Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajien ongelma

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Kamppailulajien ongelma

#1

Viesti Lowclass »

Sinun pitäisi odottaa ensimmäinen lyönti. Otatko sen ensin voidaksesi reagoida... Jotta oikeus toimisi.

Lc
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Kamppailulajien ongelma.

#2

Viesti JanneM »

Ei tarvitse.
Jos on perusteet sille, että oma vastaus on parempi tehdä ennen kuin kysymys lähtee, niin on ihan jees.
Joskus jopa suotavaa ja siten säästytään moenlta murheelta ja turhalta kolhulta.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
mrkekkerinorsu
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 65
Lauteille: Lokakuu 2012

Kamppailulajien ongelma.

#3

Viesti mrkekkerinorsu »

Juuh elikkäs ei tarvii odottaa. Rikoslain 4. luku 4 §: Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.

Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin.

Ja on niistä hyötyä, vaikka ottaisikin sen ekan lyönnin. Maallikolle hätävarjelu on aika ongelmatonta, jos vaikka vertaa turvallisuusalan ammattilaisiin. Ei oo nii välii, et hakkaax sen jantterin enemmän tai vähemmän pas-kax. Mut silti voi näyttää pahalta, jos tuuppaa kaveria takasuoralla ja se vain uhitteli. Sori sekava postaus; yövuoro ja talviaikaan siirtyminen.
Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista. -Rauno Repomies
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kamppailulajien ongelma

#4

Viesti AriJ »

...eli tullaan aikalailla siihen tilanteen lukemiseen, ehkä oikean tilanne-etäisyyden pitämiseen.

Olisiko siinä sitä itsesuojelua kontra itsepuolustus?
______________________
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kamppailulajien ongelma

#5

Viesti Andy »

Miksi minun pitäisi ottaa ensimmäinen lyönti? Olen usein aloittanut matsin kovalla hyökkäyksellä heti tuomarin sanoessa "Fight!" eikä siitä ole mitään sanktioita tullut. Päinvastoin olen saanut joskus helppoja pisteitä vastustajan yllättyessä. Toki usein on hyvä hiukan tunnustella alkuun että mitä sieltä tulee, mutta tämä ei ole kovinkaan riskialtista, kunhan on varuillaan koko ajan eikä luota siihen, että vastustaja on liikkeellä samoin aikein.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kamppailulajien ongelma

#6

Viesti AriJ »

Aivan, sama pätee kamppailu-urheiluunkin; arvioit tilanteen (sinulla on jo varmasti jotain ennakkotietoa vastustajan tavoista otella), ja jos siinä on oikeanlainen aikarako niin sehän on otettava, mutta ei sokkona hullunrohkeasti.
______________________
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Kamppailulajien ongelma.

#7

Viesti Vanhakankea »

JanneM kirjoitti: Ei tarvitse.
Jos on perusteet sille, että oma vastaus on parempi tehdä ennen kuin kysymys lähtee, niin on ihan jees.
Joskus jopa suotavaa ja siten säästytään moenlta murheelta ja turhalta kolhulta.
Ongelma tästä taitaa tulla vasta, jos asiaa puidaan oikeudessa. Oikeutus kun mutuna tuntuu menevän niin, että avari on ok puukkouhkaa vastaan, nyrkkiä voi käyttää kirvestä vastaan ja jotain voinee olla kädessä ampuma-ase uhkaa vastaan.

Minen ainakaan enää koskaan ota sitä ekaa fyysisen koskemattomuuden loukkausta vaan toimin ensin joko loukaten toisen koskemattomuutta tai liukenemalla paikalta.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kamppailulajien ongelma.

#8

Viesti Mjölnir »

Vanhakankea kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Ei tarvitse.
Jos on perusteet sille, että oma vastaus on parempi tehdä ennen kuin kysymys lähtee, niin on ihan jees.
Joskus jopa suotavaa ja siten säästytään moenlta murheelta ja turhalta kolhulta.
Ongelma tästä taitaa tulla vasta, jos asiaa puidaan oikeudessa. Oikeutus kun mutuna tuntuu menevän niin, että avari on ok puukkouhkaa vastaan, nyrkkiä voi käyttää kirvestä vastaan ja jotain voinee olla kädessä ampuma-ase uhkaa vastaan.

Minen ainakaan enää koskaan ota sitä ekaa fyysisen koskemattomuuden loukkausta vaan toimin ensin joko loukaten toisen koskemattomuutta tai liukenemalla paikalta.
Jos toimii itse ennakoivasti, on helpompi valita lievin tilanteeseen sopiva keino, jolla ei välttämättä telo vastustajaa kohtuuttomasti. Esim emmental-ote. Olen sillä itse vienyt kymmeniä henkilöitä, ja käyttänyt pääosin ennakoivasti, kun kehon kieli kertoo, että nyt ei puhe auta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Kamppailulajien ongelma.

#9

Viesti Vanhakankea »

Mjölnir kirjoitti: Jos toimii itse ennakoivasti, on helpompi valita lievin tilanteeseen sopiva keino, jolla ei välttämättä telo vastustajaa kohtuuttomasti. Esim emmental-ote. Olen sillä itse vienyt kymmeniä henkilöitä, ja käyttänyt pääosin ennakoivasti, kun kehon kieli kertoo, että nyt ei puhe auta.

Jotenkin näin sen olen itselleni selittänyt, ennakoinnissakin on etulyöntiasemassa, kun yössä liikkuu selvinpäin sen minkä liikkuu. Sitä on niinkuin stalkkeri. Lisäksi JV-töissähän on tuo "asemavaltuutus" eli pitää työnpuolesta jo kaiketi toimiakkin ennakoivasti vähimmän haitan perusteella.

Emmentalista tykkään (jos nyt mitä tahansa naamasta puristelua saa sillä nimellä kutsua.), lukkopainissakin tulee välillä puristeltua kaveria naamasta, kun tekee oikeen pahaa. ;-) Ja varmaan olen muutenkin piparimainen painipari, kun sohellan ip-juttuja väliin.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
mrkekkerinorsu
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 65
Lauteille: Lokakuu 2012

Kamppailulajien ongelma

#10

Viesti mrkekkerinorsu »

Niin, voimankäytössähänn järjestystä ylläpitävä henkilö ottaa aloitteen. Mutta se on voimankäyttöä ja sille on ihan eri perusteet kuin hätävarjelulle.
Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista. -Rauno Repomies
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kamppailulajien ongelma

#11

Viesti Mjölnir »

mrkekkerinorsu kirjoitti: Niin, voimankäytössähänn järjestystä ylläpitävä henkilö ottaa aloitteen. Mutta se on voimankäyttöä ja sille on ihan eri perusteet kuin hätävarjelulle.
Hätävarjelussa voi myös ottaa aloitteen:
Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kamppailulajien ongelma

#12

Viesti Kari Aittomäki »

Hyvä aloitus ja hauskoja vastauksia.
Siis sillalailla hauskoja että vastaajat pyrkivät määrittämään tarkat rajat oman sabluunansa sisältä.

Tuo esitetty oletus on se suurin kamppailutaiteen väärinymmärrys.
Eikä helvetissä pidä antaa aloitetta, ikinä milloinkaan.

Tilannekontrolli, se peli alkaa helvetisti ennen ensimmäistä räjähdystä.
Kontrolli, se todella on ase, vahva ase.
Voisin toki kirjottaa asiasta esseen mutta eiköhän noita ole riittämiin tarjoiltu.

Mä itte vedän aina ensin ja lujaa.
Fyysisesti en välttämättä ollenkaan.
Mutta en sinänsä usko "paras miekka"-ajatteluun.
mrkekkerinorsu
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 65
Lauteille: Lokakuu 2012

Kamppailulajien ongelma

#13

Viesti mrkekkerinorsu »

Mjölnir kirjoitti:
mrkekkerinorsu kirjoitti: Niin, voimankäytössähänn järjestystä ylläpitävä henkilö ottaa aloitteen. Mutta se on voimankäyttöä ja sille on ihan eri perusteet kuin hätävarjelulle.
Hätävarjelussa voi myös ottaa aloitteen:
Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu
Toki, näinhän pykälissä sanotaan. Aloite on kuitenkin erilainen voimankäyttö- ja hätävarjelutilanteissa. Vastarinta versus oikeudeton välitön hyökkäys. Itse ajattelen, että esim. kiinniotossa kohdehenkilö hyökkää kiinniottajan kimppuun (aloite hyökkääjällä), torjuu kiinniottaja hyökkäyksen hätävarjeluna, jonka jälkeen siirrytään voimankäyttöön, sillä ehdolla, että vastarinta jatkuu. Sama juttu toistepäin: Kohdehenkilöä vastustaa poistoa passiviisesti. Käytetään voimakeinoja (aloite suorittajalla), jolloin kohde suuttuu ja lyö suorittajaa. Hätävarjeluna suorittaja täppää kohdehenkilöä kasseille, jolloin tämä rauhoittuu. Tämän jälkeen jatketaan voimakeinojen käyttöä ja raudoitetaan kohdehenkilö maassa.

En tiedä miksi selitän näitä, anteeksi. Olen kai vain liian innokas. Saattoi myös mennä ohi aiheen, anteeksi siitäkin.
Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista. -Rauno Repomies
mrkekkerinorsu
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 65
Lauteille: Lokakuu 2012

Kamppailulajien ongelma

#14

Viesti mrkekkerinorsu »

Kari Aittomäki kirjoitti: Eikä helvetissä pidä antaa aloitetta, ikinä milloinkaan.
Itse voin tunnustaa, että joskus olen toivonut jonkun helkkarin ärsyttävän asiakkaan tekevän aloitteen, että sais viedä tonttiin. Onneksi olen hieman rauhoittunut noista ajoista.
Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista. -Rauno Repomies
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Kamppailulajien ongelma

#15

Viesti Kuhmu »

Emmental-ote???
”You must enjoy this”.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Warbaryan ja 55 kurkkijaa