
Tai sitten minä olen itse ihan sekaisin

Valvoja: Valvoja
Vaikka et taijia harrastaisikaan niin ko. asia on mielestäni sisäisten lajien tärkein ulkoinen tunnusmerkki ja tarkoittaa käsitykseni mukaan ristiselän kaaren suoristamista.KungFuMiäs kirjoitti:Joo eihän sitä kannata tälläsissä isolle yleisölle tarkoitetuissa texteissä tuon syvemmälle mennä, loput sitten koetaan omassa kehossa.akikorhonen kirjoitti: Luin nopeasti KFM:n linkittämän taiji-pintaa syvemmältä artikkelin. Hyvä kooste taijista! Mutta sisäisen voiman ja sisäisyyden kuvailu on aika yleisellä tasolla, sinänsä hyvä kooste taijiquanin teoriasta! Siihen liittyen pieni kysymys, miten ymmärrät "istuvan asennon säilyttämisen" käytännössä, sivu 17?
Istuvasta asennosta sen verran että en itse harjoittele Taijia joten en voi sanoa mitä se juuri tuossa yhteydessä merkitsee. Mutta minulle se on uppoamista, rakenteseen rentoutumista joka sitten mahdollistaa kaikenlaisen toiminnan kehossa. Fyysisesti alussa mennään alas asennossa, sitten kun keho vahvistuu ja asennosta tulee luonnollisempi niin ne ideat alkaa avautumaan mitä se oikeasti tarkoittaa upota asentoon. Sitten ei ole niin väliä kuinka korkealla asento on, samat asiat on aktivoitunut kehossa.
HeheKuvaamani on käytännöllistä tietoa, jota voi suoraan soveltaa harjoitteluun toisin kuin sinun hieman epämääräinen "uppoaminen asentoon" ja ideat, jotka alkavat avautumaan, minulle ei selityksestäsi aukea mitä nämä ideat ovat jne. Tosin myönsit, ettei taiji ole lajisi, mutta tokihan Bajissa, sisäisenä lajina, ko. sääntö on tunnettu?
Omakohtaisesta kokemuksesta oisin sitä mieltä että "liikaa on väärällä tavalla" ainakin jossain määrin. Tai että riippuu intensiteetistä millä mielellä tekee.vellihousu kirjoitti:Sain 39 000 osumaa hakusanalla "kundalini poisoning"bodyguard kirjoitti: Hakusi - kundaliinimyrkytys - ei vastaa yhtään sivua.
Mutta joo, tuollainen selitys kuulostaa jo jossain määrin uskottavalta näin maallikon korviin. Mutta onko siinä kysymys siitä että hekee näitä "henkisiä harjoituksia" liikaa vai väärällä tavalla (ja kuinka niitä tehdään väärällä tavalla)?
Niistä varmaan 99% on pelkkää p:tä. En osaa neuvoa netistä asiallista sivua aiheesta.
Onko Väärä tapa ?
A) absolluuttisesti väärä, jota kenenkään ei pitäisi tehdä
B) henkilölle A oikea tapa, mutta harjoittelijalle B väärä ja sopimaton tapa
Mielestäni varmaan molempia tapauksia esiintyy.
Jos viittaat tohon mun tekstiin, niin ei meillä sen kummemmin mun tietääkseni ole mielikuva harjoittelua kuin se, että liikesarjaa tehdessä miettii jonkin verran ainakin tappelevansa. Ongelmahan tuleekin siinä, kun teet siitä mielikuvasta III maailmansodan päähäsi ja päitä alkaa lennellä ja lisäät erikoisefektit...Mika kirjoitti: Näköjään ymmärrän Bajista vielä vähemmän kuin luulinkaan
Ilmeisesti teillä on tuollainen jonkinlainen mielikuvaharjoittelu, joka keskittyy tekijän kehoon ja ehkä mieleenkin, aika tärkeä osa lajia. Tuntuu aika erikoiselta - mutta tavallaan mielenkiintoiselta.
Tulee mieleen että me ollaan Tanglangissa ihan juntteja, kun me vaan mätetään miettimättä muuta kuin biomekaniikkaa (oikea [ulkoinen] tekniikka)![]()
Omasta mielestäni, miten ite tuon jutun hahmotan, tuo sinun kuvaamasi vain on ne perusjutut, mistä sitten avautuu nuo ideat niinkuin KFM sanoi, kun niillä alkaa pelaamaan. Eli ei tuo istuva asento ole valmis vain laittamalla koordinaatit kohdilleen ja seuraamalla niitä.akikorhonen kirjoitti: [
Kuvaamani on käytännöllistä tietoa, jota voi suoraan soveltaa harjoitteluun toisin kuin sinun hieman epämääräinen "uppoaminen asentoon" ja ideat, jotka alkavat avautumaan, minulle ei selityksestäsi aukea mitä nämä ideat ovat jne. Tosin myönsit, ettei taiji ole lajisi, mutta tokihan Bajissa, sisäisenä lajina, ko. sääntö on tunnettu?
Se biomekaniikka ja kehoon-mieleen keskittyminen on aika pitkälle samaa asiaa.mika kirjoitti: lmeisesti teillä on tuollainen jonkinlainen mielikuvaharjoittelu, joka keskittyy tekijän kehoon ja ehkä mieleenkin, aika tärkeä osa lajia. Tuntuu aika erikoiselta - mutta tavallaan mielenkiintoiselta.
Tulee mieleen että me ollaan Tanglangissa ihan juntteja, kun me vaan mätetään miettimättä muuta kuin biomekaniikkaa (oikea [ulkoinen] tekniikka)![]()
Tämähän menee jo ihan hulvattomaksi keskusteluksiKilluminati kirjoitti:Jos viittaat tohon mun tekstiin, niin ei meillä sen kummemmin mun tietääkseni ole mielikuva harjoittelua kuin se, että liikesarjaa tehdessä miettii jonkin verran ainakin tappelevansa. Ongelmahan tuleekin siinä, kun teet siitä mielikuvasta III maailmansodan päähäsi ja päitä alkaa lennellä ja lisäät erikoisefektit...Mika kirjoitti: Näköjään ymmärrän Bajista vielä vähemmän kuin luulinkaan
Ilmeisesti teillä on tuollainen jonkinlainen mielikuvaharjoittelu, joka keskittyy tekijän kehoon ja ehkä mieleenkin, aika tärkeä osa lajia. Tuntuu aika erikoiselta - mutta tavallaan mielenkiintoiselta.
Tulee mieleen että me ollaan Tanglangissa ihan juntteja, kun me vaan mätetään miettimättä muuta kuin biomekaniikkaa (oikea [ulkoinen] tekniikka)![]()
Eli siis ite viittasin, että tollaset simppelitkin jutut sekoittaa pään kun tekee liian intensiivisesti. Sisäisissä lajeissahan intensiivisesti tekeminen on varmaan yleisempää, koska pitää keskittyä mielellä enemmän.
En puhunut varsinaisesti taijista kun siitä ei ole kokemusta, vastasin noihin aikaisempiin keskusteluihin siitä, että voiko pää mennä sekaisin liikesarjaa tehdessä. Mutta siis musta toi on kaikessa, jossa pitää syventyä ja keskittyä (tai jossa toiminnan toteuttajaa jollain tavalla tähän "houkutellaan" esim. ajatus siitä, että kyseinen harjoitus on mielikuvaharjoitus) ja samalla harjata jotain liikettä toistuvasti, hyvin mahdollinen vaara.akikorhonen kirjoitti:Tämähän menee jo ihan hulvattomaksi keskusteluksiKilluminati kirjoitti:Jos viittaat tohon mun tekstiin, niin ei meillä sen kummemmin mun tietääkseni ole mielikuva harjoittelua kuin se, että liikesarjaa tehdessä miettii jonkin verran ainakin tappelevansa. Ongelmahan tuleekin siinä, kun teet siitä mielikuvasta III maailmansodan päähäsi ja päitä alkaa lennellä ja lisäät erikoisefektit...Mika kirjoitti: Näköjään ymmärrän Bajista vielä vähemmän kuin luulinkaan
Ilmeisesti teillä on tuollainen jonkinlainen mielikuvaharjoittelu, joka keskittyy tekijän kehoon ja ehkä mieleenkin, aika tärkeä osa lajia. Tuntuu aika erikoiselta - mutta tavallaan mielenkiintoiselta.
Tulee mieleen että me ollaan Tanglangissa ihan juntteja, kun me vaan mätetään miettimättä muuta kuin biomekaniikkaa (oikea [ulkoinen] tekniikka)![]()
Eli siis ite viittasin, että tollaset simppelitkin jutut sekoittaa pään kun tekee liian intensiivisesti. Sisäisissä lajeissahan intensiivisesti tekeminen on varmaan yleisempää, koska pitää keskittyä mielellä enemmän.Ja nyt vastaan hieman ohi "virallisen"
wushutaijiopetusohjelman, eli tarkoitan sitä, että terveyspainotteisessa taijissa ei tarvitse välttämättä pahemmin miettiä perinteisen kiinalaisen taiji-ihmiskuvan käsitteellisiä koukeroita näin pitkälle kuin tässä on menty, eli joitain omia sivuopiskelujeni huomioita asiaan.
Taijissa olisi tärkeää säilyttää tyyni ja rauhallinen mieli. Tässä mielessä aggressiiviset mielikuvat sekoittavat mieltä ja häiritsevät mielen ja sitä kautta qin toimintaa. Kiinalaisella termistöllä, Yi eli harkitseva järkimieli tulisi hallita emotionaalista mieltä eli Xin:iä. Jos Xin pääsee vallalle niin Shen eli henki? hajaantuu eikä voi ohjata qitä![]()
![]()
![]()
vai oliko se toisinpäin?
Jep, siksi hommat vaatii sitä hyvän opettajan opastusta. Xingyissä on yksi idea joka annetaan Santissa seisomiseen, 'kuin tiikeri joka katsoo saalistaan'. Eli ei tuo ole kovin väkivaltainen, mutta latautunut, valmis, ohjaa sitten myös kehonkin ihan biomekaanisesti tiettyyn valmiuuteen.Tässä mielessä aggressiiviset mielikuvat sekoittavat mieltä ja häiritsevät mielen ja sitä kautta qin toimintaa. Kiinalaisella termistöllä, Yi eli harkitseva järkimieli tulisi hallita emotionaalista mieltä eli Xin:iä.
Aivan, mutta jos kilpapyöräilijä istuu tarakalla niin heikosti menee. Viittasin siihen, että valitettavan usein nämä peruskoordinaatitkin ovat hukassa. Sen sijaan tarjotaan lennokkaita hämäriksi jääviä ideoita. Ja edelleen, taijissa mieltä ja kehoa ei voi erottaa, jos ulkoinen muoto on pielessä niin se vain on eikä se selittämällä parane. Se vain tarkoittaa sitä, ettei periaatetta, esim. taijiklassikoita osata soveltaa käytäntöön.Killuminati kirjoitti:Omasta mielestäni, miten ite tuon jutun hahmotan, tuo sinun kuvaamasi vain on ne perusjutut, mistä sitten avautuu nuo ideat niinkuin KFM sanoi, kun niillä alkaa pelaamaan. Eli ei tuo istuva asento ole valmis vain laittamalla koordinaatit kohdilleen ja seuraamalla niitä.akikorhonen kirjoitti: [
Kuvaamani on käytännöllistä tietoa, jota voi suoraan soveltaa harjoitteluun toisin kuin sinun hieman epämääräinen "uppoaminen asentoon" ja ideat, jotka alkavat avautumaan, minulle ei selityksestäsi aukea mitä nämä ideat ovat jne. Tosin myönsit, ettei taiji ole lajisi, mutta tokihan Bajissa, sisäisenä lajina, ko. sääntö on tunnettu?
Tässä voisi hyvin viitata tuohon Vileniuksen hienoon tekstiin, jossa mielestäni oli tosi hyvä ilmaus tuosta eksplisiittisestä ja implisiittisestä (?) tiedosta. Vähän mukaillen voisin lisätä, että voihan pyörän polkemisen tekniikan selittää paperilla (tosin hyvin monimutkaisesti jolloin siitä olisi varmaan aivan mitättömästi hyötyä lukijalle), mutta kilpapyöräilijäksi esim ei riitä tuollaiset ulkoiset seikat, vaan jutut mitkä tulee vaan tekemällä ja tekemällä. Kilpapyöräilykin on ehkä vain hyvin karkea esimerkki, kun puhutaan niin vaikeasta ja niin implisiittisesta taidosta kuin kamppailu, varsinkin jos haluaa noita sisäisiä mestaritason juttuja osata.
Itse tunnistan KFM:n esiintuoman fiiliksen. Nyt voin yrittää löytää sen hyvän asennon, tässä kuitenkaan fiiliksen puolesta onnistumatta mutta kaksi vuotta sitten onnistuin siinä helpommin ja löysin fiiliksen erilaisista asennoista ja jopa liikkeessä. En osaa selittää asiaa muulla kuin onnistumisen tunteella, joka siis jää nyt puuttumaan vaikka teen asiat, korjausliikkeiden puolesta, kuten ennenkin. Varmaan on kyse notkeus- ja voimajutuista sekä kehontuntemuksesta / tietoisuudesta omasta vartalostaan. Parin kuukauden päästä varmaan taas löytyy, kun asiaa taas hieman tutkiskelen.akikorhonen kirjoitti: Kuvaamani on käytännöllistä tietoa, jota voi suoraan soveltaa harjoitteluun toisin kuin sinun hieman epämääräinen "uppoaminen asentoon" ja ideat, jotka alkavat avautumaan, minulle ei selityksestäsi aukea mitä nämä ideat ovat jne. Tosin myönsit, ettei taiji ole lajisi, mutta tokihan Bajissa, sisäisenä lajina, ko. sääntö on tunnettu?
Siis, perusperiaatteet toki ovat helposti selitettävissä niinkuin sanoit. On tietyt ulkoiset kriteerit, mitkä tulee täyttää, jotta löytää ne loput sisäiset jutut. Mutta niihin ulkoisiin juttuihin ei saa jäädä junnaamaan, tarkoitin. Pelkästään se, että lantio kääntyy hieman ylöspäin (joka muuten on myös ihan perusjuttu ulkoisissakin lajeissa, jopa tanssissa, tietyllä tavalla) ei riitä esittämään itselleen ja varsinkaan keholle lähes kaikkea sitä monimutkaisuutta, mikä tuon takana on.akikorhonen kirjoitti:Aivan, mutta jos kilpapyöräilijä istuu tarakalla niin heikosti menee. Viittasin siihen, että valitettavan usein nämä peruskoordinaatitkin ovat hukassa. Sen sijaan tarjotaan lennokkaita hämäriksi jääviä ideoita. Ja edelleen, taijissa mieltä ja kehoa ei voi erottaa, jos ulkoinen muoto on pielessä niin se vain on eikä se selittämällä parane. Se vain tarkoittaa sitä, ettei periaatetta, esim. taijiklassikoita osata soveltaa käytäntöön.Killuminati kirjoitti:Omasta mielestäni, miten ite tuon jutun hahmotan, tuo sinun kuvaamasi vain on ne perusjutut, mistä sitten avautuu nuo ideat niinkuin KFM sanoi, kun niillä alkaa pelaamaan. Eli ei tuo istuva asento ole valmis vain laittamalla koordinaatit kohdilleen ja seuraamalla niitä.akikorhonen kirjoitti: [
Kuvaamani on käytännöllistä tietoa, jota voi suoraan soveltaa harjoitteluun toisin kuin sinun hieman epämääräinen "uppoaminen asentoon" ja ideat, jotka alkavat avautumaan, minulle ei selityksestäsi aukea mitä nämä ideat ovat jne. Tosin myönsit, ettei taiji ole lajisi, mutta tokihan Bajissa, sisäisenä lajina, ko. sääntö on tunnettu?
Tässä voisi hyvin viitata tuohon Vileniuksen hienoon tekstiin, jossa mielestäni oli tosi hyvä ilmaus tuosta eksplisiittisestä ja implisiittisestä (?) tiedosta. Vähän mukaillen voisin lisätä, että voihan pyörän polkemisen tekniikan selittää paperilla (tosin hyvin monimutkaisesti jolloin siitä olisi varmaan aivan mitättömästi hyötyä lukijalle), mutta kilpapyöräilijäksi esim ei riitä tuollaiset ulkoiset seikat, vaan jutut mitkä tulee vaan tekemällä ja tekemällä. Kilpapyöräilykin on ehkä vain hyvin karkea esimerkki, kun puhutaan niin vaikeasta ja niin implisiittisesta taidosta kuin kamppailu, varsinkin jos haluaa noita sisäisiä mestaritason juttuja osata.
Asiat kannattaa pitää yksinkertaisena, siinä mielessä olen mielelläni Mikan kanssa hieman juntti. Edelleen, taasen kerran, keskusteltaessa sisäisistä lajeista, mieleeni tulee, että monet aivan perusperiaatteista käytännön tasolla ovat useille hämärät. Selitykseni istuvasta asennosta ei ollut mitenkään monimutkainen, päinvastoin! Ja hyvin käytännöllinen jos on kiinnostunut sisäisten lajien kehon asennon eräästä tärkeästä piirteestä. Oikea jatkokysymys olisi: "miksi tämä selän asento on tärkeä sisäisissä lajeissa?" Ja siitäkin voi mainiosti puhua, mutta itse harjoitteluun riittää yksinkertainen ohje. Ja lopullinen vastaus tähän kysymykseen voisi olla Vileniuksen, myös minun mielestäni ansiokkaan, kirjoituksen mukaista implisiittistä (mitä se sitten lieneekään) tietoa.
En voi suorilta käsin kommentoida tähän oikein mitään, mutta jotenkin olen kuvitellut toisin. Vaikka meidän lajissamme joku harjoittelisi vaikka kuinka paljon ja vaikka kuinka keskittyneesti, ei hänen lanttunsa sen harjoittelun takia kyllä halkeaisi. Näkisin että meditaatio (ja Qi Gong) ovat aika kaukana omasta tekemisestämme - tai tietysti laveasti ajatellen mikä tahansa on omalla tavallaan meditatiivista, mutta sitten koko sana menettää merkityksensä. Edellisellä sivulla sitä ei silti käytetty näin, vaan selvästi lajispesifimmin. Voin etsiä ne lainaukset (näköjään 8 kertaa mainittu hakutermi medita*), jos on tarpeen.KungFuMiäs kirjoitti:Se biomekaniikka ja kehoon-mieleen keskittyminen on aika pitkälle samaa asiaa.mika kirjoitti: lmeisesti teillä on tuollainen jonkinlainen mielikuvaharjoittelu, joka keskittyy tekijän kehoon ja ehkä mieleenkin, aika tärkeä osa lajia. Tuntuu aika erikoiselta - mutta tavallaan mielenkiintoiselta.
Tulee mieleen että me ollaan Tanglangissa ihan juntteja, kun me vaan mätetään miettimättä muuta kuin biomekaniikkaa (oikea [ulkoinen] tekniikka)![]()