Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#1

Viesti tohtorismies »

Allrighty then!!

Elikkäs tavoitteena on keskustella jännitysharjoittelusta. Nyt näyttää potkukin sen verran aikuistuneen että ehkäpä saamme aikaiseksi ihan oikean keskustelun ilman turhaa kiistelyä.

Jännitysharjoittelua esiintyy ainakin white crane, yi quan ja monen karate tyylin katoissa. Ilmeisesti(!?!?, tähän historialliseen linkkiin @TimoS voisi ottaa kantaa) White crane ilmeisesti on ollut osittain yi quaninkin kehityksessä (Wang Xiangzhai sai daijuunsa White Crane heebolta ja rupesi treenaamaan sen kanssa.)

Mielenkiinotoisena kuriositeettina Yi quan shi lissä on samaa askellusta kuin esimerkiksi sanchinissa sekä tensho katassa.

Tavoitteenahan ainakin ite jumppaamassa yi quan tyylissä sillä konkreettisella lihasten jännittämisellä on saada aikaan "synergistä kropan käyttöä" eli että saadaan yhdenaikaistettua kropan liike ja pidettyä rakenne/kineettinen ketju kasassa.

Isometrinen harjoitteluhan on erittäin tehokas tapa parantaa nopeusvoimaa ja saada lihakset reagoimaan erittäin nopeasti sekä voimakkaasti. Käsittääkseni esimerkiksi venäläisessä nyrkkeilyssä on hyödynnetty ainakin jossain määrin "alkuräjähdyksen" aikaan saamiseen isometrisiä harjoitteita. Kuten esimerkiksi tässä [video][/video] Sekä sellainen herrasmies kuin Jack Dempsey käsittääkseni hyödynsi isometrisiä harjoitteita paljon.

http://articles.elitefts.com/training-a ... velopment/" onclick="window.open(this.href);return false; Tässä on tarinaa nopeasta voimasta sekä harjoittelusta.

Eli kirjoitelkaa omia kokemuksia, oivalluksia, havaintoja,kysymyksiä, ihan mitä tahansa aiheeseen liittyen.

Sana on vapaa, höpötetään kun jumppaamisesta höpöttäminen on kivaa :smt003 .
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#2

Viesti tohtorismies »

http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 5&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossapa linkki sanchin ketjuun.

Kannattaa muuten kokeilla tuota bokraajan tekemää treeniä vaikka lyönnin lähtöasennosta ovenkarmia vasten. Menee nollasta sataan täysiä ja työntää sitä karmia muutaman sekunnin kovempaa ja kovempaa. Ottaa muutaman lyönnin ja pistää uusiksi.

Lähtöräjähdyksen pitäisi parantua aika paljon vaikka olisikkin jumpannut vähän enemmänkin.

Näillä nyt vaan pääsee käsiksi sinne minne normipunnerruksilla tai kuntopallon heitoilla ei välttämättä pääse.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18969
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#3

Viesti Andy »

Millä harjoituskaudella tuota olisi ajatus käyttää ja miten paljon treenata? Meneekö siitä jumiin?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#4

Viesti tohtorismies »

Milloin vaan.

Tuntuman mukaan, muutama minuutti maksimissaan päivässä.

Menee jos tekee liikaa.

Aloita vaikka niin että teet 3 settiä kahden minuutin sisään. Jännitys kestää noin neljä sekuntia.

Lähtöräjähtävyyden pitäisi parantua.

Vaikka mulla ei olekkaan mitään asiaa huudella sulle lyömisestä noin yleensä niin muistaakseni et ole mikään kovinkaan räjähtävä vaikkakin kovalyöntinen. Pitäisi jeesata lähtöräjähdykseen. Kokeile vaikka ennen seuraavaa jumppaa ja raportoi.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#5

Viesti taikuri »

Andy kirjoitti: Millä harjoituskaudella tuota olisi ajatus käyttää ja miten paljon treenata? Meneekö siitä jumiin?
Tuo on linna/koppi treeniä. Sitä tehdään, jos ei muuta keksitä. Vaikkapa lukemista. Lisänä tuohon staattiseen myös punnerrukset, vatsat, itsensä ilmassapitämiset pelkillä käsillä eri asennoissa yms...

Eli käy ihan jokaiseen treenivaiheeseen kokemuksesta riippumatta. Niin vanhoille kuin nuorillekin ja notkeille kuin kankeillekin. On nähty sekin, että +75 on notkeampi ja nopeampi liikkeissään kuin alle 20 w. kakara. Syytä olikin kouluttaa ja antaa isän kädestä.... 8-) :lol:

Pointtini oli siis se, että vähintään hyvää peruskuntoa on mahdollista ylläpitää ihan perusliikkeillä. Ainiin.... Ja UNOHTAKAA se perinteinen "vatsa"lihasliike. Tai älkää... Silloin minä en ainakaan päällenne kuse.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#6

Viesti Veepee »

Jos en ihan hakoteilla ole, niin sanchinia (san zhan/saam jin) tai ainakin kovin samantyyppisiä liikesarjoja harrastetaan White Cranen ohella monessa eteläisen tyylin kungfussa. (Eteläisen Tang Langin San bu jian on esimerkiksi varsin samankaltainen, tässä yksi esimerkki Youkusta) Näissä tyyleissä otteluetäisyys on usein varsin lyhyt, joten maksimaalisella lähtökiihdytyksellä on varmasti paljon merkitystä kun etäisyyttä kädestä kohteeseen ei ole välttämättä kuin parikymmentä senttiä.

Kiehtovaa muuten, miten samankaltaisia nämä sarjat ovat. Yhteinen nimittäjä lienee jossain historian hämärissä. Samaa asiaa niissä kaikissa haetaan, ketjun aiheen mukaista jännittämistä hartioihin ja leveisiin selkälihaksiin, käytännössä koko yläselkään.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18969
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#7

Viesti Andy »

Olen siis oikeasti kiinnostunut tuosta treenistä mutta en ole koskaan sitä kokeillut. Tiedän että isometristä harjoittelua on käytetty juuri tuohon eikä hommassa sinänsä ole mitään epäilyttävää, kunhan sille löytää järkevän käyttötavan. Eihän mitään voimatreeniä voi ihan milloin ja missä tahansa tehdä.

Joskus 70-luvullahan isometrisestä voimaharjoittelusta povattiin ihan vallankumousta mutta se meni sitten pois muodista, mm. siksi että se on kai aika tylsää, jos sillä ajattelisi enemmänkin voimailla eikä vain hakea tehoja tiettyyn liikkeeseen.

Oliko tässä se ajatus että tuota tehtäisiin nimenomaan vähän ennen tekniikkatreenejä jolloin vaikutus tulisi "instant" eikä pelkästään ominaisuuden yleisen kehittymisen kautta? Olen kuullut että jotkut pikajuoksijat tekisivät raskaita kyykkyjä tms. tyyliin tunti ennen kisaa ja tällä saataisiin nopeat lihassolut aktivoitua tehokkaasti kisasuorituksessa. Onko idea siis jokin tällainen?

Potkuihin tuo taitaa olla vaikeammin sovellettavissa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#8

Viesti tohtorismies »

Andy kirjoitti: Olen siis oikeasti kiinnostunut tuosta treenistä mutta en ole koskaan sitä kokeillut. Tiedän että isometristä harjoittelua on käytetty juuri tuohon eikä hommassa sinänsä ole mitään epäilyttävää, kunhan sille löytää järkevän käyttötavan. Eihän mitään voimatreeniä voi ihan milloin ja missä tahansa tehdä.

Joskus 70-luvullahan isometrisestä voimaharjoittelusta povattiin ihan vallankumousta mutta se meni sitten pois muodista, mm. siksi että se on kai aika tylsää, jos sillä ajattelisi enemmänkin voimailla eikä vain hakea tehoja tiettyyn liikkeeseen.

Oliko tässä se ajatus että tuota tehtäisiin nimenomaan vähän ennen tekniikkatreenejä jolloin vaikutus tulisi "instant" eikä pelkästään ominaisuuden yleisen kehittymisen kautta? Olen kuullut että jotkut pikajuoksijat tekisivät raskaita kyykkyjä tms. tyyliin tunti ennen kisaa ja tällä saataisiin nopeat lihassolut aktivoitua tehokkaasti kisasuorituksessa. Onko idea siis jokin tällainen?

Potkuihin tuo taitaa olla vaikeammin sovellettavissa.
Jumalauta jätkästähän tulee second course yi quan mies. (kurisositeettina mainittakoon että Heikkilän yi quan on pitäkälti tän tyyppisistä kamaa vaikka siinä onkin ihan hitosti vaikka mitä muutakin)

Tämä "ohjeistus" on sitten osittain opittua Heikkilältä, kokemuksesta sekä lainattu Steve Morriksen Isometrics Theory dvd:ltä.

Pakko on vähän tehdä tälläinen sekasoppa kun pikaisesti kirjallisessa muodossa selvittää, mutta todettu on toimivaksi siltikin.

Siitä tulee se "instant" vaikutus kun vain tietää mitä tekee, jos on tarve parantaa lähtöä niin harjoittelee mahdollisimman rennosta mahdollisimman maksimiin menemistä muutamassa setissä.


Joka kerta sitä maksimia ja rekrytoitujen lihasten määrää pitäisi pystyä parantamaan.
(todennäköisesti, alkuun huomaa kun voima "vuotaa" ja tärisee hulluna ) Näinhän ei pidä olla vaan sen voiman pitäisi mennä siihen ite paikallaan lyömiseen.


Settien välillä voi tehdä muutaman lyönnin että ottaa sen parantuneen "neural driven" itse oikeaan asiaan.

Loppuasentoa voi treenata myös, sillä vaan sitten treenataan sitä että "rakenne" eli henkiläkohtaisesti oikea tekniikka ei "vuoda" ja saa survottua sitä painoa koko kropalla mahdollisimman tehokkaasti kohteeseen.



Avainsanana on nimenomaan tehdä se jännitys mahdollisimman hyvin ja kovalla sekä nopealla siirtymällä nollasta sataan. Tästähän varmasti löytyy helkkaristi eriäviä mielipiteitä mutta ainakin Heikkilä ja Morris(Ross Enamait tekee näitä paljon myös) suosittelee näin koska silloinhan se nopea voimantuotto treenaantuu.

Ja tääkin on tavallaan taitolaji, osalla näkyy se jo yhdessä treenissä todella hyvin. Jollain menee vko.
Riippuu todella paljon yksilöstä.


Homma on todella raskasta keskushermostolle joten sellaista ohjetta jonka olen saanut että välittömästi kun tuntuu suorituskyvyn vähenevän yhtään niin sitten pillit pussiin.
Omakohtaisesti on nähty/koettu että ei hyvät heilu ei jos sitä ei noudata.....

Näitähän voi testata eri vaiheissa treeniä. Vaikka sen ekan pädi erän jälkeen kun on hyvä fiilis ja lämmöt päällä. Sitten kikkailla muutaman toiston seinää vasten ja pyytää pädi miestä antamaan palautetta että "lähteekö räväkämmin? Pureeko paremmin?"


Tossa on nyt jotain millä melko varmasti parantaa lähtöä ja impaktia ainakin jonkin verran.

Toisto seemoja tai tarkalleen mitä pitää treenata milloinkin on aika vaikea kirjoittaa läpi kun paljon on kummiskin näissä jutuissa mitä pitäisi näyttää ihan kädestä pitäen. Ei ne todellakaan ole mitään monimutkaisia juttuja mutta niinhän tämä on aina.

Painonnostajilla kait se enemmän perustuu golgin jänne elimen kusettamiseen ja siitä lajinomaiseen parantamiseen.

Toivottovasti jeesas vähän. Raportoi kuhan kerkiät.

Edit. Kokeile vaikka ihan alkuun lämpöjen jälkeen kun rupeat pädi hommiin ja sitten kikkaile.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#9

Viesti Rawson »

Andy kirjoitti: Olen kuullut että jotkut pikajuoksijat tekisivät raskaita kyykkyjä tms. tyyliin tunti ennen kisaa ja tällä saataisiin nopeat lihassolut aktivoitua tehokkaasti kisasuorituksessa. Onko idea siis jokin tällainen?
Tämä onkin mielenkiintoista. Itse huomasin jotain tällaista ihan sattumalta n. 6 vuotta sitten. Mun oli vaikeaa saada voimaharjoittelua sijoitettua treenikalenteriin ja päätin tehdä kyykkytreenin heti töiden jälkeen ennen lajiharjoituksia. En kuitenkaan hapottanut ja siinä oli n. tunti välissä aikaa palautua. Sen sijaan että tuo olisi vienyt tehoja treenistä, tuntui että kroppa oli ensihetkistä valmis toimintaan ja liikkuminen jotenkin räjähtävämpää.
Purple belt papa power
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#10

Viesti obmijoy »

Yksin svedu osassa vastaavasta tavasta kirjoitinkin toimii niin lajitreeniin kuin cooperin testiinkin eli 1 ~ 2h ennen 1~5 kierrosta svedbergin sarjoja ja kevyt protskupitoinen ruoka + torkut
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
sokutoja
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2006

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#11

Viesti sokutoja »

Jos otetaan näkövinkkeli muiden urheilulajien kautta niin varsinaista isometristä jännitystä ei taideta paljoa käyttää. Sen sijaan esijännitys "venytys" ominaisuudessa tulee monessa lajissa vastaan. Vaikka kuulantyöntö hetkellä, jolloin vartalolinja ja hartiat lähtevät kääntymään kohti kenttää. Vartalossa ja erityisesti rinta- ja olkalinjassa väkevä venytys. Tai sprintterin lähtötelineissä. Eivät varsinaisesti jännitä jalkojaan muttaa jälleen piukka esivenytys. En tiedä toimiiko Frank-Starlingin laki kaikissa lihaksissa. Sydämestä puhuttaessa ajatushan on, että mitä enemmän veri venyttää kammioita, sitä voimakkaampi pumppu (ejektiofraktio). Kyseinen juttu on tosin hieman ristiriitainen, toiminee paremmin treenatulla sydämellä kuin sohvaperunalla (ei ole asiasta aiivan varma, enkä jaksanut penkoa syvemmältä).
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#12

Viesti tohtorismies »

http://www.rossboxing.com/thegym/thegym25.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä on Ross Enamait höpötellyt aiheesta.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#13

Viesti AlexMachine »

Tämä on muuten mielenkiintoinen ketju. Pitää oikein ajatuksella lukea ja tutustua aiheeseen. Kiitos!
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#14

Viesti Rawson »

tohtorismies kirjoitti: http://www.rossboxing.com/thegym/thegym25.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä on Ross Enamait höpötellyt aiheesta.
Rossin opus löytyy hyllystä ja aikoinani hänen oppejaan sovelsin harjoitteluuni. Sellainen varoituksen sana muille ikämiehille, että ääriasennoista ei välttämättä kannata noita räjähtäviä juttuja tehdä. Itseltä revähti nivunen räjähtävissä saksihyppelyissä ja siinä meni vuosi ennen kuin palautui kunnolla. Muutoin voisi ottaa taas mukaan noi voimasarjojen välissä tehtävät räjähtävät toistot. Vielä kun saisi jotenkin mitattua kehittymistä.
Purple belt papa power
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#15

Viesti tohtorismies »

AlexMachine kirjoitti: Tämä on muuten mielenkiintoinen ketju. Pitää oikein ajatuksella lukea ja tutustua aiheeseen. Kiitos!

Ollos hyvä. On tämä minunkin mielestäni mielenkiintoinen aihe. Ihan historiallisenkin sekä erinäisten perinteitten harjoittajien kokemus pohjaisen tiedon takia.

Sulla muuten on siellä reeneissä aiheesta tietäjä paikan päällä..
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 44 kurkkijaa