Jos ajatellaan laajalla skaalalla, sotilasimagon käyttö markkinoinnissa lainautui jenkkien lehtibisneksestä.
Black Belt linkittyi varovasti 1975 perustettuun SOF'n (soldier of fortune), joka syntyi tarpeesta värvätä sällejä Oman-bileisiin.
Lehdissä ilmestyi samojen kirjoittajien artikkeleita, ninjabuumi oikein korosti juttua.
SAS tuli framille vuoden 1980 esiinastumisen jälkeen, mulla oli hallussa se 1981 SOF jossa oli muistaakseni toistakymmentä sivua pitkä juttu erikoisjoukoista, SAS ja SBS etunenässä.
Tämä toi militaari-imago markkinoinnin myös Eurooppaan, enimmin GB:n ja Ranskan kautta.
Jimbo toimi siten kuten tuolloin tapana oli, nosti asevoimailua framille.
Silloin ysäriä lähestyttäessä lehdet pursus kaikenlaista specop-sälliä seminaaria tarjoamassa, ninjapuolikin otti kritiikkiä merc-imagosta.
Mulla oli oikeen suurennettuna yksi jenkkilehden kansikuva, jossa komia ex-SEAL seisoi lyhythihaisessa sukellusihokkaassa, maastohousuissa, nyrkit poskille nostettuna ja MP-5 kaulassa roikkuen.
Tukka oli föönätty kuohkeaksi ja silmissä cajalit. IhQ.
Shorttihan kirjoitteli asialinjaa pitävään SOF:n tasaisesti artikkeleita ja näytti mulle kerran kirjeen tältä mieheltä:
Lieutenant Colonel Robert K. Brown in Vietnam.
Eli en varsinaisesti tiedä.
Mutta aikaansa sidottua se kaikki oli.
Kuten Kyynikko tossa kompaktimmin kertoikin.
Tuo rautojen ketjun lukitus on juu treenilläkin läpikäyty, varmaankin mahdollinen.
Mä itse siirryin saranaraudoista ketjuun, koska ne on helpommat asentaa eikä kiusausta kaasutteluun l. kidutteluun sillalailla tule.