Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajien markkinointi

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#16

Viesti Point »

Mjölnir kirjoitti:
make1212 kirjoitti: PS: En usko että nämä seminaarit olisivat mikään "hyvä bisnes". Markkinat ovat liian pienet.
Minä uskon kuitenkin, että seminaarit ovat parempi bisnes järjestäjälle, kuin niiden seminaarien anti osallistujille.

Onhan tuota business-oppia Suomessa tarjolla, mutta kamppailulajeissa ei vaan riitä asiakaspohjaa tehdä siitä bisnestä kuin harvoille ja isoimmissa kaupungeissa. Ja vain keskinkertaisesti tuottavaa bisnestä.
Kyllä jollakin kamppailulajilla voisi olla bisnes mahdollisuuksia, kunhan ensin katsellaan asiaa hieman "laatikon ulkopuolelta". Ko. Kamppailulajin ei välttämättä tarvitsisi kilpailla muiden kamppailulajien kanssa harrastajista/asiakkaista vaan kilpailisi harrastajista muiden liikunnallisten harrastusten kanssa.

Töitä on varmasti rutkasti tehtävänä mm. Tunnettuuden kanssa ja yleisten asenteiden kanssa (kauhian väkivaltaista nuo lajit. Meidän Ville alkaa harrastamaan lätkää)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#17

Viesti Jussi Häkkinen »

Aivan - mitä SAMALLA markkina-alueella muut tekevät. Kahden tyystin erilaisen markkina-alueen (Suomi ja esim. USA tai Iso-Britannia) vertaaminen on toki kauppatieteellisesti ja kulttuurintutkimuksellisesti jännää, mutta ei sinällään palvele omaa yritysosaamista millään hyödyllisellä tavalla.


Voin muuten lyhyesti "vuotaa" sen tiedonmurun, minkä kotiin kantamalla noilta seminaareilta saa aidon hyödyn:

- Mitä rajallisempi markkinointibudjetti sinulla on, sen tarkemmin markkinointi on kohdistettava.

Tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että yleisin virhe on yrittää myydä palvelua kaikille, jolloin pakostikin halvalla tehty mainonta ei tavoita ketään, kadoten taustahälinään. On siis tärkeää miettiä erittäin huolella ne kohderyhmät (todennäköisesti "se kohderyhmä"), jotka ovat palveluiden potentiaalisimpia vastaanottajia. Tämän jälkeen tulee tutkia huolella ne tavat, joilla he markkinointia parhaiten ottavat vastaan (kohdistettu alueellinen perinteinen julistemainonta? Kädestä käteen -mainonta? WoM? SoMe? Foorumit? Muu, mikä?) ja tuottaa tätä mainontaa - tyylillä, joka erottuu edukseen JA tavoittaa kohderyhmän.

Tuo tuntuu vaikealta monelle - on suuri houkutus käyttää vähä raha mahdollisimman monen tavoittamiseen. Pitääkin siis ajatella päinvastoin - kohdistaa viesti mahdollisimman tarkoin.

Toki myös...

- Jos sinulla on suuri markkinointibudjetti, anna bisneksesi ja osaamisesi markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisten huomaan.


Olkaa hyvät. Säästitte juuri 100€. Teettäkää seuranne ohjaajille käyntikortit esim. yöelämä-WoMaamisen avustamiseksi.

On, BTW, ihan pätevä mainontakeino.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#18

Viesti Point »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
make1212 kirjoitti: Bisnesoppia on tarjoilla mutta aika vähän joka keskittyy kamppailulajeihin?
Tällä ei oikeasti ole väliä. Tuote on tuote.

Samaa mieltä.... Tai pikemminkin palvelu on palvelu...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#19

Viesti Jussi Häkkinen »

Point kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:
make1212 kirjoitti: Bisnesoppia on tarjoilla mutta aika vähän joka keskittyy kamppailulajeihin?
Tällä ei oikeasti ole väliä. Tuote on tuote.

Samaa mieltä.... Tai pikemminkin palvelu on palvelu...
Palvelukin on tuote.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
make1212
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 207
Lauteille: Kesäkuu 2010

Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#20

Viesti make1212 »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Aivan - mitä SAMALLA markkina-alueella muut tekevät. Kahden tyystin erilaisen markkina-alueen (Suomi ja esim. USA tai Iso-Britannia) vertaaminen on toki kauppatieteellisesti ja kulttuurintutkimuksellisesti jännää, mutta ei sinällään palvele omaa yritysosaamista millään hyödyllisellä tavalla.
Ja juuri mainitsemasi liikunta-ala ( esim. kuntosalit ) tuovat suurimman osan bisnes/markkinointi ideat USA:sta tai Englannista.

Terveisin,

Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.markkuparviainen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Terveisin,
Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#21

Viesti Point »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Point kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:
make1212 kirjoitti: Bisnesoppia on tarjoilla mutta aika vähän joka keskittyy kamppailulajeihin?
Tällä ei oikeasti ole väliä. Tuote on tuote.

Samaa mieltä.... Tai pikemminkin palvelu on palvelu...
Palvelukin on tuote.
Niin.. Olet oikeassa. Tosin palveluiden markkinoinnissa on hieman (huom! Hieman) eroavuuksia fyysisten tuotteiden markkinoinnin kanssa. Pääpiirteet ovat kuitenkin samat. Jos ei ole vielä Kottlerin kirjaa avannut, niin ehkä kannattaa selata sellainen perusteos läpi, niin ei tarvitse pyörää keksiä uudestaan ja sitten laajentaa vielä tietoutta. (En tarkoittanut sinua Jussi. Sinulla on ainakin tuo Some markkinointi hallussa ja olette rakentaneet hyvän palvelukonseptin...)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
make1212
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 207
Lauteille: Kesäkuu 2010

Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#22

Viesti make1212 »

Jussi Häkkinen kirjoitti: - Mitä rajallisempi markkinointibudjetti sinulla on, sen tarkemmin markkinointi on kohdistettava.
Eköhän tällä tavalla pidä mennä vaikka olisi iso budjetti :)

Terveisin,

Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.markkuparviainen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Terveisin,
Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
make1212
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 207
Lauteille: Kesäkuu 2010

Re: Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#23

Viesti make1212 »

Point kirjoitti: Sinulla on ainakin tuo Some markkinointi hallussa ja olette rakentaneet hyvän palvelukonseptin...)
Saako kysyä millä alalla? Kamppailulajit? ( kysyn kun en tiedä, ei ole kuittailua.. )

Terveisin,

Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.markkuparviainen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Terveisin,
Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#24

Viesti Jussi Häkkinen »

make1212 kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti: Aivan - mitä SAMALLA markkina-alueella muut tekevät. Kahden tyystin erilaisen markkina-alueen (Suomi ja esim. USA tai Iso-Britannia) vertaaminen on toki kauppatieteellisesti ja kulttuurintutkimuksellisesti jännää, mutta ei sinällään palvele omaa yritysosaamista millään hyödyllisellä tavalla.
Ja juuri mainitsemasi liikunta-ala ( esim. kuntosalit ) tuovat suurimman osan bisnes/markkinointi ideat USA:sta tai Englannista.
Eivät muuten tuo.

Heillä on tälle markkina-alueelle erikoistunut markkinointikoneisto, joka tuottaa huomattavan erilaista mainontaa ja toimii täysin eri tavalla kuin noilla toisilla markkina-alueilla. Syynä tähän on nimenomaisesti ero siinä, miten ihmiset ottavat vastaan 1: maksullisia liikuntapalveluja ja 2: liikuntapalvelujen mainontaa.

Käytännössä kaikki markkina-analyysityökalut tuottavat Suomessa erilaisia tuloksia liikuntapalvelujen suhteen (verrattuna siis Englannin ja Yhdysvaltain vastaaviin tuloksiin). Tästä johtuen sama mainontamalli tuottaisi yksinomaan tappiota. Olin taannoin (kolmisen vuotta sitten) ihan mukana tovin yhden lafkan suhteen näitä pähkimässä. En näe kamppailulajeja sinällään vaikeampia markkinoida kuin muutakaan liikuntaa, mutta saattaisin jopa harkita piggypackaystä, mikäli moinen tehtävä eteeni tulisi.


Point: Kyllä, lähinnä käytän tuotetta pääkäsitteenä, jonka alla yhtenä tuoteryhmänä ovat palvelut, toisena esim. aineettomat tuotteet/palvelut jne.

Ja somemainonnan osalta: juu. Tällä hetkellä tehokkain (budjetti rajallinen => kohdistus erittäin tärkeää). Ei ihan hukkaan menneet vuodet mainontaa ja markkinointia opiskellessa, jos nyt ei vaatetusalankaan vastaava. Toki myös mediatutkimuspohja on auttanut saamaan leipää pöytään historiassa... :D
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#25

Viesti Vanhakankea »

30000 € tuotto vaatii 1000 oppilasta jotka maksaa 30 €/kk tai 100 jotka maksaa 300 €/kk.

Siitä sitten miettimään, että miten tuollaiset tuotot saa meidän markkinassa.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#26

Viesti Jussi Häkkinen »

make1212 kirjoitti: Eköhän tällä tavalla pidä mennä vaikka olisi iso budjetti :)
Tässä onkin markkinoinnin suurin kierouma. Siinä, missä pienen budjetin toimijat ampuvat liian laajalle, suuren budjetin toimijat ovat omaksuneet kohdistusmainonnan tarkimmin. Onneksi silti myös irtiottoja tehdään (dedikoiduilla riskibudjeteilla) ajoittain. Tämä ei kuitenkaan ole kotim. kamppailulajimarkkinoinnin osalta millään tavalla relevanttia.


Vanhakankea: Näinpä. Voisikin olla hyödyksi miettiä, voiko palvelunsa tuotteistaa paremmin ja olla esim. jonkun vakiintuneen liikuntatoimijan tarjontasalaatin osana.

Ja silloin kun joku miettii, että oho, onpas 30 000 euron vaatimus/kk paljon, saakin sen jälkeen suorittaa juoksevien kulujen poistot & verot setistä. Vasta sitten piffikauppaan...


Point: Kotler tuli tentittyä muutaman muun ohella, juu. :)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
make1212
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 207
Lauteille: Kesäkuu 2010

Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#27

Viesti make1212 »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
make1212 kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti: Aivan - mitä SAMALLA markkina-alueella muut tekevät. Kahden tyystin erilaisen markkina-alueen (Suomi ja esim. USA tai Iso-Britannia) vertaaminen on toki kauppatieteellisesti ja kulttuurintutkimuksellisesti jännää, mutta ei sinällään palvele omaa yritysosaamista millään hyödyllisellä tavalla.
Ja juuri mainitsemasi liikunta-ala ( esim. kuntosalit ) tuovat suurimman osan bisnes/markkinointi ideat USA:sta tai Englannista.
Eivät muuten tuo.

Olen tästä hieman eri mieltä. Ja olen myös keskustellut myös alan ammattilaisten kanssa. Tietysti markkinointi pitää muokkaa maan kulttuurin mukaan, mutta bisneskonsepti on usein tuotu muualta.

Terveisin,

Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.markkuparviainen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Terveisin,
Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
make1212
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 207
Lauteille: Kesäkuu 2010

Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#28

Viesti make1212 »

Jussi Häkkinen kirjoitti: En näe kamppailulajeja sinällään vaikeampia markkinoida kuin muutakaan liikuntaa,
Tästä olen samaa mieltä.

Terveisin,

Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.markkuparviainen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Terveisin,
Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#29

Viesti Point »

make1212 kirjoitti:
Point kirjoitti: Sinulla on ainakin tuo Some markkinointi hallussa ja olette rakentaneet hyvän palvelukonseptin...)
Saako kysyä millä alalla? Kamppailulajit? ( kysyn kun en tiedä, ei ole kuittailua.. )

Terveisin,

Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.markkuparviainen.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä viittasin Häkkiseen, joka on markkinoinnut Somessa mielestäni hyvin onnistuneesti vaatetusalan yritystään.

Oppia markkinoinnista ja miksei muistakin hyvistä toimintamalleista voi ottaa muilta aloilta kuin omalta alalta (tässä tapauksessa kamppailulajit/liikuntapalvelut). Joskus voi olla parempi bencmarkata jotain aivan toista alaa, joka toimii samalla liiketoiminta alueella (maantieteellisellä/kulttuurisella) kun kopioida tapoja "omalta alalta", mutta täysin eri ympäristössä.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Kamppailulaji bisnes seminaari Elokuussa

#30

Viesti Jussi Häkkinen »

Point kirjoitti: Tässä viittasin Häkkiseen, joka on markkinoinnut Somessa mielestäni hyvin onnistuneesti vaatetusalan yritystään.
Sinällään firmassa on sellainen pieni etu, että ydinryhmässä on kauppatieteiden opiskelija / useamman yrityksen perustaja, markkinoinnin ja median asiantuntija sekä sosiologian osaaja - viimeisestä on muuten melkoisesti apua asiakasanalyyseissa.

Harvalla urheiluseuralla on vastaavia resursseja, meilläkin lähinnä hyvän säkän myötä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa