Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koiran taltuttaminen?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Koiran taltuttaminen?

#481

Viesti Mjölnir »

Mjölnir kirjoitti:
Vanhakankea kirjoitti: Onko muuten kenelläkään tietoa, että käytetäänkö jossain useampaa koiraa tiiminä "taltutustilanteissa"?
Juu, ollaan töissä laitettu jopa kolme koiraa samaan henkilöön kiinni. Tosin koirien pitää olla keskenään "tuttuja", eli arvojärjestys selvitettynä, etteivät ala kesken hommien pärisemään siitä, kuka saa ensin jne.
Löytyipä internetsin syövereistä kuva em. tilanteesta:


Kuva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Koiran taltuttaminen?

#482

Viesti Presenter »

Tuossa ns. ottajana saattaisi olla aika epämiellyttävä olo ilman noita suojavermeitä...
Hirabayashi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 143
Lauteille: Marraskuu 2010
Paikkakunta: Joensuu

Koiran taltuttaminen?

#483

Viesti Hirabayashi »

kerran oltiin vissiin mummolassa ja setä otti mukaansa saksanpaimenkoiran. Tämä koira oli leikkisällä "liian leikkisällä" päällä ja alkoi pureskella ikävästi niin iskä vaan sanoi, että "maahan" , käänsi koiran selällesä ja kopautti shuton omaisella karatelyönnillä mahaan, mutta ei kovasti. Koirahan oli siinä vähän aikaa ketarat pystyssä, kunnes se oli taas kunnolla :D

Ei oo tuon pahempia ollu.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

Koiran taltuttaminen?

#484

Viesti johannes »

No just :/
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Koiran taltuttaminen?

#485

Viesti Jussi*M »

Onko kellään koiranomistajalla kokemusta miten koira palautetaan sille paikalle mille se kuuluu mikäli "rajojen rikkomista" eli kurin höltymistä alkaa ilmetä liiaksi... Löysin oheisen "jääkausi"-artikkelin toisaalta.
JÄÄKAUSI
Tarkoitus: Koiran tipauttaminen laumahierarkkiassa alaspäin.

Periaate: Jääkausi on 2-3 viikon mittainen ajanjakso, jolloin koiraa ei huomioida mitenkään. Sille ei puhuta, sitä ei silitellä, mihinkään sen tekemisiin ei reagoida mitenkään eikä sitä edes katsota. Koiran lelut otetaan pois jääkauden ajaksi ja mahdolliset harrastukset jäävät tauolle.

Ruokailu ja ulkoilu: Ainoa huomio, jota koiralle jääkauden aikana annetaan, on ruokakupin ojentaminen (ilman käskytyksiä ja katsekontakteja!) ja lyhyet lenkitykset HIHNASSA. Hihnakäytökseen puututaan korkeintaan ärähdyksillä + hihnan nyppäisyillä. Käskyjä/kieltoja ei käytetä myöskään ulkona. Poikkeuksena voidaan pitää koiria, joiden ongelmakäytös on lievää ja ilmenee vain sisällä. Tällaisille yksilöille saatetaan joskus sallia huomiointia tai jopa vapaana pitoa ulkona.

Häätäminen: Jos koira kyttää omistajaa liian lähellä (hakee tuijottelemalla huomiota), sen voi häätää ärähdyksellä kauemmaksi. Tahtojen taistoja ei saisi kuitenkaan syntyä. Jos koira ei usko ärähdystä ennen jääkautta, ei sitä kannata turhaan käyttää jääkaudellakaan.

Konfliktien välttäminen: Jääkauden aikana kannattaa välttää kaikkia potentiaalisia konfliktitilanteita, joissa koiraa joutuisi kieltämään (kielto=huomiota!). Vierailijat, koirien ohitukset ym. kiihdyttävä minimiin, kaikki mahdolliset ja mahdottomat tuhoamiskohteet pois koiran ulottuvilta jne. Yleensä protestointi yltyy jääkauden alussa, kun koira yrittää saada ihmiset reagoimaan tekemisiinsä. Haukkuminen / tuhoaminen / tarpeiden teko sisälle / ym. protestointi pitää kuitenkin jättää TÄYSIN ILMAN HUOMIOTA.

Jääkauden kesto: Jääkausi alkaa tehota koiran kovuudesta riippuen muutamassa päivässä tai sitten muutamassa viikossa... Kaikkiin se on kuitenkin tehonnut, jos omistaja pysyy tiukkana eikä sorru komentamaan / kehumaan / huomaamaan koiraa muuten. Jääkautta voi alkaa purkaa, kun koira on selvästi alistunut kohtaloonsa eikä kerjää enää huomiota omistajilta. Jääkausi on ollut riittävän pitkä, kun kaikki protestointi ja pomoilu on loppunut. Yleensä koira vain makailee ja vaikuttaa muutenkin hiukan masentuneelta jääkauden lopussa.

Jääkauden purku: Purku tapahtuu vähitellen, osaava koirankouluttaja neuvoo kullekin koirayksilölle sopivan purkutahdin nähtyään koiran. Purku saattaa tapahtua esim. näin:
Ensimmäisellä viikolla jääkauden lopettamisen jälkeen koiraa ainoastaan KIELLETÄÄN, mikäli se tekee jotain kiellettyä. Kiellon pitäisi tehota jääkauden jälkeen entistä paremmin, koska koira ikään kuin arvostaa ihmisen sanaa enemmän kuin ennen. Toisella viikolla koira kutsutaan KERRAN PÄIVÄSSÄ luokse, sitä silitellään hetki ja sitten se käsketään pois (ärähdyksellä tai sanalla, mikäli sana on koiralle opetettu). Näin edeten huomiota lisätään VÄHITELLEN kohti normaalihuomioimattomuutta. Jos koira alkaa protestoida /vaatia huomiota / palata entisiin huonoihin tapoihin, ollaan edetty liian nopeasti ja palataan taas astetta jäisempään olemiseen.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Koiran taltuttaminen?

#486

Viesti n0k »

Kuulostaa Jussi*M ihan järkevältä.
Ajetaan koira omegan asemaan.

Jossain annettiin sellainenkin ohje, ettei ikinä saa antaa koiralle ruokaa, ennenkuin on itse syönyt.
omega juttuja :)
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Koiran taltuttaminen?

#487

Viesti n0k »

Ketjun alussa puhuttiin paljon koiranhyökkäyksiin valmistautumisesta.
Itsellä ollut yksi ns. läheltäpiti tilanne.

Pikkupoikana tuli isän kanssa paljon liikuttua metsässä, siis ei metsästämässä, vaan käveltiin luonnossa ja isäukko jakoi viisauttaan. Erään metsäkaistaleen takana oli maatila jossa oli paljon eläimiä ja tykkäsin käydä katsomassa kun hevoset laukkasi ympäri aitauksia ja lampaat tepasteli niityllä :)

Noh erään kerran oltiin sitten isäukon kanssa menossa katsomaan heppoja ja tultiin tämän metsäkaistaleen läpi ja heti kun astutiin tilan pihalle niin huomattiin että pirun iso susikoira (ainakin 7-8vuotiiaan mukulan silmistä iso ;) ) rynnistää kohti, mieletön metelipäällä ja olin varma että nyt lähtee henki! Isä ukko nappasi hartiastani kiinni ja siirsi hieman selkänsä taakse ja sano rauhallisesti, että pidä kädet kiinni ropassa, älä katso sitä silmiin ja yritä olla pelkäämättä.

Pelkäsin pirusti, mutta olihan se uskottava! Isäukko vaan tuijotti suoraan eteenpäin, ei edes tätä julmaa petoa kohti, joka tuli kuin höyryveturi ja kauhea meteli päällä. Itse tärisin hullunlailla ja mietin miten tuo ukko ei pelkää lainkaan!

Noh matkaa koiraan oli enää metrin verran, kun yhtäkkiä se lyö liinat kiinni ja lopettaa haukkumisen. Kiertää meidät muutaman kerran ympäri ja nuuskii meitä. Sitten lähtee tyytyväisenä käppäilemään pois päin, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan :)

Silloin tuli todistettua että en ilmeisesti laske alleni edes tiukassa tilanteessa kun pysy pöksyt kuivina :-D
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
G12
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 152
Lauteille: Syyskuu 2007

Koiran taltuttaminen?

#488

Viesti G12 »

Jussi*M kirjoitti: Onko kellään koiranomistajalla kokemusta miten koira palautetaan sille paikalle mille se kuuluu mikäli "rajojen rikkomista" eli kurin höltymistä alkaa ilmetä liiaksi... Löysin oheisen "jääkausi"-artikkelin toisaalta.
Yleisesti koirista - siis tämä ei ole vastaus Jussi M:lle.

Koiraa ei tarvitse palauttaa minnekään jos sitä kohtelee alusta pitäen oikein: systemaattisesti lempeästi mutta silti asiallisella tavalla tiukasti. Siis "reilusti" niin, niin kuin hyvä laumanjohtaja ikään. – Ensin koiraan pitää olla kontakti jotta siihen voi luoda suhteen. Jos suhde on kunnossa hommat toimivat omalla painollaan. Jos suhde mättää on aloitettava alusta, eli kontaktista. Kontaktin luominen vaatii aikaa ja eforttia. Jos koira ei tunne sinua, se ei voi luottaa sinuun. Jos se ei voi luottaa sinuun miksi se tottelisi?

Jääkausi on haastavaa hommaa johon mielestäni ei pidä ryhtyä ilman asiantuntevaa apua. Vika kun yleensä löytyy hihnan ihmisen puoleisesta päästä, ei siitä karvaisemmasta, eli itse koirasta.
-----------
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Koiran taltuttaminen?

#489

Viesti MikkeM »

Itse en oikein tohon jääkausi juttuun usko,en tiedä ajatteeleko koiran noin monimutkaisesti.

Pitäisi tietää mitä ajetaan takaa=mitä koira on tehnyt.

Jos koira ei ns tottele/kunnioita omistajaa niin syyhän on omistajan(pois lukien jos ostaa aikuisen koiran,silloin on hiukka eri tilanne),on koiria jotka ei kunnioita omistajaansa,ja vaikka tekisit mitä niin ei kunnioita,tekee omistajan pyytämiä asioita,niinkauan kun tietää sen hyödyttävän itseään,eli voidaan kouluttaa,mutta ei saada koiraa ns kunnioittamaan omistajaansa.

Ruoan kontrollointi on aika hyvä keino,sen avulla voidaan opettaa ja vaatia.

Hyvät ohjaajat käyttävät koulutuksessa koiran vaistoja ja luontaisia toimintamalleja,eli esim saalisviettiselle koiralle palkinnoksi toimii esim pallo,patukka ja ahneelle ruoka.

En tiedä tarkkaan miten toimisi susi/villikoiralauma,pitäisivätkö ne jääkausia/ajaisivatko ne tottelemattomat pois jne....
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Koiran taltuttaminen?

#490

Viesti tohtorismies »

Jooeijooeijoo.

Ei tuossa ole koiralle mitään monimutkaista. Tekstimuodossa on, sinällään simppeli homma.

Kyllähän ne itsekkin pelaa kylmää aina toisilleen.

Mutta jääkaudelle en ole omakohtaisesti koskaan kokenut tarvetta.

Enkä suosittele kenenkään lähtevän moista tekemään omin nokin. Jos jääkaudelle ilmenee tarvetta niin silloin on hihnan rumemman pään syytä katsoa peiliin ja lähteä fiksumpien oppiin opiskelemaan koiran syvemmän olemuksen peruspalikoita.

Tuo Mikke M:n juttu saalisvieton, ahneuden hyväksikäytöstä pitää harvinaisen hyvin paikkansa.

Se vasta onkin vekkulia kun mennään yksilöihin jotka eivät omaa saalisviettiä eivätkä ole ahneita. Pisin aika oli puolivuotta että yksi koira suostui edes tulemaan luokseni, siitä vain sitten rakentamaan luottamusta vauvanaskelin.

Onhan tämä nyt jo vähän ottia ja todennäköisesti yritän päteä ja puhun macho fantasioitani ääneen jonkun mielestä mutta kaksi tärkeintä asiaa mitä kotikoiralleen voi opettaa ovat luoksetulo ja infuence handling.

Eli antaa sen pennun tentterehtiä vapaana metsikössä ja kun koira kulkee oikealle niin menee itse vasempaan. Koira menee liian kauas eteenpäin niin kävelee taakse päin. Oppii pennusta asti siihen että kandee seurata "johtajaa". Ja kun se pikkuinen viipottaa juosta kohti niin antaa silloin sen "virallisen luoksetulokäskyn" ja palkitsee sen pennun juuri sillä hetkellä kun se tulee luokse. Käyttäen ääntä samaan aikaan, oppii yhdistämään mielihyvän (oliko se kaninnahka, ruokaa tms) puheeseen/äänensävyyn jne.

Samalla tulee siis treenattua sitä luoksetuloa. Ja se omistajan seuraaminen vahvistaa keskinäistä luottamusta/luo kontaktia.

Ja toimii myös vanhemmilla koirilla. Mutta vaatii enemmän paneutumista, luonnollisesti koiran juoksentelu laajuudeen/yleisen kontaktin ottamisen arviointia sekä tarvittavan perustason rakentamista. Jne.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Koiran taltuttaminen?

#491

Viesti MikkeM »

Mä olen yksinkertainen ihminen ja mä en ole sisäistänyt kylmäkausia...
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Koiran taltuttaminen?

#492

Viesti tohtorismies »

Joo, se voi olla hyvä "pika fiksaus" semmoselle jossa on päästetty kaikki vituralleen mutta vaatii todella paljon ohjaajalta. Ja semmonen ohjaaja joka osaa tehdä tuon oikein ei sitä tarvitse.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Koiran taltuttaminen?

#493

Viesti Jussi*M »

MikkeM kirjoitti: Mä olen yksinkertainen ihminen ja mä en ole sisäistänyt kylmäkausia...
Et ilmeisesti ole ollut vuosia aviossa... tosin siinä yhteydessä puhutaan yleisemmin kuivasta kaudesta, mutta toimintatapa ja periaatteet samoja :smt003
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Koiran taltuttaminen?

#494

Viesti MikkeM »

Avoliitossa,mutta olen ilmeisesti tottelevainen,kun ei ole tullut vielä tuollaista koettua.

Nuo kylmäkaudet yms on hyviä sellaisille joilla voisi suoremmat ja ehkä hieman kovemmat menetelmät mennä päin peetä/kaikille koirille ei sovi ns "kovat" otteeet.

P.S. Kovat otteet ei tarkoita väkivaltaa,kukkahatuille huom.
Kuvake
Jaan
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 26
Lauteille: Marraskuu 2010

#495

Viesti Jaan »

Keiju kirjoitti: Itse, kun otan "matsia" oman 70-kiloisen hurtan kanssa leikillään, eli koira tarttuu mua ranteesta, ei pure, mutta tiukentaa otettaan, kun yritän irrottautua, niin ainoa keino on vetää sitä kiveksistä, niin johan irtoaa.
:smt003 Pelätty tekniikka myös Homo Sapiens -lajin urosten keskuudessa.
Olen itsekin miettinyt miten puolustautua koiraa vastaan, sillä lähistöllä asuu koira joka on vapaana purrut meidän äitiäni ja meidän koiraan. Minäkin varmaan potkaisisin hyökkääväävää koiraa. Selkää en ainakaan kääntäisi. Kai sellaaset voi puukolla tappaa jos palion puukkojen kans heiluu. Kas-Pinin sudentappo kuulostaa brutaalilta. :)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 106 kurkkijaa