Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#31

Viesti tohtorismies »

Kfm ja Lasse c tietävät kyllä mistä puhuvat, kyse on siitä että sitä voimaa on lyönnissä niin paljon että se voima menee läpi ja sisukset ottaa kyytiä ja tormäilevät keskenään. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, treenaaminen kehittää. Ja kyllä kropasta tiputtaa melko "vähälläkin" treenaa ne perusnyrkkeily lyönnit semmosiksi että lähtee. Tiputtelee ne toisiaankin jopa hanskat kädessä, mutta kfm puhuu juurikin siitä kehon mekaniikan hiomisesta täydelliseksi että se voima, kihtyyvyys ja impakti ovat lähes täydellisiä. Pieni autokolari on kyseessä silloin eikä mikään puolihuolimaton jabi suurinpiirtein oikein tehtynä eli meikäläisen lyönti siis.. :). Joopa joo.. Jorge en tiedä rölläätkö vai mitä mutta ei, ei nevapari jampat harjoittele tappamaan ne treenaa ottelemaan.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Zippadai
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 289
Lauteille: Lokakuu 2006

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#32

Viesti Zippadai »

Minusta kyse on ehkä enemmänkin siitä mihin lyödään kuin että miten kovaa lyödään. Ihminen voi kuitenkin lyödä vain niin kovaa, mitä keho sallii. Joku raskaansarjan ammattinyrkkeilijä varmasti on lyöntidamageltaan aika lailla maailman kovinta, uskoisin.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#33

Viesti tohtorismies »

Bagua ja Baji ovat kyllä mielenkiintoisia kokonaisuuksia. Hitsi kun joskus saisi aikaiseksi/aikaa tulla opiskelemaan esim baguan perusteita, voisi fiilistellä kotona sen verta mielenkiintoista juttua ovat ne. Josko sitä vielä tämän vuoden aikana.. nimim. Mies jota kiinnostaa lähes kaikki lajit.



Lisäys, on sitäkin. Sama vaikutushan se on niillä raskaansarjan miehillä kuin muillakin, kroppa ei kerkiä mukaan lyöntiin. Voi sen kokeilla että vetää esim nyrkillä kaveria mahaan silleen puolikovaa että se tuntuu kaverissa muttei tipu ja sitten bitch slapin rennolla kädellä samalla voimalla perään. Kun silläkin on merkitystä millainen impakti pinta-ala on, ja tuleeko osuma nyrkillä, avarilla vai judo chop! Sitä minä en osaa selittää mihin se rentous perustuu ja miksi rento käsi tuntuu pahemmalta kuin kova. Vaikka massa onkin periaatteessa sama.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#34

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti: Minä voin sanoa sen ihan suoraan että on paljon asioita joita "tavallinen ihminen" ei voi tajuta.
Varmasti on, koska (omankin tekemisen) hahmottaminen voi olla vaikeaa jopa huipuille. Ihan ilman yliluonnollisuuksia ja mystifiointeja.

Esimerkiksi kuuluisa tennisvalmentaja Vic Braden pyysi lukuisia maailmanluokan tennispelaajia analysoimaan pelaamistaan ja vertasi sitten anlyysejä pelaajista kuvattuun videomateriaaliin. Yllättävän huonosti osasivat vaikkapa lyömistään selittää.

Valtaosa esimerkiksi väitti kämmenlyönnissään "kiertävänsä" rannetta osumahetkellä. Videokuva kuitenkin osoitti lahjomattomasti, että juuri kukaan ei oikeasti tee niin. Kierto tapahtuu vasta selkeästi osumahetken jälkeen. Etc etc... Ja siis puhutaan Agassin tasoisista kavereista.

Se oli tennistä se, mutta ainakin minulla soittaa vähän kelloja kamppailunkin puolella... miten hyvin tässä kannattaa itsenkään osalta "tietää" miten ne painonsiirrot, kinesteettiset ketjut, neppaukset ja muut palikat eri lyönneissä oikeasti menevät...

Ja sitten se toisen asteen kysymys, että miten (opettajien) kannattaa ne asiat selittää. Itse pohdin tuossa tennisjutussa muun muassa sitä, että luultavasti pelaajia on aina opetettu kiertämään rannetta osumahetkellä. Ja kenties juuri sillä mielikuvalla se hyvä kämmenlyönti opitaankin, vaikka todellisuudessa ei päästäkään ihan mielikuvan mukaiseen suoritukseen. Vastavaa ilmiöitä taitaa olla jossain kamppailujutuissakin.

Eli voisipa niiden hyvien lyöjien osalta nähdä treenimetodien lisäksi vähän syvempää tekniikka-analyysiäkin.

(noita Vic Bradenin juttuja referoitiin yhdessä kirjassa, voin kaivella lähdeviittauksen jos muka jotakuta oikeasti kiinnostaa)
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 11223
Lauteille: Kesäkuu 2008

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#35

Viesti Jorge »

tohtorismies kirjoitti: Joopa joo.. Jorge en tiedä rölläätkö vai mitä mutta ei, ei nevapari jampat harjoittele tappamaan ne treenaa ottelemaan.
En tietenkään röllää. Ketjun aiheena ovat tietenkin legendaariset lyöjät ja tuon Butterbean- pätkän laittamiseen inspiroi seuraava lause
Ei ole mitään tarkkaa puuhaa kun löytyy sellasita voimaa mitä heillä oli.
Tietenkin joitain tahoja saattaa ahdistaa, että Amerikan lippuun pukeutunut rasvanapa tarjoilee tuollaista voimaa, mutta faktoja se ei muuta mihinkään.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#36

Viesti KungFuMiäs »

Niin eihän tässä nyt mitään yliluonnollisia asioita tarvi sekoittaa mukaan, mielestäni ihmiskeho on ihan tarpeeksi ihmeellinen jo itsessään. Kyse on tosiaan vaan niin huippuunsa hiotusta kehosta että sillä saa aikaan aikaan asioita jotka voi vaikuttaa joillekin yliluonnollisilta, mutta eihän meidän nykyajassa elävien tarvitse nojautua yliluonnolisiin selityksiin. Mutta sitten toisaalta asia on sellaisella alueella että sitä on vaikea tutkia tieteellisin menetelmin, suurin syy varmaan se että koko taito on melkein kuollut pois, missä olisi koehenkilöt? Tosiaalta olen huomannut että tästä alueesta tulee uusia löydöksiä jatkuvasti, alue kun on tosiaan niin laaja että pitäisi yhdistää useita tutkimusalueita että saisi jotenkuten tyydyttävän selityksen. Asian selittäminen on mielestäni siksi parasta pitää "jotain" tasolla, spekulaatiota ja tuntemusten selittämistä, 'jotain sielä kehossa tapahtuu'.
Minusta kyse on ehkä enemmänkin siitä mihin lyödään kuin että miten kovaa lyödään. Ihminen voi kuitenkin lyödä vain niin kovaa, mitä keho sallii. Joku raskaansarjan ammattinyrkkeilijä varmasti on lyöntidamageltaan aika lailla maailman kovinta, uskoisin.
Toki onhan sillä väliä mihin lyödään. Mutta esim. keuhkot ovat aika laajalla alueella, niihin vaikuttaminen ei ole kovin tarkkaa puuhaa. Että eihän tässä mistään hermopisteistä ole kyse.
Tuohon viimeiseen lauseseen liittyen niin sitten palaillaan takaisin kamppailulajien perimmäiseen tarkoitukseen, eli miten pienempi ja "heikompi" voi pärjätä isommalle ja vahvemmalle. Eli miten se pienempi kaveri saa tehokkaaseen lyönti ja tappelu kuntoon että pärjää sille isommalle kaverille, meidän piirien vastaus on 'gong fu'.

Pyydän anteeksi tuota minun mystifointia, minulla on näköjään kehittynyt huono tapa hypätä keskustelussa 2-3 askelta eteenpäin kun minusta tuntuu että samat keskustelut toistuvat. Yritän olla asiallisempi, mutta eihän minua kannata täysin muutenkaan uskoa, olen vain yksi hörhö täällä netissä näppiksen takana. Oma kokemus, siitä kaikki lähtee.
Se mitä yritin alunperin sanoa oli että nämä äijät löi niin vit*n lujaa että jengiä kuoli, tämän taidon saamiseksi he treenasivat ihan vit*n paljon. Treeni oli varmasti ihan ihmiskehon potentiaalin rajoilla, kuullema Li Shu Wenillä meni nuppi pahasti sekaisin joidenkin lähteiden mukaan.
Pasuuna
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 69
Lauteille: Kesäkuu 2010

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#37

Viesti Pasuuna »

ai että tappavat kungfulyönnit, joilla tipuu vastustaja kun vastustaja. Eikö nuo kuulu jonnekkin 1980 luvulle ennen kuin oli UFC? Jos jossain kungfussa on niin hyviä lyöjiä niin miksi kukaan niistä ei ole nyrkkeilyn maailmanmestari ja miljänääri? Mä haluaisin kyllä nähdä sen kun joku kungfumestari tulee ja tyrmää Floyd Mayn tai Manny Pacin yhdellä lyönnillä.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#38

Viesti KungFuMiäs »

Pasuuna kirjoitti: ai että tappavat kungfulyönnit, joilla tipuu vastustaja kun vastustaja. Eikö nuo kuulu jonnekkin 1980 luvulle ennen kuin oli UFC? Jos jossain kungfussa on niin hyviä lyöjiä niin miksi kukaan niistä ei ole nyrkkeilyn maailmanmestari ja miljänääri? Mä haluaisin kyllä nähdä sen kun joku kungfumestari tulee ja tyrmää Floyd Mayn tai Manny Pacin yhdellä lyönnillä.
=D> haha, mä luulin että tämän tyyppinen huumori oli kuolemassa sukupuuttoon, mutta kyllähän sieltä vielä tulee. Ajaton klassikko :peukku:
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 11223
Lauteille: Kesäkuu 2008

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#39

Viesti Jorge »

Pasuuna kirjoitti: ai että tappavat kungfulyönnit, joilla tipuu vastustaja kun vastustaja. Eikö nuo kuulu jonnekkin 1980 luvulle ennen kuin oli UFC? Jos jossain kungfussa on niin hyviä lyöjiä niin miksi kukaan niistä ei ole nyrkkeilyn maailmanmestari ja miljänääri? Mä haluaisin kyllä nähdä sen kun joku kungfumestari tulee ja tyrmää Floyd Mayn tai Manny Pacin yhdellä lyönnillä.
Tuossa edellähän Tohtorismies juuri totesi, että
mutta ei, ei nevapari jampat harjoittele tappamaan ne treenaa ottelemaan.
Mainitsit muuten Manny "Pac-Man" Pacquiaon, niin tässä aiheeseen liittyen (ja niin kuin otsikkokin jo toteaa, puhutaan sekä merkityksestä, että myytistä - voi olla faktaa, voi olla myös hieman kuorrutusta mukana)



http://www.time.com/time/magazine/artic ... -1,00.html" onclick="window.open(this.href);return false;
When he got to Manila, Pacquiao first worked as a laborer. His enthusiasm for boxing, however, had him returning to the ring, fighting in run-for-cover, barely legal matches pulled together in one of Manila's cramped suburbs. He lingers over the names of boxers he knew who died after such fights, then moves on. The death of a friend reportedly spurred Pacquiao to turn professional.
This is how Pacquiao's coach Freddie Roach describes his skill: "He'll throw a combination at you. You'll think he's done, but then he'll keep pounding you. And there's not a dense hardness to his punch. It just jumps on you. It explodes." Roach, who has worked with boxing luminaries such as De La Hoya and Mike Tyson, offers a little poetry when he recalls the time in 2001 when Pacquiao first came into his gym. "I just did one round with mitts with him, and I thought, 'Man, can this motherf______ fight
.'"
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#40

Viesti Mänzy »

Pasuuna kirjoitti: ai että tappavat kungfulyönnit, joilla tipuu vastustaja kun vastustaja. Eikö nuo kuulu jonnekkin 1980 luvulle ennen kuin oli UFC? Jos jossain kungfussa on niin hyviä lyöjiä niin miksi kukaan niistä ei ole nyrkkeilyn maailmanmestari ja miljänääri? Mä haluaisin kyllä nähdä sen kun joku kungfumestari tulee ja tyrmää Floyd Mayn tai Manny Pacin yhdellä lyönnillä.
Kamppailu-urheilulasit, taas.

Kungfu- ja kamppailu-urheilutreeni keskittyvät ihan eri asioihin, eikä niiden vertaaminen "kehäsuorituksilla" ole mielekästä. Molemmissa opetetaan lyömään, joo. Siihen ne yhtäläisyydet kamppailu-urheilun ja muun kamppailutoiminnan välillä mielestäni jäävätkin.

Jos olen yhtään KFM:n teksteistä ja kertomisista miiteissä mitään ymmärtänyt, tuo baji on tullut käyttöön (eli siis tilanne, jossa sitä on tarvittu) kuninkaan tai muun tärkeän ihmisen suojaamisessa. On voitu keskittyä esim. siihen, että tarvittaessa kunkun läheltä lähtee parilta äijältä semmoinen lyönti, että päin tuleva vihulainen pyshtyy riittävästi, jotta kunkku saadaan toisaalle ja toisaalta perusmokut pystyvät nappaamaan pökertyneen/kuolleen vihulaisen talteen.

Hieman eri asia kuin kehätappelu 1 vs. 1, eikö vain.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#41

Viesti sivarinlötkö »

KungFuMiäs kirjoitti:
Pasuuna kirjoitti: ai että tappavat kungfulyönnit, joilla tipuu vastustaja kun vastustaja. Eikö nuo kuulu jonnekkin 1980 luvulle ennen kuin oli UFC? Jos jossain kungfussa on niin hyviä lyöjiä niin miksi kukaan niistä ei ole nyrkkeilyn maailmanmestari ja miljänääri? Mä haluaisin kyllä nähdä sen kun joku kungfumestari tulee ja tyrmää Floyd Mayn tai Manny Pacin yhdellä lyönnillä.
=D> haha, mä luulin että tämän tyyppiset viestit olivat kuolemassa sukupuuttoon, mutta kyllähän sieltä vielä tulee. Ajaton klassikko :peukku:
1. taso ei ymmärrä kamppailusta yhtään mitään
2. taso ymmärtää että urheilulajit ovat kovin juttu (nyrkkeily, UFC) UFC varsinkin on muotia!
3. taso ymmärtää että on paljon muutakin

Ei kukaan synny kolmostasolle, siihen pitää kasvaa!

EDIT:
PS. Pasuuna, voin koittaa vastata miksei kaikkia kiinnosta olla maailmanmestareita tai miljonäärejä, jos oikeasti kiinnostaa.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#42

Viesti tohtorismies »

Juu JOrge, en tarkoittanut sinun kirjoituksiasi. Siis kaikki kovat lyöjät on tervetulleita, kirjoitin vaan sen "urheilu" vs trad meininki jutun ihan vaan verrokiksi. Ja kiitos Jorge linkeistä. Nuo vanhan liiton bokraajat on jotain käsittämättömän kovia ja juuri heidän treeninsä kiinnostavat minua kaikkien muitten joukossa aivan pirusti, erottelin vain aiemmin sen lähtökohtaisen eron.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#43

Viesti Esa Tyynismaa »

Oma opettajani kiskaisi 70mm:n lecaharkkoja 7 yhdellä kämmensyrjälyönnillä.
Mutta se onkin Mäkynen.Rautanyrkki.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#44

Viesti Vanhakankea »

Jumalaisimman yliluonnollisen kokemuksen koin, kun opin ottelemaan rentona ilman jäkitystä, heittelemään tekniikoita tilanteen mukaan.

Kung Fu-taustani tosin on kovasti modernisoidusta versiosta mutta siinä oli oma yliluonnollinen kokemukseni.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#45

Viesti tohtorismies »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Oma opettajani kiskaisi 70mm:n lecaharkkoja 7 yhdellä kämmensyrjälyönnillä.
Mutta se onkin Mäkynen.Rautanyrkki.
Mikäs se Mäkysen "salainen ase" on? Helkkarin hyvän tekniikan ja näitten itsestään selvyyksien lisäksi. Onko Jukalla jokin "kikka" siellä kärpeleellisen kovan treenaamisen lisäksi? Jukka voi vastata myös itse että miten on treenaillut saavuttaakseen tuon jos sattuu lukemaan. Varmasti muitakin kuin minua kiinnostaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 5 kurkkijaa