Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kovaa sparria

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Kovaa sparria

#1

Viesti Ronin »

http://www.dallasnews.com/s/dws/spe/2005/dps/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitäs olette mieltä esim. ylläolevasta treenitavasta? Miten itse käsitätte kovan sparrin ja minkälaista se omassa lajissanne/seurassanne on?
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#2

Viesti ka1 »

Ylläoleva treenitapa on mielestäni täysin hanurista. Itse teen mielummin hieman terveellisempiä harjoitteita ;) .
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#3

Viesti Ronin »

ka1 kirjoitti: Ylläoleva treenitapa on mielestäni täysin hanurista.
Perusteluita? Eikä kukaan varmaan treenaa VAIN tuolla tavalla. Omasta mielestäni tuon tapainen sparri kuitenkin on ehdottomasti osa hyvää, monipuolista treeniä.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#4

Viesti ka1 »

Ronin kirjoitti:
ka1 kirjoitti:Ylläoleva treenitapa on mielestäni täysin hanurista.
Perusteluita? Eikä kukaan varmaan treenaa VAIN tuolla tavalla. Omasta mielestäni tuon tapainen sparri kuitenkin on ehdottomasti osa hyvää, monipuolista treeniä.
Se, mikä on hyvää ja monipuolista treeniä riippuu tietysti siitä, mihin treenillä pyritään. Itselleni ei ole niin tärkeää tulla katujen kuninkaaksi tai lähteä mittelemään taitojani kehässä. On selvää että tuollaisesta harjoittelusta on selviä hyötyjä, mutta kun minulle niillä hyödyillä, mitä ainoastaan tuollaisella harjoittelulla voidaan saavuttaa, ei ole juurikaan merkitystä. Siksi näen kyseisen tavan harjoitella vain turhana riskinä terveydelleni. En siis koe, että voisin tuollaisella harjoittelulla saavuttaa mitään niin tärkeää tai ainutlaatuista, että minun kannattaisi riskeerata terveyteni, varsinkin kun harjoitteluni yksi tarkoitus on terveyden ylläpito.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#5

Viesti tabitha »

Vois olla ihan kivaa mutta mä luulen että aikidoa ei voi harjotella tolla tavalla. Mitä lajia toi muuten oli?

Mä käsitän "sparrin" lähinnä jiyuwazaksi eli vapaatekniikaksi. Ja "kovan sparrin" jiyuwazaksi opettajani kanssa ;) Ei sekään kyllä ihan tolta näytä. Aikido on aika rajoittunut laji - ei kilpailua, ei sparrausta (lasketaanko jiyuwaza?), ei mattotekniikkaa. Hmm...
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#6

Viesti premier »

Ihan asiallista menoa näytti olevan paikoitellen. Välillä oli kyllä sellasta aggressiota pelissä, mikä ei IMO kuulu normaaliin sparrisessioon.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#7

Viesti Ronin »

tabitha kirjoitti: Mitä lajia toi muuten oli?
Ei tietääkseni mikään tietty laji. Jotain combatives-treeniä. Treenaajat taisivat olla värvättyjä Ameriikan puolelta.

Minkä tyyppistä tuo kova sparri Aikidossa on? Onko mitään kuvasarjoja tai videota tms? :)

premier kirjoitti: Välillä oli kyllä sellasta aggressiota pelissä, mikä ei IMO kuulu normaaliin sparrisessioon.
Miksei?
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#8

Viesti JanneM »

Toi oli ilemisesti Jenkeistä???

Aivan päätöntä ja älytöntä huitomista millä ei ollut mitään tekemistä sparrin kanssa.

Ihan hyvä, että pidetään paljon suojia päällä, niin ei tule turhia ruhjeita, mutta se menee sitten tommoseks itkupotkuraivariks turhan helposti.

En näe tuon tyyppisessä harjoitteessa mitään hyötypuolia kuymmallekkaan osapuolelle. (Kädet viuhtoo ja kohta on toinen selällään, mutta kukaan ei tiedä miksi)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti premier »

Ronin kirjoitti: Miksei?
Koska aggressio johtaa ylilyönteihin ja siten treenikaverin tai oman itsensä loukkaantumiseen. Vaikka jonkinlaiseen no mind tilaan tulisi pyrkiäkin, ei ajatus ja kontrolli saa kadota, mikä yleensä tapahtuu kun annetaan aggressiolle valta.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#10

Viesti YJT »

Jostain syystä en saa filmiklippiä käynnistymään, joten voi olla että en ole saanut kunnollista kuvaa hommasta.

Jos kyseessä on perus force on force -training, niin ei voi kai sanoa muuta kuin että kyseessä on paras juttu, mitä esim. poliisien koulutuksessa käytetään. Jos haluaa oppia tappelemaan vastustajan kanssa, joka ei noudata sääntöjä ja lyö takaisin, ei sitä oikein opi sellaisessa perus-kamppailulajitreenissä, jossa kumpikin tietää mitä seuraavaksi tapahtuu ja hyökkääjän tarkoituksena on hävitä. (Toki hyökkääjän tahallinen häviäminenkin on tietyllä tavalla hyvä juttu, noin niinkuin psykologiselta kannalta).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#11

Viesti Ronin »

JanneM kirjoitti: En näe tuon tyyppisessä harjoitteessa mitään hyötypuolia kuymmallekkaan osapuolelle. (Kädet viuhtoo ja kohta on toinen selällään, mutta kukaan ei tiedä miksi)
1. Eikö ne näkyny aika selvästi mitkä iskut oli ne jotka pisti toisen maahan?

2. Ei mitään hyötyä? Tuosta olen eri mieltä. Omasta mielestäni tuollaisesta sparrista (kaiken muun treenin ohella) voi oppia:
-oppii agressiivisuutta
-oppii ottamaan vastaan iskuja
-oppii toimimaan suurenkin väsymyksen alaisena
-oppii toimimaan erittäin agressiivisen vastustajan kanssa

Oletko noista eri mieltä?
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#12

Viesti Ronin »

YJT kirjoitti: Jos kyseessä on perus force on force -training
Jep: pää, rinta, ala, säärisuojat ja hanskat päällä force on force-sparria. Kahdessa videossa tulee tyrmäys.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#13

Viesti JanneM »

Ronin kirjoitti: 1. Eikö ne näkyny aika selvästi mitkä iskut oli ne jotka pisti toisen maahan?
Mä oon melko varma, että ainakaan kumpikaan ottelijoista ei tajunnut, että minkä takia se toinen nukahti.
2. Ei mitään hyötyä? Tuosta olen eri mieltä. Omasta mielestäni tuollaisesta sparrista (kaiken muun treenin ohella) voi oppia:
-oppii agressiivisuutta
-oppii ottamaan vastaan iskuja
-oppii toimimaan suurenkin väsymyksen alaisena
-oppii toimimaan erittäin agressiivisen vastustajan kanssa

Oletko noista eri mieltä?
Onhan noita hyvä oppia ja varmasti noita jollain tapaa oppii tuossakin, mutta kun ruvetaan vetämään ihan oikeasti tuulimyllyjä suurin pirtein silmätkiinni, niin siitä ei ole oikeasti mitään hyötyä.
Noita kaikkia ominaisuuksia voi treenata fiksumminkin.
Toki tämä on vain minun mieleipiteeni. Toki voin olla väärässäkin. (Tuskin... ;) )
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti tabitha »

Minkä tyyppistä tuo kova sparri Aikidossa on? Onko mitään kuvasarjoja tai videota tms?
No en nyt tiedä onko se mitään sparria mutta ainakin mä treenaan yhden mun kaverin kanssa aina sillain että sovitaan että toinen hyökkää. Se saa hyökätä millä tavalla haluaa, ja sitten toinen tekee jonkun tekniikan. Jos tekniikassa on joku reikä tai virhe niin hyökkääjä pääsee tekemään vastatekniikan. On nähty myös vastatekniikan vastatekniikoita ja vastatekniikan vastatekniikan vastatekniikoita. Sitten me ollaan sovittu että lyödään (tai potkastaan) oikeesti sitä toista tyyppiä kohti eikä jonnekin ilmaan. Joten turpiin tulee joskus. Yllättävän vaikeaa.

Jos nyt välttämättä haluut tietää, niin mulla ON digikameralla kuvattuja, kammottavia aikidovideoita joissa minä ja pari muuta tyyppiä teemme vapaata jiyuwazaa. Voin mainita myös jowaza jiyuwaza - kotivideon, joka on kuvattu yhden tyypin takapihalla (!) Mä olen ukena, ja voin mainita mielenkiintoisena yksityiskohtana, että lopussa teen ukemin kukkapenkin päälle. Sitten on vielä yks kotegaeshivideo, jonka olen saattanut kylläkin viisaana ihmisenä poistaa kamerastani. Aivan uskomatonta shittiä. Ei, me emme olleet kännissä...

Teidän onneksenne en osaa laittaa videotiedostoja nettiin.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#15

Viesti Jussi Häkkinen »

Njoo. Railakasta menoa. En suoraan tuomitse. Hyvä harjoittelutapa ajoittain, etenkin jos pohjalla on paljon kontrolloidumpaa harjoittelua ja on jo hyvä ymmärrys tekniikasta ja rajoitetummista sparraus- ja ottelumuodoista. Suojat estävät todella pahat loukkaantumiset ja olen niiden käytön kannattaja (ennemmin täyskontaktia suojin kuin pisteottelua suojitta. Kyynärpäät ja polvet ehdottomasti mukana).

Aloittelijoita en tuollaiseen otteluun laittaisi, en oikeastaan vapaampaan otteluun (välttämättä) lainkaan, ennen kuin on jotain käsitystä kontrolloidummasta pariharjoittelusta.

Mielestäni on kyllä myös hyödyllistä joutua ottamaan vastaan (ja antamaan) täysiä laakeja vapaahkossa sparrissa (vaikkakin suojat hieman karsivat näitä osumia). Tietynlainen "herrasmiessääntöjen" muistaminen on usein paikallaan, mutta välillä - hyvin harvoin, loukkaantumisriskin takia - nekin voi jättää sivummalle.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa