Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#46

Viesti Andy »

DeusVult kirjoitti: treenin kannattavuushan riippuu tässä ihan siitä että mitä halutaan harjoitella. Ehkä nimenomaan on tarkoitus harjoitella potkuja ja lyöntejä täysin staattiseen kohteeseen?
Josta on hyötyä siihen että...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#47

Viesti Lasse Candé »

On ihan hyvä että vastaanottaja on jokseenkin hyvässä asennossa ottaessaan vastaan. Itse suosittelen tosin esim potkutyynyn kanssa että ei seiso liian vahvassa asennossa. Nämä ymmärretään väärin jos ei olla tilanteessa. Nyt esim näyttää siltä että DV dogmatisoi jotain Andyn sanomaa pieleen.

Pitäisiköhän tämä ketju yhdistää pistareiden pitelyyn, kun ei ole mitään eroa?

Edit: Pointtini tulivatkin jo esiin. Olen molempien linjalla. :)
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#48

Viesti obmijoy »

DeusVult kirjoitti:
Andy kirjoitti: Tässä sitten esimerkki siitä, miten välineillä ei kannata treenata. Tämä ei kehitä etäisyyttä tai ajoitusta mitenkään. Jopa säkkiin tekeminen olisi hyödyllisempää, koska se sentään liikkuu. Tässä välineiden pitäjä on lähinnä telineen asemassa ja pistarit olisi ihan yhtä hyvin voitu kiinnittää seinään. Välinetreenin ongelma on muutenkin se, että pitäjä ei saa kovin paljon treeniä, mutta tässä hänen saamansa hyöty on ihan nollissa.
Luen vielä koko viestin läpi ajatuksella kun kerkiän, mutta tähän haluan kommentoida että treenin kannattavuushan riippuu tässä ihan siitä että mitä halutaan harjoitella. Ehkä nimenomaan on tarkoitus harjoitella potkuja ja lyöntejä täysin staattiseen kohteeseen? On totta että ajoituselementtiä ei tuossa tule mukaan mutta puhtaita suorituksia saa paljon kun ei tarvitse stressata ajoitusta. (Etäisyyshän siinä on, eihän potku muuten osuisi? Jos halutaan ottaa huomioon vastustajan liike, niin silloinhan kyse on taas ajoituksesta...?) Pädien pitäjällä on varmasti tylsää, mutta on tuo silti helpompaa noin kuin että lähdetään hakemaan talonmieheltä jotain porakonetta että saadaan noita pädejä ruuvattua seinään kiinni...
ite oon joskus kirjoitanut tuosta potkimisesta näin:
1 treenaajan kuuluu treeneissä varmistaa oikea potkutekniikka ohjaajalta
ja kun
2 osaa potkia oikeen on kotona treenattava etäisyys staatiseen kohteeseen esim katosta roikkuva narun pää ja siihen on potkittava niin kauon että potku on varma ja luotettava

3 siten narun päähän tennispallo

4 seuravassa vaiheessa on tosiaankin potkittava jonkin veran liikumattomaan kohteeseen joka antaa vastusta esim sopivan painonen BOB on hyvä tai seinässä oleva potkutyyny tai tolainen karate viideon tapanen tapa tehdä, mutta miksi jos tänkin asian voi treenata yksin ja useesti päivässä välineeseen

5 siten vasta pariharjoiteluna kuin Andyn filmeissä

ps
voi padin pitäjää tympiä jos potkija lentelee kokoajan nurin yrittäessään potkia padeihin

treenarilla on vastuu tulla osaavana välin treeniin ettei kohteen aika mene hukkaan
ihan sama kuin soitotuntiopilaankin on osattava soittoläksynsä..
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#49

Viesti DeusVult »

Andy kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: tuossahan muuten merkkimiehen liike pysähtyy aina kun hän nostaa pädit ylös. Voisiko olla niin ettei tämä olekaan yksiselitteisesti väärin,
Niin mikä tässä nyt on sitten se ongelma?
Sanoit tuolla aloitusviestissäsi että:
Huomatkaa kuitenkin se, että Lepa liikkuu koko ajan. Myös siinä vaiheessa kun on nostanut pistarit lyötäväksi. On hyvin tyypillistä että liikutaan paljon ja sitten kun pistarit nostetaan, jäädytään kuin tatti paikalleen. Eihän ne ihmiset matsissakaan paikallaan seiso lyötävinä.
...josta sain sen käsityksen että paikalleen jäätyminen tatin tavalla olisi jotenkin väärin pädiharjoittelussa. Sitten liimaat kuitenkin videon jossa nimenomaan näin tapahtuu, ikäänkuin esimerkkinä laadukkaasta päditoiminnasta. Mutta voi olla että ymmärsin jotain väärin. Olen tintannut punkkua koko illan.
Andy kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: treenin kannattavuushan riippuu tässä ihan siitä että mitä halutaan harjoitella. Ehkä nimenomaan on tarkoitus harjoitella potkuja ja lyöntejä täysin staattiseen kohteeseen?
Josta on hyötyä siihen että...
No johonkinhan niitä potkuja pitää harjoitella. Ei ajoituksen, ei etäisyyden, vaan ihan potkujen itsensä takia. Erityisesti teknisesti vaikeiden potkujen kuten ura-mawashigeri kohdalla. Yksi vaihtoehto on tietenkin potkia ilmaan, mutta silloin nimenomaan jää se etäisyyden hahmottaminen pois kokonaan, eikä myöskään sitä voimaa tai sen puutetta kunnolla huomaa. En tietenkään tarkoita etteikö esim. potkuja pitäisi tehdä myös liikkuvaan maaliin, mutta ehkä siitä ei ollut tässä videossa tai harjoitteessa nyt kyse?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#50

Viesti Lasse Candé »

Olen itse 1 1/2 vuotta tehnyt suurimman osan ilmaan tehtävästä tietyllä etäisyydellä jonkin pystyssä olevan voimistelutangon edessä missä lukee korkeudet 10cm välein. Auttaa etäisyys ja korkeushahmottamista vaikka lyön ilmaa. Ja keskilinja on läsnä.

Edit: vastaavaa asioiden edessätekoa (vs iso edessäoleva sali) olen jo tehnyt toki pidempään ja paljon on korjattu.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#51

Viesti Tapani »

Minä teen joskus aloittelijoiden kanssa niin, että maalimies pysähtyy suorituksen ajaksi. Muuten olen kyllä sitä mieltä, että myös liikkeiden tekniikan opettelussa pitäisi käyttää mahdollisimman paljon padeja tms. Ilmaan tekemisestä tekniikoiden harjoittelussa en kovin paljon tykkää.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#52

Viesti Andy »

Andy kirjoitti: On hyvin tyypillistä että liikutaan paljon ja sitten kun pistarit nostetaan, jäädytään kuin tatti paikalleen.
Tuossa Petrosyan-pätkässä tuskin voi kukaan sanoa että padien pitäjä liikkuisi paljon. Eihän hän ole alunperinkään juuri liikkeessä. En tietenkään tiedä varmasti, mutta olettaisin että tuossa treenataan pitäen silmällä sellaisia vastustajia kuin Robin van Roosmalen tai Chalid el Hadj, joilla on tapana tulla lähelle ja pyrkiä siitä lyömään suht paikaltaan kovia koukkuja. Padienpitäjän liike tapahtuu lähinnä ylävartalosta, eikä hän muutenkaan ole mitenkään jähmettyneenä.

[youtube][/youtube]

Tästä saa ehkä paremman kuvan siitä mitä tarkoitan. Kaljupäinen kaveri tekee juuri tuota että pomppii villisti ympäriinsä ja sitten jähmettyy suolapatsaaksi pitämään pistareita. Toinen osapuoli pitää paremmin, joskin on aika monotoninen liikkuessaan aina saman verran taaksepäin. Muutoin erityisesti tummahiuksisella on se virhe, että hän pitää pistareita ihan kamalan levällään, missä ei tietenkään ole järkeä. Kaljupäänkin pistarit ovat liian levällään mutteivät yhtä pahasti. Kaverit epäilemättä osaavat karatea, mutta hommasta tulee sellainen vaikutelma, että on vain ostettu pistarit ja ruvettu treenaamaan niillä perehtymättä yhtään siihen miten niitä kannattaisi pitää.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#53

Viesti joksanen »

Loistava juttu. Koska nyt ollaan selkeästi neuvontaketjussa, niin uskallan kysellä myös ns tyhmiä vaikka musta tuntuiskin että tietäisin oikean vastauksen.


Listailin kysymyksiä sitä mukaa kun videoita katselin

- miksi Lepa tökkii pistarillaan Andya ekassa videossa? Onko se pelkkää psykologista häirintää, tarkistetaanko siinä suojauksen pysyvyys vai huomautetaanko suojauksen aukoista?

- miten tekniikkakombot määräytyy? Videolla joskus kuulee kuinka pitäjä antaa sanallisesti uuden kombon. Joskus näyttäisi siltä että treenaaja vain reagoi pistarien/padien sijaintiin. Onko jälkimmäisessä tapauksessa olemassa jotkut "viralliset" sijainti/tekniikkaparit jotka kumpikin osapuoli tietää, vai onko se oikeasti pelkkää reagointia?

- kuinka paljon padien pitäjän olisi hyvä liikkua sillä aikaa kun lyöjä on lyömässä? Staattinen odottaja on huono juttu. Samoin ilmeisesti se, että katoaa etäisyydeltä.

Meillä itseasiassa joskus tuntuu että pitäjä karkaa etäisyydeltä ja tämä vuoksi olen ohjeistanut että pitäjän pitää jäkittää paikoillaan. Tosin mä itse taidan olla noudattamatta ohjeitani. Lisäksi se meidän pistaritreenin luonne yleensä on nopeustreeniä, jossa padit laskee takaisin pois jos niihin ei lyö riittävän nopeasti. Lajin suosima etäisyys vaikuttaa tähän varmasti.

Mitä tulee evanescence-karatekoihin, ni näkisin pistarin heille nimenomaan _piste_kohteena, eli fokus-treeninä. Varsinkin vaikeammat potkut voi tarvita tuollaista. Tosin en tiedä kuinka paljon jo osaavan henkilön kannattaa jäädä niillä brassailemaan. Lisäksi tuossa oppii ehkä hahmottamaan etäisyyttä tyynyyn, mutta mä haluaisin pistaritreenissa oppia hahmottamaan myös etäisyyttä vastustajahenkilöön. Meillä se tosin on hiukan eri kontekstissa taas etäisyyden kautta.

Ingolfurin ja Andrin pistaritreeni näyttää vähän häröltä ja moniärsykkeiseltä. Hiki siinä varmasti tulee. Ja näyttää myös siltä että kavereilla on hauskaa. Mikä voi joskus olla ihan riittävä motiivi.



Mitä eri tekijöitä pistari/paditreenilla on parasta harjoitella? Millaiset asiat tulisi ottaa huomioon kun treeniä suunnitellaan tällaiselle tavoitteelle?

Kari puhui jotain kehärytmityksestä, josta en ymmärtänyt hölkäsen pöläystäkään.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#54

Viesti KungFuMiäs »

Mielenkiintoinen ja ajankohtainen ketju meillekin! Toivottavasti Gyokoro kirjoittaa jotain ketjuun. Me hankittiin padit ja valmentaja panssari tuossa jonkin aikaa sitten. Ollaan pikkuhiljaa soviteltu meidän lajiperiaatteita niihin harjoiteltaviks, projekti on vielä kesken. Perusperiaatteita ollaan haettu luonnollisesi kamppailu-urheilupuolelta. Tämä on oikein hyvä teos asiaa koskien: http://www.morrisnoholdsbarred.co.uk/sh ... 4_dvd.html" onclick="window.open(this.href);return false; , oppia lähdetään hakemaan itse mieheltä parin kuukauden päästä. Sen verran olen ymmärtänyt että padiharjoittelu pitäisi olla elävää, joku sanoi että padiharjoittelu pitäisi olla intensiivisempää kuin itse ottelu. Tämä on kait hyvä esimerkki padisessiosta intensiivisydeltään " onclick="window.open(this.href);return false; ? Myös että padiharjoittelu pitäisi stimuloida "kohdentamista", eli kun kohde (padi) tulee esille niin se tuhotaan mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti.

Elävyyden simuloimisen kanssa meillä on ollut tiettyjä ongelmia.
- Se tapa kun padimies lyö padilla lyöjän suojaukseen. Meillä yritetään saada tavaksi että koskaan ei vain "blockata" vaan hyökkäys tulee aina olla mukana kun suojataan. Ja hyökkäys täytyy useimmiten olla useita iskuja samassa liikkeessä. Tämä tarkoittaa sitä padimiehellä täytyy olla heti valmiina kohteita kombinaatiolle, eli siitä tulee heti sovitumpi harjoitus joka tapauksessa. Ajattelenko liian pitkälle tämän tavan (padi mies lyö suojaukseen) mekanismia?
- Joskus kombinaatio loppuu lähitekniikkaan, esim. kyynärpää. Tämän tyyppiset tekniikat ovat yleensä riippuvaisia siitä että osuu edellisellä tekniikalla, tai sitten mennään sisälle vastapalloon. Nyt jos padimies liikkuu liian paljon, juuri tässä viimeisessä kyynärpää hetkessä niin hän lähtee pois etäisyydeltä epärealistella tavalla. Todellisuudessa edellinen tekniikka olisi pitänyt alustaa "lopetus tekniikan", jos edellinen tekniikka ei osu niin ei lähdetä "lopetustekniikkaan". Mitenkäs esim. thai nyrkkeilyssä tehdään kyynärpäitä padeihin elävästi?
- Meidän käsitekniikat tehdään koko kyynärvarren pituudella, nyrkistä kyynärpäähän. Tämä luon välillä monimutkaisia kuvioita padimiehelle ja homma menee vaikeaksi, erityisesti jos haluaa pitää tilanteen suht vapaana. Ja myös siinä että padien pitäisi representoida realistisia kohteita. Tähän ei varmaankaan löydy vastausta kamppailu-urheilun puolelta, täytyy vaan tehdä omaa pioneerityötä :D .

Kuulisin mielelläni lisää esimerkkejä padiharjoituksista ja niiden tarkoituksesta.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#55

Viesti Lasse Candé »

Tässä olisi ketju jonka sisältöalue on käsittääkseni täysin sama.
http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=14557" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pistehanskojen yms. välineen pitäminen"

Tässä ketjussa on kuitenkin paljon uusia hyviä pointteja, mutta kannattaisiko ketjut yhdistää niin ei sama setti jakaudu kahteen eri paikkaan? Helpompi sitten joskus löytääkin..
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#56

Viesti Mjölnir »

Ylipotkija: yhdistetty samankaltaiset ketjut
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#57

Viesti Lasse Candé »

Olen itse sitä mieltä ettei kannata tehdä dogmaa liikkumattomuudesta. Tykkään itse olla vastaanottaessani hyvässä asennossa molemmat jalat maassa. Mutta liikkua tällien välissä yhdistelmien aikana. Liikkuvuus vs tasapainoisuus -jutut ovat hankalia ristiriitaisen luonteen takia. Sitä pitää lisätä mistä on huutavampi pula ja tavoitella parhaassa taolaisessa hengessä tasapainoisuutta liikkeessä. :)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#58

Viesti KungFuMiäs »

Lasse Candé kirjoitti: Olen itse sitä mieltä ettei kannata tehdä dogmaa liikkumattomuudesta. Tykkään itse olla vastaanottaessani hyvässä asennossa molemmat jalat maassa. Mutta liikkua tällien välissä yhdistelmien aikana. Liikkuvuus vs tasapainoisuus -jutut ovat hankalia ristiriitaisen luonteen takia. Sitä pitää lisätä mistä on huutavampi pula ja tavoitella parhaassa taolaisessa hengessä tasapainoisuutta liikkeessä. :)
Se on varmaan ihan totta joo. Eikös yksi idea ole myös antaa lyöjälle itsevarmuutta vedellä tekniikoita lujaa ja läpi? Jos padimies liikkuu koko ajan kombojen aikana niin lyöjälle voi tulla tapa että lyö nopeasti vähemmällä voimalla että pääsee helpommin padimiehen perään jos lyö ohi. Toki tässäkin kai pitää olla jotain balanssia että ei totu siihen että kohde on aina paikallaan.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 1

Tehokas väline- ja pariharjoittelu

#59

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Andy kirjoitti: Muutoin erityisesti tummahiuksisella on se virhe, että hän pitää pistareita ihan kamalan levällään, missä ei tietenkään ole järkeä. Kaljupäänkin pistarit ovat liian levällään mutteivät yhtä pahasti. Kaverit epäilemättä osaavat karatea, mutta hommasta tulee sellainen vaikutelma, että on vain ostettu pistarit ja ruvettu treenaamaan niillä perehtymättä yhtään siihen miten niitä kannattaisi pitää.
Vielä suurempi synti lienee tuon tummahiuksisen kaverin paikalleen jääminen/ihmetteleminen suoritetun kombon jälkeen. Kaljukin irtautuu imho vähän väliä liikaa imusta.

Mutta mä olenkin lihava, laiska ja vanha...
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#60

Viesti tohtorismies »

KungFuMiäs kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: Olen itse sitä mieltä ettei kannata tehdä dogmaa liikkumattomuudesta. Tykkään itse olla vastaanottaessani hyvässä asennossa molemmat jalat maassa. Mutta liikkua tällien välissä yhdistelmien aikana. Liikkuvuus vs tasapainoisuus -jutut ovat hankalia ristiriitaisen luonteen takia. Sitä pitää lisätä mistä on huutavampi pula ja tavoitella parhaassa taolaisessa hengessä tasapainoisuutta liikkeessä. :)
Se on varmaan ihan totta joo. Eikös yksi idea ole myös antaa lyöjälle itsevarmuutta vedellä tekniikoita lujaa ja läpi? Jos padimies liikkuu koko ajan kombojen aikana niin lyöjälle voi tulla tapa että lyö nopeasti vähemmällä voimalla että pääsee helpommin padimiehen perään jos lyö ohi. Toki tässäkin kai pitää olla jotain balanssia että ei totu siihen että kohde on aina paikallaan.

Oma hommansa on tuo, erittäin tärkeä homma.

Allekirjoittaneella on ollut pitkään se ongelma että kohtuu stagnantisti voi näyttää hirveältä sensei mestarismieheltä mutta kunnollisen liikkeen alkaessa lyöminen muuttuu voimattomaksi käsien ojenteluksi. Mutta paljon varioimalla ja olemalla progressiivinen (yi quan propagandaa ad nauseam :smt003 ) alkaa pieni käsitys olla siitä miten liikkeestä ennaltaarvaamattomasti nostettuun mitsiin/pädiin tuotetaan oikeaa voimmaa. Hiukkasen, siis ihan älyttömän vähäsen.

Itse näkisin että se on äärimmäisen tärkeää että sitä liikettä pidetään päällä ainakin aika ajoin andyn mainitsemalla tavalla koska muuten niitä kuolleita kohtia tulee välinetreeniin aika paljon ja siirtymä ei ole läheskään niin hyvää siihen oikeaan räimimiseen oliko se tähtäin nyt missä tahansa. Ainakin mulle on päässyt käymään niin, veikkaisin etten ole ainoa tällä foorumilla.

Toki kaikella on aikansa ja paikkansa. Variointia ja progressiivisuutta.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa