Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#91

Viesti Andy »

Joo ei tuo näytä kummalliselta jos ei ole itse pitänyt padeja jonkun vertaa. Tekemisen ajoittaminen yhteen on se juttu enkä itse todellakaan pystyisi moiseen vaikka olen padienkin kanssa joskus heilunut.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#92

Viesti Mika »

Aito tai ei, joskus voi silti oikeasti käydä vahinkoja.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#93

Viesti DeusVult »

Potkussa ei kyllä ollut sellaista miehekästä tuhovoimaa. Selkeästi kun oli tähdätty niihin pädeihin, niin se paras jenga oli onneksi käytetty jo kauan ennen kun tuo läpsy osui naamaan. Saattoi se silti vähän kirpasta kyllä. :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#94

Viesti Andy »

Tuo on niitä syitä joiden takia itse suosin padien pitämisessä mieluummin jännittämistä paikallaan kuin vastaan lyömistä. Tyyli ei tietenkään sovellu kovin pienille padinpitäjille yhtä hyvin.

Kumpikaan nosita ei vaikuttanut mitlään mestarilta vaikkei toki mitään ihan aloittelijoitakaan ollut. Deus Vultilta ihan oikea huomio että potkussa ei tuossa vaiheessa ollut enää paljonkaan voimaa - osittain myös kummallisen potkutekniikan takia.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#95

Viesti Ile »

Andy kirjoitti: Tuo on niitä syitä joiden takia itse suosin padien pitämisessä mieluummin jännittämistä paikallaan kuin vastaan lyömistä.
Munkin mielestä vastaan lyöminen toimii lähinnä silloin, kun molemmat on tosi hyviä. Tai vähintäänkin padien pitäjä on hyvä. Muuten se on jopa vähän vaarallista, kun käytännössä tulee vähän väliä vääria ajoituksia.

Eikä vaarana ole pelkästään noi vahinko-osumat vaan myös lyöjän kädet on vaarassa, kun ne padit on milloin missäkin asennossa tai vastusta ei ole lainkaan juuri osuman hetkellä tms..
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#96

Viesti AlexMachine »

Ile kirjoitti:
Andy kirjoitti: Tuo on niitä syitä joiden takia itse suosin padien pitämisessä mieluummin jännittämistä paikallaan kuin vastaan lyömistä.
Munkin mielestä vastaan lyöminen toimii lähinnä silloin, kun molemmat on tosi hyviä. Tai vähintäänkin padien pitäjä on hyvä. Muuten se on jopa vähän vaarallista, kun käytännössä tulee vähän väliä vääria ajoituksia.

Eikä vaarana ole pelkästään noi vahinko-osumat vaan myös lyöjän kädet on vaarassa, kun ne padit on milloin missäkin asennossa tai vastusta ei ole lainkaan juuri osuman hetkellä tms..
Totta. Vaatii melkoisesti silmää ja kokemusta, varsinkin tuon viimesen mainitsemasi osalta. Tulee ikäviä vammoja jos kyynärpää ns lyö yli, tai hanska on vinottain = rannevammat.
The beatings will continue until morale improves.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#97

Viesti Lasse Candé »

Olen itse täällä puhunut aina jännittämisen puolesta vastaanlyömisen sijaan. Varsinkin jos lyö paljaalla. Pistareiden tapauksessa suosin itse kämmenen jännittämistä taittamalla sormia hieman pelkästään nivelistä jotka ovat lähimpänä sormen päitä ja tämä yhdistettynä noin parin sentin vakaaseen painallukseen.

Nyt alan kuitenkin muuttamaan mieltäni hieman. Harjoitteesta riippuen myös lyömistä voi käyttää, varsinkin edistyneemmillä harjoittelijoilla. Niin kauan kuin ei mene sähläämiseksi, eli tekemisessä on riittävä laatu, on treenihyöty suurempi jos on vaihtelua. Vastaanlyöminen paljastaa joitain tekniikan vuotokohtia ja opettaa sopeutumaan tilanteeseen. Se parantaa myös molempien osapuolten ryhdin kamppailullisuutta. Olisiko sellaisessa mitään että enimmäkseen jännittää, mutta lyö myös välillä vastaan...
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#98

Viesti Andy »

Jännittämisen ongelmahan on siis se että se vaatii paljon enemmän voimaa. Nyrkkeilyssähän "perinteinen" systeemi on se että joku +60v. gubbe pitää pistareita 20-vuotiaalle kivinyrkille, jolloin on aika luonnollista ettei pitäjän voimat riitä ottamaan lyöntejä paikallaan olevaan pistariin. Etenkin niillä huippuvalmentajilla joita kaikki apinoivat on tietysti ne kaikkein kovalyöntisimmät ottelijat pistareita lyömässä ja varmaan siksi tämä tapa on hyvin yleinen.

Useamman tavan käyttäminen ei minusta ole kovin perusteltua. Monipuolisuus on toki hyväksi mutta hakisin sitä enemmänkin välineillä tehtyihin tehtäviin kuin pitotapaan. Tarkoitushan on kuitenkin tulla hyväksi ja monipuoliseksi ihmisten lyöjäksi eikä hyväksi ja monipuoliseksi välineiden lyöjäksi. Minusta tärkeintä on se että oppilas-valmentaja pari saavat homman toimimaan keskenään mahdollisimman hyvin.

Kuten sanoin itse käytän jännitystekniikkaa koska olen vahva mutta hidas käsistä. Osaan kyllä myös lyödä vastaan mutta nopeiden ja erityissti pienikokoisten lyöjien kanssa minulla ei yksinkertaisesti käsinopeus riitä pitämään pistareihin pitkää sarjaa vastaan lyömällä. Jännittämällä ja käsiä pelkästään kääntelemällä tämä onnistuu helposti. Toisaalta pari kertaa on tullut niin kova lyöjä että on ollut pakko lyödä vastaan kun ei voimat riittäneet. Nämä olivat sen verran isoja kavereita että nopeuden kanssa ei tullut vaikeuksia.

Useampi pitotapa minusta lähinnä häiritsee, kun se välineiden lyöminen on kuitenkin vain treenitapa, ei jokin mitä olisi tarkoitus oppia. Meillä Lepa pitää pienenä ja nopeana kaverina pistareita ja padeja niin että lyö todella voimakkaasti vastaan, jolloin hän pystyy entisenä 54kg:n ottelijana pitämään pistareita ja padeja raskassarjalaisillekin. Hän on pitänyt todella paljon välineitä Lauri Suomelalle, joka on siksi tottunut tähän tyyliin. Kun minä pidän Laurille välineitä, hän haluaisi että lyön vastaan koska hänen on vaikea yhtäkkiä muuttaa lyöntitapaansa jännitystyylin pitämiseen. Koska hän on kuitenkin aika nopea ja lyö kovaa, minulla on suuria vaikeuksia pitämisessä lyöntityylillä. Käytännössä olemme ratkaisseet ongelman niin että pidän hänelle vain lyhyttä sarjaa lyömällä vastaan enkä pistehanskoja yleensä ollenkaan vaan mieluummin padeja.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 527
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#99

Viesti antti_lk »



Tästä ei pistarien pito paljoa parane. Ei vastaanlyömistä, osumat keskilinjaan, eikä minne sattuu, ei turhia taukoja. Lahden Kalevan nyrkkeilyvalmentaja Kari Korhonen ja vapaaottelija Aleksi Toivonen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#100

Viesti Mika »

Tässä on aika vauhdikas video aiheesta. :)

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#101

Viesti flammee »

Lasse Candé kirjoitti: joulu 12, 2018, 14.17 Oikeassa kritisoija taas on siinä, että pädiä ei kannata varmaan koskaan pitää suoraan sivulla kaukana niin, että osuman liike kohdistuu sinne minne käsi ei enää taivu.
No kyllä se joissakin tilanteissa toimii, esim. jos ei ole sellasta periksi antavaa läpyskämitsiä, vaan yhden käden pistarityyppinen mitsi ja potkuja pitäisi vastaanottaa. Tällöin se potkun isompi massa ei tunnu olkapäässä repivältä, kunhan ei jännitetä olkapäästä vastaan ja päästetään myös kroppa pyörähdysliikkeeseen. En nyt viitsi alkaa videoita tutkimaan, että oliko tässä tilanteessa juuri tästä kyse.

[mod]Viestejä siirretty ketjusta DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System) [/mod]
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#102

Viesti Lasse Candé »

Toimiihan se DK Yoon demoissakin, mutta juuri kritisoidussa asiassa on de facto kritisoitavaa.

Kuvailemassasi tilanteessa kannattaa pitää pädiä tavalla jonka minä kuvailin. Ymmärrän että kirjoitin pitkästi ja siksi saattaa pointti mennä ohi, mutta huomasitko mitä oikeastaan sanoin asiasta? :D

Onko ehdottamani tapa tällaiseen potkuharjoitteluun huonompi kuin se että pädi on suurin piirtein olkapäiden muodostamalla suoralla jotakuinkin ääriasennossa? Koska nähdäkseni se on yksiselitteisesti parempi ja juuri siksi olen systemaattisesti vaihtanut aina kun se on mahdollista.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#103

Viesti flammee »

No juu, eihän sitä nyt ihan ääriasennossa kannata pitää, joku 45 asteen kulma kyllä riittää, mutta siis voimatälliä ei oikeastaan kannata ottaa vastaan käden liikkeellä, vaikka olkapää ei olisikaan ääriasennossa, vaan ensisijaisesti sillä kropan laajahkolla pyörähdyksellä, sekin muistaakseni repäsee inhasti kun käden ja olkapään kulma muuttuu äkisti.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#104

Viesti Lasse Candé »

Ilman muuta näin. Itse käytän asentoja jotka ovat 90 asteesta eteenpäin. (Eli jos nolla astetta vastaa sitä että käsi on suoraan sivulla kello kolmessa, käytän kello kahtatoista ja sitä pienempiä lukemia.)

Tässä on se hyä puoli että Yoon videolla vartalossa on vähemmän kiertovaraa kuin mitä siinä on jos kiertää vartalon alkuasennoksi vastakkaista suuntaa kuin mihin se tulee kiertymään.

Minulle nämä tavat ovat tulleet siitä, kun demossa on pidetty mitsiä esim oikeassa etukädessä vaikkapa oikeaa kiertopotkua vastaan ja olen huomannut että tämä on ongelmallista ja tuntuu olkapäässä epäterveeltä idealta. Olen sitten vain vaihtanut oman asennon vasemmanpuoleiseksi ja pitänyt samaa kättä edessä, joka on nyt seisontaani nähden takakäsi. Tällaisessa esimerkissä se on usein myös toivottavampi visuaalinen ärsyke, eikä niin että potkitaan oikeanpuoleisessa asennossa seisovan läpyskään ja sitten sparrataan lähes aina vasemmanpuoleisessa asennossa olevan kanssa.

Jos taas etujalallani on ollut väliä, olen vain hieman kulmannut, jotta olkapää ei ole lähellä ääriasentoa.

Mieluummin otan kyllä kovankin tällin niin että liikutamisvaraa on olkapäässä enemmän kuin vähemmän.

Sen verran myös dissausvideossa pointtia, että mikäli voi luottaa suorittajan tarkkuuteen, kannattaa pitää mitsejä lähempänä päätä, mikäli pää on korkeus. Kun etäisyyttä luetaan monista tekijöistä, monet tekijät kannattaa saattaa mahdollisimman autenttiseen asemaan, eli mitä vähemmän mitsiin tarvitsee lyödä/potkaista päästä ohi, sitä parempi.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Pistehanskojen yms. välineen pitäminen

#105

Viesti Lasse Candé »

Huomasin muuten, että olen puhunut samasta asiasta jo vuosia sitten tässä samaisessa ketjussa. Siis tuosta vartalon ja käsivarren välisestä kulmasta, johon se dissaaja puuttui Yoon tekeleistä kokoamallaan videolla. Vähän meni toistoksi siis tässä ketjussa, koska en muistanut kun on niin monta vuotta ollut välissä. Mutta ei kai se haittaa, kun pointti on tärkeä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa