Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kysy lajikysymys

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
jkk
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1067
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kysy lajikysymys

#196

Viesti jkk »

kollegiassessori kirjoitti: Enkä minä ymmärrä yhtään.
En tunne yhtään tätä ryu:ta yhtään, mutta hyvin nopean wikiselailun perusteella se on Koryu-tyyli ja perustettu 1650. Silloin oli Japanissa rauhan aika. Siihen maailman aikaan Japaniassa ryu saattoi joutua esittämään tekniikkaansa julkisesti. Siinä tilanteessa oli tärkeää että ryu:n katat näyttivät voimakkailta, mutta eivät paljasta liikaa katselijoille. Tuo kata on siis siinä mielessä hyvä, että et sitä useampaankaan kertaan katsottuasi ymmärrä sitä yhtään, etkä siis voi mennä kotisalillesi ja toistaa sitä perässä. :lol:
Miten tuosta nyt lentää mihinkään?
Itse uskon nähneeni tuossa horjutuksen, joten se ei ollut piilossa. Piilossa oli toden näköisesti muutama kohta missä rikotaan niveliä ja useampikin lyönti. En siis tunne tätä ryu:ta yhtään enkä osaa varmasti sanoa onko näin.
Ymmärtäisin että ukemi tehtäisiin harjoittelumielessä treenin jouhevuuden kasvattamiseksi, kun tuossahan on hyvä lukkopaikka esimerkiksi ikkyolle tai waki-gatamelle, muta törmään hyvin usein siihen, että se tehtäisiin nimenomaan heittona, eikä minään muuna mänkimisenä. Tappelin tosta täällä potkussa jonkun bujinkanilaisen kanssa, mutta vieläkään en hyväksy moista räiskäisyä.]
Uskon siis että tuossa oli ukemi tehtiin ihan todelliseen heittoon horjutuksen päätteeksi. Vanhojen tyylien katoissa on myös paljon lennokkaampia ukemeita missä uke todella hyppää ja mitään heittoa tai horjutusta ei edes tehdä/näytetä. Tämä siis juuri siksi ettei katsoja ymmärrä mitä tapahtuu. Tuohon aikaanhan ei ollut videoita joista katsoa sama moneen kertaan hidastettuna.
Selittäkää, ihmiset hyvät!


Eihän selitetä! :badgrin: :lol: Jos Koryu:n koukerot kiinnostavat, niin mars mars hakeutumaan johonkin sellaiseen. Hyvän opettajan suosiollisella avustuksella tällaiset asiat selviävät ennemmin tai myöhemmin, toivottavasti. Koryu.fi osoitteesta on hyvä aloittaa.
nagehan hiipii viattomasti varjoista ja iskee yhtäkkiä ja nopeasti "vihun" päälle, eikä siinä varmaan ole juurikaan aikaa asennoitua tappelukseen kun ollaan jo ilmassa. Aika raakaa kamaa IMO. Muutenkin noi tekniikat näyttävät tosi väkivaltaisilta eikä osalla ole tosiaankaan mitään tekemistä itsepuolustuksen kanssa, vaan meno on silkkaa murhaa. Jauts. Olis kyllä ihan pirun siistä treenata.
Tuo selän takaa lähestyminen on varmaankin tuon ryu:n strategiaa. Katat saattavat sisältää paljon muutakin kuin tekniikkaa ja välillä siis ei välttämättä kovinkaan kummoista tekniikkaa ollenkaan. Väkivaltaahan se, ihmisten rikkomista.
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 331
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Kysy lajikysymys

#197

Viesti JariR »

kollegiassessori kirjoitti: Mua häirittee yksi tietty tekniikka, (clip) Tekniikka on siis ns. "jamesbond-heitto," ja näkyy esimerkiksi tässä videossa ainakin kohdassa 2:48 (clip)

Enkä minä ymmärrä yhtään.
Joo. Monenlaista selitystä on threadissa tarjottu.

Itse olen siinä käsityksessä että nuo videon hameveikot tekevät "heittoa" joka kyllä pitäisi olla ihan "yleistajuista peruskauraa". Kohtaisen luotettava toimintamekanismi eikä vaadi mitään erityistä, spesifistä kehonkäyttöä toimiakseen. Jostain syystä tätä nimenomaista temppua näkee nykyään aika harvoin ns. modernin budon piirissä. Olen joskus miettinyt syytä tuohon ja tullut siihen lopputulemaan että tämä on tyypiltään juuri niitä tekniikoita joita on erityisen vaikea oivaltaa ellei joku osaaja näytä "kädestä pitäen". Eli rivistä katsellessa on vaikea hahmottaa mitä pitäis tapahtua.

Anyway; oma ehdokkaani tuolle heitolle toimii siis eteenpäin horjuttamisen + olkanivelen vetämisen ja sitten sopivassa kohtaa alaspäin suuntautuvan voiman yhdistelmänä. Pari kommenttia jotka saattavat avata arvoitusta:

1) Nuo videon herrat eivät mielestäni näyttäisi tekevän tarvittavia setuppeja/horjutuksia niin että vastahakoinen ukko lentäisi tantereeseen. Eivät joko osaa/tiedä/halua näyttää.

2) Heittäjän "haluama" lopputulos ei ole näpsäkkä ukemi-voltti. Haluttu (ensisijainen) lopputulos on se että heitettävä tulee vauhdilla kuonolleen tantereeseen - siis naama edellä. Ja että tässäyhteydessä niskaan sattuu. Ja ukemi on siis tapa "passata" tekniikka tai siis paeta kun tajuaa liian myöhään että maanpinta lähestyy ja vastaankaan ei ehdi enää jäkittää. Ja harjoittelutapana tuo säästää tietty siltä että joutuis koko ajan hakemaan uutta heitettävää rikkoutuneen tilalle.
kollegiassessori kirjoitti: En hyväksy.
Siinä tapauksessa usein suositellaan panostamaan energia jonkin toisen tekniikan hiomiseen? :D

t. J

(edit: typoja korjattu)
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Kysy lajikysymys

#198

Viesti Mars »

Olisko mitään vinkkiä tai linkkiä kuinka tehdä suora käsilukko ilman että itse pyllähtää maahan. Eli siis seisten, vastustaja luonnollisesti on vaakatasossa.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Kysy lajikysymys

#199

Viesti Tyttö »

Mars kirjoitti: Olisko mitään vinkkiä tai linkkiä kuinka tehdä suora käsilukko ilman että itse pyllähtää maahan. Eli siis seisten, vastustaja luonnollisesti on vaakatasossa.
Mulle ei tule tilannetta mieleen, jossa ainakaan suoraan oltaisiin tuossa positiossa. Wakigatamesta voi ainakin viedä maahan niin, että itse jää pystyyn.

Vai tarkoitatko suoralla käsilukolla tässä tapauksessa jujia?
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kysy lajikysymys

#200

Viesti sivarinlötkö »

Mars kirjoitti: Olisko mitään vinkkiä tai linkkiä kuinka tehdä suora käsilukko ilman että itse pyllähtää maahan. Eli siis seisten, vastustaja luonnollisesti on vaakatasossa.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa on muutama.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Kysy lajikysymys

#201

Viesti Mars »

Joo, "pystyjujia" meinaan, eli vielä ei tärpännyt.

Tosta sivarin laittamasta pätkästä, kuinka järkevää on (yrittää) lyödä maassa makaavaa kyynerpäällä? Eikö joku stomppi nyt kumminki?
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Kysy lajikysymys

#202

Viesti Tyttö »

Mars kirjoitti: Joo, "pystyjujia" meinaan, eli vielä ei tärpännyt.
Ei meinaa löytyä. Tämäkin päätyy lopulta mattoon.
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Kysy lajikysymys

#203

Viesti Jasse »

Juji seisten...WTF?
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Kysy lajikysymys

#204

Viesti Tyttö »

Jasse kirjoitti: Juji seisten...WTF?
Periaatteessa sen kai voisi tehdä, mutta ei kyllä kaiketi ole siinä vaiheessa enää juji. Pakko oli lähteä etsimään juutuubista, että löytyykö sellaista.
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kysy lajikysymys

#205

Viesti sivarinlötkö »

Joo, saat Mars vähän elaboroida että mitä tarkoitat jujilla seisten. Nimi "juji gatame" tarkoittaa jotakuinkin "käsilukko ristiin" jossa ristiin varmaankin viittaa siihen että vartalot ovat toisiinsa nähden vähän niinkuin ristissä.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Kysy lajikysymys

#206

Viesti Totte »

Lähin mikä tulee mulla mieleen on Hokuton lukko 1. En äkkiseltään löytänyt parempaa kuvaa, mutta idea varmaan selvä: KUVA
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kysy lajikysymys

#207

Viesti sivarinlötkö »

No eikö tuossa mun linkkaamassa videossa ole juurikin tuontyyppisiä...
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kysy lajikysymys

#208

Viesti sivarinlötkö »

Kysytäämpä BJJ:stä. Oletetaan tilanne että vastustaja on guardissa, jossa toinen oma jalka on vastustajan selässä ja toinen jalka perhoskoukkuna. Miten tästä helpoiten palautetaan suljettu? Oletetaan myös että vastustaja yrittää estää sen...
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 20212
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Kysy lajikysymys

#209

Viesti JanneM »

Tee tilaa katkiksella ja palauttele guardi...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kysy lajikysymys

#210

Viesti AriJ »

...ja minua kun on toruttu liiallisten japanilaisten termien käytöstä :D
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 103 kurkkijaa