Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kumartaminen budossa ja uskonto

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

blues
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 15
Lauteille: Marraskuu 2008

Kumartaminen budossa ja uskonto

#1

Viesti blues »

Kuulin ystävältäni että hänen harjoituksiin oli tullut harjoitelija lähi-idästä. Mies oli oikein kiinnostunut treenaamisesta, mutta ilmoitti heti etukäteen ettei voi kumartaa muille kuin Jumalalle...


Täälläkin on varmasti keskusteltu siitä miten budokumarruksella ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, mutta asia jäi kiinnostamaan minua. Oletteko joskus törmänneet vastaavaan?
Kuvake
vaaramies
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 154
Lauteille: Huhtikuu 2010

Kumartaminen budossa ja uskonto

#2

Viesti vaaramies »

siinähän ois voinut tietenki opettaja sanoa, että "minä olen jumalasta seuraava, ylöspäin"

Vakavasti ottaen joo. Oulussa taisi joskus olla Bujinkanin alkeiskurssilla, joku tyyppi jolla oli vastaavanlaisia hommia tuon kumartelun suhteen. Ipppe tai Akuma muistaa varmaan paremmin.
Who necks? - Samuel Peters
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 23357
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Kumartaminen budossa ja uskonto

#3

Viesti TimoS »

Olen vain kuullut asiasta. Tuollaiselta ihmiseltä voisi kysyä yhtä asiaa: ensinnäkin, onko hänellä ongelmaa kumartaa toiselle ihmiselle? Eli siis opettajalle/harjoituskumppanille? Muistelen muuten entisen opettajani ottaneen tähän kantaa. Matsuoin kommentti taisi mennä jotenkin niin, että voihan siinä kumartaessa ajatuksissaan kumartaa Allahille/Buddhalle/Jumalalle/Shivalle/valitse oma jumalasi
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19110
Lauteille: Helmikuu 2005

Kumartaminen budossa ja uskonto

#4

Viesti Jussi Häkkinen »

blues kirjoitti: Kuulin ystävältäni että hänen harjoituksiin oli tullut harjoitelija lähi-idästä. Mies oli oikein kiinnostunut treenaamisesta, mutta ilmoitti heti etukäteen ettei voi kumartaa muille kuin Jumalalle...


Täälläkin on varmasti keskusteltu siitä miten budokumarruksella ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, mutta asia jäi kiinnostamaan minua. Oletteko joskus törmänneet vastaavaan?
Olen. Jos tuntee noin, ei tarvitse kumartaa tai asiasta tenttailla. Ei se treenaamista estä.

Etiketti on pieni asia, jossa voi joustaa jos on tarpeen. Mielestäni henkilöllä on riittävän hyvät perusteet.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Kumartaminen budossa ja uskonto

#5

Viesti Lasse Candé »

Tarkalleen tästä on muuten juteltu potkussa joskus aiemminkin. Harmi kun en yhtään osaa arvata mistä etsiä...
Jotkut opettajat ovat noista asioista hyvinkin tinkimättömiä ja ajattelevat että jos ei koulukunnan säännöt kiinnosta, pitää etsiä toinen koulukunta. Globalisoituvan maailman ongelmia.
...eikun haasteita. ;)
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Kumartaminen budossa ja uskonto

#6

Viesti nassesetä »

Itsekään en kumartelua laittaisi ehdoksi treenille. On toki tärkeää tähdentää oppilaille, että kyseessä on kunnioituksen osoituksen lisäksi vastustajaa arvioiva rituaali ja näin ollen tavallaan ensimmäinen kamppailun vaihe. Perusperiaatteeltaan siis ihan samaa kamaa bokraajien hanskojen läppäyksen kanssa. Eikös se niin ole, että kumartaessa vastustaja on koko ajan syytä pitää pääosin näkökentässä?
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Kumartaminen budossa ja uskonto

#7

Viesti Yodhi »

nassesetä kirjoitti: Eikös se niin ole, että kumartaessa vastustaja on koko ajan syytä pitää pääosin näkökentässä?
Riippuu lajista. Muistaakseni (ja siitähän on jo tovi, kun olen mitään treenannut, lisäksi aivot haperoituvat uskomatonta vauhtia...) joskus vekarana, kun karatea vähän aikaa treenailin, opettaja sanoi, että kumartaessa pitää vastustajaa katsoa silmiin. Judossa taisi olla sama juttu. Taekwondon peruskurssilla sitten taas taidettiin sanoa, että katse pitää luoda maahan kunnioitussyistä.

Näin normielämässä täällä Itä-Aasiassa kumartelu on kyllä ihan arkipäivää, ja tällöin katse tulisi kohdistaa alas, eikä toisen silmiin. Lisäksi esim. ns. työpaikallani olen lähestulkoon alin mahdollinen henkilö, joten en saisi katsella ihmisiä ilmeisesti ensinkään silmiin. Tuppaa kyllä unohtumaan tuollainen, Suomessa kun katseen välttely tulkitaan yleensä selkärangattomuutena tai arkuutena.

Mutta joo, tuosta aiheesta. Itse en mikään ohjaaja ole, mutta kyllä tuollainen kumartelemattomuus hieman saattaisi häiritä ja vaikuttaa ylimielisyydeltä. Sinänsähän tuossa tilanteessa perustelut kumartelemattomuudelle ovat varsin pätevät, mutta jos lähdetään siitä, mikä kumartamisen funktio yleensä on, ovat omat fiilikseni asiasta kuitenkin vähän toiset...

Meikäläisen kirjoittaminen alkaa muistuttaa seniiliä vanhusta, joka yrittää kertoilla omia elämäntarinoitaan. Punainen lanka hukkuu jatkuvasti, pelkkää sekavaa ajatuksenvirtaa. :oops:
やさしい幻
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kumartaminen budossa ja uskonto

#8

Viesti DeusVult »

Jos joku ei halua kumartaa kuin Jumalalle, niin eikös sitä kumarrusta voi sitten hänen osaltaan korvata vaikka kättelyllä? Sama merkityshän sillä suunnilleen on, vaikka ei kovin aasialainen tapa olekaan.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kumartaminen budossa ja uskonto

#9

Viesti AriJ »

DeusVult kirjoitti: Jos joku ei halua kumartaa kuin Jumalalle, niin eikös sitä kumarrusta voi sitten hänen osaltaan korvata vaikka kättelyllä? Sama merkityshän sillä suunnilleen on, vaikka ei kovin aasialainen tapa olekaan.
Kättely voi olla hankalaa vaikka treenin aloitusmuodossa jos ollaan rivissä ja "kumarretaan perinteelle" :)

Oma mielipiteeni on että mitään ei tarvitse treeneissä tehdä mitä ei halua. Olen ohjeistranut mm. että jos "alkurituaali" ei istu niin tulee salille vasta kun se osuus on ohi ja poistuu taas ennen "loppurituaalia". Tämä tietty kannattaa sopia opettajan kanssa.

Kättelystä parin kanssa vielä se, että voi olla myös hassua jos toinen kumartaa ja toinen kättelee..... Tosin, sen kumarriksen ei tarvitse olla KUUUMARRUS vaan ihan nyökkäys toisilleen kiitokseksi treeniavusta on minusta riittävä.

Sanoisin vielä että mikä tahansa rituaali vain ja ainoastaan sen rituaalin takia lienee hassu kenelle tahansa, eli olisi hyvä tietää miksi asiat niin tehdään (jolloin päädytään lajien kulttuurisidonnaisuuteen ja paletti laajenee yhtäkkiä paljonkin).
______________________
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19110
Lauteille: Helmikuu 2005

Kumartaminen budossa ja uskonto

#10

Viesti Jussi Häkkinen »

Yodhi kirjoitti:
nassesetä kirjoitti: Eikös se niin ole, että kumartaessa vastustaja on koko ajan syytä pitää pääosin näkökentässä?
Riippuu lajista. Muistaakseni (ja siitähän on jo tovi, kun olen mitään treenannut, lisäksi aivot haperoituvat uskomatonta vauhtia...) joskus vekarana, kun karatea vähän aikaa treenailin, opettaja sanoi, että kumartaessa pitää vastustajaa katsoa silmiin. Judossa taisi olla sama juttu.
Mittee?! Ei...tämä on näitä Karate Kid -juttuja...
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kumartaminen budossa ja uskonto

#11

Viesti saarikko »

DeusVult kirjoitti: Jos joku ei halua kumartaa kuin Jumalalle, niin eikös sitä kumarrusta voi sitten hänen osaltaan korvata vaikka kättelyllä? Sama merkityshän sillä suunnilleen on, vaikka ei kovin aasialainen tapa olekaan.
Voihan sitä tervehtiä oikea käsi eteen ojennettuna -roomalaistyylisesti 8-) tai sama käsi nyrkissä. Tai viedä kämmen sydämelle..

Nuo rituaalit ovat osa sosiaalista käyttäytymistä ja kuvaus yhteenkuuluvuudesta. Joudun päivittäin seuraamaan miten normaalille suomalaiselle nuorelle on äärettömän vaikeaa tervehtiä oikein, joka kuitenkin on kuitenkin aivan samaa kuin kadunkulmassa heitetty *mitä homo* heitto kaverille. Ja tuntuu aika itseriitoiselta ajattelulta, että ei kumarra kuin jumalalleen. Eikö silloin aseta itsensä muita ihmisiä ylemmäksi?
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

Kumartaminen budossa ja uskonto

#12

Viesti Korppi »

Jos omalla salilla ei kumartele niin se on ihan kiinni opettajasta mitä hän sallii.

Mutta ainakin muutamissa lajeissa isompien japanilais opettajien kanssa voi tulla ongelmia myöhemmin jos jättää kumartamatta.
Parin opettajan veikkaan pyytävän poistumaan tatamilta jos ei kumarra.
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kumartaminen budossa ja uskonto

#13

Viesti AriJ »

Korppi kirjoitti: Jos omalla salilla ei kumartele niin se on ihan kiinni opettajasta mitä hän sallii.

Mutta ainakin muutamissa lajeissa isompien japanilais opettajien kanssa voi tulla ongelmia myöhemmin jos jättää kumartamatta.
Parin opettajan veikkaan pyytävän poistumaan tatamilta jos ei kumarra.
Voisi ajatella myös niin, että jos henkilö A ei noudata henkilön B pyytämää tapaa niin miksi henkilön B pitäisi toimia kuten henkilö A pyytää (eli esim. opettaisi tätä)?

Kyseessä lienee yhdessä sovittava pelisäännöstö.
______________________
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1576
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Praha
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

Kumartaminen budossa ja uskonto

#14

Viesti Janne Oksanen »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Yodhi kirjoitti:
nassesetä kirjoitti: Eikös se niin ole, että kumartaessa vastustaja on koko ajan syytä pitää pääosin näkökentässä?
Riippuu lajista. Muistaakseni (ja siitähän on jo tovi, kun olen mitään treenannut, lisäksi aivot haperoituvat uskomatonta vauhtia...) joskus vekarana, kun karatea vähän aikaa treenailin, opettaja sanoi, että kumartaessa pitää vastustajaa katsoa silmiin. Judossa taisi olla sama juttu.
Mittee?! Ei...tämä on näitä Karate Kid -juttuja...
Itse olen myös törmännyt molempiin. Judossa sanottiin, että katsotaan alas, mutta vastaavasti jujutsu-opettaja väänsi minut kerralla pakettiin yllätyshyökkäyksella ja käski pitämään katseen vastustajassa.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
Kuvake
ville
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 584
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ylivieska

Kumartaminen budossa ja uskonto

#15

Viesti ville »

Eikö siitä lähdetä, että salilla tehdään se mitä mestari/opettaja/vetäjä/salin säännöt sanoo.
Jos siihen ei kykene, niin menee pois sitten.

Mä en koskaan ole ollut muodollisuuksien ystävä, en edes kampittelutreeneissä. Mutta jos mun salille tuleva uusi oppilas alkaa ensimmäiseksi kertomaan, että ei kumarra kuin jumalalleen..saa kyllä mennä kotiin saman tien.
Ville Kukonlehto - Ylivieska Wing Tsun

Hän joka haluaa - löytää keinot
Hän joka ei haluaa - keksii selitykset
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 94 kurkkijaa