Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Kumartaminen budossa ja uskonto

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Toivo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Joulukuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Toivo » touko 12, 2010, 14.33

Ensimmäisen viestin tapaus koskenee aikidoa, joten ymmärrän hyvin jos muslimille tekee tiukkaa kumartaa polvillaan O-sensein kuvan suuntaan treenin alussa ja lopussa. Luulisin että pystykumarrus parille ei tuota hänellekään ongelmia, mutta juuri tuo polvillaan kumartaminen muistuttaa liikaa uskonnollista rukoilua. Eikä sitä oikein voi järkeistääkään käskemällä ajattelemaan muita asioita.

Itselläni teki aikoinaan astangajoogassa vaikeuksia lausua mantraa, jossa "kumarretaan lootusjalkaisen gurun puoleen" - vaikka sitä perusteltiinkin milloin milläkin "maallisemmalla" vaikutuksella: meditaatio, kehonvärinä jne...

Jere Rajaniemi
munillepotkija
Lauteille: Maaliskuu 2009

Viesti Jere Rajaniemi » touko 12, 2010, 15.30

Tästä on kai keskusteltu ennenkin potkussa?

No, loukkaako se ihmisen uskontoa jos kumartaa kanssatreenaajille? Eihän siinä ole mitään uskonnollista, sehän on kuin länsimaisessa kulttuurissa ihmisten kättely. (=tervehdys) Kumartaminen on myös kunnioituksen osoitus lajille, kanssatreenaajille, opettajalle jne. Esim. aikidon tapauksessa kun kumarretaan O-Sensein kuvalle, osoitetaan kunnioitusta lajin perustajalle.

Nämä polviltaan tehdyt kumarrukset (varsinkin jap. lajeissa, jos salissa on Kamidana eli shintolainen alttari) voi taasen tuottaa ongelmia.. se on pikemminkin uskonnollinen kumarrus.

Vielä tästä katsekontaktista kumarrettaessa. Meillä kendossa opetetaan pitämään katse parissa kumarrettaessa.. laijissa lajin tavalla. ;)

Tämmöistä pähkäilyä tällä kertaa, nyt on vähän kiire kun en ole kotona koneella. :D

Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Lauteille: Joulukuu 2007

Viesti Yodhi » touko 12, 2010, 15.40

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Yodhi kirjoitti:
nassesetä kirjoitti: Eikös se niin ole, että kumartaessa vastustaja on koko ajan syytä pitää pääosin näkökentässä?
Riippuu lajista. Muistaakseni (ja siitähän on jo tovi, kun olen mitään treenannut, lisäksi aivot haperoituvat uskomatonta vauhtia...) joskus vekarana, kun karatea vähän aikaa treenailin, opettaja sanoi, että kumartaessa pitää vastustajaa katsoa silmiin. Judossa taisi olla sama juttu.
Mittee?! Ei...tämä on näitä Karate Kid -juttuja...
Usko pois, niin ne sanosivat. :smt003 Liekö sitten karatessakin katsoneet silloin liikaa kyseistä leffaa.
やさしい幻

Kuvake
Aeon
ilmaanpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2008

Viesti Aeon » touko 12, 2010, 16.47

nassesetä kirjoitti: Eikös se niin ole, että kumartaessa vastustaja on koko ajan syytä pitää pääosin näkökentässä?
Taisipa mennä juuri toisinpäin. Ainakin normaaleihin japanilaisiin käytöstapohin kuuluu kumartaessa laskea myös katse alas. Japanilaiset eivät nimenomaan tykkää hirveästä katsekontaktista.
By what I did yesterday, I win today. Such is the virtue of practice.

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 16 kertaa

Viesti Jussi Häkkinen » touko 12, 2010, 19.17

Minä en ajattele treenikumppania vastustajana. Hänelle voi kumartaa ihan turvallisesti alas katsoen, eikä siinä ole mitään vaaraa. Ollaan yhdessä harjoittelemassa samaa lajia sillä periaatteella, että molemmat oppivat. Ei ole mitään uhkaa, joka vaatisi valppautta.

Uhan ollessa päällä, sitten, ei mitään kumarruksia tehdäkään.

Jos sitten haluaa jättää kumarrukset vain itsensä ja jumalansa välille eikä kumartaa ketään tai mitään muuta niin täysin OK. Se on uskonto, laji on vain laji. Tuo ei ole uusi tilanne myöskään vähänkään kansainvälisemmin opettaville pääopettajille, "religion forbids" on ihan käypä peruste.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi." - Jussi Häkkinen

"Isänmaallisuus on halua tappaa ja tulla tapetuksi triviaaleista syistä." -Bertrand Russell

Kuvake
Jaawa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Lauteille: Syyskuu 2008

Viesti Jaawa » touko 12, 2010, 19.30

Joo eipä tuo uskonto ole semmonen juttu johon kamppailulla tai etiketillä ois tarvetta lähteä mitään sanomaan. Kumartamiset ja semmoseen liittyvät kulttuurillisetkin erot käytöstavoissa on hyvä ottaa huomioon että on semmonen sopiva kunnioitus salissa. Toki mä ymmärrän jos jossain salissa on selkeät omat kuviot ja alusta asti tehdään selväksi että näitä noudatetaan tai täälä ei treenata, ikäänku semmonen lokaali yhteishenki johon ei oteta muita vaikuttajia.

Meillä kumarretaan alussa opettajalle että nyt opetus alkaa ja lopussa kiitokseksi.
Knockdownia ottaessa kumarretaan vastustajalle erän alussa ja lopussa, ne on merkkeinä näyttämässä että siihen väliin osuvalla ajalla tulee kipeää but no hard feelings.

edit. typoja
The unplanned organism is a question asked by Nature and answered by death.

tohtorismies
kylkeenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

Viesti tohtorismies » touko 12, 2010, 20.13

Ja itse henk koht nyökkään monesti automaattisesti arki elämässäkin, lähtee vaan automaattisesti. Osoitan vaan kunnioitusta niin. Ja mitä tulee heebeliin joka ei kumartele uskonsa takia niin jääköön treenaamatta.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus

Kuvake
TimoS
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Tykännyt: 120 kertaa
Tykätty: 71 kertaa
Viesti:

Viesti TimoS » touko 12, 2010, 20.38

tohtorismies kirjoitti: Ja mitä tulee heebeliin joka ei kumartele uskonsa takia niin jääköön treenaamatta.
Niin, edelleen herää kysymys, että miksi jollekin rituaalille annetaan niin suuri painoarvo? Rituaali ja treeni kun on minunkin mielestäni ihan eri asioita. Olen toki joskus aikoinaan ollut tuota mieltä, mutta sittemmin olen noihin turhiin rituaaleihin törmännyt ja todennut, että monesti vähempi parempi.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei

Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Lauteille: Lokakuu 2005
Tykätty: 24 kertaa

Viesti JariR » touko 12, 2010, 23.03

Jussi Häkkinen kirjoitti: Minä en ajattele treenikumppania vastustajana. Hänelle voi kumartaa ihan turvallisesti alas katsoen, eikä siinä ole mitään vaaraa. Ollaan yhdessä harjoittelemassa samaa lajia sillä periaatteella, että molemmat oppivat. Ei ole mitään uhkaa, joka vaatisi valppautta.
Mutta voisitko ajatella siten että vaikka nyt, aidon Okinawalaisen karaten löydettyäsi olisitkin alkanut sen lajikulttuurin tuloksena ajattelemaan noin, kyseessä ei kuitenkaan olisi "lopullinen totuus"?

On nimittäin muitakin tapoja suhtautua harjoittelutilanteeseen. Myös sellaisilla dojoilla jossa "SenSai" ei ole keksinyt lajikulttuuriaan katsomalla KarateKidiä ja lukemalla KungFu- sarjista...

t. J

tohtorismies
kylkeenpotkija

Viesti tohtorismies » touko 12, 2010, 23.11

TimoS kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Ja mitä tulee heebeliin joka ei kumartele uskonsa takia niin jääköön treenaamatta.
Niin, edelleen herää kysymys, että miksi jollekin rituaalille annetaan niin suuri painoarvo? Rituaali ja treeni kun on minunkin mielestäni ihan eri asioita. Olen toki joskus aikoinaan ollut tuota mieltä, mutta sittemmin olen noihin turhiin rituaaleihin törmännyt ja todennut, että monesti vähempi parempi.
Miksi ei annettaisi? Kun ei se minun silmissäni ole kuin ele ja kunnioitusta. Jos se kuuluu lajin tapoihin niin miksi hitossa mennä sotkemaan hienoa perinnettä vain siksi "koska uskontoni"? Kun se on vain yläkropan nytkäys jos sen niin haluaa ajatella. Ihan sama jos joku britti yrittää tulla minun talooni kengät jalassa koska heillä niin tehdään, ei varmasti tule.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones

Kuvake
TimoS
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Tykännyt: 120 kertaa
Tykätty: 71 kertaa
Viesti:

Viesti TimoS » touko 12, 2010, 23.14

Niin ja koska se on vain yläkropan nytkäys, niin miksi sille pitäisi antaa moinen painoarvo?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei

ruuvari
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Lauteille: Syyskuu 2008

Viesti ruuvari » touko 12, 2010, 23.31

Onko perinteikkyys sitten lajissa tärkeää vain niiltä osin, miten se omaan maailmankatsomukseen sopii :smt102

tohtorismies
kylkeenpotkija

Viesti tohtorismies » touko 12, 2010, 23.32

tohtorismies kirjoitti:
TimoS kirjoitti:
Jos se kuuluu lajin tapoihin niin miksi hitossa mennä sotkemaan hienoa perinnettä vain siksi "koska uskontoni"? .

Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Lauteille: Huhtikuu 2008
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 11 kertaa

Viesti Ikkyu » touko 12, 2010, 23.39

Omalla kohdallani näkisin, että muodollisuudet (tässä tapauksessa muutkin kuin harjoituskavereille kumartelut) kuuluvat lajin kokonaisuuteen. En näe järkeä harjoitella lajia muuten kuin kokonaisuutena, varsinkin näinkin epäkäytännöllistä sellaista.

Jos kuitenkin haluaa treenata vain teknistä osaa, voisin varmaankin sen sallia vaikkei minulla mitään velvollisuutta tähän ole; omapa on asiansa mutta jos ei halua harjoitella, ei minunkaan tarvitse opettaa. Kertoisin toki että k.o. harjoittelija ei tällöin voi osallistua esimerkiksi graduointeihin ja leireillä voi muutenkin tulla vastaan porukkaa jotka ovat asiasta eri mieltä.

Toisaalta taas myös toivoisin että ihmiset eivät tulisi vaivaamaan minua jollakin niin henkilökohtaisella asialla kuin uskonto.

Juhani K
reiteenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2008

Viesti Juhani K » touko 13, 2010, 00.08

miksi uskovaisen pitää ylipäätään treenata? Eikö herra pidä huolta omastaan?
Ja moni uskonto kieltää toisen vahingoittamisen.
90% of everything is crap

"If your going to use deadly force on someone... use a fucking gun"

en ole pakkiksella, sama nikki on yhteensattuma

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 kurkkijaa