Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Kuinka tärkeää sinulle on opettajan rehellisyys?

Erittäin tärkeää
98
78%
Melko tärkeää
22
18%
Ei kovin tärkeää
3
2%
Ei lainkaan tärkeää
2
2%
 
Ääniä yhteensä: 125

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 18973
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Re: Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#76

Viesti Andy »

Ensinnäkään minä en ole puhunut ehdottomasta rehellisyydestä tai ehdottomasta vaatimuksesta rehellisyyteen. Äänestyksessä on tarkoituksella "korkeimpana" vaihtoehtona erittäin tärkeä eikä ehdottoman tärkeä. Ihmistuntemukseni mukaan aika harvat ihmiset ovat sellaisia, etteivät missään tilanteissa tingi periaatteistaan. Jostain käsittämättömästä syystä minua yritetään silti väittää tässä mustavalkoisesti ajattelevaksi. :(

Noihin filunkipeleihin kamppailu-urheilussa suhtaudun hyvin negatiivisesti. Hanskoihin piilotetut hevosenkengät, dopingin käyttö, vastustajan telominen etukäteen yms. huijaaminen on aivan käsittämättömän törkeää, jopa rikollista.

Rekordin kaunistelu ei ole aivan yhtä paha, mutta paha silti. Tietysti rekordi voidaan ilmoittaa "sopivasti" ja esim. jättää tietyillä säännöillä otetut ottelut pois, koska ne eivät ole tämän lajin rekordia tms. Pitäisikö vaikka shootboxing-ottelut laskea potkunyrkkeilyrekordiin? Suhtautumiseni tällaiseen riippuu hieman tapauksesta, mutta tarkoituksellinen harhaanjohtaminen ei ole hyvä juttu. Jos rekordia kaunistellaan "paistin" saamiseksi vastaan, on tämä vielä pahempi juttu. Se vaarantaa ottelijoita ja hankaloittaa kisajärjestelyjä. Olen itsekin törmännyt tällaiseen.

Tuomarien kotiinpäinvetäminen on useimmissa tapauksissa älytöntä. Okei, sillä voi voittaa jonkun matsin, mutta ei mitään isompaa uraa voi sen varaan rakentaa. Vaikka saisit hankittua esim. maajoukkuepaikan kotiinpäinvedolla, niin jonain päivänä on kuitenkin totuuden hetki edessä. Arvokisoissa vastaan marssii joku Ruslan Novosibirskistä ja kenkää päähän niin että leegot vain helisee.

Itsemyönnetyistä vöistä. Jos "myöntää" itselleen vyön jossain tunnetussa järjestelmässä, niin se on selvää huijarintointa. Siis niin että vaikkapa minä myöntäisin itselleni 5. danin Hokutoryussa. En myöskään usko, että Ave ilahtuisi asiasta.

Itse perustetut lajit (tai tyylit) ovat eri asia. Jos lajissa on vyöjärjestelmä, niin joku vyöhän sillä suurjehullakin on oltava, eikä sitä oikein muutkaan voi myöntää. Lajin tarpeellisuus voi sitten olla hyvinkin kyseenalaista, mutta jos sille on selvät perusteet, niin homma on ok. Esimerkkinä tällaisesta on sensei Yuji Matsuoin toiminta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#77

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Itse perustetut lajit (tai tyylit) ovat eri asia. Jos lajissa on vyöjärjestelmä, niin joku vyöhän sillä suurjehullakin on oltava, eikä sitä oikein muutkaan voi myöntää.
Tuokin on muuten vähän kaksipiippuinen juttu. O-sensei Zenpo Shimabukuro, Seibukan karaten päämies, sai tässä vastikään 10. danin. Hänen piti sitä varten käydä ihan erillisessä vyökokeessa. En nyt muista ketä paneelissa oli, mutta joitain muita okinawalaisen karaten päämiehiä kuitenkin. En myöskään tiedä tarkkaan mitä tuo vyökoe sisälsi. Measara sensein mukaan muistaakseni jonkinlainen historiaosuus, eli kuka opetti häntä ja kuka tätä jne. Lisäksi piti tehdä joku kata ja sitten näitten muitten vanhojen partojen piti olla ikäänkuin henkilötodistajina (amerikkalaisissa oikeussarjoissa käytetään termiä character witness) eli heidän tehtävänsä oli todistaa, että kyllä, he tuntevat Zenpon ja tunsivat hänen isänsä Zenryon jne. Kuinka sitten tuollainen paneeli voi myöntää o-senseille 10. danin, koska hän on jo valmiiksi ylin auktoriteetti tyylissään? Eikö hän voisi vain julistaa olevansa 10. dan ja sillä siisti? Ilmeisesti olisi voinut tehdä näinkin (ja tuollaisiakin on aikoinaan varmasti monet tehneet), mutta sellainen ei käsittääkseni kuitenkaan ole tapana Okinawalla.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
PauliT
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 74
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#78

Viesti PauliT »

Andy kirjoitti: Valehtelevissa opettajissa on se ikävä puoli, että heidän oppiensa tehokkuudesta ei voi oikein olla varma ennen kuin on itse testannut niitä.

Jos nyt rehelliseksi havaittu opettaja kertoo minulle, että hänen opettamansa taistelutemppu toimii, koska hän on itse käyttänyt sitä lukuisia kertoja tai nähnyt oppilaidensa käyttävän tai muuten luotettavalla tavalla on testannut sen toiminnan, niin hyvä. Sillloin voin olla (järjen rajoissa) varma, että se oikein tehtynä ja sille sopivassa tilanteessa toimii ja voin harjoitella sitä hyvillä mielin.

Mutta entä jos opettajalla on tapana puhua palturia lämpimikseen? Jos hän onkin keksinyt koko jutun, että on muka testannut tekniikkaa ja onkin vain kehittänyt sen omasta päästään? Sitten on vähän ikävä, jos siinä onkin jokin perustavanlaatuinen fiba, jota testauksen puutteessa ei ole havaittu. Ei kuulosta hyvältä ajatukselta havaita tämä vasta kehässä/kadulla/juoksuhaudassa. :(
Lajeissa joissa ei kilpailla kontaktilla on hyvin vaikeaa löytää opettajaa joka on testannut oppimaansa taistelussa.
Luulen myös että ne jotka kunnioittavat rehellistä opettajaa tuskin haluavat myöskään opettajaa joka on testannut katutappeluissa taitoijaan.

Mielestäni rehellisyydessä ei voi olla asteita, joten tuskin edes löytyy valmentajaa jolta ei ole livennyt joskus jokin asia suustaan joka ei välttämättä ole totta.
Se voi olla myös tapahtunut vahingossa, esimerkiksi kehotus tekemään jotain väärältä puolelta. :)

Vastasin ei kovin tärkeää.
AMK
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 35
Lauteille: Lokakuu 2008

Re: Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#79

Viesti AMK »

Tulee väjäämättä mieleen eräs vartijoiden voimankäytön opettaja, jonka kertomukset eivät aivan vastanneet osaamisen tasoa.

Mies kertoi muunmuassa saaneensa koulutusta Venäjän erikoisjoukoissa. Siellä hän tuli immuuniksi oc-kaasulle, ja oppi heittämään ratanauloja sekä kirveitä tarkasti aina kymmeneen metriin. Ja tämä piti onnistua myös kaasutettuna :lol:

Lisäksi hän oli urallaan suorittanut huikeita urotöitä, kuten estänyt sinko-iskun Nesteen öljynjalostamolle. Kamppailulaji-tausta hänellä oli kertomansa mukaan niin laaja, ettei siitä jaksa edes alkaa kertomaan.

Käytäntö sitten hieman ontui. Kaveri muunmuassa kaatuili useaan otteeseen sählypelissä
(lämmittely ennen harjoituksia), eikä onnistunut vapautumaan tekemästäni kuristus-otteesta.

Oletan VAHVASTI, että epärehellisyyden siemen oli häneen kylvetty :D
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 18973
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Re: Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#80

Viesti Andy »

PauliT kirjoitti:
Andy kirjoitti: Valehtelevissa opettajissa on se ikävä puoli, että heidän oppiensa tehokkuudesta ei voi oikein olla varma ennen kuin on itse testannut niitä.

Jos nyt rehelliseksi havaittu opettaja kertoo minulle, että hänen opettamansa taistelutemppu toimii, koska hän on itse käyttänyt sitä lukuisia kertoja tai nähnyt oppilaidensa käyttävän tai muuten luotettavalla tavalla on testannut sen toiminnan, niin hyvä. Sillloin voin olla (järjen rajoissa) varma, että se oikein tehtynä ja sille sopivassa tilanteessa toimii ja voin harjoitella sitä hyvillä mielin.

Mutta entä jos opettajalla on tapana puhua palturia lämpimikseen? Jos hän onkin keksinyt koko jutun, että on muka testannut tekniikkaa ja onkin vain kehittänyt sen omasta päästään? Sitten on vähän ikävä, jos siinä onkin jokin perustavanlaatuinen fiba, jota testauksen puutteessa ei ole havaittu. Ei kuulosta hyvältä ajatukselta havaita tämä vasta kehässä/kadulla/juoksuhaudassa. :(
Lajeissa joissa ei kilpailla kontaktilla on hyvin vaikeaa löytää opettajaa joka on testannut oppimaansa taistelussa.
Luulen myös että ne jotka kunnioittavat rehellistä opettajaa tuskin haluavat myöskään opettajaa joka on testannut katutappeluissa taitoijaan.

Mielestäni rehellisyydessä ei voi olla asteita, joten tuskin edes löytyy valmentajaa jolta ei ole livennyt joskus jokin asia suustaan joka ei välttämättä ole totta.
Se voi olla myös tapahtunut vahingossa, esimerkiksi kehotus tekemään jotain väärältä puolelta. :)

Vastasin ei kovin tärkeää.
Tällöin ei varmaan kannata sitten keksiä väitteitä että olisi testannut asiaa katutappelussa vaan kertoo niin kuin asia on.

Minulla on aivan tavallista että jos opetan jotain erikoisempaa tekniikkaa niin sanon jopa oma-aloitteisesti että "Matsissa en ole käyttänyt tätä mutta sparratessa se tuntuu toimivan." Tai sitten voin kertoa että henkilön X olen nähnyt tätä käyttävän ottelussa mutta että välttämättä en itse saisi sitä toimimaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 18973
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#81

Viesti Andy »

Miksiköhän niinkin monilla ihmisillä on tapana keksiä kamppailulajilleen outo historia? Siis siihen tyyliin, että kauan sitten kuollut isoisä opetti lapsuudessa tätä 1000 vuotta vanhaa salaisesti pienessä piirissä harjoiteltua taitoa, jonka viimeinen osaaja kertoja on.

Siis sen sijaan, että kerrottaisiin (ehkä vähän liioitellen) että on treenattu sitä ja tätä lajia ja nyt tämän laajan kokemuksen perusteella koostettu laji joka yhdistää oppien parhaat puolet.

Sen ymmärrän, että jossain kaukoidässä oli joskus markkinoinnillisesti viisasta väittää taitojen olevan peräisin joenjumalalta, joka kertoi ne 1000 vuotta sitten esi-isälle. Mutta kun näitä saman tason selittäjiä on ihan nykyaikana länsimaissa. :smt017
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#82

Viesti tohtorismies »

Kuva

Porukka haluaa uskoa. Tribalismi kaikissa muodoissaan on vahva juttu, on kova juttu uskoa johonkin. Uskoa johonkin suurempaan, jokijumalaan, senseihin, perinteeseen=perinne tarkoittaa pitkää jatkumoa ja pitkä jatkumo tarkoittaa varmaa toimivuutta ja sen tuomaan voimaan. Siksi niitä jokijumala juttuja vielä nykyäänkin viljellään muodossa jos toisessa, on kummiskin paljon porukkaa mihin se putoaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6416
Lauteille: Lokakuu 2009

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#83

Viesti Ile »

Noinhan se kai joidenkin osalta edelleen on. Mikä on sinänsä hassua. Mun mielestä yhdistelmä pitkä jatkumo + lajin muuttumattomuus = melko varma toimimattomuus.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#84

Viesti AriJ »

....ja jos toi kaveri jota mä seuraan, on saanut ne taitonsa siltä jokijumaluudelta, ja mä oon seuraavana, niin sittenhän mäkin saan ne kohta! Ai jumankeikka sentään!
______________________
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#85

Viesti tohtorismies »

Ile kirjoitti: touko 8, 2020, 22.43 Noinhan se kai joidenkin osalta edelleen on. Mikä on sinänsä hassua. Mun mielestä yhdistelmä pitkä jatkumo + lajin muuttumattomuus = melko varma toimimattomuus.


Sinä olet treenannut. Siksi sinä ajattlet sen niin.

Jos ajatellaan uskontoja+yms mihin meidät on kasvatettu niin kyllähän se "vanhaan ja hyvään" uskominen on tiukassa. Vaikka sitä ei moni tiedostakkaan.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20860
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#86

Viesti Lasse Candé »

tohtorismies kirjoitti: touko 8, 2020, 23.18
Ile kirjoitti: touko 8, 2020, 22.43 Noinhan se kai joidenkin osalta edelleen on. Mikä on sinänsä hassua. Mun mielestä yhdistelmä pitkä jatkumo + lajin muuttumattomuus = melko varma toimimattomuus.


Sinä olet treenannut. Siksi sinä ajattlet sen niin.

Miten tuo viisastuminen tulee treenaamalla, mitä tohtorismies ajaa takaa?
Siis ihan oikeasti, miten treenaamalla vaikka kovaakin voisi ikinä juuri sitä kautta päätyä järkeviin johtopäätöksiin tuollaisista kysymyksistä?

Ja minkälaisista lajeista ylipäätään puhutaan jos puhutaan pitkän jatkumon muuttumattomista lajeista? Siis erityisesti pohtien tämän seikan vaikutusta lajin "toimivuuteen", mikä taas nostaa kysymyksen, että mitä se taas tarkoittaa tällaisen lajin tapauksessa.



Eli mitä siis tässä sanotaan, minkä tajuamiseen voi päätyä treenaamalla?

Pidän tätä vähän hassuna, mutta kysymykset ovat kyllä ihan vilpittömiä ja aitoja. :D
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#87

Viesti tohtorismies »

Vaikeiden asioiden tekeminen yleisesti ottaen ja harjoittelu kertoo aika nopeasti mikä on toimivaa ja mikä ei. Tämä yleisesti ottaen sisältyy treenaamiseen sekä asioiden tekemiseen.

Se on vähän sama kuin insinöörit ja oikeat tekijät. Toisilla on teoreettista tietoa ja toiset tekee asioita oikeasti ja tietää miten se homma menee noin vähäsen karrikoiden.

Sanottakoon nyt selvennyksenä että ihteä kuumottaisi treenata jotakin koryu hommaa, että ei minulla mitään pitkiä perinteitä vastaan ole. Päinvastoin.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20860
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#88

Viesti Lasse Candé »

En ihan näe tuossa viestissä silti yhteyttä näihin muuttumattomiin vanhoihin lajeihin, ellei ajatuksena ole jotenkin että niissä ei treenattaisi.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 661
Lauteille: Elokuu 2009

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#89

Viesti halmehe »

Ile kirjoitti: touko 8, 2020, 22.43 Noinhan se kai joidenkin osalta edelleen on. Mikä on sinänsä hassua. Mun mielestä yhdistelmä pitkä jatkumo + lajin muuttumattomuus = melko varma toimimattomuus.
Varmaan vähän miten sen ottaa. Onko ne jatkajat edes koskaan tajunneet mitä ovat treenanneet. Vissiin mennään nyt vähän offtopic. Mulle lajit on eri henkilöiden taipumuksia tehdä asioita. Voit aloittaa vaikka nyrkkeilyn ja susta tuntuu aina, et jotain puuttuu. Haluut jatkaa lajissa koska frendit on siellä. Sit kokeilet vahingossa painia ja tajuat sen olevan se juttu vaikka oisit kehittyny jo hyväksi bokraajaksi.

Mitä noihin vöihin tulee niin joskushan niitä tienattiin pieksemällä ylempiarvoinen. Ottihan yksi vissiin -80 luvulla mustan vyön käyttöön ja totes urputtajille, et tulkaa ottaa pois. Ei tietääkseni löytyny vapaaehtoisia.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Kamppailulajiopettajan rehellisyys

#90

Viesti magamies »

halmehe kirjoitti: touko 9, 2020, 21.18
Ile kirjoitti: touko 8, 2020, 22.43 Noinhan se kai joidenkin osalta edelleen on. Mikä on sinänsä hassua. Mun mielestä yhdistelmä pitkä jatkumo + lajin muuttumattomuus = melko varma toimimattomuus.
Varmaan vähän miten sen ottaa. Onko ne jatkajat edes koskaan tajunneet mitä ovat treenanneet. Vissiin mennään nyt vähän offtopic. Mulle lajit on eri henkilöiden taipumuksia tehdä asioita. Voit aloittaa vaikka nyrkkeilyn ja susta tuntuu aina, et jotain puuttuu. Haluut jatkaa lajissa koska frendit on siellä. Sit kokeilet vahingossa painia ja tajuat sen olevan se juttu vaikka oisit kehittyny jo hyväksi bokraajaksi.

Mitä noihin vöihin tulee niin joskushan niitä tienattiin pieksemällä ylempiarvoinen. Ottihan yksi vissiin -80 luvulla mustan vyön käyttöön ja totes urputtajille, et tulkaa ottaa pois. Ei tietääkseni löytyny vapaaehtoisia.
Tuosta jutusta en ole kuullutkaan( mustan vyön pois ottaminen) aika hyvä veto kyllä, olisikohan härski ollut....
Magamies
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 87 kurkkijaa