Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Evoluutio ja tappelu

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Evoluutio ja tappelu

#1

Viesti Lasse Candé »

Mielenkiintoista:
http://www.tiede.fi/uutiset/4904/ihmisk ... ka_aseeksi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kätemme näppäryyden on ajateltu olevan perua työkalujen käyttelystä, mutta nyt yhdysvaltalaistutkijat esittävät, että käden kehitystä on siivittänyt nyrkin hyödyllisyys tappelemisessa.

"Aggressiivisuuttamme ei ole otettu tarpeeksi huomioon evoluutiossamme", väittää professori David Carrier Utahin yliopistosta.
Lyhyehkö juttu. Kannattaa lukea kokonaan.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Evoluutio ja tappelu

#2

Viesti obmijoy »

eikai nyrkki ole hyödyline tapelussa
jos nyrkillä lyö se menne rikki ja työnteko ja kiipeämine turvaan hankaloituu.
Avokaat ovat kai se millä aikojen saatossa on aina lyöty vastapuolen komentokeskukseen.
Onkohan kyseinen proffa lyönyt ihmisiä nyrkillä.
Kun ihmistä lyö päähän se perskule työntää otsan eteen AI sattuu lyöjää nyrkkiin

itse luulen noiden kämene luiden jäävän lyhyemikis siksi kun ihminen ei rasita niitä niinkuin apina kiipeämällä ja roikumalla

katsokaas lapsia niillä reisiluut ovat lyhyet suhteessa kasiin mutta kun ihmislapsi kävelee jaloilaan kokko lapsuustensa kasvaa reisien pituus sujteessa muuhun kehoon eli rasitus pitkäkestoisena toistuvana ja sopivana lisää pituuskasvua

kämmenluut luutuvat vasta murrosiän puolivälissä
kasvaisivatko nuo pitemiksi jos niitä altistetais rasitukselle selaiselle mitä apinat saavt roikuessaan puussa ja liikuen käsienvarassa roikuen ja luononvalinan mukaan ne jotka olisivat kykenevämpiä heijaamaan itsensä nopeamin bannaitertulle niiden lissäntymiskyky vahvistuisi ja geenit menisivät suureman lapsimäärän vuoksi eteen päin.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 7

Evoluutio ja tappelu

#3

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

[huumori]
obmijoy kirjoitti: eli rasitus pitkäkestoisena toistuvana ja sopivana lisää pituuskasvua
No mä oon yrittäny kyllä tosi pitkäkestosesti ja päivittäin toistanut useita kertoja, mutta mun toteutustapa ei vissiin sitten oo sopiva ... kun ei mun oma ainakaan oo kasvanu yhtään pitemmäksi :(
[/huumori]
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Evoluutio ja tappelu

#4

Viesti T-T »

Täällä viljellään aivan törkeetä vitsihuumoria!!
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Evoluutio ja tappelu

#5

Viesti Pyrkele »

obmijoy kirjoitti: eikai nyrkki ole hyödyline tapelussa
jos nyrkillä lyö se menne rikki ja työnteko ja kiipeämine turvaan hankaloituu.
Avokaat ovat kai se millä aikojen saatossa on aina lyöty vastapuolen komentokeskukseen.
Onkohan kyseinen proffa lyönyt ihmisiä nyrkillä.
Kun ihmistä lyö päähän se perskule työntää otsan eteen AI sattuu lyöjää nyrkkiin

itse luulen noiden kämene luiden jäävän lyhyemikis siksi kun ihminen ei rasita niitä niinkuin apina kiipeämällä ja roikumalla
"Jatkokokeissa selvisi, että nyrkki aiheuttaa lyöjän sormille vähemmän vaurioita kuin avokämmenellä mätkiminen. "Kokeemme osoittivat, että ihmiskäden rakenteesta on etua iskemisessä. Esitämme siis, että käden muoto on voinut osin viilautua luonnonvalinnan kautta tappelumenestyksen myötä."
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Evoluutio ja tappelu

#6

Viesti Andy »

obmijoy kirjoitti: itse luulen noiden kämene luiden jäävän lyhyemikis siksi kun ihminen ei rasita niitä niinkuin apina kiipeämällä ja roikumalla
Opitko tämän Trofim Lysenkon biologiankirjasta? 8-)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Trofim_Lysenko" onclick="window.open(this.href);return false;
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Evoluutio ja tappelu

#7

Viesti nassesetä »

On tuossa uskoakseni perää. Kaikilla ihmisillä luontainen aseeton kamppailuasento on sellainen missä kädet puristetaan nyrkkiin ja nostetaan jonkinmoiseen lyömis/uhkausasentoon. Eikös vain? Ja jos pyrkii mahdollisimman vahingoittavaan lyöntiin, silloinkin se tapahtuu vaistomaisesti lähes aina nyrkillä, eikä avokämmenellä tai sormilla. Ei koiraakaan tarvitse opettaa hampaiden näyttämiseen tai puremiseen.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Evoluutio ja tappelu

#8

Viesti Aihki »

Andy kirjoitti: Opitko tämän Trofim Lysenkon biologiankirjasta?
Tuo kehittyvän ruumiinosan muotoutuminen käytön mukaan ei sinänsä edellytä hankittujen ominaisuuksien periytymistä, jonka on sinänsä kai osoitettu hyvin rajoitetusti tapahtuvan (epigenetiikka). Tuskin nyt roikkuminen saa käsiä kovin paljon simpanssimaisemmiksi muuttumaan kuitenkaan.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Evoluutio ja tappelu

#9

Viesti Lasse Candé »

nassesetä kirjoitti: On tuossa uskoakseni perää. Kaikilla ihmisillä luontainen aseeton kamppailuasento on sellainen missä kädet puristetaan nyrkkiin ja nostetaan jonkinmoiseen lyömis/uhkausasentoon. Eikös vain? Ja jos pyrkii mahdollisimman vahingoittavaan lyöntiin, silloinkin se tapahtuu vaistomaisesti lähes aina nyrkillä, eikä avokämmenellä tai sormilla. Ei koiraakaan tarvitse opettaa hampaiden näyttämiseen tai puremiseen.
Pidän tätä hyvinkin mielenkiintoisena kysymyksenä. Siis tätä että mikä on pohjimmiltaan luontaista ja mikä esim kulttuurisidonnaista. Kuinkakohan paljon nyrkkeilyn olemassaolo vaikuttaa nyrkkien käytön kulttuuriin? Ilmeisesti Aasiassa on ennen vanhaan ollut hieman erilainen kulttuuri avoin käsi vs nyrkki -mielessä ja avointa kättä painotettu enemmän. Painiksi muuttumisen kannalta onkin parempi pitää kädet avoinna ja omalla tavalla itse henkilökohtaisesti pidän sitä luonnollisempana juttuna.

Nyrkillä tosin voi tuottaa alistavaa kipua ja osoittaa röyhkeyttä kun se tekee mustelmia. Näkisin että tällainen juttu on voinut vaikuttaa kyllä evoluutiossa. Valitettavastikin on sanottava että tämä ilmiö on näkyvä myös tänäpäivänä. Se että käsi on kestävämpää mallia tuohon on voinut hyvinkin pudottaa kynnystä käyttää nyrkkiä.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Evoluutio ja tappelu

#10

Viesti Rahanpesijä »

Vähän kaukaa haetulta kuulostaa. Että käsi on kehittynyt hienoksi ja tarkaksi instrumentiksi, jotta sitä voisi käyttää nuijana. Hyödyllisempää olis ollu evoluution kannalta kasvattaa iso luinen möykky ilman sormia ensinkään. Tääkin mielipide on muodostettu ilman sekunninkaan asiaan perehtymistä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Evoluutio ja tappelu

#11

Viesti Lasse Candé »

Ilman sormia olisi vähän hankala tehdä niitä töitä joita ihmiset ovat ajan mittaan tehneet. Käsien käyttökelpoisuus olisi aika paljon rajoittuneempi.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Evoluutio ja tappelu

#12

Viesti Rahanpesijä »

Lasse Candé kirjoitti: Ilman sormia olisi vähän hankala tehdä niitä töitä joita ihmiset ovat ajan mittaan tehneet. Käsien käyttökelpoisuus olisi aika paljon rajoittuneempi.
Niin, olisko sitten nää työt mitkä enemmän ovat vaikuttaneet käden kehittymiseen. Mun on tosin vähän paha väittää mitään tässä asiassa kun en vaan jaksanut lukea tota sun linkkaamaa tutkimusta. :) Mutta höpöttelen siltä pohjalta, mitä oletan tuossa tutkimuksessa kerrotun. Eli tuntuuhan toi hiukan kaukaa haetulta, että nyrkkitappelu olis jotenkin merkittävästi vaikuttanut käden kehitykseen. Meinaan vaan, että jos se oli merkittävä seikka niin aika surkea on lopputulos.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Evoluutio ja tappelu

#13

Viesti Mika »

Rahanpesijä kirjoitti: Mun on tosin vähän paha väittää mitään tässä asiassa kun en vaan jaksanut lukea tota sun linkkaamaa tutkimusta. :) Mutta höpöttelen siltä pohjalta, mitä oletan tuossa tutkimuksessa kerrotun.
:nauruhammas:

Jos sinulla näin joulun alla olisi vaikka minuutti aikaa, se koko artikkeli on tässä alla:
Ihmisillä on lyhyemmät kämmen ja sormet mutta pidempi peukalo kuin apinoilla, ja toisin kuin serkkumme, saamme suljettua sormet nyrkkiin. Kätemme näppäryyden on ajateltu olevan perua työkalujen käyttelystä, mutta nyt yhdysvaltalaistutkijat esittävät, että käden kehitystä on siivittänyt nyrkin hyödyllisyys tappelemisessa.

"Aggressiivisuuttamme ei ole otettu tarpeeksi huomioon evoluutiossamme", väittää professori David Carrier Utahin yliopistosta.

Carrierin mukaan ihmiskäsi toki muovautui käsi kädessä työkalujen kanssa, mutta nyrkin merkitystä ei pidä unohtaa. Se nimittäin suojaa käden luita, lihaksia ja nivelsiteitä lähitaistelussa.

"Sellainen esivanhempi, joka pystyi lyömään nyrkillä lujempaa vahingoittamatta itseään, pärjäsi paremmin kiistoissa puolisosta, ruoasta, vedestä ja suojasta", Carrier sanoo.

Carrier kollegoineen testasi ajatusrakennelmaansa vapaaehtoisten kamppailulajiharrastajien avulla.

Ensimmäisessä kokeessa tutkittiin, kuinka lujaa mies lyö nyrkillä ja avokämmenellä. Kävi ilmi, että iskuvoima oli periaatteessa sama, mutta nyrkki teki sen pienemmällä pinta-alalla. "Koska paine on suurempi, nyrkki aiheuttaa todennäköisesti enemmän vahinkoa vastustajan kudoksissa, luissa, hampaissa ja silmissä", Carrier arvioi.

Jatkokokeissa selvisi, että nyrkki aiheuttaa lyöjän sormille vähemmän vaurioita kuin avokämmenellä mätkiminen. "Kokeemme osoittivat, että ihmiskäden rakenteesta on etua iskemisessä. Esitämme siis, että käden muoto on voinut osin viilautua luonnonvalinnan kautta tappelumenestyksen myötä."
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Evoluutio ja tappelu

#14

Viesti Rahanpesijä »

Ai se oli noin lyhyt. En jaksanut edes avata tota linkkiä. :)
Nyt kun olen varsin syvällisesti perehtynyt asiaan niin edelleenhän tuo vaikuttaa vähän keksityltä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Evoluutio ja tappelu

#15

Viesti Andy »

Lasse Candé kirjoitti: Painiksi muuttumisen kannalta onkin parempi pitää kädet avoinna ja omalla tavalla itse henkilökohtaisesti pidän sitä luonnollisempana juttuna.
Ja tämän takia UFC:ssa kukiaan ei käytä enää nyrkkilyöntejä, kun ottelu saattaa mennä painiksi, eikä nyrkkiä mitenkään ehdi avata tarpeeksi nopeasti. Vai miten se meni?

Rahanpesijä: ihanko sinä oikeasti kommentoit artikkeleja lukematta niitä? :o
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa