Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nopea vai hidas

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuinka nopea olet?

Erittäin nopea
0
Ei ääniä
Melko nopea
9
20%
Keskitasoa
12
27%
Melko hidas
14
31%
Erittäin hidas
4
9%
En tiedä
6
13%
 
Ääniä yhteensä: 45

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nopea vai hidas

#1

Viesti Andy »

Oletko kamppailijana nopea vai hidas? Miten tämä vaikuttaa tekemiseesi? Oletko tehnyt nopeusharjoituksia ja jos niin miten ja millaisin tuloksin?

Äänestyksen tulos jää näkyviin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3862
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Nopea vai hidas

#2

Viesti Puni »

Massaan suhteutettuna melko nopea. Lajillisesti kädet heiluu kun turkkilaisella v*tunsuolaajalla ja painopiste meinaakin jäädä siihen, vaikka räjähtävyyden puolesta olisi paukkuja liikkua ja liikuttaa tehokkaammin ja monipuolisemminkin.

Nykyisellään on vähän oma valmennus hakusessa, mutta koitan eri fyysisiä osa-alueita kuitenkin treenata ihan viikko-kausi-vuosisuunnitelmatasolla. Parempaa settiä tulisi varmasti jos olisi osaava fysiikkavalmentaja palveluksessa tai edes käytettävissä.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Nopea vai hidas

#3

Viesti Jorge »

Vastasin, että melko hidas ja sekin riippuu mihin verrataan; voisi se olla erittäin hidaskin.
En ole nuorenakaan ollut mikään pikajuoksija- tai loikkaajatyyppi, mikä kertoo jotain lihaksistosta. Mutta kohtuu hyvät reaktiot on joskus olleet, mutta ikä tekee tehtävänsä siinäkin.

Sitä lihaksiston nopeutta on sitten yritetty kehittää vaikkapa hypyillä tai "nollasta sataan" lihasharjoitteilla, kuten matalasta boksista kyykkäämällä tai rinta maahan ja merkistä räjähtävä punnerrus tyyppisillä jutuilla yms. vastaavaa periaatetta noudattavilla tempuilla.

Kamppailunopeuteen liittyy muitakin juttuja ja jäkittäminen on yksi merkittävästi hidastava tekijä; sillä puolella sitten edistystä haetaan rennommalla tekemisellä ts. tekniikan parantamisella puhtaiden toistojen kautta, paremmalla liikkuvuudella (varsinkin lonkka tarvitsee duunia) ja paremmalla hengittämisellä.

Sitten niitä juttuja, jolla kompensoidaan omaa hitautta (tavoitteita tai toteutuneita juttuja)
Ottelusilmä, sijoittuminen (paljon parannettavaa)
Sähköttämättömyys: fyysistä hitautta saa jonkin verran anteeksi, jos vastustaja ei pysty ennakoimaan (edelleen parannettavaa)
Jyrääminen, iskunkestävyys (valitettavasti) tuo on näistä jutuista se, jossa olen pisimmällä :D
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Nopea vai hidas

#4

Viesti JariMarjamaa »

Melko hidas, mutta äänestin keskitasoa, kun haluaisin olla keskitasoa :D
Oikeesti... vaikea arvioida, ei laitettu mitään "speksejä"....

Andyn käymän keskustelun jälkeen yritin alkaa höntsäkuntoilijana
"seuraamaan oikeasti kilpakamppalijoiden" harjoituskausia ja loppuvuodesta aloin tekemään
omaa nopeusjumppaa, ku menossa "kilpailukausi".

Lähinnä se oli nimenomaan jaloille, kun useiden potkujen tekeminen on mulle se haastava.
Ja potkukin muutenkin ovat niin hitaita. Olen niin hidas. Olenkin Diesel :)
Vaihdoin ääneni melko hitaalle.
Tarkoitin useilla että mulle on haastaavaa tehdä semmoinen potku-lyönti kombinaatio,
jossa pari tai useita potkuja.

Tuon jumpankin kasasin Andylta saaman "valmennus kirjallisuus" vinkistä :)
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Nopea vai hidas

#5

Viesti tabitha »

Laitoin keskitasoa. Joskus Nakedin kanssa testattiin jollain tietokonetestillä meidän reaktioaikoja ja mulla oli hivenen nopeampi kuin keskiarvo. Tuntuu että ois edellytykset oikeasti kehittyä nopeaksi kamppailijaksi, mutta mulla on vielä sen verran heikot lihakset ettei räjähtävä voima yllä keskitason yläpuolelle.

Jos oisin tän pienuuden ja heikkouden lisäksi vielä hidaskin niin aika karua olisi. Voi kyl olla että en oikeasti ole niin nopea kuin uskon vaan vaikutelma syntyy siitä että oon notkea ja se nopeuttaa matossa liikkumista (päälaji on BJJ)
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Nopea vai hidas

#6

Viesti Rawson »

Jotain testiä tarvittais, jotta voisi määritellä. Esim. suorien määrä/30 s tms. Nopeusominaisuuksia olen kehittänyt huomattavasti aikuisiällä. Lapsena/nuorena kilpauinnissa ei räjähtävyys kehittynyt. Nyt ihan perinteistä nopeustreeniä ennen voimaharjoittelua sekä myös isometristä lyönnein pitkin päivää.
Purple belt papa power
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nopea vai hidas

#7

Viesti Andy »

Reaktioaikahan on eri asia kuin nopeus.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Nopea vai hidas

#8

Viesti JariMarjamaa »

Meinasin kirjoittaa samasta kuin Andy, esim verrattuna tietokoneet vs kamppailutilanteet.
Mutta mitä mää tiedän :)
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Nopea vai hidas

#9

Viesti JariMarjamaa »

Vielä palatakseni Andyn alkuperäiseen kysymykseen, tulokset!

Siis sehän on selvää, että iän myötä hidastuu, tekee mitä vaan.
Mutta itse en ole koskaan tehnyt mitään nopeusharjoitteita koskaan,
ennenkuin aloin tekemään näitä omia treenejä, Andyn teoriavinkkien jäljeen.

Onko ollut mitään hyötyä? Aika lyhyt, vajaa puolivuotta.
Mutta ainakin pseudomielessä haluan tuntea että olisin, ehkä.

Edit: Lähi ennen aikaisesti
Ku joku olisi vain valmentanut mua 20v sitten samoilla opeilla mitä nyt
itte tiedän, niin olisin kait supermies, no vähintään Dani, jossain lajissa :)
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Nopea vai hidas

#10

Viesti Aihki »

Reaktioaika on eri asia kuin nopeus, mutta saattaa johtaa ihan samaan lopputulokseen. Jos lähdet vähän aikaisemmin liikkelle niin ehdit perille hieman hitaamminkin.

Olin aikanaan erittäinkin hyvä vauhdittomissa hypyissä etc. ikä tieten verottanut. Samaten reaktioaikatesteissä olin ihan hyvällä tasolla ja joissain testeissä pärjään vieläkin kohtuullisesti. Joten kyllä tässä kai edelleen ollan ainakin keskitasolla.
Kuvake
Disturbed
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 753
Lauteille: Lokakuu 2011
Paikkakunta: Europa

Nopea vai hidas

#11

Viesti Disturbed »

Väittäisin että melko nopean ja keskinkertaisen välistä, mutta itselläni ongelma että väsyn niin helevetin nopeasti ja silloin sitä hidastuu väkisinkin.
There is no peace, no release, no cure for this disease
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nopea vai hidas

#12

Viesti Andy »

Aihki kirjoitti: Reaktioaika on eri asia kuin nopeus, mutta saattaa johtaa ihan samaan lopputulokseen. Jos lähdet vähän aikaisemmin liikkelle niin ehdit perille hieman hitaamminkin.
Niin paitsi että kamppailualajeissa niillä ei ole samanlainen vaikutus. Jos lähdet hyökkäämään lyöntisarjalla ja olet nopeusominaisuuksiltasi hidas, niin niiden lyöntien väli tulee pidemmäksi kuin nopealla lyöjällä, vaikka sinulla olisi miten hyvät reaktiot. Lisäksi iskujen vaikutus ei ole yhtä tehokas kun osumahetkellä nyrkin nopeus on pienempi.

Sitten taas jos olet hidas niin kestävyysominaisuudet ovat tietenkin paremmat, mutta ei kai huonoilla reaktioilla voi mitenkään parantaa kestävyyttä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Jörri
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 426
Lauteille: Joulukuu 2013
Etulaji: Taekwondo

Nopea vai hidas

#13

Viesti Jörri »

No niin... Ikäisekseni nopea, Taekwondoiniksi hitaahko. Vauhti on pahasti pudonnut kisa-ajoista mutta lempipotku lähtee vielä aika sähäkästi. Keskiverto kamppailijaan ja ikäiseeni verrattuna laitoin melko nopeaksi.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Nopea vai hidas

#14

Viesti Lasse Candé »

Keskitasoa. Kakarana olin jopa hidas, mutta teini-iän loppupuolella alkoi räjähtävyys paranemaan ja ihan nopeaksikin tulin. En toki todella nopeaksi, mutta hitaus nyt vähintään jäi taakse.

Nyt pystyn yllättämään silloin tällöin nopeudella ja tekniikoita on jopa kehuttu nopeiksi. Toisaalta taas jotkut kokeneemmat peräänkuuluttavat tekemiseen nimenomaan nopeutta, elikkäs saatan viettää liikaa aikaa hitaan tekemisen mukavuusalueella. Tämänhetkinen nopeuteni niiltä osin mitä on, perustunee lähinnä jalkapallolähtöiseen harjoitteluuni joskus ja sitten siihen että olen yrittänyt tehdä tekniikastani mahdollisimman puhdasta. Siltä suunnalta löytyy paljon avaimia nopeutumiseen.

Reaktiot ovat nopeat. Opettajani jakaa nopeuden absoluuttiseen ja suhteelliseen jossa suhteellinen on sitä että vastustaja ei huomaa. Ihan hyvä määritelmä opetuskäyttöön sillä ajatuksella että huonoa nopeutta voi kompensoida ja ainakin eliminoida sen että ei ole liian hidas. Itse pitäisin nopeutta ehtimisenä jota kautta moninaiset taitoaspektit tulevat esiin. Noin muuten nopeus sana jolla on eri merkityksiä. Se voi tarkoittaa henkilön ominaisuutta, lyhytaikaisuutta ja fysiikan suuretta jonka yksikkö on m/s. Nämähän ovat täysin eri asioita. Vaikkapa heivari on erittäin nopea ja erittäin hidas lyönti.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4953
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Nopea vai hidas

#15

Viesti Mänzy »

Tosi vaikeaa arvioida itseään. Koetan kaikessa kamppailutreenauksessa pyrkiä taloudellisuuteen, eli enemmän tehoa vähemmällä rehkimisellä, mutta se ei suoraan kyllä kerro nopeudesta mitään. Se silti auttaa kompensoimaan hitaampaa tekemistä ainakin joissain tapauksissa, eli kuitenkin jollain tavalla nopeuttaa. Vastataan vaikka keskitaso.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 87 kurkkijaa