Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#1

Viesti DeusVult »

Kamppailutaidot, joiden harjoitteluun ja/tai t3h real deal -tilanteeseen kuuluu 1 versus 1 -kohtaaminen identtisesti aseistetun tai aseistamattoman vastustajan kanssa, törmäävät ainakin periaatteessa seuraavanlaiseen dilemmaan: Jos sinä pystyt lyömään vastustajaa, myös hän pystyy lyömään sinua. Jos siis kamppailijat aloittavat etäisyydeltä jolta kumpikaan ei yletä iskemään, ja haluat hyökätä, miten suoritat ensimmäisen hyökkäyksesi niin että vastustaja ei lyö sinua "vastapalloon" samalla kun itse liikut lyöntietäisyydelle?

Olisi mielenkiintoista nähdä kommentteja niin keppi-, puukko-, miekka-, muu ase- kuin potku-/lyöntilajienkin harrastajilta, ja nimenomaan siltä kantilta että mitä lajisi asiasta opettaa - henkilökohtaisista mieltymyksistä voidaan tietysti myös keskustella, mutta olisi hyvä jos viesteistä voisi päätellä puhutaanko lajeista vai omista preferensseistä. Voin yrittää heittää hatusta "eteen" muutaman vaihtoehdon avaukseksi:

a) Ongelma on vain teoriassa, ei käytännössä (Miksi?)

b) Emme ole ikinä edes tulleet ajatelleeksi moista (eli kohta a?)

c) Ensimmäinen hyökkäys on aina varovainen koelyönti jonka ei ole edes tarkoitus osua kunnolla, vaan provosoida vastustaja torjumaan tai tekemään vastahyökkäys (esimerkiksi etukäden suora)

d) Ensimmäinen hyökkäys on niin voimakas, että uskomme vastustajan haluavan torjua sen, vastahyökkäämisen sijasta (esimerkiksi takakäden heijarilyönti)

e) Emme ikinä hyökkää ensimmäisenä (pariharjoittelu on siis aina tavallaan asymmetristä, ja hyökkääminen ei välttämättä tapahdu lajin periaatteiden mukaisesti?)

f) Suojaan itseäni samalla kun hyökkään (Miten? Miksi vastustaja ei voi tehdä samoin?)

g) "Ei o häpee olla nopee"

h) Joku muu, mikä
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#2

Viesti tonik »

Omasta mielestä yks parhaista on etujalalla potku vastustajan (etujalan)polveen, jolloin huomio menee pelkistä käsistä ja pääsee paremmin lyöntietäisyydelle. Potkun ei tarvi olla luja. Takajalalla potkaistessa on pienoinen riski jos vastus on hyvä, jää itse auki.
Puukolla näkisin että se huomion varastaminen erilaisilla liikkeillä on hyvin tärkeää. Tästä en viitsi ihmeemmin satuilla kun en vielä niin hyvä ole asiassa.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#3

Viesti DeusVult »

Mikä estää vastustajaa potkaisemasta sinua etujalalla polveen ensiksi? Ilmeisesti siis kuvaamassasi tilanteessa ollaan jo "valmiiksi" potkuetäisyydellä, kyse on vain siitä kumpi haluaa tai ehtii potkaista ensiksi?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 2

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#4

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Ihana aihe. :D

Lyhyt vastaus on kävele kohti kunnes on hollilla ja lyö. Matkalla voi toki astua hieman sivuun, harhauttaa tai aikaansaada haluttu reaktio muuten vaan manipuloimalla (pedata teh paikka).

Vastustaja voi toki tehdä yhtä ja toista, mutta luupää on taipuvainen sille kannalle, ettei pidä keskittyä liikoja vastustajan tekemiseen. IMO parempi tehdä annetulla hetkellä paras mahdollinen päätös ja ajaa homma sparta karjaisun saattelemana loppuun. Jumalat ja suuri magneetti ratkaiskoon oliko valinta oikea tahi väärä.

Homman nimi on yhä vastapuolen toimintakyvyttömään tilaan saattaminen. Kuten Patton on aikoinaan todennut; kukaan ei ole koskaan puolustanut mitään menestyksekkäästi.

Niin ja mä en valitettavasti osaa enää erotella mikä on kasvatus, laji, ympäristö tai kokemusperäistä.
;)
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#5

Viesti tonik »

DeusVult kirjoitti: Mikä estää vastustajaa potkaisemasta sinua etujalalla polveen ensiksi? Ilmeisesti siis kuvaamassasi tilanteessa ollaan jo "valmiiksi" potkuetäisyydellä, kyse on vain siitä kumpi haluaa tai ehtii potkaista ensiksi?
Ei estä mikään ja samahan se että kumpi haluaa tai ehtii lyödä ensiksi :) niin, kuvaamani tilanne olisi jo valmis tappelu. Varottamatta en viittis ketään lyödä.
Itse vastaisin takasuoralla tuohon potkuun, mikäli ehtisin tilanteeseen.
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#6

Viesti Pasi Lunden »

Minusta tärkeimpiä juttuja on osata liikkua kohti niin, että lopputuloksena vastustaja on edessä lyöntietäisyydellä ja itse on muualla kuin vastustajan edessä. Siis liike ei ole yksiulotteista (suoraan kohti), vaan mieluummin kaksi- ellei peräti kolmiulotteista. Siinä samalla voisi olla mitä vain hämäystä, atemia jne., kunhan vastustaja saa mahdollisimman paljon ylimääräisiä ärsykkeitä ja itse ei päädy vastustajan eteen. Joka tapauksessa liikutaan suunnilleen eteenpäin, perääntyessä vain "imaisee" vastustajan itseensä.

Minulla ei ole juurikaan kokemusta aktiivisen hyökkäämisen harjoittelusta (siis ottelut, tietyt voimankäyttöammatit jne.), mutta uskoakseni itsepuolustusharjoitteissa pyrkimys aloitteen ja etulyöntiaseman nappaamiseksi on aika lailla samaa.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#7

Viesti Alioppilas »

Olen luupään linjoilla. Jos vastustaja yrittää lyödä vastaan kun itse yrittää lyöntietäisyydelle niin eihän sille oikein mitään mahda. Sen sijaan on syytä keskittyä siihen, että oma hyökkäys on vastustajan hyökkäystä parempi. Tähän voi vaikuttaa monella tavalla; olemalla nopeampi, vahvempi ja tarkempi, mutta myös oman liikkeen hallitsemisella vastustajaa paremmin. Jos liikkuu paremmin, hallitsee myös etäisyyden kontrolloinnin paremmin, jolloin on helpompi yrittää sisään tai torjua tällaiset yritykset. Edellisessä viestissä mainittu moniulotteinen liike on myös tärkeä asia. Jos juoksee jatkuvasti suoraan eteenpäin niin ihan varmasti jossain vaiheessa alkaa tulla vastapalloon. Se on myös jatkon kannalta tärkeä asia. Omassa lajissani tilanne ei (yleensä) pääty siihen, että on menty lyöntietäisyydelle ja saatu iskettyä niin, ettei kaveri ole voinut tehokkaasti vastata. Silloin niitä lyöntejä vasta alkaa puolin toisin sadella, ja on tärkeää, että itsellä on jonkinlainen etulyöntiasema, jonka saavuttaa esimerkiksi juuri sillä liikkeellä. Jos kaveri joutuu korjaamaan asentoaan lyödäkseen/torjuakseen tehokkaasti, on jo saavutettu pieni etu.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#8

Viesti Jorge »

Alioppilas kirjoitti: Olen luupään linjoilla. Jos vastustaja yrittää lyödä vastaan kun itse yrittää lyöntietäisyydelle niin eihän sille oikein mitään mahda. Sen sijaan on syytä keskittyä siihen, että oma hyökkäys on vastustajan hyökkäystä parempi. Tähän voi vaikuttaa monella tavalla; olemalla nopeampi, vahvempi ja tarkempi, mutta myös oman liikkeen hallitsemisella vastustajaa paremmin.
Niin, tuo aloitusviestissä mainittu tilanne viittaa lähtökohdaltaan sovittuun otteluun, oli se sitten urheilua tai vaikka kaksintaistelu. Ja tarkoitus on, että parempi voittaa, eli ei siinä sinällään ole mitään dilemmaa :p

Sitten:
Jos sinä pystyt lyömään vastustajaa, myös hän pystyy lyömään sinua.
Eihän tuo ole lainkaan yksiselitteisesti noin; pidemmän ulottuuvuuden omaavahan voi nimenomaan pysytellä oman lyöntietäisyytensä "ulkoreunalla" ilman, että vastustaja pystyy lyömään osumia.
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#9

Viesti navajas »

Itse annan yleensä vastustajan lyödä ensin. Sitten blokkaan ja vastaan. Puhe siis keppiottelusta.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#10

Viesti Andy »

Tapojahan on tietysti monia. Lähden tässä nyt siitä, että vastustajalla on jonkinlainen ulottuvuusetu, koska muutenhan voi vain kävellä etäisyydelle ja alkaa mättämään. Vielä kun pitää huolen ettei mene liian lähelle, niin vastustaja ei voi edes lyödä takaisin.

Tonik kertoikin jo yhden hyvän tavan, eli etujalan potkulla vähän paikkoja auki ja vastustaja ehkä horjumaan, niin on hyvä mennä. Toinen tapa on odottaa että vastustaja hyökkää ja mennä väistön tai blokin kautta sisään. Vastustajallahan on pakosti suojaus jotenkin auki, jos hänellä on yksi raaja sidottuna hyökkäykseen.

Oma suosikkini on se että mennään oman voimakkaan hyökkäyksen suojissa eteenpäin. Tässä on tärkeää huomioida pari seikkaa:

- Hyökkäykseen ei saa lähteä liian kaukaa. Eli hivuttaudutaan juuri vastustajan hyökkäysetäisyyden reunoille tai jopa hieman niiden sisäpuolelle ollen samalla valppaana vastustajan hyökkäyksen varalta. Nopea eteneminen alkaa siitä. Jos lähtee liian kaukaa, vastustajalla on hyvin aikaa vetää vastapalloon.

- Oma suojaus pitää olla kunnossa, eli se käsi joka ei hyökkää ensimmäisenä on suojauksessa ja leuka on alhaalla. On hyväksyttävä se, että välillä tulee osumia vastaankin, mutta ne eivät saisi pysäyttää suurinta osaa hyökkäyksistä. (Puhun tässä aseettomasta kamppailusta, kenties ei ole hyvä idea hyväksyä esim. sitä että vastustaja lyö miekalla pään irti.)

- Kun mennään niin mennään. Musashikin taisi kirjoittaa jotain siitä että hyökkäys ei saa olla puolinainen vaan kun hyökkäykseen lähdetään, niin sitten myös tullaan väellä ja voimalla. Tällöin vastustajan on pakko reagoida hyökkäykseen eikä hän voi rauhassa tehdä omia vastatekniikoitaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Re: Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#11

Viesti fudo »

First block, then see what happens.
–Taiji Kase
空手に先手なし
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#12

Viesti Andy »

Tuo on kyllä minusta vähän ongelmallinen lähtökohta, että vain blokataan ja odotetaan sopivaa paikkaa. Etenkin ulottuvamman vastustajan kanssa, joka voi antaa moukaria kauempaa. Niitä tilanteita kun pitäisi myös itse luoda eikä vain odottaa passiivisena. Pelkällä reagoinnilla ei yleensä voita.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#13

Viesti Aihki »

Urheilumiekkailussa yleisesti ennen omaa hyökkäystä väistetään vastustajan ase ja sitten mennään itse sisään tavalla tai toisella.

Olen joskus kokeillut JJ sparratessa eri versioita tästä ja joskus toimii ja joskus ei. Paremmin ehkäpä versio: harhautus, jolla vedetään suojausta jonnekin ja sitten kovaa jostain muualta sisään.

Alkuperäinen kysymyshän on periaatteessa aivan keskeinen missä tahansa ottelulajissa ja ns. hyvä kysymys tappelulajeissa.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#14

Viesti DeusVult »

Jorge kirjoitti: Niin, tuo aloitusviestissä mainittu tilanne viittaa lähtökohdaltaan sovittuun otteluun, oli se sitten urheilua tai vaikka kaksintaistelu. Ja tarkoitus on, että parempi voittaa, eli ei siinä sinällään ole mitään dilemmaa :p
Kyllä mun mielestä se viittaa vähän kaikenlaiseen faittaamiseen joka alkaa lyöntietäisyyden ulkopuolelta, oli sovittua tai ei. Jotkut "rinta rintaa vasten" suunsoittotilanteet ja niitä seuraavat sucker punchit ovat tietysti eri asia.
Jorge kirjoitti:
Jos sinä pystyt lyömään vastustajaa, myös hän pystyy lyömään sinua.
Eihän tuo ole lainkaan yksiselitteisesti noin; pidemmän ulottuuvuuden omaavahan voi nimenomaan pysytellä oman lyöntietäisyytensä "ulkoreunalla" ilman, että vastustaja pystyy lyömään osumia.
Niin no perusajatushan tietysti oli että ulottuvuus on molemmilla suunnilleen sama, muutenhan koko tämä ketju olisi ihan turha.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Mojo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 194
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Miten pääset lyöntietäisyydelle?

#15

Viesti Mojo »

Aihki kirjoitti: Urheilumiekkailussa yleisesti ennen omaa hyökkäystä väistetään vastustajan ase ja sitten mennään itse sisään tavalla tai toisella.

Olen joskus kokeillut JJ sparratessa eri versioita tästä ja joskus toimii ja joskus ei. Paremmin ehkäpä versio: harhautus, jolla vedetään suojausta jonnekin ja sitten kovaa jostain muualta sisään.

Alkuperäinen kysymyshän on periaatteessa aivan keskeinen missä tahansa ottelulajissa ja ns. hyvä kysymys tappelulajeissa.
Joo, ase joko väistetään tai otetaan kontrolliin sitomalla tai terää lyömällä :) Itsellä silloin kulta-aikoina kilpaillessa oli ongelmia juuri tuon teräkontrollin ottamisessa. Pitkänä vasurina mulla oli yleensä se parempi ulottuvuus etuna ja sen turvin pääsi pistämään vastapalloon tai yllättämään puolietäisyydeltä. Isommissa kisoissa alkoi sitten tulemaan ongelmia teknisesti taitavampien vastustajien kanssa...
"Kun lampaat eksyvät vuorille, ne huutavat. Joskus tulee emo. Joskus susi."

Cormac McCarthy, Veren ääriin
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa