Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kovaa sparria

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#16

Viesti Ronin »

JanneM kirjoitti: Onhan noita hyvä oppia ja varmasti noita jollain tapaa oppii tuossakin, mutta kun ruvetaan vetämään ihan oikeasti tuulimyllyjä suurin pirtein silmätkiinni, niin siitä ei ole oikeasti mitään hyötyä.
Noita kaikkia ominaisuuksia voi treenata fiksumminkin.
Toki tämä on vain minun mieleipiteeni. Toki voin olla väärässäkin. (Tuskin... ;) )
Eli miten itse harjoittelet noita asioita (eli agressiota, kestävyyttä stressin alla, iskuihin totuttelemista)? Ja miten lähtisit treenaamaan niitä fiksummin? En tiedä tarkkaan muuten määritelmääsi tuulimyllystä, mutta olet varmaan nähnyt MMA-otteluita joskus, eikö? Esim. toinen knock out noista videoista oli samanlainen lyönti, jolla Silva pisti Rampagen sekaisin heidän toisessa ottelussaan. Meinaan vain, että silloin kun otetaan täysiä niin sellaiset monista TMA:ista tutut hienouksien nysväämiset ("ei, sun nyrkki oli väärässä kulmassa; se ei saa olla 88 asteen kulmassa vaan sen pitää olla 87 astetta") jää pois.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#17

Viesti Andy »

Tuossa on nyt vikana se, että aloittelijat laitettiin sparraamaan liian kovaa. Etenkin ensimmäisissä videoissa ne jätkät oli ihan paskoja. Tuulimyllyheijarit lensi paniikissa ja ihan arpapeliä oli, kumpi tipahti. Siinä yhdessä matsissa, missä ne jätkät osasi edes jotain (vaikka potkut oli kyllä surkeita) selvittiinkin sitten ilman vahinkoja.

Totta kai sitä kovaa sparria pitää ottaa - hyvin suojattuna - jos meinaa oppia tappelemaan. Se on ihan oikein, mutta ensin pitäisi osata tekniikkaa ja totutella sparritilanteeseen kevyemmällä kontaktilla. Lisäksi kaverien pitää olla suht tasapäisiä tai sitten toinen niin ylivoimainen, että pystyy kontrolloimaan tilannetta tyrmäämättä heikompaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#18

Viesti Ronin »

Omasta mielestäni suht. varhaisessa vaiheessa jo voi ottaa kovempaa, että tottuu siihenkin. Ei tietenkään suoraan peruskurssilta tms. mutta turha sitä on esim. mustalle vyölle asti odottaa.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#19

Viesti JanneM »

Ronin kirjoitti: Eli miten itse harjoittelet noita asioita (eli agressiota, kestävyyttä stressin alla, iskuihin totuttelemista)? Ja miten lähtisit treenaamaan niitä fiksummin? En tiedä tarkkaan muuten määritelmääsi tuulimyllystä, mutta olet varmaan nähnyt MMA-otteluita joskus, eikö? Esim. toinen knock out noista videoista oli samanlainen lyönti, jolla Silva pisti Rampagen sekaisin heidän toisessa ottelussaan. Meinaan vain, että silloin kun otetaan täysiä niin sellaiset monista TMA:ista tutut hienouksien nysväämiset ("ei, sun nyrkki oli väärässä kulmassa; se ei saa olla 88 asteen kulmassa vaan sen pitää olla 87 astetta") jää pois.
Hajoittelen noita ominaisuuksia lajinomaisesti. Minä kun en tähtää katuninjaksi.
Iskunsietokykyä treenaan sparraamalla ja paritekniikoilla.
Kestävyyttä treenataan samalla tavalla kuin kestävyyttä muutenkin. Lenkkeilemällä ja treenaamalla lajijuttuja. (tosin mua ei oo valitettavati lenkkipolulla pahemmin näkynyt)
Agressioita voi treenata kovatempoisessa sparrissa ihan yhtähyvin kuin tuommoisessa huitomisessakin.
Oli tapa mikä tahansa, niin aina agressiot ei koskaan ole sillä tasolla kun oikeassa tilanteessa.

Tuulimyllyllä tarkoitan järjetöntä huitomista missä ei ole tekniikasta hajuakaan.
En hae mitään nyrkin asennon astelukunysväystä vaan ihan oikeaa tekniikkaa.

Tekniikka hajoaa nopeasti kun on ns. tilanne päällä. itse huomasin sen ottelussani viime syksynä. Olen ehkä maailman toiseksi huonoin lyöjä, mutta kuitenkin sain treenauksella lyöntini jonkinlaiseen kuntoon ennen matsia, mutta niiden kuuluisien stressi/agressio tilojen iskiessä oli minunkin lyöntini niitä tuulimyllyjä.
Minun mielestäni tästä päästään pois vain kovalla toistomäärällä ja ottelemalla mahdollisimman hyvällä tekniikalla.

Kuten sanottua. En treenaa mitään katuIPninja, combatives, hand2hand, eli badass/kickass reality based selfdefece systemsTM(RBSDSTM) lajia, joten ehkä mielipiteeni eivät ole kaikkein valideimpia tässä debatissa. (oli pakko ujuttaa kaks sivistysanaa mukaan, niin vaikuttaisin viisaammalta)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
renne
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 406
Lauteille: Tammikuu 2005

#20

Viesti renne »

Tuulimyllyä :lol: Tol ei oo mitään tekemistä sparrin kanssa. Näytti samalta ku mun kädetön mummon yritti tappaa kärpäsiä joita oli kaikkialla. Ota Ronin selvää miltä sparri oikeasti näyttää. Sparrin tarkoitus on opetella tekniikkaa, kovankin sparrin, sillä tekniikkalajeja kamppailulajit ovat. Mikäli pelkällä agressiivisuudella ja kestävyydellä pärjäisi niin mielenvikaiset maratoonarit olisivat kai vaarallisimpia.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#21

Viesti Andy »

Ronin kirjoitti: Omasta mielestäni suht. varhaisessa vaiheessa jo voi ottaa kovempaa, että tottuu siihenkin.
Tämä on juuri sinun vikasi, minkä olen sanonut ainakin sata kertaa. Yrität etsiä oikotietä, mutta kun sitä ei ole. On olemassa tehokkaita harjoitteita, jotka on tarkoitettu jo jotain osaaville kamppailijoille. Esimerkiksi juuri tämä kova sparri on sellainen. Mutta homma ei toimi siten, että voisit hypätä perusasioiden yli suoraan "advanced"-treeniin ja kehittyä muita nopeammin.

Kyllä nämä asiat on mietitty moneen kertaan ja siihen on ihan hyvät syyt, miksi kamppailulajiharjoittelu aloitetaan perusasioista. Tietenkin voidaan mennä pieleen toisessakin suunnassa ja veivata vuosikymmenet niitä 87 asteen ranteen kulmia, mutta ei tämä ole oikea ratkaisu siihen pulmaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#22

Viesti Mika »

renne kirjoitti: Mikäli pelkällä agressiivisuudella ja kestävyydellä pärjäisi niin mielenvikaiset maratoonarit olisivat kai vaarallisimpia.
:smt044
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
lemmenkahvakuula
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 145
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kovaa sparria

#23

Viesti lemmenkahvakuula »

Ronin kirjoitti: Mitäs olette mieltä esim. ylläolevasta treenitavasta? Miten itse käsitätte kovan sparrin ja minkälaista se omassa lajissanne/seurassanne on?
Voi voi. Onkohan tuo nyt oikein edes treeniksi laskettavaa. Paineen alla kyllä tekniikka (usein) hajoaa, mutta tuo oli kyllä omaa luokkaansa. Jos jalkoväliin saa kerran potkia (eka video, kaksi osumaa ennen tyrmäysheijaria), ja takaraivoon lyödä, pitäisi liikkeen kai olla aika lailla eri näköistä.

No, mitäpä näistä tietäisin. Ei noin koville varmaan BJJ:llä pärjää, vaikka joskus olisi oppinut lyömäänkin vähän :roll: .
toimintaa ja sensellaista.
Kuvake
Cuculcan
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1100
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#24

Viesti Cuculcan »

Meilläkin oli joskus 16 unssin hanskat, hammassuojat ja säärisuojat.
Sitten väännettiin. Eihän sitä oppinut kuin pelkäämään niitä iskuja. Ei noi suojat mitään auta aloittelijoilla. Sattuu silti, ja aloittelijalla ei ole sellaista tekniikkaa tai voimia että kontrolli onnistuisi lohmot käsissä.

Opin sparraamaan vasta kun kaikki suojat otettiin pois. Kertaakaan ei ole sattunut ja kaikilla on hampaat suussa. Mustelmiltakin on säästytty, ja pääsin kontakti pelosta.

Nykyään sitä jo kiittelee kun tulee nätti koukku kontrolloidusti nuppiin. Oppii nopeasti. :)
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#25

Viesti Ronin »

renne kirjoitti: Ota Ronin selvää miltä sparri oikeasti näyttää. Sparrin tarkoitus on opetella tekniikkaa, kovankin sparrin, sillä tekniikkalajeja kamppailulajit ovat.
Tiedän miltä "oikea sparri" näyttää; olen kuitenkin treenannut eri kamppailulajeja 6-vuotiaasta lähtien. Koko ketjun ajan olen myös sanonut, että tekniikan hiomisella ja kevyellä sparrilla on molemmilla paikkansa, mutta että kovakin sparri _on_ oleellinen osa treeniä ainakin jos kaipaa tanssimisen lisäksi realismia. Jos taas kamppailulajit ovat pirteä vaihtoehto rivitanssille niin tietenkään kovalla sparrilla ei tee mitään.
Andy kirjoitti: Tämä on juuri sinun vikasi, minkä olen sanonut ainakin sata kertaa. Yrität etsiä oikotietä, mutta kun sitä ei ole. On olemassa tehokkaita harjoitteita, jotka on tarkoitettu jo jotain osaaville kamppailijoille. Esimerkiksi juuri tämä kova sparri on sellainen. Mutta homma ei toimi siten, että voisit hypätä perusasioiden yli suoraan "advanced"-treeniin ja kehittyä muita nopeammin.

Kyllä nämä asiat on mietitty moneen kertaan ja siihen on ihan hyvät syyt, miksi kamppailulajiharjoittelu aloitetaan perusasioista.
Missä vaiheessa mielestäsi voi sitten ottaa tuollaisen sparrin mukaan osaksi muuta treeniä? Montako vuotta se vaatii? Tai minkä vyötason?

Se, mikä aluperin ajoi minut pois perinteisistä lajeista oli se, että niiden sovellettavuus vaati liikaa aikaa. Silmiä avaava kokemus oli pentjak silat/kali: siinä seurassa (ikävä kyllä, koska olen kuullut silatista hyvääkin) treenattiin lähinnä juroja (vähän kuin kata) sekä tekniikoita, jotka olivat kaukana toimivasta (edes kevyessä sparrissa). Kerran sitten tuli yhden guru sifu Cass Magdan ja itse Pendekarin ohjaaman leirin jälkeen keskustelua opettajan kanssa siitä, että miten pitkään kestää ennen kuin oppeja voi alkaa soveltamaan "tositilanteisiin" ja hän antoi ymmärtää selvästi, että noin kymmenen, kaksikymmentä vuotta pitäisi treenata ensin ja sitten katsotaan uudestaan. Päivä tuon keskustelun jälkeen lopetin kyseisen lajin ja siirryin BJJ:n ja kickboxingin pariin. TUO on minun käsitykseni "oikotiestä". Olen jo siinä pisteessä, että osaan sparrata kevyesti, hallitsen perusasiat tarpeeksi hyvin, että voin sparrata kovempaakin sekä pystyssä, että maassa. Miten paljon se vielä vaatii, että realismia tavoittelevan sparrin voi ottaa mukaan? Opettajan paperit? Useamman danin? Tuollaisen (melkein) täysillä vedetyn sparrin hyvä puoli (agression, kestävyyden ja iskuihin tottumisen lisäksi) on se, että siinä myös näkee missä vaiheessa omat tekniikat on; saa jotain ideaa siitä miten itse pärjäisi tositilanteessa nyt. Mitä haittaa siitä on, että ajoittain ottaa tuollaista matsia? Tottakai, loukkaantumisia voi tulla, mutta se on mielestäni osa melkein mitä tahansa fyysistä aktiviteettia. Mielestäni olisi aika ikävää joutua tositilanteeseen ja huomata juuri heittävänsä pelkkiä tuulimyllyjä. Jos on jo salilla joutunut niin stressaavaan sparritilanteeseen niin siinä voi lähteä vielä turvallisesti korjaamaan niitä asioita. Tottakai, on useampi loukkaantuminen takana, mutta nykyään jo pystyn kontrolloimaan huomattavasti paremmin omia tekniikoita paineen alla treenatessa kuin aikaisemmin. Samoin olen oppinut rentoutumaan tuollaisessa tilanteessa; alkuvaiheessa kovassa sparrissa hengästyin nopeammin kuin ehtii kysyä missä vesipullo on.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Re: Kovaa sparria

#26

Viesti Ronin »

lemmenkahvakuula kirjoitti:
Ronin kirjoitti:Mitäs olette mieltä esim. ylläolevasta treenitavasta? Miten itse käsitätte kovan sparrin ja minkälaista se omassa lajissanne/seurassanne on?
Voi voi. Onkohan tuo nyt oikein edes treeniksi laskettavaa. Paineen alla kyllä tekniikka (usein) hajoaa, mutta tuo oli kyllä omaa luokkaansa. Jos jalkoväliin saa kerran potkia (eka video, kaksi osumaa ennen tyrmäysheijaria), ja takaraivoon lyödä, pitäisi liikkeen kai olla aika lailla eri näköistä.

No, mitäpä näistä tietäisin. Ei noin koville varmaan BJJ:llä pärjää, vaikka joskus olisi oppinut lyömäänkin vähän :roll: .
Ideana ei ole keskittyä videossa reihuvien tyyppien taitojen tasoon (mikä ei ole kovin huima) vaan itse sparrin luonteeseen. Yhtä hyvin videossa voisi olla maailman luokan kavereita jolloin se näyttäisi paremmalta, mutta kyse ei ole siitä. Pointti on siinä, että onko noin kovalla sparrilla paikkansa treenissä vai ei, ja treenataanko omassa seurassasi ajoittain noin vai ei, ja minkälaista kova sparri on omassa seurassasi jos se on erilaista.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
lemmenkahvakuula
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 145
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kovaa sparria

#27

Viesti lemmenkahvakuula »

Ronin kirjoitti: Ideana ei ole keskittyä videossa reihuvien tyyppien taitojen tasoon (mikä ei ole kovin huima) vaan itse sparrin luonteeseen. Yhtä hyvin videossa voisi olla maailman luokan kavereita jolloin se näyttäisi paremmalta, mutta kyse ei ole siitä. Pointti on siinä, että onko noin kovalla sparrilla paikkansa treenissä vai ei, ja treenataanko omassa seurassasi ajoittain noin vai ei, ja minkälaista kova sparri on omassa seurassasi jos se on erilaista.
Seurassani sparrataan koko ajan, (lähes) kaikissa treeneissä, useammissa lajeissa. Eikä varmasti tuolla tavoin. Mainituissa videoissa ei ole kyse sparrista, vaan jostain vinoutuneesta "ollaanpa ihan tositosikovia" hölmöilystä.

Painipohjaisessa touhussa sparraus on tietysti erilaista, "kontakti" voi olla tietyssä mielessä kovempaa. Siinäkään ei kovuus tule muuta reittiä kuin pitkäaikaisella harjoittelulla. Jos tyhmyys olisi kovuutta ... onneksi ei ole.

Okei. Määrittelen tässä (oman mielikuvani mukaisen) kovan sparrauksen. Se on sparria, jossa selvästi parempi ja kokeneempi mättäjä/vääntäjä pakottaa altavastaajan ylittämään itsensä, ajaa olemassa olevia rajoja pitemmälle. Ei päätöntä rankaisua omien kykyjen mukaan, vaan kaverin nostamista uudelle tasolle. Jos joskus oppisin riittävästi ollakseni tämä opettava osapuoli, olisin siitä hyvin ylpeä.
toimintaa ja sensellaista.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#28

Viesti kenttiensankari »

Booguvarusteissa oli sparria eilen, eli ei pistelaskua mutta täyskontakti silti päällä. Miun osaltani se päättyi kun kaveri potkasi nivusiin. En enää ikinä epäile etteikö olisi tehokas potku, tipahdin erittäin nopeasti lattian pintaan.
Ei tosin ollut tuollaista mättämistä mutta silti kontaktia oli, ei puskettu noin lähietäisyyteen vaan välillä oli kyttäilyä ja sitten muutama hyvinsuoritettu tekniikka ja taas homma jatkui.
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#29

Viesti fatman »

Kova sparri, ollakseen hyödyllistä ja kutakuinkin turvallista vaatii molemmilta sparraajilta kohtuullisen hyvää osaamista. Aloittelijoiden tai osaamattomien ryhtyessä sparraamaan liian aikaisin ja liian kovaa ei saada aikaan välttämättä muuta kuin loukkaantumisia. Tämä ei liene tarkoitus. Sparraamista tulisi mielestäni ottaa ohjelmistoon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa harjoittelua, mutta tempoa, kontaktin kovuutta, tekniikoita jne. rajoittaen.

Vaikka ns. täysiä sparrataan, täytyy kuitenkin pitää se tolkku mukana touhussa. Sparraajien täytyy olla suunnilleen tasavahvoja sekä taidoiltaan että voimiltaan tai osaavamman tai merkittävästi vahvemman on hiukka pidäteltävä niitä pahimpia pommeja. Tätä eivät aivan aloittelevat harrastajat osaa. Tällöin se heikompi tai taidottomampi ottaa turpiinsa ja mahdollisesti loukkaantuu jopa pysyvästi.

Kovalla sparrilla on paikkansa taidoiltaan osaavampien harjoitusmuotona mielellään valvotuissa olosuhteissa. Stressaava ja fyysisesti kova paikka voidaan aloittelijoille toteuttaa myös turvallisemmin kuin ko. videossa.

Ja puhun nyt kamppailulajiharrastajan näkökulmasta. Poliisilla tai armeijalla nähdyn kaltainen kovempi "agressioharjoite" on varmasti paikallaan. Kuitenkin se on varmasti mahdollista toteuttaa turvallisemmin kuin nyt nähtiin. Taidoiltaan eritasoiset parit aiheuttavat todennäköisesti linkissäkin mainittuja jopa vakavia loukkaantumisia.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
pohjanpoika
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 172
Lauteille: Maaliskuu 2005

#30

Viesti pohjanpoika »

Kyllähän kovaa voi sparrata, mutta tuommoisessa huitomisessa loukkaantumisen riski on suuri. Tuskimpa jatkuu pitkään moinen meno
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 61 kurkkijaa