Katsokaa Karate Kidit, niin tiedätte, miksi kataharjoittelu on tärkeää
Itse olen treenannut paljon katoja. Ymmärrän kyllä täysin ulkopuolisen näkemykset katasta. Kieltämättä se näyttää vain ilmaanhuitomiselta. Joillekin se onkin vain sitä.
Itselleni katassa on tärkeämpää ne periaatteet, mitä kata pitää sisällä. Mielestäni tärkeää ei ole niinkään se, että onko se käsi nyt tarkalleen missä asennossa, vaan se, että miksi tehdään juuri se tietynlainen liike. Kuulostaa ehkä vähän sekavalta, mutta selvennän vähän (tai ainakin yritän). Jos katassa esim. lyödään sormilla, niin se ei pakosti tarkoitakkaan sitä, että ideana olisi lyödä sormilla kaveria palleaan, vaan se voi olla esimerkiksi kuristus tai isku ranteella kaulaan tms. Että ei saa liikaa katsoa sitä ulkokuorta katasta, vaan pyrkiä katsomaan kataan sisälle. Mielestäni tämän idean sisäistäminen antaa mielekkyyttä katan treenaamiseen.
Itselleni katat ovat enemmänkin muistikirjoja, joissa jokaisessa on omat pointtinsa. Liikesarja on vaan huomattavasti helpompi muistaa ulkoa, kuin miljoona erilaista pientä nippeliasiaa, joissa joissa on samat pointit, mutta tehdään hieman erillä lailla.
Tietenkin se vaatii, että opettaja ymmärtää katan pointit ja kertoo oppilailleen käytännönsovelluksia katasta ja lopulta oppilas itsekin osaa löytää niitä ja ymmärtää kataa syvemmin.
Lisäksi katan treenaus kasvattaa kuntoa, opettaa oikeita liikeratoja ja kehittää mieltä.
Itse olen osallistunut muutaman kerran katakilpailuun, ja käsittääkseni katassa on tärkeää liikkeiden puhtaus, mutta lisäksi myös se, että on ymmärtänyt katan tarkoituksen. Tietenkin riippuu tyylisuunnasta ja kisoista.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.