Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#931

Viesti halmehe »

[video][/video]

Tuossapa oiva esimerkki siitä miten lyönnin teho jää vajaaksi monestakin syystä...
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#932

Viesti Riviharrastaja »

Menee kohta perinteiseks mun laji hakkaa sun lajis! :D

Omakohtaiseen mittaukseen perustuen asteikolla "älä kutita - Iso Pipi" ne pari kertaa kun Injunjack on demotessaan osunut muhun, liikutaan kyllä siellä skaalan pipipuolella. Nyt mun pitää vaan kiertää kaikkien saleilla ottamassa vastaan pusu tai pari ja asettaa ne pipijärjestykseen!

Asteikko vois olla:

1. Heh, mikä toi oli!?!?
2. No yritä nyt edes!
3. Oho!
4. Ahhh - no niiiin...
5. Aisaat.. hih hih hih...
6. Urgh!!!
7. UURghh -AI SAATANA NYT SATTUU!!!
8. tilt...
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#933

Viesti Andy »

Ottelulajeissa ymmärrän ajatuksen siitä että testataan iskuvoimaa (ja muitakin ominaisuuksia) tositilanteessa. Näitä kutsutaan testikilpailuiksi, joita pyritään saamaan aikaan niin paljon ennen pääkilpailua, että harjoittelua ehditään vielä suuntaamaan tulosten perusteella.

Itsekin tiedän kokemuksesta että kykenen lyömään raskaasti ja lyöntini pysäyttävät ja horjuttavat ihmistä helposti. Sen sijaan niistä puuttuu ns. terävyys josta syystä vastustajat eivät yleensä niihin pyörry. Tämän takia jos haluan oikeasti vahingoittaa vastustajaa, haen lyönneillä mieluummin paikkaa esim. polvipotkuille tai alapotkuille, joilla taas pystyn vahingoittamaan ihmisiä. Toki jos se kaveri nyt ihan lapanen on niin varmaankin se ottaisi pahaa damagea myös lyönneistäni, mutten halua kokeilla tätä sparrissa huvikseen ja matsissa näin huonoja ei ole tullut vastaan.

En kuitenkaan ymmärrä miten tämä toimisi itsepuolustuslajeissa, kun lyömistä vaativien tilanteiden määrä on kovin vähäinen vuosienkin mittaan. Tai jos ei ole niin se kertoo ehkä sitten enemmän muista ongelmista.

Sitten testaamisesta välineillä. Olisi tietysti mahdollista rakentaa vaikkapa systeemi joka mittaisi säkin heilahdusta iskusta, mutta ongelmaksi tulee se että vastaako tämä suoraan iskun tehoa ihmiseen? On olemassa ihan teollisesti valmistettuja iskuvoimamittareita, mutta en ole koskaan kuullut perusteita sille miksi jonkun tietyn suureen mittaaminen korreloisi paremmin iskun tehoon ihmisessä kuin jonkun toisen suureen mittaaminen.

Se että itse arvioisi lyökö kovaa padiin tai pistariin on minusta ihan huuhaata. Tai tietysti kokenut kaveri tuntee lähtikö jonain päivänä hyvin vai huonosti hänen omaan tasoonsa nähden mutta absoluuttisen tason määritäminen on ihan mahdotonta ellei puhuta valtavista eroista (esim. saman tasoinen mies vs. nainen).

Välineiden pitäjä voi sitten jo paremmin sanoa miltä ne iskut tuntuvat. Ongelma lyöjän kannalta on se että hän voi kyllä treenatessa tuntea kaikkien muiden iskut muttei omiaan. Siksi onkin hyvä tapa kertoa toiselle siihen tyyliin että "Sinä Esko lyöt paljon kovempaa kuin Ville ja melkein yhtä kovaa kuin Kalle." Kun Esko nyt ottaa vastaan Villen ja Kallen lyöntejä, hän saa jonkinlaisen käsityksen omasta iskuvoimastaan.

Ongelma tässä on se että kaikki lyönnit eivät ole samanlaisia. On mahdollista myös sellainen että Eskon lyönti on "raskaampi" kuin Villen mutta Villen lyönti taas on "terävämpi" ja on vaikea sanoa kumpi on ikävämpi ottaa leukaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 99
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Perinteinen Karate

#934

Viesti Lasse Candé »

Oikeastaan tuo mittaamisjuttu lähti tästä...
injunjack kirjoitti: Hyvin siirrelty maalitolpat taas kerran.

Ensin puhutaan kehonkäytöstä voimantuotossa ja sitten yhtäkkiä ollaankin lyönnin voimakkuuden mittaamisessa.

Lyhyesti, jos lyönnin kovuutta haluaa mitata, siihen riittää se että lyö toista päähän ja jos kohde putoaa, eli ns. kynttilä sammuu, on lyönti ollut riittävän kova. Kaikki muu on akateemista perseilyä, jolla ei ole relevanttia tekoa kamppailun tai perinteisen karaten harjoittelun kannalta.

Sen sijaan harjoittelu, harjoittelu, ja taas kerran harjoittelu on oleellista perinteisen karaten kannalta, samoin kuin yrittää ymmärtää se, että jossain "koulussa" jotkut asiat tehdään tavalla X ja toisessa "koulussa " tavalla Y. Toiset näistä on toisille mieluisampia ja tehokkaita harjoitusmenetelmiä

Yksinkertaista, eikö vaan. Koska perinteinen karate on oikeasti aika yksinkertaista. Siksi monet meistä siitä tykkäävätkin.
...kun ennen sitä puhuttiin lähinnä erinäisistä suureista ja kuinka ne näkyvät missäkin.

Olen injunjackin kanssa paljolti samaa mieltä. Joskus fysiikan heikko osaaminen voi viedä ihan vääräänkin suuntaan. Mahdollisesti myös vahvempi osaaminen voi, jos mokaa. En pitäisi tätä kovin harvinaisena. Ja tietenkin treeni on se mikä kehittää.

Samaten monet opettajat opettavat asiaa todella hyvin niin, että ryssivät perusteluissaan fysiikan totaalisesti. Kun asiaa on tutkittu, Newtonilaisen fysiikan ihan peruskonseptit ovat JOKAINEN fysiikkaa jonkin verran opiskelleilla ihan kateissa ja ihminen taantuu hyvin pian takaisin hänen alkuperäisiin ns "common sense" -konsepteihin. Nämä taas vaihtelevat ihmisestä toiseen, mutta hyvin usein ne edustavat keskiaikaista "impetus"-ajattelua, mitä sitten Galilei lähti toden teolla korjaamaan ja Newton vei potin.

En ehkä tarttuisi liikaa tuohon injunjackin heittoon lyönnin mittaamisesta. Mielestäni on selvää, että sillä yritetään enemmänkin sanoa että lätinät ovat turhia. Tästä taas voi olla montaa mieltä. Ja hyvä toisaalta että Andy tarttui. Varsinkin tuo neuvo, että vertailee eri ihmisiin on aika toisaalta ilmeinen, mutta toisaalta sellainen, jota ihmiset ehkä välttelevät (oikeastaan aika turhaan).

Mitä taas harjoitteluun tulee, ei kyse ole pelkästään määrästä vaan myös laadusta. Hyvässä opetuksessa tai asioita pohtien tulee parempaa tulosta. Sellaisen joka osaa fysiikkaa, tulee ehdottomasti miettiä asiaa myös siltä kannalta. Varsinkin jos on opettaja. Fysiikan käsitteistö lienee yksiselitteisin, verrattuna arkisesti kuvaileviin tai vaikkapa uskonnollisfilosofisempiin metaforiin.

Olen monesti hokannut fysiikan ansiosta mikä on jonkin harjoitteen todellinen tarkoitus tai siis miksi se toimii. Usein tästä seuraa että keksii liudan uusia vastaavia tai variaatioita, mistä taas seuraa että huomaa yhteyden johonkin muuhun osaan lajistaan tai muiden lajien harjoitusmenetelmiin. Kun suureneva määrä asioita alkaa arkistumaan ja yhteydet selvenemään, ei tämä nyt huonokaan asia ole.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Lü Baochun

#935

Viesti halmehe »

Tuli vasta nyt luettua tuo biomekaniikka jne. toistaiseksi 63 sivua. Tuli mieleen se väittely hyppäsikö heebo vai ei. Tuossa vastauksessani Aihkille totean yhden Lu:n oppilaan tuupanneen minut pisteen päältä... tarkoitan tunnetta hetkeä ennen, kun minut on saatettu sellaiseen asemaan, että kroppani jännittyy vaiston varaisesti tasapainon horjuessa. Hyvin siitä lähti. Teki muistaakseni viitisen kertaa. Eka lähti niin varkain ja oli ilkeä tunne, et oli pakko pyytää useampi kerta. En ihan viidennenkään jälkeen täysin tajunnu miten lähti. Sen verta kuitenkin, et mikäli judon tai muun heittolajin horjutus olis saman kaltainen niin heittosuunta vois olla mihin vaan. Ihan sama oliko ulkoista vai sisäistä tai niiden yhdistelmä. Tuli ihan helvetinmoinen kiire löytää jalkoja kropan alle. Enkä löytänytkään. Päädyin joka kerta istumaan äijän mitan päähän salin reunan sohvalle.

Ylipotkija: Siirretty tähän ketjuun.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 117
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Lü Baochun

#936

Viesti KungFuMiäs »

Nuo on sellaisia asioita että se niin riippuu mitä vastaanottajalla on, että millainen vaikutus saadaan aikaan. Vanha sanonta tuishoussa on että "lasten kanssa ei voi työnnellä", sillä tarkoitetaan että jos kaverilla ei ole minkäänlaista rakennetta ja työntää/hyökkää käyttäen vain huonosti kordinoitua käsivarsien jännitystä niin siinä ei ole mitään mistä ottaa kiinni. Jos taas kaveri tekee asioita hyvällä kehonkäytöllä, eli työntö tulee oikeasti kehosta ja rakenteesta, niin vaikutus on myös sen mukainen mitä kuvailit. Lu (kuten hänen opettajansa) usein kehoittaa työntämään LUJEMPAA, kun hän haluaa demota jotain tämän tapaista koska siinä hieman kömpelömmälläkin kaverilla tulee jotain kiinni otettavaa, jos sieltä ei tule kunnolla voimaa ja kehoa niin asia lässähtää siihen. Sen takia nämä hommat ovat usein subjektiivisia ja vaikea puhua yleisellä tasolla jengille, "se täytyy kokea" "millaiset ottimet on kokemiseen" jne.

Itse olen vasta kastanut varpaitani näihin hommiin. Olen kaivellut hieman eri puolia Lun tietotaidosta tähän asti :)
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Lü Baochun

#937

Viesti halmehe »

KungFuMiäs kirjoitti: huhti 25, 2018, 00.05 Nuo on sellaisia asioita että se niin riippuu mitä vastaanottajalla on, että millainen vaikutus saadaan aikaan. Vanha sanonta tuishoussa on että "lasten kanssa ei voi työnnellä", sillä tarkoitetaan että jos kaverilla ei ole minkäänlaista rakennetta ja työntää/hyökkää käyttäen vain huonosti kordinoitua käsivarsien jännitystä niin siinä ei ole mitään mistä ottaa kiinni. Jos taas kaveri tekee asioita hyvällä kehonkäytöllä, eli työntö tulee oikeasti kehosta ja rakenteesta, niin vaikutus on myös sen mukainen mitä kuvailit. Lu (kuten hänen opettajansa) usein kehoittaa työntämään LUJEMPAA, kun hän haluaa demota jotain tämän tapaista koska siinä hieman kömpelömmälläkin kaverilla tulee jotain kiinni otettavaa, jos sieltä ei tule kunnolla voimaa ja kehoa niin asia lässähtää siihen. Sen takia nämä hommat ovat usein subjektiivisia ja vaikea puhua yleisellä tasolla jengille, "se täytyy kokea" "millaiset ottimet on kokemiseen" jne.

Itse olen vasta kastanut varpaitani näihin hommiin. Olen kaivellut hieman eri puolia Lun tietotaidosta tähän asti :)
Siinähän sä olit vieressä syksyn seminaarissa, kun Joona tuuppaili mua :) mekin vaihdettiin jokunen sana bokrailusta.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 86
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#938

Viesti tohtorismies »



Tässä on kyllä sitä jotain. Kimeä löytyy. Lyöjänä Nigel Benn 54 vuotta, siinä on vipuvarret ja mindsetti kohdillaan.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
G12
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 150
Lauteille: Syyskuu 2007

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#939

Viesti G12 »

Hieno mies.
-----------
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#940

Viesti Puni »

Löysin ohuesti aiheeseen liittyvän kirjoituksen, jossa näyttäisi olevan teesinä siniaallon kuuluminen korealaiseen kansanperinteeseen. Punin periaatteen™ mukaisesti jätän tulkinnan lukijalle, mutta olisi hauska kuulla paremmin tietävien tai luulevien näkemyksiä tähän.

http://sooshimkwan.blogspot.com/2019/04 ... y.html?m=1
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#941

Viesti Eizei »

Moi. En ollut ketjuun aiemmin törmännyt, ennen kuin Puni laittoi tuosta polvien notkistelusta edellisessä viestissä. Siitä innostuneena luin koko ketjun läpi (en perehtynyt kaikkiin jaettuihin matskuihin tosin), joka oli paikoin hyvinkin mielenkiintoista.

Koreahommissa on niin paljon päälleliimattua settiä, että tuosta notkistelusta en varmaksi osaa sanoa, mutta olen pähkäillyt kyllä touhuloissa ilmennyttä painotusta tunteen kautta laadukkaan liikkeen etsiskelyyn ja opetustapaa mielikuvia hyödyntämällä. En tiedä tuosta polvikikkailusta mitään, mutta tavallaan sytyttää tuo kehonliike silmää, kuin myös nuo sedän piirtämät käppyrät. Vastaavia on piirrelty minulle liittyen liikkeen käynnistämiseen. Laatikkomaisessa arvaisin, että keho vajoaa, pysäytetään tahdonalaisesti ja nostetaan ylös. Kaarevammassa versiossa liike saadaan joustavammaksi, voinee jo puhua refleksinomaisesta ja taloudellisesta tavasta, ja kapeammassa vastaavassa nopeutetaan rytmiä -> kuljetaan lähemmäksi "räjähdystä", joka saadaan aikaan vapauttamalla vajoamisesta johtuva kehon keräämä jännite, joka haluaa ylös. Onks nää sitten ne Morriksen mainitsemat anti-gravity musclet.

Mä tykkään ajatella luonnollisen liikkeen venytyksen kautta. Kaikki puhuvat rentouden ja elastisuuden tärkeydestä. Kuitenkin näkisin yleisimmän simppelöidyn virheen liikkumisessa olevan siitä huolimatta se, että ei osata tätä, vaan se tahdonalainen jännitys rikkoo homman jossain kohtaa ja korjaillaan tilannetta työstämällä, eli sillä samalla. Jännittämällä tahdonalaisesti lihaksia. Elastisuuden täysi hyödyntäminen edellyttää nähdäkseni juuri kykyä antaa kehon liikkua refleksinomaisesti (tarkoitan tällä tahdonalaisen vastakohtaa, ei tehdä, vaan annetaan tapahtua). Eli, kuten ketjussa on tullut esiin, mieli menee askeleen edellä. Askeleen edellä mitä? Yritän kohta vastata tähänkin jotain.

Venytys, mitä kettua? No sitä, että jos tehdään karu jako siitä, perustuuko laadukas liikkuminen lihasten supistamiseen vai niiden venyttämiseen, saadaan ehkä jotain näkökulmaa asiaan. Minun lähestymiskulmani on nimenomaan venytys. Käsittääkseni venytysheijaste mahdollistaa lihaksen spontaaninnopean supistumisen ja rentoutumisen toimien naapurin Penan kanssa yhteistyössä, mitä taas tahdonalainen lihassupistus ei tee. Vaikka olet räjähtävä, ja näin, mutta se jumi vaan jää sinne. On ehkä muutettava kokonaissuoritusta.

Onkin helppo nähdä liikkeen ketjussa venytystä, tätähän aalto on. Tästä aallosta on puhuttu jo paljon. Nostatko potkaistaessa polvea, vai saako potkussa tapahtuva asennonmuutos aikaan venytyksen (myös siinä paikassa joka keskitetysti nostaisi), jonka seurauksena venytysheijaste on messissä ja polvi nousee "nostamatta". Täysin eri asiat. Voi olla vaikeampi suhtautua itse aallon lähetystapahtumaan
venytyksen ajatuksella, kuin itse aaltoon. Eli toi Morriksen anti-gravity homma. Jotain meissä oikeassa kehontilassa rentouden kautta vajottuamme VENYY ja haluaa maasta poispäin. Tuon jousen virittimenä toimii painovoima. Mikä tarkoittaa sitä, että tahdonalaista lihastyötä ei liikkeen tuottamiseen tarvitse ollenkaan, jos vaan keinot kaman nostamiseen maasta ylös löytyvät.

Mutta lihastyötä tietysti tarvitaan. Tykkään ajatella siten, että tän homman toimivuudessa ehtona on se, että kun tietty lihas toimii, mieli ei ole siellä. Se on edellä. Se on järjestänyt tuon toimituksen, ja koska se liikkeen edellä jatkaa järjestelyä, flow saa jatkua.

Mä en tartte mystistä Ki-energia -termiä, mutta mulle se tarkoittaa sen "jo kannattelemamme potentiaalin" hyödyntämistä lisäämättä siihen mitään tahdonalaisella lihastyöllä. Liikkeen käynnistää taidokas irtipäästäminen oikeassa kehontilassa jostain kohtaa kannattelevaa rakennetta, ja sen jälkeen liike-energian ohjailu kehossa reflekseihin ja elastisuuteen pohjautuen. Koen, että refleksijärjestelmän saa aktivoitumaan sillä, että uskaltaa heittäytyä "tyhjän päälle".

Tyhjän päälle heittäytymisessä nivelistä keskiöön asettuu polvi. Sieltä kun ottaa sokan pois, tippuu koko Keijo. Koenkin, että sen opetteleminen on tärkeää. Ei tippumisen vuoksi, vaan sen vuoksi, että äkillisen tippumisen vuoksi saattaa saavuttaa tunteen siitä, kun refleksinomaisesti keho ottaa pudotuksen haltuun ja kehon ollessa edelleen rentona se pompahtaa hieman. Saadaan oikea tunne lähettämisestä maasta poispäin. Kun tuon löytää, ei tarvitse enää vapaapudotusta. Vajoaminen riittää räjähdyksen aikaansaamiseksi pystyjyrkkään.

Mitä pompahdus edelllyttää? Liikkuvuutta nivelissä, keskittynyttä rentoutta koko kehossa. Lonkka näistä todella iso tekijä yhtymäkohtana jalkoihin, väheksymättä sen yhteyttä hartijalinjaan ja sitä kautta käsiin. Onkin siis nähdäkseni todella tärkeää opetella pompauttelemaan kehon nivel kohtia tyyliin 1. Vajoaminen 2. Räjähdys ylös. Niin, että venytys tapahtuu jokaiseen niveleen kerrallaan. Sitten integroiden koko vartalojousta. Ja kaikkiin suuntiin. Pystyjousi on hyvä startti, koska sillä se paino pompautetaan sieltä. Horisontaali ja kaikki niiden väliltä sitten het sen jälkeen.

Olen yrittänyt selittää näkemystäni nyt "pohjaenergiasta" ilman mystiikkaa, siitä, kuinka se lähetetään ja kuinka se liikkuu kehossa. Tässä vaiheessa mystisin osio lienee tämä refleksihömpötys. Jos siitä ei ole fiilistä, saattaapi olla, että skeptisin tarttee vähän liiaksi uskonhommia tutustuakseen. Koen, että tuossa asiassa yksi hankala asia on se, että hommaa pitää ikäänkuin lähestyä heikkouden kautta, mihin voi treenatun ajokoiran tai maksimivoimantuottoa tavoittelevan isännän olla hankala taipua. Mutta mä nään, että sieltä se startle reflex löytyypi.

Mennääs tohon liikutteluun. Aalto kuvaa hyvin sitä, miten alkusysäyksen jälkeen massa liikkuu venytys-supistus meiningillä eteenpäin. Mikä sitten otetaan haltuun ja piilotetaan "yhdenaikaisen näköiseksi". Liikuttelussa puhutaan usein painonsiirrosta. Mä oon alkanut vierastamaan termiä. Tykkään mystisemmältä kuulostavasta energian liikuttelusta. Jos seisoo yhdellä jalalla, on 100% painoa sillä, mutta energian liike jalalta jalalle siirtyessä on suhteessa kehon kykyyn rentoutua. Oleellista ei ole painon siirto jalalta jalalle, vaan energian liikken määrä toimituksessa. Morris opetti videolla potkussa pompahduksen hyödyntämistä. "This jump, NOT this jump". Eli se luonnollinen refleksipompahdus mikä saadaan aikaan tukijalassa, sekä sen rytmiä noudattaen potkun tuottaminen "aallolla". Eikä tukijalan työstävä ojennus tai hyppy (tää sopis myös kiertopotkuketjuun). Ilmassa olevan jalan (seistessä tai potkussa) on siis luonnollisista syistä oltava mahdollisimman painoton ja rento, jotta mahdollisimman paljon energiaa liikkuu tukijalan varaan nopeasti. Tukijalan, joka ottaa painon vastaan on myös oltava rento, jotta A) refleksinomainen pompahdus tapahtuu ja B) kehojousi (elastisuus) toimii aktiivisesti (nivelet niiaavat aktiivisina lähettäen energialatauksen maasta pois päin.)

Heitänkin kysymyksen: Kun Morris sanoo lyödessään, että pään pitää pudota, tai Choi opettaa laskeutuvaa siniaaltoa, onko kyseessä "putoaminen suoraan kohteeseen" vai "putoaminen maahan", jota seuraava energiarykäisy maasta kohteeseen päin tekee sen mitä haetaan (edellä mainitulla tavalla)? Oma arvaukseni on jälkimmäinen. Liike on alaspäin vievä (kuin selittämäni vajoaminen), mutta sisäisesti shitti nousee vintille ihan hetkessä, jos hiffaa.

Kuinka energia liilkkuu? No siinä aallossa. Mitä lihasjumi / tahdonalainen jännitys tarkoittaa? Juntturassa olevaa energiaa. Kehoa väsyttävää ja liikettä jumittavaa tavaraa, joka voidaan saada tehostamaan liikettä vapauttamalla se osaksi aaltoa, rentouttamalla se. Usein ratkaisu ei ole se, että keskittyy vaan rentouttamaan jäykän paikan. Voi joutua muokkaamaan kokonaissuoritusta sen alkulähteiltä. Koska se jumi johtuu liikkeentuottamisen virheestä. Eli ei ole osattu virittää jousta vajoamalla, ja/tai laukaista sitä "ei tahdonalaisesti", jolloin tehdään tahdonalaista duunia.

Jos lihassupistuksen hetkellä mieli ei saisi olla siellä, niin missä sen sitten pitäisi olla? Mennäänpä juoksuun. Morris puhuu kävelystä hyvänä lähtökohtana luonnollista etsiessä. Minä tykkään juoksennella aina välillä. Taloudelliseen lenkkeilyyn aika hyvä yksittäinen vinkki on se, että ponnistuksen sijaan keskittyy vastakkaisen puolen salamannopeaan kyynärpään iskuun.

Kuten edellä. Maksimirentouden jatkuvaa tavoittelua, "olemisen tila", ei suorittamisen tila. Kun vasen jalka on juostessa laskeutumassa, iskee täsmällisellä ajoituksella oikean kyynärpään taakse säpsähdyksenomaisesti. Ponnistava jalka kuin myös muu keho maksimirento. Keho kyllä ponnistaa itsestään. Ja energia singahtaa rentouden tilassa oikealle, jolloin mieli onkin jo vasemmalla valmistamassa vasemman kyynärpään iskua. Eli mieli on aina askeleen edellä jalkojen duunarilihaksia. Lihakset työskentelevät, mutta sinä et ole siellä. Olet aina kevyellä kehonpuolella luomassa olosuhteet energian jatkuvuudelle.

Mm. Tällä tavoin juoksuun kuin muuhunkin liikkeeseen voi saada taloudellisuutta. Kun liike on taloudellinen sen nopeuttaminen on helppoa, laskee vain nopeammin. Nopeuttaa rytmiä. Tämä on enää lähinnä mielen asia. Nopeutta ilman nopeita lihassoluja. Laskee kyynärpääiskuja, eli maakosketuksia nopeammin, väleissä yrittää olla vain painottoman tuntuinen matkustaja. Tik tok tik tok.

Askeltamiseen otteluasennossa voi soveltaa samoja asioita. Yhdenlaista temputtelua jalalta jalalle sekin on. Idealla, ettei se liike pysähdy.

Höpötyksieni hyödyt: Vaivannäköön nähden (!) valtavasti nopeutta ja voimaa. Luultavasti paras liikkeen pohjavire myös työstävämmälle tekemiselle (ts. Menee tätä flowta myöten kaikella mitä on, ne Heleniuksen 3/100) Tapa toimii ikääntyvässä kehossa kunhan omaa riittävän toimintakyvyn. Mahdollistaa "kestävän taistelutaidon" harjoittelun.

Semmosta ajatusvirtaa. Laitan loppuun vielä heinäkuisen laiturijumpan, jossa liikuttelen kehoani erilaisin vapauttavin, vajoavin, venyttävin, kimmahtavin ja jatkuvin liikkein. Yksittäisiin niveliin kohdistuvaa jousittelua kuin myös integroivaa liikettä. Tätä tukevaa hommaa kuin myös hyvää terveysliikuntaa. Tuo polvien ja käsien räpsyttely noudattaa tuota juoksuesimerkkiä, vaivattomasti saa nopeaa rytmiä aikaiseksi. Jalkoja eikä käsiä saa heilutella, niiden pitää antaa heilua. Olla koko ajan siellä "toisella puolella kolikkoa", jolloin löytyy keskeltä tyhjän oloinen tila, jonka ympärillä homma virtaa. Kantapääkosketus tässä ja ylipäätään maastaräjähtämisessä ehdoton juttu (tarkka tuki sallii nopean rytmin) Lasse taisi tästä puhua jossain yhteydessä.

Toivottavasti jotain uuttakin tuli ketjuun, muutakin kuin yksi uusi huru-ukko. Treeni-iloa kaikille!

Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#942

Viesti Eizei »

Yks keskeinen hyöty jäi mainitsematta. Parempi yleisvalmius: Spontaanimpi lähtö, matka ja paluu. Tahdonalaisen lihasjännityksen ollessa minimissä keho on valppaampi kaikissa vaiheissa. Tässä vielä selvennyksen vuoksi tohon mun ajatusmaailmaan pari videota, joista toinen onkin ollut jo potkussa.

Tässä ensimmäisessä liikkumisesimerkkinä on kaikille tuttu haarahyppy. Tyylissä 2, eli luonnollisemmassa, virtaavammassa ja nopeammassa tyylissä luovutaan ensin, jolloin jalat lähtevät sivuille, josta niiden annetaan pompahtaa takaisin yhteen. Räjäytys ei kuitenkaan tapahdu jalkojen sivuasennossa, vaan juuri siinä kun jalat laskeutuvat yhteen. Vaikka tavallaan tuon jälkeen näyttää, että taas luovuttaisiin ja pudottaisiin jalat sivuasentoon. Tavallaan niin siinä luovutaankin, mutta samalla tapahtuu refleksin omainen sikanopea ponnistus. Tämä on se, mikä tuo jalat pirun nopeaan keskeltä sivuille. Räjäytyksen jälkeen seurataan flowta kunnes ollaan taas tulossa maahan, paineen laskeutuessa jaloille räjähdetään uudelleen. Ja sit kun sen hanskaa, voi koittaa räjähtää paikaltaan, vähän niin kuin tuossa aloitusluopumisessa. Mutta mielestäni on tärkeää tunnistaa, missä se räjähdys tapahtuu. Se ei ole kohdassa jalat sivulta yhteen, vaan kohdassa lähtö jalat yhdessä sivulle.

Käytännön tekniikka, johon tätä tuntumaa on helppo mallata, on etujalan kiertopotku päähän vaihtoaskeleella. Tuo jalat yhdessä sivulle räjähdystuntuma tekee vaihtoaskeleen ja itse potkun ponnistus vaan tapahtuu sen seurauksena (se on järjestetty). Aivan samalla tuntumalla kuin haarahypyssä jalat palaavat sivulta takaisin keskelle, antaen kehon ponnistaa sivuilla itse rentouden tilassa. Eli potkua ei tahdonalaisesti tarvitse ponnistaa, niinkuin ei haarahypyn palautustakaan keskelle. Jos halutaan enemmän luonnollista voimaa, tahdonalaisen ponnistuksen sijaan tehdään tuo alkuräjäytys laadukkaammin ja vahvemmin, eli koko ketjun ensimmäinen liike räjähtävämmin. Tämä välittyy koko ketjuun. Huom! En usko, että pelkkä tämä koskaan riittää tikapuiksi maksimivoimantuottoon, mutta liikkeen harmonia tuo varmasti lisänsä silläkin saralla. Maksimivoimantuotto on mun mielestä machohömppää mitä tulee kamppailun moninaisuuteen. Yliarvostettua. Ehkä sitä romantisoiva ja tavoitteleva kaveri voi kuitenkin olla varsin keljun oloinen mörkö kamppailijana, en minä sitä sano.



Tässä toisessa videossa puistojumppaa saman aihepiirin ympärillä, saatekstissä jotakin tuosta juoksusta ja nopeuden saavuttamisesta luonnollisen kautta. Lopussa pari askelluslyöntiliikettä, jossa yritän hyödyntää luonnollisen tunnepuolta lyönnin lähdössä:



Nähdäkseni sisäinen voima voisi olla määritelmältään kutakuinkin "liikkeen harmonian hyödyntämistä omassa liikkumisessa ja suhteessa toiseen". Eli sen etu tulee liikkeen harmonian kautta. Ensisijaisesti hyödynnetään mahdollisimman hyvin olemassa oleva ja täydennetään sitten sitä kaikella mitä on. Kehon kondiksen vahvistaminen menee niin helposti tahdonalaisen puolelle ja se siirtyy liikkumiseen. Samoin kun Fight! kajahtaa. Täytyy olla aika rauhallinen pää touhutessa, jotta liike pysyy leppoisana. Mutta liikkua voi ilmankin, että siihen suhtautuu urheilusuorituksena. Silloin se voi olla jopa parempaa, niin nössöltä kuin se kuulostaakin. Hengittelevätkö A. Silvat, Samartit ja Jones jiiärrät raskaasti, eivätpä hengittele. Paitsi sitten kun.

Uskon, että näitä sisäisiä voimia tavoittelevia ihmisiä erottaa juuri polku. Näkemys muodostuu pitkälti sen kautta, missä järjestyksessä laadukkaan liikkeen oivallukset on omaksunut ja kuinka on oman pakettinsa rakentanut. Siksi jakaminen on kova juttu. Lähiaikoina minua lähestyikin eräs vanha tuttu potkulainen ja on ollut oikein mukava jakaa kuulumisia. Jollain toisella on niitä osasia, mitä sinulla ei ole. Morris haukkui f-bookissaan Ido Portalin movement robotiksi. Ehkä he vaan lähestyvät asioita niin eri suunnista, mutta omaavat hyvää toinen toistaan tukevaa kamaa saman ympäriltä. Uusi liike on kuitenkin aina uusi liike. Minäkin katselen välillä Suomen johtavien movement osaajien videoita ja totean, etteivät kyllä ihannoi liikkeessä lainkaan samoja asioita kuin minä. Paljon staattisia jäpityksiä yms. Heillä on jotakin muuta, mitä minulla ei ole. Ja luulenpa, että myös toisinpäin.
Antti Junikka
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#943

Viesti MikaM »

En itse ole tähän heppuun tai ajatuksiinsa aiemmin tutustunut. Vähän uutta näkökulmaa, ainakin itselle.

Pitää katsoa myöhemmin ajatuksella.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 86
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#944

Viesti tohtorismies »

Videossa on Peter Constardine joka on Geoff Thompsonin "aisapari", oli muistaakseni joillakin säännoillä 70 ja 80 luvuilla karaten maaimanmestari pariin otteeseen. Opettaa double hip mekaniikkaa joka löytyy shukokaista ja muistaakseni Constardine jumppaili shukokaita(tai oli jollakin tapaa asiaan vihkiytynyt).

On muuten hyvä ja mielenkiintoinen tapa lyödä. Suomessa on muutaman kerran vieraillut Jim Armstrong joka kippaa kohtuullisen lujaa on opettanut samaista mekaniikkaa. Tuossahan tulee nuo Eizein luettelemat elementit mukaan pudotuksesta sekä "painottomasta tilasta".

Edit. [mention]Eizei[/mention] Tuosta Morriksesta ja hänen suhtautumisestaan Portaliin kun kirjoitteli niin sehän johtuu siitä kun Portal rippasi Morriksen juttuja itselleen ja kouluttaa nitä "omina" juttuinaan.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Biomekaniikka, voimantuotto, kehonrakenne ja millä näitä nyt kutsuu

#945

Viesti Andy »

Karate-Jessen ajatuksia snap-efektin saamisesta tekniikoihin. Sain ilmeisesti itseni turhankin rennoksi, kun nitkautin selkäni ensiyrittämällä kokeillessani ensimmäistä "pudotusharjoitusta".

https://www.youtube.com/watch?v=qyQUqbBayiE
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa