Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kodinturvasuunnitelma

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kodinturvasuunnitelma

#31

Viesti AlexMachine »

Vaikka toiset sanovat että aika epätodennäköistä se sisään yrittäminen on, niin osa täälläkin ilmoittanut että on yritetty. Kuten myös. 2 kertaa yritetty sisään (murtoaikeissa) ollessani kotona. Eri kerrostaloissa tapahtuneet ja aikaa välissä yli 5 vuotta, mutta yhteistä oli että arkipäivänä keskellä päivää. Onneksi sattunut olemaan vapaapäivä silloin.
Toisella kerralla koira alkoi haukkumaan ja heräsin päiväunilta ja ovisilmästä näin jonkun juokevan alaspäin. Lukon kielen kohdalla selvät vääntöjäljet meisselistä.
Toisella kertaa kuulin ihme rapinaa ovelta ja menin avaamaan (ei ollut ovisilmää) ja yllätyin kun siellä joku noin 16-v hemmo ja silmät seisoi päässä, oli ilmeisesti postiluukun kautta yrittänyt avata tms. Lähti karkuun saman tien, enkä viitsinyt perään lähteä kun ei ollut kuin kalsarit jalassa.
The beatings will continue until morale improves.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kodinturvasuunnitelma

#32

Viesti MikaelF »

AlexMachine kirjoitti: enkä viitsinyt perään lähteä kun ei ollut kuin kalsarit jalassa.
Olisit vaan... :D :D :D What a sight for sore eyes!
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kodinturvasuunnitelma

#33

Viesti MikaelF »

Välikevennys...
Tulipa siitä AlexMachinen tarinasta mieleen kerran kun LUULIN että nyt on murtomies puuhissa oman oven takana. Olin juuri muuttanut kämppään ja siivoskelin siellä kun kuului selvää rapinaa ovelta. Hiivin ovelle ja kurkkasin ovisilmästä.

-Jep joku seisoo siellä kumartuneena ja räpeltää ovea meisselin kanssa (siis ruuvi siis ruuvi-...), nyt minä napaan sen!
Hyvin hiljaa onnistuin avaamaan lukon ilman että kaveri huomasi ja paiskasin oven auki.

Talkkari ehti nipin napin väistää mutta nimikylttikirjaimet levisivät ympäri porraskäytävää : D
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kodinturvasuunnitelma

#34

Viesti tohtorismies »

Kiva että juttu on lähtenyt asiallisesti rullaamaan. Itsellä on melko syrjäinen asuinpaikka joten pihahiippareita aina riittää. Ei mullakaan nyt sen kummempia juttuja ole kuin että olen vain katsellut noin järkevästi asioita ettei ulko ovea vasten nökötä vesuri jne.
Pari kolme perus juttua on saatavilla ihan "heti" jos tarve vaatii. Eli puukko ja pari kepakkoa aina samalla paikalla. Kerran pari olen joutunut tekemään ätäkin pihalle puukko kourassa. Kolme otsalamppua kiipeämässä aidan yli ikkunasta nähtynä, kuumetta 39c ja jotain, silloin näin tarpeelliseksi ottaa terän kouraan ja raah AAARGH!!! Huutojen säestämänä pihalle katsastamaan tilanne. Lähtivät pois. Toisaalta nykyjään menisin ilman puukkoa, liiallinen itseluottamus on syy..

Mutta ilman vitsailuja, ei se aseen handuun ottaminen oikeasti huono vaihtoehto ole. Suattaapi pelastaa sen hengen jos joku on sinne mökkiin tulossa. Mutta edellyttääpi sitä treeniä että homma fudaa ja ei tee virhearviointeja, siis tikkaa posteljoonia pyöriskellessään pelkojensa/epävarmuuksiensa kanssa. Reennaamista siis, helvet!n hyvä. K.
Vunakki käsittääkseni opettaa aika paljon kotikeskeisiä juttuja, vai?
Juuh.. Amerikka on amerikka. Mutta nämä hommat on vähän niinkuin vaahtosammutin, ei välttämättä koskaan tarvitse mutta on helvetin hyvä jos on homma hallussa kun se hetki tulee. Ihan niinkuin kondomit.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

Kodinturvasuunnitelma

#35

Viesti riku »

Lowclass kirjoitti: Aina "mukavaa" enemmän ja vähemmän-enemmän oikeasti- katsoa miten teksti rönsyilee.. Myös toki voi miettiä äskeiseen liittyen mitä on kätten saatavilla miten voi käyttää. Toki hieman vaatii pohjaa eikä ramboilua. :)
Nyt en ymmärrä, mihin liittyy ja mitä lisää toi keskusteluun. Saako valaistusta?

Riku Ylönen
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kodinturvasuunnitelma

#36

Viesti Mika Luostarinen »

Avaimet, lompakon, silmälasit ja insuliinit laitan reppuun sängyn viereen tulipalon varalta. Kerran olen ollut ensiapuryhmäläisenä huolehtimassa tulipalon vuoksi kerrostalosta evakuoiduista. Eivät olleet paljoa ehtineet ottaa mukaan, palomiehet eivät varmaan kauaa odottele että asukas keräilee tavaroitaan. Vaikka talosta paloi vain yksi asunto kokonaan ja koko ullakko kattoineen, joutuivat ihmiset olemaan vähintään tunteja poissa talosta, muutamat päiviä.

Murtoihin en ole juuri varautunut, turvalukko nyt vaikeuttaa hieman. Toivottavasti pitää tarpeeksi ääntä.

Jos varautuisin murtoihin niin tekisin sisäoven jota ei saa murrettua hiljaa. Ei välttämättä järeää, mutta sellainen, jota ei väännetä eikä porata/sahata auki vaan pitää hajottaa ennen kuin näkee lukituskohdat ja oven rakenteen. Jos on lasiovi esim. parvekkeella, niin voi suojata ikkunan murtosuojakalvolla ettei salpaan pääse heti käsiksi.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Kodinturvasuunnitelma

#37

Viesti J. Suojanen »

Pasuuna kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Ylipotkija: muistutan, että potkussa ei suvaita rikollisen toiminnan valmistelua, siihen yllyttämistä tai vinkkien antoa
Oliko tämä minule? Ihmiset esitelee tässä kuinka he voi puukottaa, lyödä miekalla ja sirppillä, kaataa happoa päälle ja ampua. se on paljon isompi rikus kuin hautaamattoman ruumin käsittly vai mikä se on. Etkö sinä itse opeta että pitää ottaa huomioon lakiseuraukset??? taktisia pointteja kysyttiin. onko parempi ottaa riski että saa 10 vuotta vankilaa taposta jos ei ollutkaan hätävarjeluun riittävä uhka lautamiehen mielestä? Minusta tämä kannattaa pohtia.

minulla ei ole lihamyllyä kotona.
Joo eli osittain mun viestistäni oli provosoiduttu ilmeisesti (kun viitataan miekkoihin ja happoihin). Mun pääpointtinahan oli se, että koko kämppä on jo itsessään erinäisiä vehkeitä täynnä, joita voi käyttää tavalla tai toisella vaikka niitä ei olisikaan etukäteen kamalasti pohdittu. Eli tavaroita sattuu kyllä käteen jakkarasta lähtöisin, jossa on metallinen tukikehikko, eli kestää torjua vaikka sen miekan (tai kotimaisemmin kirveen tai vesurin) iskuja... brushteeth
Se ei silti tarkoita, että niitä käytettäisiin, vaan että pahimmassa mahdollisessa skenaariossa olisi mahdollisuus vaikka mihin sen enemmän edes varustautumatta. Koti on kuitenkin paikka, jossa säilytetään erinäisiä aineita ja tavaroita ihan luonnollisestakin syystä. Se varautuminen hyökkääjää kohtaan on mun mielestäni enemmänkin henkistä ja sen turvaketjun hankkimista kuin aseiden järkkäilemistä pitkin kämppää...

Kuten sanoinkin, että suunnitelma a on kyynärän mittainen puukeppi ja plan b on puukko taskussa. Lisäksi mainitsin, että tilanteen mukaan jopa siitä puukepistäkin voidaan hankkiutua eroon... Eli edelleenkin tilanteen vaatimalla tavalla. Olen mielestäni yrittänyt täällä painottaa nimenomaan sitä, että valmiudet voi olla murhatöihin, mutta niihin ei ryhdytä muuta kuin silloin, kun pienemmällä ei pärjätä. Eli mennään sen lakikirjan mukaan niin pitkään kun kyetään ja sen jälkeen kun ei kyetä niin mennään sen mukaan mikä sillä hetkellä vaikuttaa järkevimmältä, silti kuitenkaan liioittelematta omia toimiaan.

Mitä tulee ruumiiden hävittämiseen niin 112 on oikea paikka sitä varten. :smt003 He kyllä hävittävät vainajan puolestasi. brushteeth

Sitten siihen itse ketjuun takaisin... Kun olin ala-asteella niin asuin omakotitalossa... Meillä oli iso terassi ja terassilla oli työkaluja lojumassa työkalukopassa... Siinähän oli kuitenkin terassilta pääsy laitehuoneeseen, jossa niitä työkaluja useimmiten tarvitsi. Ei tarvinnut muuta kuin kerran erään tutun humalaisen, joka tuli lekan kanssa (terassilta lainattu) sisälle niin alkoi hokasemaan, että niitä tavaroita voi olla järkevä piilotella pois näkyvistä.
Toisaalta eihän tämäkään ole aina estänyt puukotuksia tapahtumasta, koska jokainen osaa etsiä keittiöstä sitä veistä ja on ollut tapauksia, joissa taloon on murtauduttu murha-aikeissa ja sieltä keittiön kaapista asti on veitsi haettu ennen makuuhuoneeseen menemistä ja asukkaan sänkyyn murhaamista. Tapauskohtaista kaikki.
Itse annan veitsien olla keittiön pöydällä telineessä missä niihin on helppo pääsy ruokaa laittaessa, koska ulkopuoliseen murtautujaan en heti usko, joka aikoisi puukkoa käyttää (monella murtautujalla onkin jo btw puukotukseen soveltuvia työkaluja itsellään mukana kuten ruuvimeisseliä ja moraa...)
saati siihen uskon vielä vähemmän että hän pääsisi keititöön saakka mikäli itse olen kotona...
Ja tässä kämpässä eletään hyvässä sovussa ilman alkoholia, niin kodin sisällä tapahtuvat riidat ja puukotuksetkaan eivät ole aiheellisia pelkoja. :) Antaa tavaroiden olla vain niillä paikoillaan missä niitä tarvitaan...

Mulla itselläni on seko yläkerran naapuri, joka on naapureille yrittänyt sisälle itseään kenkiä. Sitä varten tuo pamppu tuntuu ihan järkevältä vaihtoehdolta omasta takaa, vaikka sitäkään ei kyllä ihan vartavasten sitä varten ole hankittu. Kuuluu vain taas kategoriaan "sattuu olemaan käden ulottuvissa muista syistä."
Kun naapuri tulee huutaen vihaspäissään kenkimään niin siinä ei ole paljon erehdyksen vaaraa, että "olisko kissa pudottanut jotakin" vaan homma on kerralla selvä ja aikaisemmista tilanteista, joita tuo naapuri on rappukäytävässä aiheuttanut niin tiedän, että aikaa on hakea se pamppu vaikka kämpän toiselta puolelta ennenkuin alkaa olemaan murhetta, että tyyppi olisi ovesta läpi päässyt.
Jos ei ole aikaa hakea niin sitten tilanteeseen mennään paljain käsin.

Itse olen ajatellut, että en edes odota, että hän on onnistunut kenkimään oven rikki, koska sen jälkeen onkin mukava odotella tietäen, että kämppään voi kävellä kuka tahansa sisälle tuosta vain, vaan ihan pokalla avaan sen ulko oven mikäli tyyppi yrittää sisälle tulla. Ja jos hän sattuu tätä keskustelua lukemaan niin en katso mitään strategisia pointteja jakaneeni mistä olisi itselleni haittaa... Jos toisen ovea kenkii suutuspäissään niin voi olettaa saavansa pampusta... :smt003

Hänet nyt kuitenkin katson todennäköisimmäksi oven takojaksi tässä kämpässä ja siihen on järkevintä varautua, koska uhka on todellinen. Sama juttu koskee myös turvallisuuteen rappukäytävässä, kun hän siellä huutaa ja rähjää niin olen myös siihen varautunut kahdella eri tavalla. Mikäli hän rähjää rappukäytävässä niin en poistu asunnosta. Mulla ei ole koskaan niin kiire, etteikö vaaran välttäminen menisi sen edelle.
Jos olen itse tulossa rappukäytävään ulkoa päin niin voin mennä ulos takaisin vähäksi ajaksi vaikkapa kaupasta leipää hakemaan ja sorsia ruokkimaan ja odottamaan, että vaaratilanne on taas ohi. :) Se on se mulle sopivin ja mieluisin vaihtoehto.

Vielä lisäyksenä tuohon tulipaloon ja evakointiin. Mulla asuu sukulaiset lähellä, joiden luokse olen aina tervetullut. Riittää, että ovikellon soidessa nappaan vain lääkkeet pöydältä ja isken kengät jalkaan. Mitään sen enempiä en tarvitse.
Viime talvena tuli soitettua tänne kertalleen palokunta, kun koko kämppään levisi palaneen käry ja käry vain voimistui ja voimistui... Se on sitä ihanaa joulun aikaa, kun ihmisten on pakko polttaa kynttilöitä. :/ Joulun lähettyvillä paloi ihan alta sadan metrin päästä yksi asunto, sytytettiin ihan vierestä kolmet roskakatokset tuleen ja palaneen käry haisi parvekkeella useampanakin päivänä erinäisten syiden johdosta... SIlloin kyllä tuli jännitettyä jonkin verran, että mitenköhän tuokin joulu tulee selviydyttyä. Porukka saisi olla paljon varovaisempaa niiden koristeidensa ja kynttilöidensä kanssa...
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Kodinturvasuunnitelma

#38

Viesti n0k »

Iltalehdessä Tiistai 31.8.2010
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010083 ... 2_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Kaksi miestä tunkeutui Pyhäjärvellä sijaitsevaan rivitaloasuntoon varhain maanantaiaamuna.

Naamioituneet miehet murtautuivat pyhäjärveläisen pariskunnan rivitaloasuntoon sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.

Sorkkarautaa apunaan käyttäneet miehet iskivät ensin takaoven lasin rikki ja avasivat sen jälkeen oven.

Sisälle päästyään tunkeutujat pahoinpitelivät talossa asuvaa miestä rautaputkella. Avopuoliso yritti tämän jälkeen soittaa poliisit, jolloin miehet karkasivat asunnon etuovesta.

Pahoinpidellyn miehen vammat jäivät vähäisiksi.

IL
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Lehe
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Saaristo

Kodinturvasuunnitelma

#39

Viesti Lehe »

Meillä on ovikyltti, jossa lukee "Unohda koirat - Varo lapsia". Pitänee asentaa paikalleen. :D

Jauhesammutin on myös monikäyttöinen ja pätevä väline. Alkusammutukseenkin soveltuu.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kodinturvasuunnitelma

#40

Viesti AlexMachine »

n0k kirjoitti: Iltalehdessä Tiistai 31.8.2010
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010083 ... 2_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Kaksi miestä tunkeutui Pyhäjärvellä sijaitsevaan rivitaloasuntoon varhain maanantaiaamuna.

Naamioituneet miehet murtautuivat pyhäjärveläisen pariskunnan rivitaloasuntoon sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.

Sorkkarautaa apunaan käyttäneet miehet iskivät ensin takaoven lasin rikki ja avasivat sen jälkeen oven.

Sisälle päästyään tunkeutujat pahoinpitelivät talossa asuvaa miestä rautaputkella. Avopuoliso yritti tämän jälkeen soittaa poliisit, jolloin miehet karkasivat asunnon etuovesta.

Pahoinpidellyn miehen vammat jäivät vähäisiksi.

IL
Lueskelin tämän jutun myöskin ja kun jossain oli maininta että "polisii vaikenee syistä" tuli heti mieleen että onkohan tässä kyseessä ollut vain kaunat, tai velkojen perintä. ei oikein vaikuttanut tyypilliselle murtoyritykselle.
The beatings will continue until morale improves.
Reba
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 266
Lauteille: Kesäkuu 2009
Etulaji: Muay thai

Kodinturvasuunnitelma

#41

Viesti Reba »

Pitääkö olla joku kodinturvasuunnitelma :shock:
No mulla on tiibetiläinen vartiointipalvelu ottamassa vastaan vieraita, jo se ääni joka niistä lähtee kun ovea räpelletään, pelottaa pois ne pelokkaimmat.
Ja jos se varas niistä pääsee jotenkin läpi, niin vieläkin vihaisempi emäntä on vastassa :nunchaku
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

Kodinturvasuunnitelma

#42

Viesti riku »

Kas, kysymys jäänyt vaille vastausta. Toistan sen siis:
Lowclass kirjoitti: Aina "mukavaa" enemmän ja vähemmän-enemmän oikeasti- katsoa miten teksti rönsyilee.. Myös toki voi miettiä äskeiseen liittyen mitä on kätten saatavilla miten voi käyttää. Toki hieman vaatii pohjaa eikä ramboilua. :)
Nyt en ymmärrä, mihin liittyy ja mitä lisää toi keskusteluun. Saako valaistusta?

Riku Ylönen
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Kodinturvasuunnitelma

#43

Viesti YJT »

Kodinturvasuunnitelman laatiminen ei ole paranoiaa, mutta tämän kotiin tunkeutuja -skenaarion tulisi olla vain yksi osa sitä. Eräässä aikaisemmassa asuintalossani (kerrostalon ylin kerros) kävi niin, että samassa rapussa eräässä alemman kerroksen asunnossa syttyi tulipalo josta muodostui paljon savua, vaikka ei paljon levinnytkään. Eli yksi kodinturvasuunnitelman osa-alue on tulipaloihin varautuminen, ja itse asiassa lakikin edellyttää sitä (palovaroitin on pakollinen varuste asunnossa).

Jokaisen kotona lienee niin paljon kättä pidemmäksi kelpaavaa, että varsinainen aseistautuminen ei liene tarpeellista; paljon oleellisempaa on miettiä toimintaa eri tilanteissa. Ja varsinkin omakotitalossa kunnon taskulamppu on pesäpallomailaa tärkeämpi varuste.

Itselläni toki on OC-sumuttimella, TKP:lla ja taktisella valaisimella varustettu bail out bag asuntoon taktisesti sijoitettuna.

Lisäys: Nyt kun mietin, niin näitä tulipalonalkuja tulee mieleen kolme yksittäistä tapausta, mutta kaikki olivat toisiinsa liittymättömiä juttuja. Eli tulipalo/voimakas savunmuodostus on varsin varautumisen arvoinen tilanne.
Viimeksi muokannut YJT, syys 1, 2010, 22.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kodinturvasuunnitelma

#44

Viesti tohtorismies »

YJT kirjoitti: Kodinturvasuunnitelman laatiminen ei ole paranoiaa, mutta tämän kotiin tunkeutuja -skenaarion tulisi olla vain yksi osa sitä.

Asian ytimessä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Anapiros
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 267
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Kodinturvasuunnitelma

#45

Viesti Anapiros »

YJT kirjoitti: Kodinturvasuunnitelman laatiminen ei ole paranoiaa, mutta tämän kotiin tunkeutuja -skenaarion tulisi olla vain yksi osa sitä. Eräässä aikaisemmassa asuintalossani (kerrostalon ylin kerros) kävi niin, että samassa rapussa eräässä alemman kerroksen asunnossa syttyi tulipalo josta muodostui paljon savua, vaikka ei paljon levinnytkään. Eli yksi kodinturvasuunnitelman osa-alue on tulipaloihin varautuminen, ja itse asiassa lakikin edellyttää sitä (palovaroitin on pakollinen varuste asunnossa).

Jokaisen kotona lienee niin paljon kättä pidemmäksi kelpaavaa, että varsinainen aseistautuminen ei liene tarpeellista; paljon oleellisempaa on miettiä toimintaa eri tilanteissa. Ja varsinkin omakotitalossa kunnon taskulamppu on pesäpallomailaa tärkeämpi varuste.

Itselläni toki on OC-sumuttimella, TKP:lla ja taktisella valaisimella varustettu bail out bag asuntoon taktisesti sijoitettuna.

Lisäys: Nyt kun mietin, niin näitä tulipalonalkuja tulee mieleen kolme yksittäistä tapausta, mutta kaikki olivat toisiinsa liittymättömiä juttuja. Eli tulipalo/voimakas savunmuodostus on varsin varautumisen arvoinen tilanne.
Jokunen vuosi sitten tuli Honkkarista ostettua pari SA.n kaasunaamaria sen jälkeen kun taloyhtiön kokouksessa talossa asuva brankkari piti esitelmän siitä, miten helposti rappukäytävien aulaan jätetyt lastenvaunut joutuvat tulipaloista kiksit saavien kohteiksi, ja mitkä palo/savuhaitat yhdestäkin sytytetystä vaunusta rappukäytävään muodostuu.
(Sammutuspeite ja vaahtosammutin olivat kämpässä jo ennestään lähinnä omia kodinkoneita varten).
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa