Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#466

Viesti Lasse Candé »

DeusVult kirjoitti: Nähkäkseni kamppailulajeissa toimii sama periaate: pitää haluta satuttaa sitä toista.
Niinkuin hyviin tapoihin kuuluu, yritän lainata sen edustavan pätkän ja tulkita koko pointtia.

Ei satuttaa tarvitse haluta. Juju varmaan on enemmän siinä että osaa olla piittaamatta siitä että ehkä vähän satuttaakin siinä samassa.

DV... Olen aina tykännyt siitä että jätkä aina välillä oikeasti muotoilee pointit selkeäksi. Toi pallonälkä...
Pitää vain hahmottaa se "pallo". Fudiksessa toisaalta pallo on vain puoli voittoa. Todellinen voitto on siinä tiessä ja täysin lopulta siinä kun verkko soi. Pallon ja maalin välissä on se tie. Toivottavasti ymmärrät tämän! Mutta pallonälkä on se eka.

Kipu ei ole aina tärkeä. Jossain kontekstissa strateginen voitto on tärkeä, jossain strateginen muu päämäärä. Yleensä kipu on siellä jossain välissä. Mutta ei päämääränä.

Pointti on siinä ettei kammoa sitä että todella rikkoo toisen rauhaa. Ehkä jotkut sanovat tätä satuttamisen haluksi, mutta minä kutsun tätä laajemmin elämän näläksi.
Periaate siitä että lähtee vetämään suoraan kohti tavoitetta.
Sadismi, jota tm itseasiassa liputtaa, ei sovi tähän. Juttunsa ovat jo jonkin aikaa arvelluttaneet.
(Toki tämän voi tarkentaa muuksikin, mikäli jostain todellisesta oikeasti on kyse... Please do so.)

Joko luen väärin tai sitten tm:llä on vielä tarkennettavaa. Nähdäkseni on vähän köyhää huudella jotain "satuttamisenhaluja" hehkutussävyllä muotoilematta asioita järkevästi.
sipa
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 51
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#467

Viesti sipa »

http://hiki.pedia.ws/wiki/Tappelu kirjoitti: Tappelemisen lopettamisesta

Voi, haluatko jo nyt lopettaa. Harmi, mutta jos olet tosissassi etkä itse pääse irti lopettamisesta, toimi seuraavanlaisesti.

1. Kaada vettä päällesi
2. Laske 117
3. Käänny ympäri ja seiso päälläsi
4. Odota viisi minuuttia
5. Syö litra sokeria
6. Lyö tikarilla itseäsi vatsaan (varo osumasta vaikka vaimoosi)

Tämän jälkeen et enää koskaan tappele, se on selvä!
Toimii varmaan Karillekki, mikäli tuntuu että on vaikeuksia pysyä kuivilla. Ainaki vaikuttaa takuulla toimivilta ohjeilta.

-sipa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#468

Viesti Lasse Candé »

Pitää vielä palata vähän taakespäin...
Näihin muuten olisi kiva kuulla muidenkin näkemyksiä.
tohtorismies kirjoitti: Eikö pelkkä paineiden purkuun aivan lopullisessa merkityksessään kelpaa ihan mikä tahansa hikijumppa? Miksi se pitää purkaa juuri kamppailun kautta?
Miksi ei vaikkapa squash? Kyllä saa räimiä ja hiki tulee.
Siinä että lyöt toista olentoa keinotekoisesti ehkä menet lähemmäs jotain eläimellistä meininkiä. En ole näissä asioissa asiantuntija, mutta vaikka olen kokenut mukavaksi lyödä kavereita, en ole kokenut tätä satuttamisenhaluna. Joskus kännissä esim mä ja muutamat muut lyödään toisiamme silleen virkistävästi. Se on hienoa, jos tiedät kaverisi. Mutta ei siinä paljon satuttaa haluta, herranjessus. (Asiaa tuntemattoman silmissä touhu toki näyttää sairaalta, ei siinä mitään...) Ja jos ihan vähän sattuu, sekin on toki ok.


Väitän että se halu satuttaa on niillä jotka ovat kampitteluun päin kallellaan väkisin, satuttamis orientoituneita yksilöitä heidän on enempi vähempi oltava että jaksaa vuositoisesta siellä tatamilla pataansa ottaa/antaa.Koska ne samat paineet voi halutessaan purkaa miten tahansa.
Miten tahansa miten pääset suoralla toiminnalla, kovalla fyysisyydellä, itseilmaisulla purkamaan paineita, jutussa ei liene eroa. Se että haluaa saada ehkä jossain määrin ekstremeitä kokemuksia siitä että muut lyö sinua ja yrität löytää seasta mukavuutta, on täysin eri asia kuin satuttamisen halu. Kaukana sadismista. Lähempänä masokismia, josta on myös kaukana koska kyse on mukavuusalueen kasvattamisesta, rajojen testaamisella ja kovalla fyysisellä toiminnalla.
Mulle on vaikea ymmärtää miten oikein tätä juttua katsot ja mihin se perustuu?


Liikuntamuotoja on maailma pullollaan! Ei tässä ole väkivallan ihannoinnista/machoilusta/mistä tahansa/ henkilökohtaisista arvolatauksista kysymys, ainoastaan siitä mekanismista miksi treenaaminen on se juttu mitä kekäkin tekee.
Vähitellen, mua alkaisi kiinnostamaan, mikä sun agenda oikeastaan on. En liene ainoa.


Mitä väkivaltaan ja "satuttamisen haluun" tulee niin onko se todellakin jotakin pahaa merkityksessä "pahaevil666"? Vai onko se vain loppujen lopuksi niin että osa jengistä piuhoittuu tietyllä tavalla varhaisen iän kokemusten mukaan ja etsivät sitä samaa fiilaria kamppailun merkeissä? Tai löytävät itsestään sen että saavat hyvän fiiliksen siitä että saa subbaroitua kaverin mytyksi salilla tai vedettyä naapurin jaskaa pataan kerrostalon grillijuhlissa myöhemmällä iällä.
Hyvää pohdintaa.
Tosin itse tahdon tavallaan katkaista sen siihen kohtaan että moraali. Mitä se sitten tarkoittaakaan. Toki olisi hienoa jos me täällä julkisella foorumilla jotain sellaista ihannetta koitettaisiin seurata. (Varmaan järkevimpänä pääohjenuorana laki, koska muun sopiminen menee vaikeaksi.)
Minä kuitenkin olen olevinani filosofi, joten haluan myös katsoa asiaa syvemmin. Tiedän väkivaltasuuntautuneita ihmisiä ja olen heiltä kuullut samaa, mitä Kari kertoo täällä potkussa, että ne fiilikset eivät lopulta ole herkkua. Että saavatko he sen hyvän fiiliksen sittenkään naapurin Jaskan lyömisestä? Mitä tolla tarkoitit? Kaikki ns tappelijat joiden kanssa olen vähänkään syvemmin jutellut, ovat avautuneet siitä että lopulta se juttu tuntuu pahalta. Ei siinä, näitä on ollut hyvin vähän, mutta kuitenkin muutama ja prosentilla 100. Menee myös yksyhteen sen kanssa miten kuvittelisin itseni heidän asemaan. Joutua lyömään perinteen taakasta... Onneksi olen itse välttänyt sen kuvion olemalla aina sosiaalinen. Olen myös nähnyt kuinka se setti voi vetää jo irtaantunutta takaisin päin. Ei näytä kovin hyvältä valinnalta noin ylöjään. Jännää että kymmenen lepovuottakaan ei poista noita asetelmia vaikka olisi koirat, naiset, vakityöt ja autot sekä omakotitalot.
Tuntuu vain niin naurettavalta välillä lukea noita väkivallan ihannointitekstejä. Oli se sitten tarkoitettua tai ei.
Jollekihan edelläkirjoittamanikin on ihanteellista settiä varmasti, ei siinä mitään.


Itse uskoisin että väkivaltaisuus on erittäin luonnollinen asia ihmiselle, lisääntymisen kanssa luonnollisimpia toimintoja. Uskon että se "väkivaltaisuus" on vain välittäjäaine riippuvuus loppujen lopuksi.
Tämän voi osoittaa sillä että jengi on aina synnyttänyt jälkeläisiä ja aina sotinut. Hallelujaa. En ymmärrä pointtia. Toivottavasti pointilla ei ole mitään tekemistä turhan väkivallan oikeuttamisen kanssa? Oikeasti, minkä kanssa sillä on tekemistä?


Vai tuleeko teille joka kerta itku kun sparratessa saatte sen infernaalisen tiukan takakäden hyvin osumaan kaveriin?
Riippuu kaverista. Tilaat tolla kärjistävällä setillä huonoa argumentaatiota. Yritän nyt kuitenkin. Kaveri laitetaan mielellään silleen sopivasti kovilleen, tilanteesta riippuen. Kiitos myös kavereille jotka tekevät saman. Sitä kutsutaan harjoitteluksi. Kun sparrissa onnistuu, se tuntuu hyvältä ja sitten jatketaan. Mitään muuta pointtia en tuossa näe.

On rajoja, mutta niiden hahmottaminen on vaikeaa. Niillä kuitenkin pelataan. Mutta tällä ei liene mitään tekemistä tuon kärjistävän heittosi kanssa.


Mitä itse väkivallan käsitteeseen tulee niin sehän on sinällään hajuton ja mauton. Se vain on, oma moraali määrittää ne väkivallan tasot mitä ihminen käyttää elämänsä aikana.
Tietämykseni valossa suurimmalle osalle se haju ja maku on paskan. Kai se on muuten OK, mutta kun on joku oikea uhri joka kärsii sun lyönneistä, asia muuttuu vähemmän romanttiseksi. Sellaiseksi ulosteen makuiseksi.


Toivottavasti Lasse selventää näkemystäni väkivallasta, luotan sinuun että heität arvolatauksesi nurkkaan ja käsittelet viestini niinkuin se on. Pyrin olemaan selkeä vaikka välillä sorrunkin huolimattomaan kirjoitteluun et gonzoiluun. Huuishell.
Toivon itsekin että onnistun siinä. Sinänsä mulla ei juurikaan ole arvolatauksia missään asiassa. Olen paljolti suhteellinen ihminen näkemyksiltäni. Mielessä jossa olen tulkinnut tämän:

It's OK to eat fish 'cause they don't have any feelings
Something in the way

" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube][/youtube]
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#469

Viesti Clancy B. »

Kari Aittomäki kirjoitti: Ei lopu. Nuo netin hihittelyt on vaan hyttystasoa.

Koska justnyt, näin lauantaiyön mehevässä kännissä voin tehdä sen tunnustuksen jotta kohdaltani olen lopettanut sekä seksin että väkivallan.
Panemista en kaipaa ensinkään... se oja on totisesti tullu tongittua.
Mutta nottaristus mä kaipaan turpaanvetelyä tai oikeestaan sitä rujompaa osastoa. Silkkaa ruhjomista.

Mä väitän että tätä tarkottaa Kaininmerkki.
Meneekö jakeluun?
niin onkin, ja me tiedetään se.

paneminen onkin mettäsian hommia..katkeeko polvi puoleltasi vai onko jossain jo joku....?

ei muuta kun tarpeen tullen pahaa poistamaan ruhjomalla.

Näen Kainin merkin luottamuksen ja anteeksiannon merkkinä, äärimmäisen pahojen tekojen jälkeen.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#470

Viesti Ile »

Kari Aittomäki kirjoitti: Panemista en kaipaa ensinkään... se oja on totisesti tullu tongittua.
Ei hemmetti, tämä on kyllä epäilyttävintä mitä olen Karilta lukenut. Tuon homman hahmottaminen pelkän it-sabluunan kautta ei mun mielestä toimi edes netin aikakaudella.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#471

Viesti Rahanpesijä »

Kari Aittomäki kirjoitti: Koska justnyt, näin lauantaiyön mehevässä kännissä voin tehdä sen tunnustuksen jotta kohdaltani olen lopettanut sekä seksin että väkivallan.
Miks näin?

Yks tuttu kerran kanssa väitti lopettaneensa tappelemisen. Oli kova tappelemaan aikanaan. Meinasin kysyä, että tältä illaltako, mutten uskaltanut. Pelkäsin, ettei se pysy päätöksessään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 85
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#472

Viesti Mika »

tohtorismies kirjoitti:
Mika kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Toivottavasti Lasse selventää näkemystäni väkivallasta, luotan sinuun että heität arvolatauksesi nurkkaan ja käsittelet viestini niinkuin se on.
:?:

Olisiko kuitenkin kaikin puolin parempi, jos itse selventäisit näkemyksiäsi? Eikö se olisi vähän hankalaa keskustelua, jos Lassen pitäisi selventää sinun näkemyksiäsi?

Tai sitten en ymmärtänyt jotakin...
Et tainnut ymmärtää. Kyllä tuon viestin pitäisi kertoa lähes "kaikki".
, unohtui. Myönnetään Mika, skarppi kaveri sinä olet. Hienosti osoitettu että olet fiksu sälli. Mutta hyvin sinä olet pistänyt minut vaalimaan äidinkielen taitoani
Siis hä? :D En minä mitään itsestäni osoittanut. En vain ymmärtänyt viestiäsi. Lasse kirjoitti että sen voi ymmärtää kahdella tavalla, ja nyt minäkin hakemalla sain haettua sen toisen tavan, mutta jos puhumme kieliasusta, tuota ei voi ymmärtää kuin yhdellä tavalla (pronomini "tämä" tuossa virkkeessä olisi muuttanut merkitystä täysin erilaiseksi ja ilmeisesti juuri oikeaan suuntaan).

Tai sitten ymmärsin vieläkin väärin. Se on silti sivuseikka, Lassehan tuohon jo vastasi.

Jaawa kirjoitti: Intohimo väkivaltaan on rakkaus vailla vertaansa.
Ei helkkari näitä Jaawan juttuja joskus... :smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#473

Viesti Esa Tyynismaa »

Mika,tuo Jaawan teksti ei muuten ollut vitsi...
Ainoa syy siihen.etten tee mitä haluaisin on seuraukset.Ei vaan kusipään telominen ole sen tuomion arvoista,kuitenkaan.
Maailma on täynnä tyyppejä joita ilman maailma olisi parempi paikka,mutta niistä saa valitettavasti saman tuomion kuin ihmisen telomisesta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 85
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#474

Viesti Mika »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Mika,tuo Jaawan teksti ei muuten ollut vitsi...
Ei varmasti ollutkaan, mutta jos vertaa häntä vaikkapa sinuun tai Kariin, tuollaiset toteamukset vaikuttavan omalla tavallaan hieman koomisilta. Aika moni lukija (tiedän faktaksi) kokee Jaawan tuollaiset kirjoitukset enemmän filosofisiksi kuin vaikka sinun ja Karin vastaavat ajatukset. Tässä ei tietenkään sinällään ole mitään väärää.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#475

Viesti Esa Tyynismaa »

Jaawan kyky toimia on huomattava suhteessa treenattuun aikaan... Kun "henkinen vaurio" oli miehellä jo opetusta aloittaessa valmiina,oli helppoa opettaa älykästä ja moralisoimatonta miestä tekemään sen mikä on tarpeen...
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#476

Viesti PDC »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Jaawan kyky toimia on huomattava suhteessa treenattuun aikaan... Kun "henkinen vaurio" oli miehellä jo opetusta aloittaessa valmiina,oli helppoa opettaa älykästä ja moralisoimatonta miestä tekemään sen mikä on tarpeen...
Kiinnostais kuulla vaikka Jaawan, tai sunkin jos Jaawalle sopii, vähän tarkempaa kuvausta siittä, että miten Jaawan mieli on ollut avoin/suuntautunut ym. Ja voiko sen henkisyyden/näkökulman omata ilman, että olisi ollut samanlaisissa tilanteissa kuin sää Esa tai vaikka Kari?
MUOKKAUS: Ja miten sen voi tunnistaa itsestään ja muista
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#477

Viesti Clancy B. »

Clancy B. kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti: Ei lopu. Nuo netin hihittelyt on vaan hyttystasoa.

Koska justnyt, näin lauantaiyön mehevässä kännissä voin tehdä sen tunnustuksen jotta kohdaltani olen lopettanut sekä seksin että väkivallan.
Panemista en kaipaa ensinkään... se oja on totisesti tullu tongittua.
Mutta nottaristus mä kaipaan turpaanvetelyä tai oikeestaan sitä rujompaa osastoa. Silkkaa ruhjomista.

Mä väitän että tätä tarkottaa Kaininmerkki.
Meneekö jakeluun?

Näen Kainin merkin luottamuksen ja anteeksiannon merkkinä, äärimmäisen pahojen tekojen jälkeen.
lisää ajatusta: nykypäivänä se koskemattomuuden merkki on "näkymätön" mutta nähtävissä, ja sen voi myös väärillä toimilla menettää.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
KingBuzzo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 130
Lauteille: Syyskuu 2009

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#478

Viesti KingBuzzo »

Mielenkiintoinen aihe.

Itseäni kiinnostaa se, voiko henkilö tulla toimintakykyiseksi tappelijaksi likaamatta sieluaan? Ihmisen rikkominen on kuitenkin rumaa puuhaa. Kannattaako sitä ovea mennä koputtamaan? Jos pistät jonkun kusipään paloiksi, todennäköisesti valtaosa ei näe mitään eroa sinun ja sen kusipään välillä.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#479

Viesti PDC »

KingBuzzo kirjoitti: Mielenkiintoinen aihe.

Itseäni kiinnostaa se, voiko henkilö tulla toimintakykyiseksi tappelijaksi likaamatta sieluaan? Ihmisen rikkominen on kuitenkin rumaa puuhaa. Kannattaako sitä ovea mennä koputtamaan?
Helvetti, tuli todella vahva tunne, että oon kuullu, nähnyt tai lukenut tästä todella loistavan esimerkin joskus! Missähän se oli taas :?
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 58

Kamppailulajit, väkivalta ja moraali

#480

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

PDC kirjoitti:
Esa Tyynismaa kirjoitti: Jaawan kyky toimia on huomattava suhteessa treenattuun aikaan... Kun "henkinen vaurio" oli miehellä jo opetusta aloittaessa valmiina,oli helppoa opettaa älykästä ja moralisoimatonta miestä tekemään sen mikä on tarpeen...
Kiinnostais kuulla vaikka Jaawan, tai sunkin jos Jaawalle sopii, vähän tarkempaa kuvausta siittä, että miten Jaawan mieli on ollut avoin/suuntautunut ym. Ja voiko sen henkisyyden/näkökulman omata ilman, että olisi ollut samanlaisissa tilanteissa kuin sää Esa tai vaikka Kari?
MUOKKAUS: Ja miten sen voi tunnistaa itsestään ja muista
Esa varmaan pystyy paremmin tämmösiä piirteitä kuvailla, kun on opettaja ja se joka näitä kertoo havainneensa. Mähän vaan piereskelen ja oon oma itteni, kyllä mä tietysti oon kertonu Esalle jonkuverran taustojanikin, miten mun käsitys väkivallasta on muodostunut pienenä. Vaikkakin vasta ihan viimeaikoina, kun aihe on tullut esille, vähä niinku tämän Potkuketjun kautta.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 57 kurkkijaa