdon (mikä on tietysti parempi muttei ihan aina
Mä muistan toisin, kun sitä asiaa tuli vielä silloin ruodittua jossain, mutta en ole 100% varma eikä juttua taida olla helppo löytää.
Mappe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 302
Lauteille: Elokuu 2011
Etulaji: Taekwondo
Takalajit: Judo, Jujutsu

Kamppailulajien evoluutio?

#49

Viesti Mappe »

Ile kirjoitti: Mä muistan toisin, kun sitä asiaa tuli vielä silloin ruodittua jossain, mutta en ole 100% varma eikä juttua taida olla helppo löytää.
Joo en itsekkään kyllä varmuudella muista. Merkitys on tietysti ihan toinen jos pitää puolustautua aseetonta hyökkäysta vastaan tai niin, että toisella on mukana kättä pidempää.
Mappe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 302
Lauteille: Elokuu 2011
Etulaji: Taekwondo
Takalajit: Judo, Jujutsu

Kamppailulajien evoluutio?

#50

Viesti Mappe »

Rojola kirjoitti:
Ile kirjoitti: *lyöntiävastaanmenemisestä jne...*
Kuin sattumalta tänään satuin toisaalla harjoittelemaan itsentäpuolustelua sellaisen kaverin kanssa, jolla oli vaikeuksia omaksua tulemaan lyönnin sisälle. Se tuntui hänestä hyvin epäluonnolliselta, jolloin seurauksena oli siirtyminen suoraan sivulle ja tukirakenteen (=luurangan) romahtaminen nakkiheijarilyönnin alle (jalkojen asennon ja ryhdin takia).

Ei, tämä ei liity mihinkään.

Tämä sen sijaan liittyy. Ilmeisesti viesti poistettiin tai sitä muokattiin, mutta tuolla edellisellä sivulla oli kirjoitettu että modernien IP-lajien parissa olevat asiat olisivat olleet ainakin jossain määrin itsestäänselvyyksiä pidempään harrastaneille. Tämä voi hyvin pitää paikkaansa. Toisaalta esimeriksi Senshido-seminaareilla nämä Potkussakin joidenkin kirjoittajien leimaamat "itsestäänselvyydet" eivät olekaan olleet niin itsestäänselviä kun on alettua harjoittelemaan. Oli sitten kyseessä pidempään tai vähempään ehtineet.

Tämä vain oma huomioni - ja parin muunkin.
En yhtään epäile etteikö näin voisi olla. Riippuu kyllä varmaan aika paljon kenen vinkkelistä asioita tarkastelee. asia menee nimittäin myös toisinkin päin! Omien opetettavieni joukosta löytyy myös näitä modernien IP-lejien puolella tuohuneita henkilöitä joille kuitenkin saa ihan kädestä pitäen näyttää mihin suuntaan nivel kääntyy tai mihin ei käänny. :)
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Kamppailulajien evoluutio?

#51

Viesti Rojola »

Toki - mutta ovatko nämä modernistit sitten väittäneet että nivelmanipulaatiot olisivat itsestäänselviä? Jos nyt keskitytään moderneihin itsepuolustuslajeihin ja tarkoituksena on hätävarjelutaitojen kehittäminen, niin nivelmanipulaatioiden ei omasta mielestäni tulisi olla kovin merkittävässä roolissa. Mikäli modernistit eivät ole niveliä manipuloineet, lienee selvää, että heitä tulee niissä hommissa opastaa enemmän kuin jujutsua pidempään reenannutta.

Olen itsekin vastaavia harjoitteita teettänyt - ja samat havainnot. Ei siinä mitään, hauskaa sivureeniä.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kamppailulajien evoluutio?

#52

Viesti Jorge »

Andy kirjoitti: .

Mitä tuohon testiin tulee niin ilmoittaudun vapaaehtoiseksi vaikken olekaan painija. Meillä olisi Oulussa kisat ensi kuussa, voidaan ottaa vaikka näytösmatsi siellä. Mieluiten ottaisin toki K1-säännöin mutta kai se vapaaottelukin käy jos välttämättä haluat.
Jos tässä onkin kyse sellaisesta "saanko lyödä vapaalyönnin"- tyyppisestä kokeesta (sellaisia on muistaakseni ennenkin ehdoteltu ;) ), vaikkapa niin, että seisot paikallasi, leuka ylhäällä, niin että aataminomena on varmasti esillä :peukku:
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Kamppailulajien evoluutio?

#53

Viesti Riviharrastaja »

Kuten totesin, ei varmaan olis kannattanut provosoitua...

Tuli vaan mieleen nää kaikki vanhat kliseet tyyliin karatekat ei osaa lyödä, ruottalaiset on homoja jne. Juu, varmaan löytyy niitäkin, jotka vaan tuuppaa käden lantiolta, eli siis eivät vaan osaa. Purkaukseni liittyi vain ja ainoastaan tähän detaljiin.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kamppailulajien evoluutio?

#54

Viesti Andy »

Jos kyse on siitä että pitäisi antaa vapaalyönti niin en varmaan suostu. Mutta kun matsissa ei ole niitä vapaalyöntejä ja sehän se ongelma onkin. Se on ihan sama miten kovaa lyö jos ei osu - siinä vain väsyttää itsensä.

Eikä edes riitä että osuu vaan se osuma pitäisi vielä pystyä ajoittamaan oikein ja tehdä oikealta etäisyydeltä jotta sillä on vaikutusta. Juuri tämä on se syy miksi kaveri joka murskaa tiilikasoja ei välttämättä murskaa leukaluita.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Kamppailulajien evoluutio?

#55

Viesti Riviharrastaja »

Tän siitä saa kun ei mieti ennenkuin kommentoi... :D
Andy kirjoitti: Eikä edes riitä että osuu vaan se osuma pitäisi vielä pystyä ajoittamaan oikein ja tehdä oikealta etäisyydeltä jotta sillä on vaikutusta. Juuri tämä on se syy miksi kaveri joka murskaa tiilikasoja ei välttämättä murskaa leukaluita.
Tää on kaikki tietysti selvää. Edelleen kuitenkin väitän, että niin hippastelun kuin perinteisenkin karaten taitajat kyllä osaavat asian. Ehkäpä asialla ovat olleet vähemmän taitavat, mene ja tiedä. Onhan se niin, että jos sä Andy vedät mua pataan, niin se ei tarkoita, että karate on syvältä. Se tarkoittaa, että MÄ oon syvältä. :D
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Kamppailulajien evoluutio?

#56

Viesti joksanen »

Puhutaanko nyt yhden lajin evoluutiosta vai yleisesti kamppailulajien evoluutiosta, jossa uusi laji voi olla vanhan lajin kehittynyt versio? Mähän sivusin tätä blogissa http://wtcoach.me/kilpailujen-asema-kam ... oittelussa" onclick="window.open(this.href);return false;

Potkunyrkkeilyn voisi sanoa kehittyneen karatesta. Nykyään taas potkunyrkkeilyn evoluution kilpalajina tietysti seuraa sääntömuutoksia. Evoluutiota voisi siis lähestyä tekniikkajippo-opetusjärjestelmä-kilpalaji-akselilla.

Sumossa evoluution voisi ajatella trendeinä sen mukaan millaisia kilpailijoita lajin pariin saapuu ja parhaiten menestyy. Olen ymmärtänyt että muutamien vuosikymmenten aikana painijat ovat ensin kasvaneet lähinnä läskin osalta ja nyt on alkanut tulla pieniä (suhteellinen termi) ja vikkeliä ottelijoita.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kamppailulajien evoluutio?

#57

Viesti sivarinlötkö »

Itehän voin edustaa kung fu:a ja lähteä Andya vastaan vapaaottelusäännöin kisoihin, A vai B-säännöt ;) jos joku maksaa junat Ouluun...
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kamppailulajien evoluutio?

#58

Viesti Ile »

Riviharrastaja kirjoitti: Ehkäpä asialla ovat olleet vähemmän taitavat, mene ja tiedä. Onhan se niin, että jos sä Andy vedät mua pataan, niin se ei tarkoita, että karate on syvältä. Se tarkoittaa, että MÄ oon syvältä. :D
Jos tuossa edelleen viitataan UFC:n alkuaikoihin, niin se homma ei kyllä selity yksilöiden eroilla. Kyllä silloin oikeasti yleinen ymmärrys kasvoi. Samahan näkyi kotikutoisemmin vielä Suomivaparin alkuaikoina täällä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailulajien evoluutio?

#59

Viesti Lasse Candé »

joksanen kirjoitti: Puhutaanko nyt yhden lajin evoluutiosta vai yleisesti kamppailulajien evoluutiosta, jossa uusi laji voi olla vanhan lajin kehittynyt versio?

(...)

Evoluutiota voisi siis lähestyä tekniikkajippo-opetusjärjestelmä-kilpalaji-akselilla.
Tässähän ollaan käsitelty about kaikkea tuota ja miksikäs ei. Jotakuinkin analogisesti biologian evoluutio jakautuu erinäisiin jokseenkin vastaaviin ilmiöihin. En tarkoita aloittaa keskustelua biologiasta vaan tarkoitan vain että kamppailulajievoluutio on laaja käsite. Yhtenä näkökulmana asiaan voi ajatella että evoluutio on kaikkea sitä kehitystä mistä on potentiaaliselle harrastajalle hyötyä. Vielä ei kai kukaan ole puhunut penkkiurheilijoista, mutta jos ne tai joitain muita saa järkevästi mukaan niin miksipä ei.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kamppailulajien evoluutio?

#60

Viesti Andy »

Riviharrastaja kirjoitti: Tän siitä saa kun ei mieti ennenkuin kommentoi... :D
Andy kirjoitti: Eikä edes riitä että osuu vaan se osuma pitäisi vielä pystyä ajoittamaan oikein ja tehdä oikealta etäisyydeltä jotta sillä on vaikutusta. Juuri tämä on se syy miksi kaveri joka murskaa tiilikasoja ei välttämättä murskaa leukaluita.
Tää on kaikki tietysti selvää. Edelleen kuitenkin väitän, että niin hippastelun kuin perinteisenkin karaten taitajat kyllä osaavat asian. Ehkäpä asialla ovat olleet vähemmän taitavat, mene ja tiedä. Onhan se niin, että jos sä Andy vedät mua pataan, niin se ei tarkoita, että karate on syvältä. Se tarkoittaa, että MÄ oon syvältä. :D
Eikö se nyt fakta ole kuitenkin että UFC:n alkuaikoina monet karatekat ym. itämaanlajien harrastajat pärjäsivät häkissä odotettua huonommin? Jos olet eri mieltä niin kuka mielestäsi pärjäsi hyvin? Jos taas et ole eri mieltä niin mitä oikein yrität väittää?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 54 kurkkijaa