Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 86
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#1

Viesti tohtorismies »

[youtube][/youtube]

Minoru Akuzawa tekee kehonlinjaus treeniä.

Mieleeni tulee kihonin tekeminen niinkuin se on minulle opetettu. Käytännössä näin minun silmieni läpi samaa asiaa, jos pitää vaan sen huomion niissä optimi linjoissa esimerkiksi sitä kihonia tehdessä.

Mulla se kihon treeni on vain ollut tauolla kun on tahtonut mennä liiaksi sinne aarghh tu tö deth osastolle. Eli asenteen repimiseen.

Mutta pienien onnistumisten sekä niitten harjoittelussa saavutettujen fiilisten kautta pääni aukaisi sille kihonin sahaamiselle uudet ovet. Ei olekkaan enää vain lihastreeniä se ei.

Hyvin pitkälti samankaltaista toimintaa. Riippuu toki mihin kiinnittää huomionsa harjoitellessa..

Minusta on tulossa pikkuhiljaa kungfumiähen sanaan "valaistuneita" kamppailijoita(wannabe).

Miten paljon omissa lajeissanne kiinnitetään huomiota kehon sisäiseen rakenteeseen ja vaivattomaan voimantuottoon?

Sain tuossa omalle taiji huitomiselle vahvistusta ja näitten asioitten kelailulle/huomioon ottamiselle vahvistusta kun pistin 90+kg kaverin työntämään rintakehästä minua minkä jaksaa ja itse pysyin aivan rentona. En käyttänyt nimeksikään fyysistä voimaa ja pysyin naureskellen paikallani, toki käsitykseni kehon optimaalisesta kehon rakenteesta ovat vain epämääräisiä hahmotelmia yi quanista, hävettävän pienestä taiji kokemuksesta,kaspinista,aikidosta sekä combat karatesta. Eli kaikin puolin täysi huru ukko joka pitää nauraa keskustelusta pihalle mutta kokeillaan silti keskustella.

Jotain pieniä ideoita alkaapi olla mennyt kehoon. Hyvin alkeellisella tasolla mutta kuiteskin.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Biomekaniikka,voimantuotto,kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu.

#2

Viesti AriJ »

tohtorismies kirjoitti: Miten paljon omissa lajeissanne kiinnitetään huomiota kehon sisäiseen rakenteeseen ja vaivattomaan voimantuottoon?
Ehkä viitettä meillä olevaan ajatukseen antaa lajin nimen osan purkaminen - Taijutsu; keho ja tekniikka.

Jotenkin uskoisin, että jokaisessa lajissa pyritään noihin, niitä ei välttämätä vaan nimetä erikseen tavoiteltaviksi osiksi.
______________________
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 86
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Biomekaniikka,voimantuotto,kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu.

#3

Viesti tohtorismies »

Ôari kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Miten paljon omissa lajeissanne kiinnitetään huomiota kehon sisäiseen rakenteeseen ja vaivattomaan voimantuottoon?
Ehkä viitettä meillä olevaan ajatukseen antaa lajin nimen osan purkaminen - Taijutsu; keho ja tekniikka.

Jotenkin uskoisin, että jokaisessa lajissa pyritään noihin, niitä ei välttämätä vaan nimetä erikseen tavoiteltaviksi osiksi.

Kyllä vain, mulla on sanat vähän sekaisin.

Koska itse ainakin haluan uskoa että se liikkuminen ja voimantuotto on sen kamppailun graalin malja.

Kaikki muu on jotain ylimääräistä hilpettä, ihan loppupeleissään siis.

Otatteko jalkatyötä (tai sabaki teillä?) miten paljon huomioon?
[youtube][/youtube]

Kyllä, kyllä demo on meneillään ja hyökkäykset eivät ole uber realistisia mutta tässä ollaan jo pitkällä.
liikettä ja voimaa, mitäpä muuta sitä tarvitsee.

Otteleminen tietysti taas erikseen..
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Biomekaniikka,voimantuotto,kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu.

#4

Viesti AriJ »

tohtorismies kirjoitti: Koska itse ainakin haluan uskoa että se liikkuminen ja voimantuotto on sen kamppailun graalin malja.

Kaikki muu on jotain ylimääräistä hilpettä, ihan loppupeleissään siis.

Otatteko jalkatyötä (tai sabaki teillä?) miten paljon huomioon?
Liikkuminen on yksi isoimmista elementeistä, jep. Kun jalat liikkuu, niin kehokin liikkuu, jolloin osansa saavat myös kädet ja aseet.
______________________
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Biomekaniikka,voimantuotto,kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu.

#5

Viesti Jussi Häkkinen »

tohtorismies kirjoitti: Miten paljon omissa lajeissanne kiinnitetään huomiota kehon sisäiseen rakenteeseen ja vaivattomaan voimantuottoon?
Paljon. Sehän on yksi perustekniikkaharjoittelun keskeisistä sisällöistä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 817
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Biomekaniikka,voimantuotto,kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu.

#6

Viesti Ikkyu »

tohtorismies kirjoitti: Miten paljon omissa lajeissanne kiinnitetään huomiota kehon sisäiseen rakenteeseen ja vaivattomaan voimantuottoon?
Nähdäkseni paljon, sen tosin tullessa enimmäkseen muun harjoittelun ohessa eikä mitenkään erityisenä osa-alueena.

Korrektin liikkumisen ja tekniikan kautta sitä lähestytään (ensinmainittua luonnollisemman liikkumisen lisäksi myös paljon parjatun polvillaan konttaamisen kautta). Tavoitteena taas on tasapainoisesti ja rennosti yhtenä yksikkönä toimiva keho leikatessa, torjuessa jne.

EDIT: Varsinainen asiasta puhuminen tosin tapahtuu melko yleisesti vertauskuvien ja kiertoteiden kautta, mutta näin asia lienee useimmissa lajeissa (kuten aiemmin jossain mainitsin, ei puhuta lihaksista ja vektoreista vaan mielikuvista ja fiiliksestä).
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Biomekaniikka,voimantuotto,kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu.

#7

Viesti marcus »

Itse olen viimeaikoina kiinnittänyt tuohon huomiota raa'assa, tekniikattomassa muodossa. Mikä on äärimmäisen antoisaa, koska niistä tehokkaista liikkeistä syntyy lyöntejä, potkuja yms, joiden koko rakennustapa on vain tehokkuuden pohjalla, ei muodon, joka muuttuu ja johon ei oikeastaan tarvitse kiinnittää huomiota.

Esittäisin tähän jatkokysymystä. Millä keinoin eri lajeissa varmistetaan, että joku liike/asento on biomekaanisesti tehokas? "Tekniikka toimii" ei mielestäni kerro muusta kuin riittävästä tuotetusta voimasta, ei siitä että asia on tehty välttämättä erityisen hyvin (eli että se toimisi vaikka erittäin vahvaa henkilöä vastaan).

Onko harjoitusrepertuaarissanne välineitä testata asentoja? Entä liikkeitä?
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Antti P.K.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 102
Lauteille: Tammikuu 2009

Biomekaniikka,voimantuotto,kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu.

#8

Viesti Antti P.K. »

marcus kirjoitti: Itse olen viimeaikoina kiinnittänyt tuohon huomiota raa'assa, tekniikattomassa muodossa. Mikä on äärimmäisen antoisaa, koska niistä tehokkaista liikkeistä syntyy lyöntejä, potkuja yms, joiden koko rakennustapa on vain tehokkuuden pohjalla, ei muodon, joka muuttuu ja johon ei oikeastaan tarvitse kiinnittää huomiota.
Marcus moi, etkös ollut Wheelerin leirillä, jos en ihan väärin muista/sekoita asioita? Jos joo, niin osallistuitko hänen lyöntidemoon eli ns. lyöntirinkiin? Mielestäni hyvä esimerkki tähän topicciin, vai miten itse koit?

Osalle voi olla hieman ot, mistä nöyrimmät pahoitteluni.

Tohtorismies, linkittämääsi Shioda-videoon: tykkäsin kovasti. Vaikkakin kuinka demo, niin ajoitus on hymyilevällä pienellä miehellä kyllä kohdallaan!
-Antti

"Sweep the legs."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 117
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#9

Viesti KungFuMiäs »

Miten paljon omissa lajeissanne kiinnitetään huomiota kehon sisäiseen rakenteeseen ja vaivattomaan voimantuottoon?
Se on tosiaan yksintekemisen pääasia, ilman noita se yksintekeminen olisi tyhjää. Myös tietyissä sovitummissa paridrilleissä tuota voi tehdä. Tekniikoiden kautta lähestytään tätä Bajissa.
marcus kirjoitti: Onko harjoitusrepertuaarissanne välineitä testata asentoja? Entä liikkeitä?
Tähän on erilaisia tapoja mitä ollaan käytetty eri tasoilla. Ensinäkin ihan perustason juttu on tehdä formia hitaasti ja pysähtyen asentoihin, sitten kaveri voi työnnellä ja vedellä eri kohdista, riippuen mihin suuntiin voimaa tehdään siinä asennossa. Sitten ihan puhtaasti sovittua tekniikka treeniä, kokeillaan ja mietitään miten tekniikka toimii ja tuntuu, tähän toki pitää olla vapaa sparri kokemusta että ymmärtää kontekstin että ei mene ihan huuhaa fiilistelyks. Sitten ollaan lainattu Taiji puolelta push hands tyylistä pyörittelyä, kutsutaan sitä likaseks push händäilyks koska me lisätään siihen välillä lyöntejä ja heittoja ym. Tuossaki pitää mielummin olla hieman kokeneempi kaveri tekemässä että ymmärtää kontekstin eikä mene kilpailuks.

Periaatteessa perinteisissä lajeissa tekniikkoihin on sisäänrakennettu se että jos ne tehdään OIKEIN niin linjaukset ym. tulevat siinä itsestään. Mutta tämähän sitten vaatii sen että opettaja osaa opettaa tekniikan oikein ja osaa katsoa oppilaasta meneekö se ihan oikeesti oikein.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 86
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#10

Viesti tohtorismies »

Mikä on optimaalinen kehonmekaniikka/voimataso?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 117
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#11

Viesti KungFuMiäs »

tohtorismies kirjoitti: Mikä on optimaalinen kehonmekaniikka/voimataso?
:D se varmaan riippuu siitä kuinka korkealle tavotteet haluaa itselleen laittaa.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#12

Viesti Lohikäärmepallo »

Ensin opetellaan sokeasti ja ahkerasti sitä mitä opetetaan myöhemmin kun alkaa ymmärtää, niin voi ryhtyä karsimaan turhia liikkeitä ja etsimään tehokkainta tapaa tehdä tekniikat. Keho tosin on taipuvainen hakemaan sen oman rytminsä ja tapansa tehdä asiat, on vain pidettävä tavoitteet mielessä ja kuunneltava opettajiaan, ettei tule oiottua liikaa suoritustapojen kanssa. Hengitys, rentous, ajoitus, liikeradat, kaikki on mahdollista hioa ihan niin pitkälle kuin oma järki riittää. Kehonkäytössä on valtavasti vivahteita.

Harjoittelemissani lajeissa on korostettu kehon luonnollisten liikeratojen löytämistä ja tehostamista, niin että tekniikka olisi pakotonta ja elävää. Tietysti on aika paljon opettajan ymmärryksestä kiinni miten pitkälle normitreeneissä noissa asioissa päästään ja viimekädessä on jokaisesta itsestään kiinnit kuinka hyvin pystyy tiedostamaan ja hyödyntämään omassa kehossa piilevät voimavarat.

Pakottomuus on minulle melko vaikeaa, koska en ole vieläkään löytänyt mitään mystistä kosmista energiaa, joka hoitaisi hommat puolestani. Sen sijaan lihasvoimaa ja kehonkäytön harjoittelua olen onnistunut aika tehokkaasti hyödyntämään. Viimeisimpänä esimerkkinä viikonlopulta kaveri, joka yritti juosta päälleni kun kollega oli hänet täysin syyttömänä anniskelualueelta poistanut, heppu pysähtyi kevyesti ojennettua kättä vasten, koska koko painoni oli juurrutettu tukevasti käden taakse.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#13

Viesti AriJ »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Viimeisimpänä esimerkkinä viikonlopulta kaveri, joka yritti juosta päälleni kun kollega oli hänet täysin syyttömänä anniskelualueelta poistanut, heppu pysähtyi kevyesti ojennettua kättä vasten, koska koko painoni oli juurrutettu tukevasti käden taakse.
"Kyllä, se tyyppi vaan juoksi käteeni!"
______________________
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 86
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#14

Viesti tohtorismies »

KungFuMiäs kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Mikä on optimaalinen kehonmekaniikka/voimataso?
:D se varmaan riippuu siitä kuinka korkealle tavotteet haluaa itselleen laittaa.

Juuei :lol: .

Sitä minä kyselen miten kukakin sen kässää?

Oljko maga mies vai aunkai spesialisti.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 86
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#15

Viesti tohtorismies »

[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]


Molemmat lyö kovaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa