Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jim Shortt vastaa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Jim Shortt vastaa

#136

Viesti taikaviitta »

Kas perskelettä. Mä oon näköjään ollu tuolla leirillä koska vilahdin kuvissa, mutta yhtään hiukkaa en kyllä muista olleeni enkä muista leiristä mitään.
Rupespa nyt häiritsemään moinen itseäni. Nytkö se dementia iski. Mielenkiintoista.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Jim Shortt vastaa

#137

Viesti Ile »

No sehän se Jimbon ongelmana näyttää CV:ssä mainittujen seikkailujenkin osalta olevan, että aika usein paikalla olleet mystisesti unohtavat nähneensä koko miestä :D

Anyway, monta sekuntia ei noita videoita tarvitse katsoa todetakseen, että äijä sinänsä on hyvin rutinoitunut kamppailija.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Jim Shortt vastaa

#138

Viesti Paanari »

Niin, on senseitä ja senseitä...
Vaan kukapa meistä ei olisi joskus puhunut hymmm "jalostettua totuutta"...

Itte olen katuojasta noussut ja oppinnu heiluttelee käsiä ja jalkoja...
Se tuli nähtyä ,että rahalla saa ostetun opin, vaan jos mielenmaltti kestää ja opin janoa on, niin,
saakin paljon enäpi kuin tohti toivoakkaan...

Kari A. jossain huutelussa heitti "täytyy olla oikeenlaiset ottimet"...

Kyynikko, Kalle valehtelee, niin että pää tärisee...
Täytyy myös osata nähdä kolikon toinen puoli, hyvässä valeessa on puolet totta.
On paljon semmosia asioita tässä hilipatipippaa Kas-Pinis, mistä ei julkisesti puhuta ja ei kaikille opeteta tai ees kerroitais....

Lie aivan yhdentekevää mitä mieltä "Kynikos" on, koska eipä jäpä uskalla mennä sanomaan mielipidettään vasten naamaa.
Puskasta huutelu on puskasta huuteluu...
Olisit avannu suus silloin kun sen paikka oli, jotain olisi voinut jäädä työkalupakkiinkin.
Hiio hoi ja samba soi...
Jaska Meskus
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Jim Shortt vastaa

#139

Viesti Jasse »

Tän videon kopsasin VHSälle, ja siitä otin oppia, josku 90-luvun lopussa.

Oli silloin mieletäni ihan jämptiä tekemistä, ja on sitä mielestäni vieläkin. Paksa homma vaan että meni valehtelemaan historiastaan... Vaikea luottaa enää miehen mihinkään juttuihin. Tuossa videolla n. kohdassa 23. kerrotaan että opetattava tyylisuunta on Ryoi Shinto Ryu jujutsu. Epäilyksen alaiseksi joutuu tuokin väite, vaikka peperilla näyttää legitiltä. Alemmassa linkissä kerrotaan että:

"Ryōi Shintō-ryū Jūjutsu 良移心当流 柔術 was introduced in to the UK in 1924, by Takeda Tatsu Sensei (武田 辰 先生), who taught a number of students, including Peter Shortt Sensei, (father of James Shortt). Peter Shortt began James Shortt’s training.

Takeda Sensei was followed in 1957 by another Ryōi Shintō-ryū teacher Komito Kaizō Sensei (小見戸戒三 先生), who continued James Shortt’s training in the Ryōi Shintō-ryū and eventually awarded him ‘Menkyo Kaiden‘ 免許皆伝 (full teaching licence)."

http://ryoishintokai.com

Mainittakoon että vuoden 1909 Suomen urheiulehdessä käsitellään jujutsua ja siinä mainitaan muutama elävä tyylisyynta - Ryoi Shinto Ryu yksi niistä.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Jim Shortt vastaa

#140

Viesti Kari Aittomäki »

Jasse, jos olisit joskus ollut Shorttin ukena niin saattaisi priorisoinnit olla erimoisia.
Se kokema on hei-me-lennetään. Autsperkele.
Mä en ole tavannut montaa yhtä varmaa operoijaa. Ja se on se ainoa Juttu mitä minä olen hakenut.

Tässä oli vähä vastaava kokema.

Kuva

Kun tuo Kalle nyt tuotiin tähänkin.
Kekä vaan joka tekee ekatapaamiselle mullen tollasen tempun saa kyllä ehdottoman kiinnostukseni.
Eikä siinä itsearvoiset negaatiot suuria paina.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Jim Shortt vastaa

#141

Viesti sinappi »

Eiväthän taidot ja ukena ollessa saatu vahva kokemus osaamisesta liity millään tavalla siihen, voiko jonkun puheisiin luottaa.

Ihmettelin aikaisemmin sitä attentaattijuttua. Luin aikani kuluksi potkun muut Shortt-ketjut ja selvisi, että ilmeisesti sillä tarkoitettiin tapausta, jossa Latviassa väitetysti Shorttin ja hänen kollegansa hotellihuoneeseen laitetiin kyynelkaasua, kaksi koiraa (outo järjestys) ja lopuksi sotilaspukuisia mukiloijia Venäjältä. Jos tämäkin on Shorttilta itseltään kuultua, mikähän oikea tapahtumien kulku on ollut?

Kari varmasti osaisi avata tätä, mutta ymmärrän hyvin jos ei ihan hirveästi nappaa, kun jokusen viestin verran on paronin puolesta noissa muissa keskusteluissa puhunut.

Muissa keskusteluissa oli myös puhetta sellaisesta asiasta kuin tappajan katse. En ole katsonut Shorttia silmästä silmään, mutta yleensä se tappajan katseen omaavat ennemmin vakinaisessa SAS-rykmentissä taisteluissa palvelleet sotilaat kuin puoli vuotta viikonloppuja ressutouhuissa viettäneet, jotka kokevat tarpeelliseksi ratsastaa oikeiden sotilaiden maineella.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Jim Shortt vastaa

#142

Viesti Kari Aittomäki »

No johan menee kovanaamailuksi.
Mutta oikeastaan tuo keskustelunsuunnan määräilypöyhke antaa vastausta siihen miksi "keskustelu" ei juuri nappaa.

Mitä se turha tointaa koettaa jutella, kun poikia ei kiinnosta henkilön kädentaito, taktinen osaaminen, kontaktit tai edes ne näkyvillä olevat luoti-iskemät. Joista huvittavasti yksi on peräisin Albertinkadulta ja persauksessa.

Kuten Lasse jo aiemmin määritteli, jutut pyörii pahasti kehää.
Ehkä tuo valehtelulipun heiluttaminen saa aikaan mielihyvää, niinkuin ylhäältä kommentointi taitaa usein tehdä.

Tappajan katseestahan sinappi voisi aloittaa vaikka oman ketjun, jos asiantuntemusta noin on.
Mun kokeman mukaan katseella pelaaminen on sosiaalisen, vuorovaikutteisen tilanteen pelikeino. Poliisillakin ikäänkuin päivittäin käytössä, laajasti tulkiten kaikilla.
Mindgames.
Faktuaalinen murhaaminen ei sitä sillalailla vaadi.
Mutta miten vain.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Jim Shortt vastaa

#143

Viesti Mika »

taikaviitta kirjoitti: tammi 9, 2019, 17.54 Kas perskelettä. Mä oon näköjään ollu tuolla leirillä koska vilahdin kuvissa, mutta yhtään hiukkaa en kyllä muista olleeni enkä muista leiristä mitään.
Rupespa nyt häiritsemään moinen itseäni. Nytkö se dementia iski. Mielenkiintoista.
Lisäksi nauroin tuota hiukka-sanaa, jota en ole kuullut aikoihin. Kyllä sinä porilainen olet. :D

Ruuhkavuodet, univelka, paljon kaikenlaisia tapahtumia elämässä koko ajan... Kyllä tuota oikeasti tapahtuu itse kullekin. Tunnistan tuon tunteen, mutta itse kullekin noita sattuu, joten huoli pois. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Jim Shortt vastaa

#144

Viesti Lasse Candé »

Tässä edelleen menee sekaisin totuudenmukaisuusarvailut ja opetuksellinen anti. Tosin Kari kertoilee hyvin luodinrei'istä, mikä koskettaa sitä uskottavuus-pointtia aihetodisteena.

Oikeastaan ymmärränkin Karin jatkuvan kääntämisen antiin ja Paanarillakin on pointtinsa kolikon toisesta puolesta. Tässä on vain selvästi kahtiajako ihmisten suhteen. Joitakuita kiinnostaa todella paljon vetäjän sataprosenttinen puhtoisuus ja toisia ei pätkääkään. Suurin osa toki jossain välikössä.

Tämä ei siis käsittele sen kummemmin antia eikä totuudenmukaisuuttakaan, vaan pohdintaa siitä kuinka tällaisiin voi suhtautua.

Pidän hyvin mahdollisena, että sellaisilla joille vetäjän CV:n puhtoisuus on kovinkin tärkeä asia, ei seuransa imagon, vaan ihan jopa omien oppimistensa kannalta, on hieman CV-syndroomaa itselläkin. Jonkinnäköinen puhtausajatus ehkäpä, jossa ajatellaan että sitä niinkuin itse likaannutaan jos ollaan tekemisissä jonkin likaiseksi koetun kanssa. Ehkä sellainen ajatus, että jos joku kuulisi että on ollut sen ja sen opissa, niin minä-hahmo olisi vähemmän uskottava tms. Toisilla toki varmaan muutkin motiivit, mutta en oikein näe miten jonkun turinat voisivat olla niin kauhistuttavia itselleen oppia kasaavan näkökulmasta - ei siis mistään seuranäkökulmasta.

Ehkäpä monille on niin tärkeää se, että saatu oppi tulee yhdessä validin sertifikaatin kanssa, jolla voi itselleen perustella omaa osaamista ja ehkä tarvittaessa muillekin. Mutta jos sertifikaatti on roskaa, niin ehkä sitä kokee epävarmuutta myös kamppailullisten asioiden suhteen? Ehkäpä oma CV ei kaunistu tuollaisista?

Koska kerroin jo aiemmin, että minä-hahmon jutut ovat todella kiinnostavia, niin itse suhtautuisin asiaan niin, että jos Shorttin opin aihepiiri kiinnostaisi itseäni, tarkistaisin ja kelailisin antia. Samaan aikaan pohtisin historiallisuuksia erillään tai ehkä en. Täällähän parviäly pohtii sitä noin muutenkin, niin ei sitä ehkä edes yksilön tarvitse. Jos onnistuisin olemaan kypsä, varmaan arvioisin opetuksen opetuksena ja suhteuttaisin muihin saamiini oppeihin ja huomaisin ettei sen kannalta olekaan mitään väliä miten totta tai tarua kertomukset ovat.

En tiedä miten hyvin osuu ja uppoaa kenenkin kohdalla heistä, jotka ovat ilmoittaneet henkilökohtaisen varauksellisuutensa (eikä siis esim seuraimagollisia juttuja). Mutta olen huomannut, että myös hienosti sertifioitujen hyvien opettajien oppi menee paljon paremmin perille, jos sitä oppia on ottanut myös suunnista, joilla ei voi auktoriteettiuskovaisille kehuskella tai jopa keksinyt joitain oivalluksia itse. Tällainenhan ei ole CV:ssä minkään arvoista tietenkään vaikka toisaalta onkin kamppailuoppimisen korkein ja paras muoto.

Vaikka tämä näyttää puolustuspuheenvuorolta, se ei oikeastaan sitä ole. En koske tikullakaan tuota keskustelua sisäpuolelta minkä aihetta ette lyö lukkoon vaan pyörittelette että valehtelee vs osaa opettaa vs valehtelee vs osaa opettaa. Ulkopuolelta tätä on kivempi katsella, jolloin ehkäpä molemmat puolet ovat oikeassa ja sitten jää vain jäljelle kysymykset että mitä sitten ja miksi sitä sitten?
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Jim Shortt vastaa

#145

Viesti Jasse »

Kari Aittomäki kirjoitti: tammi 10, 2019, 02.43 Jasse, jos olisit joskus ollut Shorttin ukena niin saattaisi priorisoinnit olla erimoisia.
Se kokema on hei-me-lennetään. Autsperkele.
Mä en ole tavannut montaa yhtä varmaa operoijaa. Ja se on se ainoa Juttu mitä minä olen hakenut.

Tässä oli vähä vastaava kokema.

Kuva

Kun tuo Kalle nyt tuotiin tähänkin.
Kekä vaan joka tekee ekatapaamiselle mullen tollasen tempun saa kyllä ehdottoman kiinnostukseni.
Eikä siinä itsearvoiset negaatiot suuria paina.
Varmaankin olisi. Niinkuin sanottu niin jo pelkkä video teki vaikutuksen.

Itse(kin) olen etsinyt sitä sumuisten vuorien pitkäpartaista mestaria joka veisi jalat alta, ja siksi edelleen kiertelen lopettajia. Monet ovat kyllä vakuuttaneet ja vaikuttaneet, mutta lentänyt en vielä ole. Sitä odotellessa 🙂
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 5

Jim Shortt vastaa

#146

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Ei ole kyse pelkästä puhtoisuus vs rankka sisältö tyylisestä asetelmasta. Ensinnäkin hyvää settiä ja laadukasta opetusta on saatavilla myös ilman valehtelua tai onnenkeksisettiä. Ja vaikka shortti voi olla poikkeus niin käytännössä kaikki itsestään jatkuvasti heroottisia sankarisatuja kertovat münschhausenit ovat kykenemättömiä vastaamaan omaan huutoonsa.

Kamppailumaailmassa ja turva-alalla näitä harhaisella minäkuvalla varustettuja lieroja riittää. Monasti vielä sen verran röyhkeitä pökäleitä että sovittelevat pokkan harteilleen jonkinlaista vanhemman mentorin/mestarin viittaa ja yrittävät sitä kautta välttää mitatuksi ja punnituksi tulemista.

Näitä välttämällä saa todennäköisemmin sitä mitä hakee.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Jim Shortt vastaa

#147

Viesti Ile »

En epäile, etteikö Shortt olisi kova tekijä. Tai siis olen vakuuttunut että on.

Samalla mua ikään kuin erillisenä kysymyksenä kiinnostaa, että miksi pitää lähteä tohon BS osastoon. Tossahan ei ole kyse siitä, että "kaikkihan nyt käyttää vähän värikynää".

Raadollisestihan osaselitys lienee se, että ennen nettiaikaa niin pystyi paljon nykyistä laajemmassa mittakaavassa tekemään, ja on mahdollista, että juuri sillä tavalla homma oikeasti lähti kansainvälisesti paremmin lentoon.

Tuon alan osaamisen markkinointihan ei välttämättä ollut silloin mitenkään helppoa. Puhtaasti ammatillisesti/taloudellisesti ajatellen on mahdollista, että vähintäänkin keskipitkällä aikavälillä se satuilu oli hyvinkin kannattavaa. Ovet aukesivat ja sitten pääsi tavallaan lunastamaan lupauksensa oikealla osaamisella, jota ilmeisesti oli riittävästi.

Toki se sitten persoonan osalta herättää kysymyksiä. Sen verran mitä nyt jotain alan kovanaamoja ja vaikka jotain Avea tietää, niin esimerkiksi sen osalta on vaikea kuvitella, että sitä kiinnostaisi lisäillä ansioluetteloon jotain stetsonin hihasta vedettyjä teh spesiaal forsees äksöneitä...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Jim Shortt vastaa

#148

Viesti Lasse Candé »

luupäällä ihan hyvä mietintä tietoa etsivän parhaasta arvauksesta.

Mutta olisin itse sitä mieltä, että laaja näkemys- ja kokemuspohja nimenomaan antaa välineitä arvottaa sitä opetusta. Kun luupää esim itse luonnehtii tietynlaisia opettajia ja kertoo parhaan annin tulevan muualta, hänellä on itsellään pakko olla kokemusta molemmista puolista.

Itselleni on aina ollut todella antoisaa huomata että edellisen henkisen kuplani ulkopuolella on jotain joka on validia. Jo ihan yhden karatetyylin sisällä mutta tietenkin myös lajijutuissa laajemmin. Minä olen huomannut että kovasti oppiaan tiettyyn muottiin rajoittavat eivät opi edes sen muotin kontekstissa asioita syvästi ja että sekä opettajuutta että lajikenttää kannattaa katsella laajasti.

Tosin en ole ihan varma onko tällaisilla pohdinnoilla ylipäätään väliä. Ehkä ihmiset ovat tuomittuja jo lähtöruudussa tietynlaisiin toimintatapoihin tai ainakin asennoitumisiin eikä ketään voi sen kummemmin pelastaa kuin turmellakaan, enempää kuin mitä itse tekevät?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Jim Shortt vastaa

#149

Viesti Andy »

Minusta tuo luotettavuus on hyvin oleellinen juttu, kun puhutaan nimenomaan tuosta taktisesta osaamisesta. Ajatellaan vaikka, että haluan mennä Afganistaniin turvamiestehtäviin (mistä Juppiter minua varjelkoon) ja hankin koulutusta sitä varten.

Nyt sitten menen Shorttin koulutukseen ja hän selittää, että mujahiddeeneillä on tapana tehdä väijytys sillä ja sillä tavoin. Ja että siinä pitää muistaa varoa tätä ja tuota ja kannattaa tehdä niin ja näin ettei joudu ammutuksi. Luonnollisesti Afganistaniin päästyäni noudatan kouluttajan neuvoja parhaani mukaan.

Mutta mitä jos se olikin kaikki keksittyä? Mitä jos Shortt ei ole ikinä mujahiddeeneja nähnytkään ja on säveltänyt näiden taktiikat omasta päästään siinä kuin paronin arvot ja SAS-jäsenyydetkin? Ja ne mujaheddiinit väijyttävät minut jollain ihan toisella tavalla, josta Shortt tai minä emme ole kuulleetkaan ja sitten minulta lähtee henki. :?

Siksi minä ainakin haluaisin koulutusta Afganistanin reissuun mieluummin sellaiselta, joka varmuudella on sotinut siellä Afganistanissa ja ihan oikeasti tietää miten ne mujaheddiinit väijytyksiä tekevät.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Jim Shortt vastaa

#150

Viesti DeusVult »

Lasse Candé kirjoitti: tammi 11, 2019, 10.06 Ehkäpä monille on niin tärkeää se, että saatu oppi tulee yhdessä validin sertifikaatin kanssa, jolla voi itselleen perustella omaa osaamista ja ehkä tarvittaessa muillekin. Mutta jos sertifikaatti on roskaa, niin ehkä sitä kokee epävarmuutta myös kamppailullisten asioiden suhteen? Ehkäpä oma CV ei kaunistu tuollaisista?
No näihän se mun mielestä pakosti menee, koska tällaisia IP-/voimankäyttö-/sotilastekniikkajuttuja ei normaali-ihminen oikein kovin usein pääse käytännössä kokeilemaan jotta tietäisi mikä on laatua ja mikä ei (paitsi ehkä jossain ovella, mutta päätellen siitä paljonko portsareita valtakunnassa on, niin siinäkin hommassa ilmeisesti useimmiten pärjää myös ilman erikoisjoukkotaustaa). Kyllähän se opettajan tausta auttaa laittamaan niitä opetettuja asioita kontekstiin, ja sitten jos opettajan taustat onkin keksitty ihan omasta päästä, niin se jää ihan sen harjoittelijan omalle vastuulle tajuta mikä opetus on hyvää ja mikä ei. Oli laji tai seura mikä hyvänsä, niin yleensä esim leirejä kutsutaan vetämään sellaisia henkilöitä joilla on jotain ihan oikeita meriittejä, eikä niinkään tyyppejä jotka on vaan jonkun mielestä "koviä jätkiä".
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa