Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

"Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

"Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#241

Viesti Ile »

halmehe kirjoitti:En ihan hahmottanut tuota tukijalka pohdintaa. .
En ole varma viittasitko juuri/pelkästään minun kommenttiini, mutta avaan vielä omaa näkemystäni.

Tuossa videossa siis kehotin tarkkailemaan tukijalkaa, koska se on tuossa helposti seurattava indikaattori hyvästä vartalon käytöstä.

MUN mielestä "voimakkaan, läpi menevän" kiertopotkun PERUSmuoto on sellainen, jossa oikealla jalalla potkaistaessa lantio avautuu ja kiertyy voimakkaasti vasemmalle, mikä edellyttää myös tukijalalta voimakasta kiertymistä. Osumahetkellä tukijalan polvi ja jalkaterä osoittavat yleensä vasemmalle hieman takaviistoon ja napa osoittaa about suoraan vasemmalle. Oikea kylki on kunnolla edessä ja jalka iskeytyy "kohteen läpi" melko tarkkaan vaakatasossa.

Tämä "voiman suunta" on seurausta nimenomaan siitä voimakkaasta lantion kierrosta, joka itse asiassa tapahtuu hyvi lähellä vaakatasoa, eli toisin sanoaen suunnilleen pystyasennossa olevan saranan ympäri. Tätä kiertoa ei saa erityisen hyvin hyodynnettyä jos osuma suuntautuukin esim. voimakkaasti yläviistoon.

Yläviistoonkin voi potkaista kohtalaisen (=ihan riittävän) kovaa käyttämällä pientä alkuponnistusta ja sitten lähinnä etulihasketjua, kuten kaveri tuossa Andyn videolla. Tällöin voimaa haetaan vetämällä lonkkaa aktiivisesti "koukkuun" ja ylävartaloa ikäänkuin kumaraan eikä niinkään hyödynnetä vartalon kiertoa.

Tässä kuvassa mielestäni hyvin lähellä ideaalia oleva lantion ja koko vartalon asento kovan potkun osumahetkellä. Suoraan ylhäältä päin katsottuna olkapää, kylki, lantio, potkaisenvan jalan polvi ja sääri muodostavat melko suoran linjan. Lonkka ei siis ole koukistettununa.



Kuva
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

"Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#242

Viesti Ile »

Tässä vielä jokunen kuva tositoimista, joissa näkyy mielestäni hyvin se, miten lantio on hyvin auki ja vartalon/lantion kierto vie sitä potkua. Tukijalka kiertyy voimakkaasti ja lonkkanivel on hyvin ojennettuna osumahetkellä. Jalka iskeytyy kohteeseen about kohtisuoraan sivusta eikä viistosti alhaalta ylöspäin.

Se lantio ja koko ylävartalo ei vaan pääse kiertymään, jos tukijalkaa käännetään perusotteluasennosta vain joku kolkyt astetta niin, että varpaat osoittaa edelleen johonkin etuviistoon. Tai tietysti joku kumijalka voi siinä onnistua, mutta se ei ole se pointti, koska tukijalan aktiivinen kierto on tärkeä osa sitä lantion kääntämistä.



Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

"Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#243

Viesti halmehe »

En varsinaisesti Ile sun kommenttiin vaan yleisemmin. Toi jalan kierto on semmonen juttu, että sitä tuli kokeiltua eri tavoin ja itselle sopi parhaiten potkun osumakulma/tukijalan jalkaterän kulma. Jos ajattelee potkua oikealla jalalla vastapuolen kylkiluiden alle niin, että potku liikkuu kohteeseen 45 asteen kulmassa ylös, tukijalta kääntyy saman 45. Mikäli potku tulee vaakatasossa kylkeen tukijalka kääntyy tuon 90. Aikanaan tuli potkaistua niskaan päätä suojaavan käden läpi niin, että potku putosi alaspäin jolloin tukijalka oli n. 135. Nämä vakiintuivat itselleni impact-vastakierrolla harjoittelun takia. Toki tuohon pudottavaan ylös en vastakiertoa viritellyt. Voi olla vähän vaikea hahmottaa, mutta jokunen treenikaveri ehkä vielä muistaa miten opetin kiertopotkua. Kai näihin ihan fysiikasta löytyy jotkut voimantuottokaavat, mutta toi sopi mulle. Ja olen suosiolla jättänyt kamppailulliset absoluuttiset totuudet ne hallitseville. Tää viimeinen ei liittynyt sun kommentteihin Ile :)
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

"Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#244

Viesti Ile »

Kuulostaa kyllä järkeenkäyvältä nyrkkisäännöltä.

Ja itse tosiaan yritin kuvata sitä, mikä omasta mielestäni on se "perusmuoto". Sovelluksissa tosiaan on varianssia kuten kuvasit: vähän pienempää ja vähän isompaa kiertoa.

Sitä mieltä edelleen olen - vaikka en absoluuttiseksi totuudeksi väitä - että jos vaan liikkuvuus riittää, niin ihan maksimaalisen "läpimenevän, miehekkään tuhovoiman" ( :) )tuottamiseksi pitäisi lantion ja ylävartalon pyörähtää about "poikittain" kohteeseen nähden. Siis sillä tavalla kuin noissa kuvissa. Tavallaan siihen asti on mahdollista kasvattaa voimaa pidentämällä kiertoliikettä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa