Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Henkinen kehitys tai muu kokonaisvaltaisuus kamppailulajeissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 117 kertaa
Tykätty: 219 kertaa

Viesti Jussi Häkkinen »

JP Pälve kirjoitti: Oma mielipiteeni asiasta on, että kamppailulajit kasvattavat ihmistä henkisesti samalla tavalla kuin mikä tahansa kärsivällisyyttä vaativa ja jatkuvaan oman suorituksen parantamiseen pyrkivä harraste.
Amen!

Olennainen ero esimerkiksi golfin ja karaten välillä kuitenkin on, että karateen liittyy tietty mystiikka sekä tunne fyysisestä ylivertaisuudesta, jotka yhdessä voivat helposti aiheuttaa henkisen "power tripin".
No, golfissa on se tunne rahallisesta ylivertaisuudesta, joka yhdistettynä sopiviin golfkavereihin voi helposti aiheuttaa eräänlaisen sosiaalisen "power tripin". ;)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Andy
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 151 kertaa
Tykätty: 431 kertaa

Viesti Andy »

Chaos kirjoitti: Andy,

Itse ajattelisin, että ns. henkinen kasvu on juuri sitä että kasvaa/kehittyy tasapainoiseksi "normaaliksi" aikuiseksi.
Entä jos on jo normaali aikuinen ja alkaa harjoitella kamppailulajia? Onko se sama kuin söisi buranaa vaikkei ole päänsärky, vai tuleeko siitä jotenkin henkisesti erityisen suureksi ihmiseksi? Ja jos tulee, miten tällaiset ihmiset tunnistaa?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Ville Rantanen
reiteenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Ville Rantanen »

Andy kirjoitti: Miten henkistä kasvua mitataan?
Henkisen kasvun mittaamiseen tarkoitetulla mittarilla.
Andy kirjoitti: Miten erotellaan kamppailulajin aiheuttama henkinen kasvu muusta henkisestä kasvusta?
Tuo mittari osaa luokitella mistä henkinen kasvu on milloinkin johtunut.
Andy kirjoitti: Miten henkisesti kasvaneen henkilön voi erottaa normaalista tasapainoisesta aikuisesta?
Henkinen kasvu on sellaista, jota ihmisillä tapahtuu läpi elämän. Kun miettii itseään vaikka viisi tai kymmenen vuotta aiemmin, todennäköisesti kokee itsensä erilaiseksi ihmiseksi kuin tuolloin. Henkistä kasvua on siis tapahtunut. Henkinen kasvu ei tosin välttämättä ole positiivista. Kasvu-sanan voisi rinnastaa kehitykseen ja kehityshän voi olla myös huonompaan suuntaan. Kasvu-sana toki tarkoittaa merkitykseltään positiiviseen suuntaan tapahtunutta kehitystä ja sellaisena jokainen varmasti oman henkisen kasvunsa kokeekin, vaikka muiden mielestä se ei sitä olisikaan. Voi olla, että ulkopuolinen ei huomaa henkistä kasvua ollenkaan. Henkisesti kasvanut voi vain kokea itsensä eri tavalla kuin aiemmin. Kyse on siispä ehkä minäkuvasta.

Normaalia tasapainoista aikuista ei olekaan, jos ajatellaan, että kaikki olemme yksilöitä. Jos tuo tarkoittaa jotain keskiarvoihmistä, sellaistakaan ei ole. Miten mitataan henkisiä ominaisuuksia ja keskiarvotetaan ne?

Itse olen elämäni aikana kokenut jos jonkinlaista henkistä kasvua ja yksinkertaistettuna se on muuttanut mua lapsen yksinkertaisesta mustaan ja valkoiseen perustuvasta maailmankuvasta näkemään enemmän harmaan sävyjä kuin valtaosa ihmisistä. Tuo ei silti välttämättä tee musta yhtään sen parempaa kuin kukaan muu, vaikka omasta mielestäni tekeekin. Kamppailulajeijinhan tämä liittyy vaikka miten, varsinkin jos sisäiset lajit laskettaisiin yleisen käsityksen mukaan kamppailuksi.
Kuvake
Andy
etupotkija

Viesti Andy »

Onko egon kasvaminen siis henkistä kasvua?
Antti Sariola

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 117 kertaa
Tykätty: 219 kertaa

Viesti Jussi Häkkinen »

Ville Rantanen kirjoitti: Itse olen elämäni aikana kokenut jos jonkinlaista henkistä kasvua ja yksinkertaistettuna se on muuttanut mua lapsen yksinkertaisesta mustaan ja valkoiseen perustuvasta maailmankuvasta näkemään enemmän harmaan sävyjä kuin valtaosa ihmisistä.
Ehkä näin. Ihmiset eivät tosin yleensä huutele "spektrinsä" laajuudella hirveästi.

Ego näyttää kyllä pullistuneen (minulla myös, tykkään egostani ja pidän siitä, että ihmiset tietävät vahvuutensa ja ovat niistä ylpeitä).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Ville Rantanen
reiteenpotkija

Viesti Ville Rantanen »

Andy kirjoitti: Onko egon kasvaminen siis henkistä kasvua?
Kirjaimellisesti kyllä. Ego-sanassa kuitenkin on yleensä negatiivinen sävy.
Kuvake
Chaos
ilmaanpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2006

Viesti Chaos »

Walt,
En väittänytkään että kasvamiseen henkisesti tai fyysisesti tarvittaisiin juuri kamppailulajeja. Enkä usko että jotenkin olisi parempi ihminen jos tekee jotain tiettyä asiaa mitä toinen ei tee. Jokainen löytää oman onnensa, kukin tavallaan. (ja pliis, jos ei jakseta saivarrella sitten onnen löytämisestä esim. murhaamisesta, pedofiliasta.....)

Andy,
Ihminenhän kehittyy ja kasvaa jatkuvasti, joskus parempaan joskus huonompaan. Varmasti on hyötyä "normaalillekin" aikuiselle kun oppii uusia asioita mistä tahansa aiheesta. Ei nyt tule mieleen tilannetta milloin olisi pahaksi kehittää itseään. Eikä toista voi arvostella jotenkin henkisesti erityisen kehittyneeksi tms. henkisen kasvun mittari on mun mielestä jokaisen oma asia, kyllä sen sitten yleensä itsessään huomaa kun on jossain asiassa kehittynyt suuntaan tai toiseen. Vaikea on toisen ihmisen lähteä arvostelemaan.
Ville Rantanen
reiteenpotkija

Viesti Ville Rantanen »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Ville Rantanen kirjoitti:Itse olen elämäni aikana kokenut jos jonkinlaista henkistä kasvua ja yksinkertaistettuna se on muuttanut mua lapsen yksinkertaisesta mustaan ja valkoiseen perustuvasta maailmankuvasta näkemään enemmän harmaan sävyjä kuin valtaosa ihmisistä.
Ehkä näin. Ihmiset eivät tosin yleensä huutele "spektrinsä" laajuudella hirveästi.
Hankaloittaisi esimerkiksi foorumikeskusteluakin, jos aina ottaisi huomioon koko kirjon. Koko kirjon olemassa olon ymmärtäminen ei tarkoita, ettei voisi itse olla tietyssä kohdassa sitä. Yksinkertaistettuna vaikka joku olisi eri mieltä kanssani, ei hän välttämättä ole väärässä. Jos joku ymmärtää mitä tällä tarkoitan :D
Kuvake
Andy
etupotkija

Viesti Andy »

Chaos kirjoitti: Ihminenhän kehittyy ja kasvaa jatkuvasti, joskus parempaan joskus huonompaan. Varmasti on hyötyä "normaalillekin" aikuiselle kun oppii uusia asioita mistä tahansa aiheesta. Ei nyt tule mieleen tilannetta milloin olisi pahaksi kehittää itseään.
Mitenkäs vaikka sotiminen? Onko hyvä asia kehittää itseään siihen suuntaan, että pystyy tappamaan vihollisia ilman henkisiä ongelmia?
Antti Sariola

Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Tykätty: 52 kertaa

Viesti KungFuMiäs »

Mitenkäs vaikka sotiminen? Onko hyvä asia kehittää itseään siihen suuntaan, että pystyy tappamaan vihollisia ilman henkisiä ongelmia?
Omasta mielestäni kyllä. Mutta tämä on vain yksi pätkä matkaa, tämä luo sitten pohjaa muilla asioille. "Pahan" ymmärtäminen antaa valmiudet ymmärtää "hyvää" paremmin, ehkä vähän sama juttu kun oppii tappelemaan niin on sitten uhkaavissa tilanteissa yksi vaihtoehto enemmän ja pystyy varmemmin valitsemaan sen väkivallattoman vaihtoehdon.
Kuvake
Andy
etupotkija

Viesti Andy »

Minun käsittääkseni toisen maailmansodan jälkeen Suomessa koettiin melkoinen väkivallan lisääntyminen, kun sodan kovettamat miehet tulivat siviiliin. Muutenkin kokemukset äärimmäisestä väkivallasta taitavat pikemmin laskea kuin nostaa kynnystä väkivallantekoihin.
Antti Sariola

Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Tykätty: 52 kertaa

Viesti KungFuMiäs »

Minun käsittääkseni toisen maailmansodan jälkeen Suomessa koettiin melkoinen väkivallan lisääntyminen, kun sodan kovettamat miehet tulivat siviiliin. Muutenkin kokemukset äärimmäisestä väkivallasta taitavat pikemmin laskea kuin nostaa kynnystä väkivallantekoihin.
Aivan, se onkin vain yksi pala "tietä". Loput tiestä oli kokematta näiltä henkilöiltä.
Kuvake
Chaos
ilmaanpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2006

Viesti Chaos »

Andy, aika hyvä pointti ja eettinen dilemma sinänsä. (siis tuo että kannattaako kehittää itseään tappamaan ilman tunnontuskia)
Mitäköhän tuosta sitten ajattelisi. Kaksi puolta kaikessa. Taitaa mulla jäädä vielä pääkoppaan raksuttamaan, toisaalta KungFuMiähellä on tärkeä pointti (ymmärtää pahaa jotta voi ymmärtää hyvää), mutta sitten taas toisaalta....*miettii ja haroo hiuksia* ;)
heian
kylkeenpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2006

Viesti heian »

Mulla ainakin karate on tuonut paljon sitä itsevarmuutta. Olin aiemmin ihan kauhean ujo ja arka (minua kiusattiin koulussa). Karaten kautta, kun oppi siihen, että ihmiset ei ookkaan kamalia ja samanhenkisten kanssa on kiva olla, sitä oppi rohkeemmaksi. Kun piti ruveta vetämään, itsevarmuus kasvoi lisää, kun huomasi, että osaa jotain ja kukaan ei huudellut, että ei nuin ja oot ihan pöljä.
kkkk
munillepotkija
Lauteille: Toukokuu 2006

Viesti kkkk »

Henkistä kasvua on menenmoista. Runsas poikain välinen koskettelu on henkisesti kehittävää. Se mistä itse eniten diggaan on tietty huumorintaju ja turhien estojen katoaminen. Tulee sopivasti ronski ote asioihin ja elämään ylipäätään. Turhanaikainen hienop.erseilykin vähenee.

Seuraajat

Aihki
Kuvake
Alioppilas
Kuvake
Andy
Kuvake
Antti
Kuvake
Chaos
Kuvake
D.F.