Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kysy lajikysymys

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kysy lajikysymys

#256

Viesti Ile »

Mun mielestäni ihan hyvä spekuloinnin aihe kuitenkin.

Se verran vielä pikaisesti lisäisin, että tuollaisen torjuntaan yhdistetyn lyönnin ei kai yleensä ole tarkoituskaan olla mikään "lopetus" vaan vastahyökkäyksen aloitus. Voimaa tärkeämpää on siis ajoitus ja nopeus.

Magassa on mielestäni viehättävää juuri muun muassa sellaisen asian realistinen tunnustaminen, että kaikissa tilanteissa ei ole aikaa ottaa ensin hyvää ja tukevaa kamppailuasentoa, josta voi helposti siirtää painoa, vaan joskus on pakko sohaista torjunta ja kenties samanaikainen vastahyökkäys käyntiin ihan suorilta jaloilta tai jostakin muusta kamppailullisesti kamalasta asennosta.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#257

Viesti Mjölnir »

kollegiassessori kirjoitti: No, mun moka, jälleen kerran. Zorppa. Näin tuon Dimitrin pätkän joskus aikoja sitten, ja perustelu tuntui järkevältä silloin enkä asiaa sen jälkeen enää pahemmin miettinyt. Senseitkin on siis näköjään ihmisiä. :lol:

Pikkuhiljaa.
Toi Dimitrin pätkä on vienyt ainakin minun silmissäni uskottavuutta häneltä huomattavasti, sillä ei ole vaivautunut ottamaan selvää, miten tekniikka kuuluu tehdä. Tai sitten hänelle sen näyttänyt ei ole osannut sitä tehdä.

Tuossa tekniikassa oikean olkapään (torjujalla) tulee tulla lyödessä eteenpäin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#258

Viesti Mjölnir »

Ile71 kirjoitti: Se verran vielä pikaisesti lisäisin, että tuollaisen torjuntaan yhdistetyn lyönnin ei kai yleensä ole tarkoituskaan olla mikään "lopetus" vaan vastahyökkäyksen aloitus. Voimaa tärkeämpää on siis ajoitus ja nopeus.
Kyllä, Magan filosofian mukaisesti mahdollisimman aikainen vastahyökkäys, vaikka huonostakin asennosta.

Mutta siitä huolimatta tuossa ko. tekniikassa vartalon tulee kääntyä lyödessä, tai se tehdään väärin. Ja torjujan ei tulisi seista kyljittäin lyöntisuuntaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#259

Viesti L.K. »

Niin ja eikös tuossa myös pyritä painamaan hyökkääjän kättä alas jos mahdollista?

Minusta tuo Dimitrin pätkä on todella hanurista ja antaa kyllä tosi negatiivisen viban kaverista, vaikka olis
muuten kuinka hyvä tahansa. Itse en yhtään perusta noin härskistä toisen lajin dissauksesta, eritoten
kun ymmärtääkseni osallistujina oli useita maga-harrastajia?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kysy lajikysymys

#260

Viesti bodyguard »

L.K. kirjoitti: eritoten
kun ymmärtääkseni osallistujina oli useita maga-harrastajia?
Niin kai noilla leireilla yleensa oli. Siella ne magaohjaajat ja oppilaat hymyilivat typerana kun toinen haukkuu magaa viisi tuntia :smt003

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Kysy lajikysymys

#261

Viesti JanneM »

Uskon, että jos sali olisi ollut täynnä painijoita, niin se olisi sen viis tuntia haukkunut painia. ;)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#262

Viesti L.K. »

Tuokin on varmaan totta.Mutta kyllä sinällään hassu tapa markkinoida omaa juttuaan..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Kysy lajikysymys

#263

Viesti sinappi »

bodyguard kirjoitti:
L.K. kirjoitti: eritoten
kun ymmärtääkseni osallistujina oli useita maga-harrastajia?
Niin kai noilla leireilla yleensa oli. Siella ne magaohjaajat ja oppilaat hymyilivat typerana kun toinen haukkuu magaa viisi tuntia :smt003
"...all this crap you guys train in krav maga..." :D
Andy aikanaan väänsi täällä potkussa tuon lyömistavan toimimattomuudesta. Muistaako kukaan, mistä aiheesta keskustelua silloin käytiin? Voisi nostaa taas pöydälle.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Kysy lajikysymys

#264

Viesti JanneM »

L.K. kirjoitti: Mutta kyllä sinällään hassu tapa markkinoida omaa juttuaan..
No on. En sitä mene kieltämään.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#265

Viesti Mika »

Tuollainen markkinointi saattaa toimia jossakin muualla, mutta Suomessa moinen vaikuttaa ylimieliseltä manipuloinnilta ja antaa Dimitristä varsin huonon kuvan ihmisenä - hänhän voi olla vaikka kuinka sydämellinen kaveri, mutta tuollaisesta ei tätä voi päätellä. Hän lienee yksi ristiriitaisimmista hahmoista lajeissamme tätä nykyä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
yloneha
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 142
Lauteille: Helmikuu 2010

Kysy lajikysymys

#266

Viesti yloneha »

Häh? Joku Dimitri soittaa jossain kuntosalilla suutaan ja oppilaat hihittelee vieressä. Ei tuo ainakaan minua hetkauttanut suuntaan eikä toiseen. :lol:
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Kysy lajikysymys

#267

Viesti Rojola »

Olin Dimitrin leirillä Keravalla muistaakseni 2008(?) ja silloin ei ollut moista käyttäytymistä havaittavissa. Pientä keskustelua käytiin väliajalla siitä, miten jenkeissä jotkut ei-niin-itsepuolustukseen painottuvat lajit (älkää kysykö mitä lajeja, en muista mainittiinko erityisesti nimeltä) kuitenkin mainostavat ja alleviivaavat olevansa erityisen tehokkaita itsepuolustuslajeja (mitenköhän tätä voidaan edes todentaa?). Tätä ei mielestäni kuitenkaan itse opetuksessa mitenkään painotettu vaan touhu keskittyi vain Senshidoon, eikä muita lajeja dissattu (jos joku muistaa tarkemmin niin voi korjata, oma muistikuvani seminaarista on jo sen verran hatara).

Tuon Magan rienaamisen taustalla on kuitenkin mielestäni muutama hyvä pointti. Ensimmäisenä se, että Uken pitää ihan aikuisten oikeasti hyökätä kunnolla eikä vain ojennella raajojaan. Toinen seikka on työkalujen/tekniikoiden/muotojen/harjoitteiden terve kyseenalaistaminen ja omien aivojen käyttö. Kolmantena nostaisin nuo vaatimukset "tehokkaaseen" lyömiseen eli oikea etäisyys, torsiorotaatio (thanks Akuma!) ja tasapainoinen asento. Mikä sitten milloinkin on tehokasta lyömistä on täysin tilanneriippuvainen juttu. Kuten jo todettiin, aina ei voi olla täydellisessä asennossa ja silloin tehdään se mitä voidaan. Lopputulos määrittelee sen mikä oli milloinkin "tehokasta".
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kysy lajikysymys

#268

Viesti Ile »

Minua kyllä stimuloi yleensä ihan myönteisesti se, että joku kritisoi harrastamaani ip-lajia, kunhan nyt edes jonkinlaisen alyyttisyyden tasolla liikutaan ja varsinkin jos kyse ei pelkästä dissaamisesta vaan myös aidosta yrityksestä esittää parempia toimintatapoja. Kritiikin painoarvo riippuu sitten tietysti siitä, kuinka hyvin se perustellaan ja miten hyviä vaihtoehtoja esitetään.

Minua ei tuo Dimitrin räväkkä kielenkäyttö häirinnyt mutta se ehkä vähän yllätti, että äijän perustelut olivat ihan alkeellista tuubaa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kysy lajikysymys

#269

Viesti Lasse Candé »

Äkkiseltään luulisi ettei tekniikkaa määrittele siinä mielessä ulkoinen muoto että pitäisi muka laittaa itsensä videon tavalla solmuun. Sen sijaan luulisi että vasemman käden tehtävä ja oikean käden tehtävä määrittelisivät liikkeen. Kun tehtävät täyttyy, on siitä eteenpäin kyse taidosta kuinka paljon saa tehoa liikkeeseen. "Muodon sisällä" voi toimia hyvin tai huonosti. En tosin ymmärrä, miten videolla käytännössä ehdotetaan vaihtoehdoksi nyrkkeilytekniikkaa. Siinähän tehdään jotain tarkoitukseltaan täysin erilaista. Eli siis ei kontrolloida kättä jossa on veitsi.

Sinänsä Rojolan kanssa samaa mieltä että kai tuossa kaikessa on tarkoitus avata silmiä realismin suuntaan. Herättää kriittisyyttä. Varmaan tilaisuuksissa monilla on se fiilis että mies nyt hieman liiottelee, mutta on hänellä pointti. Ehkä pointin esiintuominen tehokkaasti vaatii joskus pientä liiottelua. Eikä ole harvinaista että lajeja arvostellaan lajien edustajien kautta, vaikkei kyseiset edustajat ehkä olisikaan niitä pätevimpiä. Tämä ei toki poista sitä että se on huonotapaista.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Kysy lajikysymys

#270

Viesti Rojola »

Ile71, voitko hieman erotella että mikä erityisesti oli tuubaa hänen perusteluissaan? Päästään kaikki samalle viivalle (tai ainakin minä, jos muut jo ovat).
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa