Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keskustelua itsepuolustuksesta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Keskustelua itsepuolustuksesta

#301

Viesti Pyjamasankari »

Nyt kun toi veitsi on mainittu useempaan kertaan, niin kannanpa korteni kekoon näin veitsilajin harjoittajana. Meillä on se etu, että koska treenaamme veitsinäkökulmasta kamppailua kaikilla on oma harjoituspuukko. Ei tarvitse heitellä, laskea maahan eikä antaa käteen. Pyrimme laittamaan taskuun/vyötärölle tarvittaessa, eli sinne missä sitä "oikeastikkin" kannettaisiin.

Se, että treenaamme useimmiten arkivaatteissa (yleisin harjoitusvaate lienee farkut jalassa, normaalit kengät sekä t-paita tms) niin mahdollistaa tuon taskuun/vyötäröpidikkeeseen laiton. Gi:ssä ei ole taskuja. Harjoittele niinkuin taistelet näkökulmaan tämäkin siispä.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4953
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Keskustelua itsepuolustuksesta

#302

Viesti Mänzy »

Jussi Huusko kirjoitti: Gi:ssä ei ole taskuja.
Mutta vyö on, johon puukon voi laittaa. Ihan riittävän hankalaa se on siitäkin kesken (ehkä vauhdikastakin) harjoitustilannetta saada. :)
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Keskustelua itsepuolustuksesta

#303

Viesti Pyjamasankari »

Yksi pointti tossa oli se, että iso osa harjoittelusta on myöskin aseen esillevetoa. Tämä "tietenkin" pitää suorittaa mahdollisimman tilanteen mukaisella veitsellä. Eli esimerkiksi se takin tai paidan sivuunveto ennen veitsen esillevetoa on tärkeä osa harjoitusta. Tai missä nyt kukakin haluaa kanniskella. Tulee siis samalla esillevetoharjoitusta kun tekee normaalia pariharjoitusta. Ja se, että miten se peukalo tai etusormi hakeutuu sinne taskulle, housun kaulukselle tai missä nyt kukakin kanniskelee..se on tärkeessä osassa sitä puukon esillevetoa.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4953
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Keskustelua itsepuolustuksesta

#304

Viesti Mänzy »

Jep, kuulostaa fiksulta tavalta treenata.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Keskustelua itsepuolustuksesta

#305

Viesti Mjölnir »

Clancy B. kirjoitti: Mjölnir; polvipotkusi jäävät far away. Tuohan on juuri sitä mitä mielestäni ei pitäisi tehdä, harjoituksissa. Liikerajoitus.
Tämä on suojavarusteettoman tasokokeen ongelma: treenaamme yleensä joko suojavarusteilla tekemään hyökkäyset perille saakka, taikka välineisiin täysillä. Toinen vaihtoehto on tehdä harjoitus kontaktilla, mutta hitaammin.

Tasokokeessa, missä edellytettiin aggressiivista nopeaa toimintaa, joudun jättämään hyökkäykset korostetun vajaaksi, sillä en ole treenannut hippakaratea, ja minulla on niin huono hienomotorinen kontrolli, että pystyisin lyömään tai potkimaan nivusia hipaisten täydellä nopeudella. Koska harjoittelen pääsääntöisesti vain läpipotkaisua tai lyömistä. Tasokokeessa, jossa kaikille ei ole suojavarusteita jne, pitää käyttää hirveästi energiaa hyökkäysten vajaaksi jättämiseen. Siksi en ole tasokokeeseen tähtäävän harjoittelun suurin fani.

Eli siis kyseessä ei ollut harjoitus, vaan tasokoe, jossa ei voi tehdä asioita niinkuin meillä tehdään harjoituksissa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Keskustelua itsepuolustuksesta

#306

Viesti AriJ »

Jussi Huusko kirjoitti: Gi:ssä ei ole taskuja.
Onhan siinä yksi tosi iso....
______________________
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Keskustelua itsepuolustuksesta

#307

Viesti Pyjamasankari »

Tuo mun aikasempi viestihän liittyi siihen myöskin, että eikös puukkoa vastaan treenatessa melkein tärkein vaihe ole tuo esilleveto ja sen tunnistaminen/esto? Eli mikäs sen parempi kuin saada vihje mahdollisesti kohta tulevasta veitsihyökkäyksestä. Tämähän voi olla esimerkiksi:

- kyynärpään koukistus puukkoa esillevetäessä. Koittakaa ottaa puukko esille koukistamatta kyynärpäätä..?

- jäykkä käsi/olkapää uhkaajan kävellessä kohti (ja pitäessä puukkoa reiden takana)..eli ei kädet heilu kuten armeijan marssissa, vaan asekäsi jäykkänä.

- olkapään "hetkautus"/painon pudotus asekäden puoleiselle jalalle puukkoa hihasta käteen pudottaessa.

- Jne.

Eli vähän tähän tyyliin:



Tuo nyt on tommonen alkeellinen kuva käsiasetta varten, mutta pointtina vaan tuota puukkoa vastaan puolustautumiseen(kin). Ja sen tilanteen treenaamiseen. Mun mielestä aika myöhässä ollaan aina, mikäli ei olla ennakolta havaittu veitsen kantoa/esillevetoa. Ja treenataan vaan sitä vaihetta kun hyökkäys on jo alkanut.

Eli ei pelkästään se, että hyökkääjä saa treeniä puukon esiinvetoon joka kerta kun ottaa sen taskusta tai vyötäröltä (eikä lattialta), niin puolustautuja oppii tunnistamaan veitsen kantotapoja ja esiinvetovaihetta samalla joka toistossa. Eli tsiigailee sitä kyynärpään koukistumista.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Keskustelua itsepuolustuksesta

#308

Viesti Mjölnir »

Jussi Huusko kirjoitti: Eli ei pelkästään se, että hyökkääjä saa treeniä puukon esiinvetoon joka kerta kun ottaa sen taskusta tai vyötäröltä (eikä lattialta), niin puolustautuja oppii tunnistamaan veitsen kantotapoja ja esiinvetovaihetta samalla joka toistossa. Eli tsiigailee sitä kyynärpään koukistumista.
Tämä on erittäin hyvä pointti. Niille henkilöille, jotka laillisesti kantavat välineitä (sotilaat, poliisit, vartijat jne) vedän treenit aina siten, että on omat välineet mukana.

Veitsen kantamiseen liittyy mielestäni yksi pieni ongelma, miksi emme käytä mainitsemaasi hyvää menettelyä itse: teräaseen käyttö suomalaisen oikeuskäytännön mukaan, on aika hankalaa. Tästä syystä en halua ehdollistaa ihmisiä käyttämään työkalunaan ensisijaisesti sitä teräasetta, vaikka se hyvin tehokas onkin. Eli treenaamme aika vähän veitsen käyttöä. Ylemmällä tasolla enemmän, alemmilla harjoittelijatasoilla todella vähän.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Keskustelua itsepuolustuksesta

#309

Viesti Pyjamasankari »

Mjölnir kirjoitti:
Jussi Huusko kirjoitti: Eli ei pelkästään se, että hyökkääjä saa treeniä puukon esiinvetoon joka kerta kun ottaa sen taskusta tai vyötäröltä (eikä lattialta), niin puolustautuja oppii tunnistamaan veitsen kantotapoja ja esiinvetovaihetta samalla joka toistossa. Eli tsiigailee sitä kyynärpään koukistumista.
Tämä on erittäin hyvä pointti. Niille henkilöille, jotka laillisesti kantavat välineitä (sotilaat, poliisit, vartijat jne) vedän treenit aina siten, että on omat välineet mukana.

Veitsen kantamiseen liittyy mielestäni yksi pieni ongelma, miksi emme käytä mainitsemaasi hyvää menettelyä itse: teräaseen käyttö suomalaisen oikeuskäytännön mukaan, on aika hankalaa. Tästä syystä en halua ehdollistaa ihmisiä käyttämään työkalunaan ensisijaisesti sitä teräasetta, vaikka se hyvin tehokas onkin. Eli treenaamme aika vähän veitsen käyttöä. Ylemmällä tasolla enemmän, alemmilla harjoittelijatasoilla todella vähän.
En tarkoittanut että pitäisi kantaa, vaan että krimit kantaa ja olisi hyväksi treenata tuota vaihetta enemmän? Veitsenkannon tunnistamista, veitsen esillevedon tunnistamista - tekniikoita tuohon vaiheeseen. Eli harjoitellessa veitsi välissä taskuun tai vyötärölle, ei suoraan lattialta lyöntiin. Ainakin joskus, ei välttämättä joka toistossa. Mikä ettei joka toistossakin mikäli vuoronperään suoritus. Kun ei se krimikään sitä puukkoa lattialta ota ja hyökkää. Vaan kantaa sitä jossain ja vetää esiin. Mielestäni ollaan jo myöhässä pahasti tekniikoinemme, ellei olla tunnistettu veitsen esillevetoa/kantoa jo hyvissä ajoin ennen varsinaista hyökkäystä.

Se miksen ymmärtänyt koko problematiikkaa on siinä, etten usko alkuunkaan poisottoihin siten että veitsi saataisiin omaan käteen (pystyssä varsinkaan). Vaan se tippuu (toivon mukaan) lattialle tekniikan aikana, josta se potkaistaan etäämmälle/poimitaan haltuun. Ajattelin problematiikan siis johtuvan yhdestä harjoitusveitsestä ja sen vuorottaisesta toiselle annosta tekniikoiden välissä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Keskustelua itsepuolustuksesta

#310

Viesti Mjölnir »

Joo, noi veitsen riistot eivät olekaan kovin ydinasiaa. Itseasiassa ne vaaditaan vasta expert -tasoilla, että tietää, miten veitsen voi ottaa pois JOS se ei putoa kamppailun aikana. Pääpointti näissä aseen ojentamisissa on ehkä tuo ampuma-aseuhka, eli siinä lähtökohtaisesti aseen ei PITÄISI pudota, vaan pysyä puolustautujan kädessä.

Ostin juuri kymmenen alumiinista harjoitusveistä salille lisää, joten voisi ihan mielenkiinnosta kokeilla, miten toimisi tuo harjoittelu, että jokaisella on oma veitsi. Nyt niitä riittää kaikille.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Keskustelua itsepuolustuksesta

#311

Viesti AriJ »

Jussi Huusko kirjoitti: Veitsenkannon tunnistamista, veitsen esillevedon tunnistamista - tekniikoita tuohon vaiheeseen.
Tästä tulo tietty mieleen VKAn Potkumiitti II:n tylytystikkaussessio ("Mulla on veitsi, ja jossain vaiheessa mä vedän sen esiin ja pistän sillä..." ja 20 osumaa myöhemmin)......
______________________
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Keskustelua itsepuolustuksesta

#312

Viesti L.K. »

Samaa mieltä Jussin kanssa, ehdottomasti pitäisi aina pyrkiä pääsemään pelin mukaan silloin kun veistä kaivetaan esiin tai sillä muuten ei ole vielä hyökätty. Myös potkujen käyttö tulee näissä.
Defendo-harrastajien/ohjaajien parissa on tapauksia useapmi joissa esim. juuri pysärillä (kuten aiemmin toisessa ketjussa taisin mainita) on pistetty pois pelistä kaveri joka on juuri ollut hyökkäämässä tai aloittamassa hyökkäystä (veitsi ollut kädessä).
Minusta on todella typerää tietoisesti laskea tilanne siihen puukkohippa-tilaan..

P.s. mielestäni postasin yhden viestin tähän ketjuun Tytön jälkeen jossa puhuin välinesidonnaisuudesta...moderointiinko se pois vai hävisikö bittiavaruuteen?! Ei ollut mikään maata mullistava, mutta lähinnä ihmettelin vain..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Keskustelua itsepuolustuksesta

#313

Viesti Clancy B. »

L.K. kirjoitti: Samaa mieltä Jussin kanssa, ehdottomasti pitäisi aina pyrkiä pääsemään pelin mukaan silloin kun veistä kaivetaan esiin tai sillä muuten ei ole vielä hyökätty. Myös potkujen käyttö tulee näissä.
Defendo-harrastajien/ohjaajien parissa on tapauksia useapmi joissa esim. juuri pysärillä (kuten aiemmin toisessa ketjussa taisin mainita) on pistetty pois pelistä kaveri joka on juuri ollut hyökkäämässä tai aloittamassa hyökkäystä (veitsi ollut kädessä).
Minusta on todella typerää tietoisesti laskea tilanne siihen puukkohippa-tilaan..

P.s. mielestäni postasin yhden viestin tähän ketjuun Tytön jälkeen jossa puhuin välinesidonnaisuudesta...moderointiinko se pois vai hävisikö bittiavaruuteen?! Ei ollut mikään maata mullistava, mutta lähinnä ihmettelin vain..
nuo useammat tapaukset olisi kiva kuulla Tositapaukset-ketjussa, hieman tarkemmin dokumentoidusti.

Pysäri = pois pelistä? Jäänyt makaamaan kadulle veitsi vierellään?
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Keskustelua itsepuolustuksesta

#314

Viesti Mjölnir »

Laitetaan vaikka tähän yksi tapaus, jossa potkuja on menestyksekkäästi käytetty puukkomiestä vastaan, video on Suomesta:

http://www.nothingtoxic.com/media/12110 ... th_a_Knife" onclick="window.open(this.href);return false;
Pysäri = pois pelistä? Jäänyt makaamaan kadulle veitsi vierellään?
Pysäri on lempinimi pysäytyspotkulle.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Keskustelua itsepuolustuksesta

#315

Viesti L.K. »

En halua alkaa kertomaan muiden kertomista tapauksista, vaikka haluaisinkin.Valitettavasti.

Pysäri=pysäyttävä potku eli peruspotku. Joissain tapauksissa kyse ollut kohti ryntäävästä kaverista
ja ainakin yhdessä taas paikallaan seissyt, toista osapuolta uhannut.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 95 kurkkijaa