Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
WomanNextDoor
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 7
Lauteille: Elokuu 2011

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#1

Viesti WomanNextDoor »

Kysymys tulikin jo otsikossa eli mikä olisi realistisin itsepuolustus-/kamppailulaji naiselle?

Yleensä olen selvinnyt ikävistäkin tilanteista puhumalla, esittämällä tyhmää tai liukenemalla paikalta. Viimeisten muutaman vuoden aikana on kuitenkin sattunut pari sellaista täysin itseaiheuttamatonta ja ennalta-arvaamatonta tilannetta, jotka ovat vieneet itsevarmuuden myös omilta sanoilta, kun takaraivossa kummittelee kokemus siitä, että todellisuudessa olen täysin avuton. Duunin puolesta joudun joskus yksin käsittelemään päihtyneitä huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja pelkään että epävarmuuteni paistaa läpi.

Lisäksi tekisi mieli alkaa taas harrastamaan jotain ohjattua tavoitteellista lajia. Aikaisempaa kokemusta kamppailulajeista ei ole, mutta olen tanssinut balettia ammatikseni parikymppiseksi asti ja viimeiset vuodet oon harrastanut kestävyyslajeja (juoksu, maantiepyöräily, uinti). Oon pitkä mutta kooltani heiveröinen (175cm / 52kg). Pituudesta huolimatta oon vikkelä ja luonnollisesti notkea. Mikäköhän olisi sellainen laji, joka sopisi mulle parhaiten?

Pari aloittelevaa tuttua ovat suositelleet lajiaan mulle, mutta niiden tekniikat vaikuttavat omasta näkökulmastani varsin epärealistisilta, joten haluaisin muidenkin suosituksia tai mielipiteitä...
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#2

Viesti L.K. »

Missä päin vaikutat?Tämä helpottaisi vähän lajisuosittelua ellei sitten vaihtoehtona ole pitkänkin matkan reissaaminen lajin pariin..?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
WomanNextDoor
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 7
Lauteille: Elokuu 2011

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#3

Viesti WomanNextDoor »

L.K. kirjoitti: Missä päin vaikutat?Tämä helpottaisi vähän lajisuosittelua ellei sitten vaihtoehtona ole pitkänkin matkan reissaaminen lajin pariin..?
Helsinki :)
Kuvake
Nico
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 831
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#4

Viesti Nico »

WomanNextDoor kirjoitti: Pari aloittelevaa tuttua ovat suositelleet lajiaan mulle, mutta niiden tekniikat vaikuttavat omasta näkökulmastani varsin epärealistisilta, joten haluaisin muidenkin suosituksia tai mielipiteitä...
Mitä lajia he harrastavat?
Life is like a penis: simple, relaxed and hanging freely. It's women who make it hard.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#5

Viesti L.K. »

Ok. Sittenhän tarjontaa ainakin löytyy kutakuinkin kaikesta mahdollisesta.

Itse vähän ehkä "karsastan" käyttämästä sanaa realistisin tässä yhteydessä. Mieluummin vaikka mahdollisimman toimiva tjsp.

Itse nyt tietty suosittelen defendoa, mutta yhtälailla esim. maga voisi olla hyvä vaihtoehto. Myös varmasti hokuto sekä esim. hapkido antavat hyviä eväitä. Lajeja on monta hyvää, itse kehottaisin käymässä katsomassa kiinnostavien lajien salit ja harjoituksia,sieltä varmasti aukeaa paremmin mikä olisi se juttu.

Joka lajissa joudut tekemään alussa töitä perusasioiden kanssa ja mitään ihmeitä on turha odottaa hetkessä. Tietty jos rahaa ja aikaa on niin sitten myös privaatti tunnit voi olla mahdollisuus ja tällöin varmasti kehitystä voi tapahtua nopeammin.

Mitä tarkoitat tavoitteellisella?Vöitä tms.?Vai tasaista kehittymistä?
Kannattaa muistaa että kun puhutaan ip-jutuista niin lähtökohtaisesti less is more;)

Toivottavasti tästä oli jotain apua ja jos esim defendon haluat käydä katsastamassa niin HMAC:lta löydät defendoa, sieltä löytyy myös hapkido ja Erholtzin Tapsan kanssa jutustelemalla saat varmasti vinkkejä kumpa sopisi paremmin sinun tarpeisiisi.
Taas Prime Fightersiltä Herttoniemestä löydät defendon sekä magan ja sieltäkin varmasti saisit näkemystä sekä neuvoa.

Sekä tietty jos matka ei ole niin ongelma niin vaihtoehtoina on vielä Espoo ja Järvenpääkin.Jos siis puhutaan defendosta (ja muistakin lajeista).

Korostan kuitenkin sitä että paikan päällä kannattaa käydä jos mahdollista, koska näin myös näet muut elementit. Koska pelkkä treeni ei useimille ole tärkeää vaan myös muutenkin salin/paikan viihtyvys,sijainti,hinnat yms. ratkaisevat. Tulethan oletettavasti viettämään aikaa ko. paikassa kohtuu paljonkin:)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#6

Viesti Tyttö »

Samoilla linjoilla L.K.:n kanssa. Kannattaa käydä katsomassa treenejä useammassa paikassa, koska sillä tavalla saa parhaiten kuvan lajeista (ja seuroista). Pääkaupunkiseudun alueella tarjontaa kyllä riittää. :)
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#7

Viesti L.K. »

Lisäksi Tyttö varmasti mieluusti vastailee naisen näkökulmasta ip-lajin harrastamisesta sekä miten hän esim kokee vaikkapa defendon ja magan erot naisen kannalta. Kuitenkin aika monen meistä miehistä on vaikea tuohon vastata täysin
samalla uskottavuudella:)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#8

Viesti Clancy B. »

Tuli mieleen tämä ketju ; Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?
http://potku.net/forum/viewtopic.php?f=41&t=14835" onclick="window.open(this.href);return false;
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
WomanNextDoor
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 7
Lauteille: Elokuu 2011

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#9

Viesti WomanNextDoor »

Clancy B. kirjoitti: Tuli mieleen tämä ketju ; Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?
http://potku.net/forum/viewtopic.php?f=41&t=14835" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitoksia tästä!
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#10

Viesti Tyttö »

L.K. kirjoitti: Lisäksi Tyttö varmasti mieluusti vastailee naisen näkökulmasta ip-lajin harrastamisesta sekä miten hän esim kokee vaikkapa defendon ja magan erot naisen kannalta. Kuitenkin aika monen meistä miehistä on vaikea tuohon vastata täysin
samalla uskottavuudella:)
Kaikessa on puolensa ja puolensa. Itse miellän krav magan enemmän naiselle sopivaksi lajiksi kuin defendon ja suosittelisin sitä. Vaikka molemmissa lajeissa on mahdollisuus irtautua tilanteesta, niin defendossa painotetaan kuitenkin paljon enemmän halietäisyydellä oloa, sille menoa ja vihulaisen hallintaa kuin magassa. Magassa painotus on enemmän nopeassa vastahyökkäyksessä ja tilanteesta irtautumisessa. Ilman muuta on hyvä osata toimia myös lähietäisyydellä, jos lähelle joutuu (tai joutuu hakeutumaan), mutta se ei ole paikka, johon haluaisin itse pyrkiä.

Kannattaa käydä katsomassa molemmat lajit. :)
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
teejii
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 178
Lauteille: Marraskuu 2006

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#11

Viesti teejii »

Yksi vaihtoehto voisi olla Savate Defense. En treenaa enkä tunne lajia sen kummemmin mutta ymmärtääkseni ihan suoraviivaista toimintaa. Ja jos pohjautuu ollenkaan Savateen, niin voisi kuvitella että liikkumista painotetaan aika paljon, joka olisi tapauksessasi hyvä juttu.
WomanNextDoor
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 7
Lauteille: Elokuu 2011

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#12

Viesti WomanNextDoor »

Clancy B. kirjoitti: Tuli mieleen tämä ketju ; Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?
http://potku.net/forum/viewtopic.php?f=41&t=14835" onclick="window.open(this.href);return false;
No kääks, lukaisin tän narun rönsyineen ja se kyllä lyttäsi mun alkuinnostuksen aika totaalisesti. Tällä hetkellä kelaan lievästi nolostuneena, että tää oli nyt ihan väärä foorumi ja urheilulaji. :oops:

Mun kokemat uhkaavat tai pitäisikö ennemmin sanoa epämiellyttävät tilanteet ovat olleet lähinnä sellaisia, että joku tuntematon päihtynyt henkilö on tarttunut "leikkimielisesti" kiinni päästämättä otteesta pois. Ei missään sellaisessa ympäristössä, mistä voisi edes osittain syyttää omaa huonoa harkintaa, vaan tyyliin sporapysäkillä keskellä päivää. Tollaisissa tilanteissa oon ikäväkseni pannut merkille, ettei kukaan ulkopuolinen tule apuun, vaan jengi liukenee paikalta. Onneksi en ole ikinä joutunut minkäänlaiseen todelliseen vaaratilanteeseen, enkä osaa kuvitella, että kukaan ikinä kävisi käsiksi puhtaasti väkivaltaisin aikein.

Mutta joo, kokoni puolesta vaikuttaisi siltä, että ainut tehokas itsepuolustuskeino on lukkiutua himaan. Mitään kättä pidempää en ihan periaatteesta suostuisi ikinä käsilaukussani kantamaan ja mieluummin suljen silmäni kaikilta todellisilta uhkakuvilta kuin varautuisin pahimpaan omassa arkielämässäni.

Siitä huolimatta itseäni ällöttää se, että ainut toimintamalli minkäänlaisissa ei-toivotuissa kontaktitilanteissa on tyttömäinen hassunhauska kikattelu vaikka sitten itku kurkussa, ettei vaan vastapuoli ota nokkiinsa torjuvasta reaktiosta ja muuta tilanteen luonnetta sellaiseksi, mistä mulla ei ole mitään selviytymiskeinoja.

Täytyy käydä katselemassa eri lajitreenejä, että saan vähän käsitystä, minkä tasoista, kokoista ja kuntoista porukkaa saleilla todellisuudessa hiihtelee. Tällä hetkellä fiilikset on sellaset, että lentelisin lähinnä leppäkeihäänä pitkin seiniä, mutta ehkä en nyt ihan vielä luovuta. :)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#13

Viesti Jussi Häkkinen »

Voi melkein sanoa, että lähes mikä tahansa laji on hyvä, jos opettaja on hyvä ja osaa opettaa myös sitä hentoa naisihmistä hänen tarpeidensa mukaan.

Käy katsomassa treenejä - ihan kaikkien treenejä. Lue täältä ja kysele täällä, myös seurojen ja opettajien nimillä. Kartoita se, mistä olet kiinnostunut ja onko jokin geneerinen uhkatyyppi, johon tarvitset paneutumista - jos kiinnitarttuminen on kyseessä, miltei jokainen opettaja voi opettaa siihen sekä hellemmät että vähemmän hellät irroittautumiskeinot. Älä myöskään funtsi, mikä on trendilaji nyt tai millä on paras "katuhype". Lopulta kyse on samojen asioiden (joskus asiarepertuaarin tietyn nurkan, joskus taas ihan koko kentän) opettamisesta ja opiskelusta. Se, miten asioita opetetaan, eroaa lajeittain ja lajien sisällä vielä opettajittain.

Olen eri mieltä siitä, ettet olisi joutunut vaaratilanteeseen. Kyseessä on nuori nainen, pitkä ja hoikka. Kiinni käy päihtynyt henkilö. Ympäristön ihmiset poistuvat tai eivät huomaa. Minusta tuossa on jo ihan tarpeeksi uhkaa ja jo jonkinasteisen pahoinpitelyn alku. Henkilökohtaisen koskemattomuuden loukkaus on ainakin minun mielestäni uhkatilanne.

Tottakai lajeissa lentelee leppäkeihäänä pitkin seiniä (silloin tällöin). Sitähän siellä treenataan. Siinä, kuitenkin, samalla oppii lennättelemään niitä leppäkeihäitä (ja ottamaan lennätystä vastaan).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#14

Viesti Kari Aittomäki »

Opettele suuttumaan.
Siitä pääset siihen että oma koskemattomuutesi on tuhannesti tärkeämpi kuin jonku tuntemattoman idiootin tuntemat kiputilat/saamat vammat.

Sitte rupeet hahmottaan ympäristösi esineet aseina. Kopeloit ja höpelöit.. naputtelet ja funtsailet. Esim arkipäiväsellä paksulla merkkaustussila tekee jo kovaa jälkeä.
Höpelöi kanssaihmistä sillä silmällä että "mitenhän tään kohdan sais rikottua".
Hyviä maaleja on jalkaterät ja kämmenluut (menee rikki vähällä voimalla) ja luontasilla liikkeillä, polkemalla survoen ja vasaralyöntejä otevahvistajalla takoen.
Unohda kivekset, pieni ja vaikea maali.
Hätäitsepuolustuksessa aseitasi ovat naamaanpureminen, silmiin kohdistuvat hyökinnät (melko helppoja mutta..), kirkuminen, tukastarepiminen ja yleinen riehuminen.
Ammattiliikkujana voit tehdä itsestäsi yhtä vaikean pideltävän kuin ankeriaskasasta.
Jos vaan motiivi riittää.
Hankalinta on se mindset, tunnut olevan aika kiltti...

Silkassa tilanteessa ratkaisee päättäväisyys ja silkka halu selviytyä.
Sen oppimiseen...
No, sun täytyy vaan oppia pelaan peliä How to be a complete bastard.
Tappelus on rumaa ja siitä tulee paha olla, koska siitä tulee ensin niin hyvä olla.

Ja juu, kukaan ei auta.
Hyväksy se ja jatka siitä.
En pysty antaan mitään treenimestavinkkejä, saattaa olla että koko se-maailma näyttäytyy sulle epämiellyttävänä.. Mitä se toki onkin.
hakata nyt kanssaihmisiä harrasteena.

Taustallasi.. ehkä esim escrima+winchun vois olla, mainittu danse le rue tai sitte jopa capoeira..
Onnea etsintään.
Kuvake
Sisu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 759
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Sydney
Etulaji: Nakamura Ryu Battodo
Takalajit: Kake

Realistisin itsepuolustuslaji naiselle?

#15

Viesti Sisu »

Hei vain, olet kylla ihan oikealla foorumilla ja oikeiden lajien parissa!

Yksi tarkein asia minka kamppailulajien treenaamisesta (toivottavasti) saat, on semmoinen luonnostaan kehittyva asenne ja itsensa kantotapa joka kertoo muille etta ei ns. kannata lahtea viivalle. Eli tarkoitan tervetta itsevarmuutta joka kertoo ymparistolle, etta kyseessa ei ole heikko kohde. Samoin treenin kautta tulee opittua luonteva tapa tarkkailla ymparistoa melkein huomaamatta: sita tulee skannaamalla valtettya alitajuisesti tapahtumat ja ihmiset joilla saattaa olla mielessa muutakin kuin kevyt jutustelu.

Ei kun salikierrokselle ja etsimaan Sita Oikeaa. ;)
puen valkeaan / käyn polvilleni / hengitän valoa / hengitän tulta
CMX: Marian ilmestys


Treenipäiväkirja
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 68 kurkkijaa