Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#136

Viesti jussip »

Pahoitteluni hieman negatiivishenkisestä metaforasta, mutta.. Minulla on tästä koko touhusta ollut vähän tämän kaltainen mielikuva jo pitemmän aikaa:

Kaveri joka ei ole koskaan nähnyt sulkapalloa pelattavan, näkee pari valokuvaa aiheesta ja kiinnostuu siitä, tilaa kasan kirjoja, mailan ja pallon, ja treenailee lajia yksinään kellarissa. Vajaan vuoden harjoittelun jälkeen soittaa sulkapalloliiton johtajalla ja päävalmentajalle ja ehdottaa että mitäs jos istuttaisiin porukalla alas ja mietittäisiin kolmestaan että miten sulkapallon valmentamista kehitetään Suomessa, ja samalla hän vois myös kirjoittaa kirja jossa kerrotaan että miten sulkapalloa tulisi harjoitella ja jolla saadaan sulkapallon tunnettavuus Suomessa muiden palloilulajien tasolle.
Manny
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 444
Lauteille: Syyskuu 2009

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#137

Viesti Manny »

Hmmm. Onko se nyt niin mahdotonta odottaa?
Mietihän, miten ihmiset suhtautuu tähän kirjaan kun kuulee itse kirjoittajan kokemustasosta?
Eikö se olisi ihan hyvä mennä vaikka oppimaan sitä JKD:tä niiltä, joiden opettajalinjat kurkottelee siinne Bruce Leehen aika mutkitta, ja sitten katsella joskus myöhemmin sitä kirjaa? Uskoisin, että silloin siihen suhtauduttaisiin paljon paremmin, kun on ihan omakohtaista kokemusta tästä.
Itse en ainakaan suoraan sanottuna ostaisi kirjaa, joka on kotitreenaajan kirjoittama, joka ei halua kuulla kokeneelta, että hän tekee tekniikkansa väärin.
Ja mikäli saisitkin sen kirjan jotenkin ihmeen kautta pihalle, niin luuletko, että se nostaa JKD:n suosiota?
Ja mitä itse Lee olisi ajatellut tästä? Tai mitä Inosanto ajattelisi jos saisi tällaisesta kuulla?
Saanen esittää arvauksen:
Kuva
Itse en siis usko, että pelkkä innostus tällaiseen riittää. Anteeksipyyntöni, jos tekstini oli provosoivaa.
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#138

Viesti bloodycut »

Elina kirjoitti: Kai ymmärtänet, että ihmisten on ehkä vähän vaikea suhtautua tähän kirjoitusprojektiisi kovin vakavasti, koska tätä (omatoimista) JKD-harjoittelua sinulla on takanasi reilu vuosi. Ihmiset kun harrastavat näitä lajeja vuosikymmeniä eivätkä siltikään koe olevansa tarpeeksi lajitietoisia kirjoittaakseen lajeistaan kattavia teoksia. Ensimmäiseksi mieleen tietenkin juolahtaa, että mitähän annettavaa keltavöisen (tms.) tasolla olevalla itsekseen harjoittelijalla voi lajitietoutta lisäävästi olla, kun Potkussakin vaikuttaa henkilöitä, joilla harjoittelutaustaa on huomattavasti pidemmältä ajanjaksolta. Tätä ajatellen ehkä voisit harkita useamman kerran, miten kirjaasi kirjoitat - aiemmin tuossa mainitsin päiväkirjamaisen lähestymistavan, ja se voisi soveltuakin, koska silloin kyse olisi alussa olevan harjoittelijan henkilökohtaisesta matkasta lajin parissa.

Mutta JKD:n harrastajat voinevat kommentoida tarkemmin sitä, millaista antia he näkisivät teoksellasi olevan.
heheh tää vaan vetää mulle suupielet ylöspäin, kritiikki oli osuvaa...tuota mun täytyy nyt sanoo että kyseessä on TIETOKIRJA/LÄHDETEOS suomenkielellä. Mä perustan sen faktoihin ja kokemuksiin mitä saan lähdemateriaalista. Omia kokemuksiani lisään mikäli ne täydentää asiayhteyttä. Tää kirja kasvattaa mua JKD:ssä. JKD ei ole laji, jos sitä ei vielä joku tiennyt. Päiväkirja on hyvä ajatus pitää laittaa mieleen.
JanneM kirjoitti: Pyydän anteeksi jo etukäteen kovin suoraa kommenttiani, mutta...
Minun mielestäni on loukkaavaa näitä suomalaisia JKD opettajia ja harrastajia kohtaan jotka voivat vetää oikeasti linjan itsestään Jeet kune dohon lajina ja opettajalinjansa ylettyvät Bruce Leehen vain parilla kulmalla, kun sinä kohotat itsesi auktoriteetiksi asiassa mistä sinulla ei ole lainkaan oikeata kokemusta. Sinulla on olettamuksia siitä mitä Bruce on opettanut ja mitä hänen metodinsa on pitänyt sisällään. On olemassa ihmisiä kenellä on tietoa siitä miten Bruce on opettanut ja miten hän on halunnut toiminnan kehittyvän.
Toki jos haluat kirjoittaa tietokirjan Bruce Leestä ja Jeetkunedon historiasta, niin se voi olla ihan ok. se kun ei vaadi syvällisempää ymmärrystä Brucen opetuksista.
kts. ed vastaus...mä en missään vaiheessa aio loukata ketään, mä en esitä ainoatakaan olettamusta Brucesta enkä JKD:sta enkä aio olla mikään auktoriteetti. Mä luotan sen sijaan siihen, että tää kirja palvelee kaikkia jotka haluavat tietää Bruce Leestä ja JKD:sta. Mitä sitten tietokirjan syvällisyydestä niin se vaatii nimenomaa syvällistä ymmärrystä. Itseasiassa filosofia on yksi lempiaiheeni ja kirjoitan siitä mielelläni viitaten asiayhteyksistä riippuen myös muuhunkin filosofian teoriaan ja käytäntöön.
Faust kirjoitti: Kustantajan löytäminen tulee varmasti olemaan vaikeaa. Voit tosin ensin julkaista omakustanteena ja katsoa meneekö kirja kuumille kiville. Kun kirjoitustyö on valmis, ota yhteyttä johonkin paikalliseen digipainoon josta tilaat n. sadan kappaleen erän, jota voit markkinoida netissä. Parin tonnin pääomalla pitäisi onnistua (ellet sitten ole kirjoittamassa 800 sivuista magnum opusta).
Tuota kustantajan miettimistä en haaveile tässä vaiheessa. En halua vaivata sillä päätäni, mutta senkin aika koittanee. Mulla on pari yhteyttä kustantajiin, mutta niiden selvittäminen selviää varmasti tuonempana. Oikoluku löytyy ihan kansainväliseltä tasolta sen voin jo sanoa. Sivumäärää en osaa sanoa vielä mutta kaippa kirjasta tulee paksu hehe. Sori ei ollu tarkotus olla ylimielinen eikä ylioptimistinen pois se musta :lol:
J. Suojanen kirjoitti: Jep itse näkisin myös, että porukka on vähän huolissaan, koska lähestymiskanttisi määrittää sen, että miten paljon tarvitset ulkopuolista apua projektissasi.

Kirja kun toimisi äänitorvena ja se torvi voi nostaa lajia kirkasvetistä pintaa kohti, mutta se kirja voisi myös pahimmassa tapauksessa upottaa lajin pohjamutaan ja samentaa koko veden perässään. :tiphat:
Niinhän sitä aina ollaan huolissaan kun jotain uutta ja mullistavaa on tapahtumassa, mutta muutos ohjaa eteenpäin. Lähestymistapani on käytännöllinen ja sisältää teoriaa aivan kuin mikä tahansa tietoteos. Faktat ja käytäntö tulevat näkymään suurena osana mitä Bruce tutki elinaikanaan ja mitä on tutkittu hänen kuolemansa jälkeen. Ulkopuolisen avun määrää en vielä ole kartottanu riittävästi se täytyy todeta, eiköhän se selviä hättäilemättä. Äänitorvi kuulostaa hyvältä. Soitellen sotaan en oo lähössä, jos joku sen niin käsittää. Ei tässä mihinkään suohon olla menossa höpö höpö...uuteen asiaan kuuluu epävarmuus ennen ku balanssi löytyy.
jussip kirjoitti: Pahoitteluni hieman negatiivishenkisestä metaforasta, mutta.. Minulla on tästä koko touhusta ollut vähän tämän kaltainen mielikuva jo pitemmän aikaa:

Kaveri joka ei ole koskaan nähnyt sulkapalloa pelattavan, näkee pari valokuvaa aiheesta ja kiinnostuu siitä, tilaa kasan kirjoja, mailan ja pallon, ja treenailee lajia yksinään kellarissa. Vajaan vuoden harjoittelun jälkeen soittaa sulkapalloliiton johtajalla ja päävalmentajalle ja ehdottaa että mitäs jos istuttaisiin porukalla alas ja mietittäisiin kolmestaan että miten sulkapallon valmentamista kehitetään Suomessa, ja samalla hän vois myös kirjoittaa kirja jossa kerrotaan että miten sulkapalloa tulisi harjoitella ja jolla saadaan sulkapallon tunnettavuus Suomessa muiden palloilulajien tasolle.
Elekää pyyelkö anteeks koko ajan, miehä liikutun tästä :cry: sä oikeestaan vastasit tässä itse itelles mutta esimerkki oli hyvä. Itseasiassa mulla on yhestä toisestaki harrastuksestani kirja tekeillä, joka on jo huomattavasti pidemmällä.
Manny kirjoitti: Hmmm. Onko se nyt niin mahdotonta odottaa?
Mietihän, miten ihmiset suhtautuu tähän kirjaan kun kuulee itse kirjoittajan kokemustasosta?
Eikö se olisi ihan hyvä mennä vaikka oppimaan sitä JKD:tä niiltä, joiden opettajalinjat kurkottelee siinne Bruce Leehen aika mutkitta, ja sitten katsella joskus myöhemmin sitä kirjaa? Uskoisin, että silloin siihen suhtauduttaisiin paljon paremmin, kun on ihan omakohtaista kokemusta tästä.
Itse en ainakaan suoraan sanottuna ostaisi kirjaa, joka on kotitreenaajan kirjoittama, joka ei halua kuulla kokeneelta, että hän tekee tekniikkansa väärin.
Ja mikäli saisitkin sen kirjan jotenkin ihmeen kautta pihalle, niin luuletko, että se nostaa JKD:n suosiota?
Ja mitä itse Lee olisi ajatellut tästä? Tai mitä Inosanto ajattelisi jos saisi tällaisesta kuulla?
Saanen esittää arvauksen:
Itse en siis usko, että pelkkä innostus tällaiseen riittää. Anteeksipyyntöni, jos tekstini oli provosoivaa.
Mulle on yks lysti miten ihmiset suhtautuu etukäteen mun kokemustasoon. Jos mä opettelen JKD:tä lopun ikääni, en kerkee kirjaa toteuttaa elämäni aikana. Tosta omakohtasesta kokemuksesta mä olen montaa mieltä ja parempi kun en kommentoi vielä sitä. En aio kirjottaa sellasta kirjaa, jossa nimeni alle laittaisin: treenannut noin vuoden ja tietää asiasta kaiken. Kuuntelen mielelläni kokeneiden treenajien ajatuksia JKD:sta tietty, sehän täydentää Brucen teoriaa ja käytännön esimerkkejä. Jälkimmäisiin kysymyksiin vastaan: Voiko tietää etukäteen mitä Dan ajattelee tai mitä Bruce ajattelee kirjastani? Täytyy olla melekonen meedio joka siihen pystyy. Tossa olet oikeessa että pelkkä innostus ei riitä, se on faktaa.

Hyvä että ootte hereillä mutta huolissaan ei kannate olla se ei vie mitään eteenpäin. Sain jo kannustavia maileja ja kiitos niistä. Tän jälkeen ykskään ei pyytele anteeks turhanpäiten, teistä ykskään ei oo loukannu mua eikä ketään muutakaan. Asiat tapelkoot keskenään eikä potkulaiset. Kritiikki on hyvää ja sitä kaivataan lisää. Nyt kaipaisin enemmän sellasta infoo mikä veis tätä juttua eteenpäin ja antas mulle aihetta miettiä mitä kirjaan kannatas laittaa ja mitä ei. Sisällysluettelo on jo pääotsikoiltaan kasassa. Sinä arvon potkulainen voit keksiä lissää mulle sisältöä, mutta mikäli täältä ei sisältöä löydy, niin mulla sitä riittää yllin kyllin. Provosointi ei oo pahasta kunha se ei mee henkilökohtasuuksiin, jossa haetaan meikeläisestä jotain sellasta mitä ei oo olemassa. Bruce koki samaa vastustusta kuin tää projekti omassa työssään. Jatkuvasti hänen piti ottaa haasteita vastaan ja pätkiä tyyppejä lättyyn osoittaakseen mitä käytäntö JKD:ssa on.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#139

Viesti JanneM »

Sun pitää muistaa se, että kun Bruce harjoitteli ja kehitti juttuja sai hän kokoajan opetusta muilta. Hän siis hankki itselleen opettajia ketkä opettivat hänelle miten asioita tehdään oikeasti. Sä nyt pyrit keksimään pyörän uudelleen kattomalla videoita.
Kirja henkilön ja menetelmän historiasta voi olla hyväkin juttu, mutta heti kun sä rupeat sinne vetämään omia johtopäätöksiä ja mietteitä omasta kokemuksesta minkään asteisina faktoina, niin mennään metsään. Fakta kuitenkin on, että sä et oo treenannut mitään lajia tareeksi kauan osataksesi kamppailulajeja kovin hyvin. SUlla ei myöskään viimeiseen vuoteen ole ollut lainkaan opettajaa vaan olet opiskellut kirjoista ja videoilta. Jos olisit edes satunnaisesti vieraillut Önkin tai Hietalan luona, niin sut voisi ottaa tosissaan. Tällä hetkellä vaikutat lähinnä trollilta.

PS. Pystyykö sitä sun beatboxsausta kuunteleen jotain kautta. Se kun on aihe joka muakin kiinnostaa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#140

Viesti Elina »

Niinhän sitä aina ollaan huolissaan kun jotain uutta ja mullistavaa on tapahtumassa, mutta muutos ohjaa eteenpäin.
No, ainakaan itsensä vähättelystä ei voida syyttää, kun projekti on jo luokittautunut uudeksi ja mullistavaksi. Onnea tielle!
Holopainen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 84
Lauteille: Toukokuu 2009
Paikkakunta: Kuopio

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#141

Viesti Holopainen »

Kyllä mä ainakin mielelläni voisin tuommosen tietokirjan lukea. Kovin vähän kun on suomen kielellä hyviä tieto-opuksia. En ymmärrä miksi tuohon ajatukseen on jollain jotain pahaa sanottavaa. Koska Bloodycutilla ei selvästikään ole tarkoitus kirjoittaa, että hän sanoo jotta näin sen on oltava vaan hän sanoo, että näin olen kuullut/lukenut/vertaillut?
"If you ever hurt her again... I will kill you where you stand."
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3419
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#142

Viesti Jasse »

Kaikenlaista...

Bloodycut sanoi: "Bruce koki samaa vastustusta kuin tää projekti omassa työssään. Jatkuvasti hänen piti ottaa haasteita vastaan ja pätkiä tyyppejä lättyyn osoittaakseen mitä käytäntö JKD:ssa on."

Vertaat siis itseäsi Bruceen? Otatko haasteita vastaan kamppailussa?
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#143

Viesti J. Suojanen »

Ok, ei pyydellä sitten anteeksi vaan vedeltään kylmiltään:
Mä vähän näen, että tässä on hyvä sauma vetästä sinne suohon ja lujaa ilman mitään höpönhöpöilyjä... Jätkähän on käytännössä juossut metsää kohti täyttä häkää ja kysellyt samalla, että "missä ne puut ovat?" brushteeth
Olet selvästi päättänyt jotakin ja olet varma itsestäsi, ehkäpä jopa turhankin itsepäisellä asenteella... Sun pitää vain tiedostaa se, että vaikka Jkd ei olisikaan laji niin jotkin määritelmät sen tekemisen tarvitsee täyttää, jotta siitä voi Jkd:na puhua.

Tää homma lähti jo vuosi sitten väärille raiteille, kun aloit tänne kirjoittamaan ja kerroit aloittaneesi yksinharjoittelun Jkd:sta, koska et pidä kritiikistä ja siitä että porukka kertoo sinun tekevän jotakin väärin.
Otit ikään kuin sen oman nurkan hiekkalaatikosta, jonka linnoitit ettei kukaan pääse näkemään mitä siellä leikit. Muistieni mukaan jotakin jo silloin tuli puhetta nunchien kanssa harjoittelusta ja siitä, että onko se nyt sitten sitä Jkd:ta ja silloinkin taisit sulkea sen kritiikin ulkopuolellesi vain...

Nyt sitten vuoden hiljaiselon jälkeen olet ilmaissut kiinnostuksesi opettamiseen ja samaan hengenvetoon vetäset, että vähennät treenaamista, jotta ehdit kirjoittamaan kirjan.
Tottahan toki tämä pysäyttää sydämiä kamppailulajipiireissä ja varmasti eteenkin Jkd piireissä, koska vaikka vuosi on pitkä aika niin se on silti samalla niin pirun lyhyt.
Ja se tekemisesi ei ole käynyt mitään suodatinta läpi, jotta kukaan voi sanoa, että se on lähelläkään niitä aatoksia Jkd:sta jota ne oppilaat, jotka voivat opettajalinjansa suoraan Bruceen vetää ovat mieltä Jkd:sta.

Kukaan ei voi edes tietää, että se on realistista itsepuolustusta mitä siellä puuhaat... Kyllä sä aina voit sanoa, että sulla on ajatusta ja näkemystä ja kaverien kanssa nurmikkopainin aikana olet saanut valaistuksen, mutta siltikään siellä ei ole sitä todellisuuspohjaa oikeastaan muuta kuin sen verran mitä olet kirjasta mahdollisesti lukenut, koska sinne joku jolla on kokemuspohjaa on niitä omia ajatuksiaan kirjoitellut. Siltikin siinä on se riski, että sitä kirjaa luetaan kuin piru raamattua ja asiat omaksutaan, jotka halutaan omaksua ja muut asiat sivutetaan jne.
Tämäntyyppistä toimintaa näkyy ihan saleillakin, kun se pahin finninaamainen rillipää alkaa kesken opetuksen pudistelemaan päätään ja huutamaan suu suorana, että "Tämä on huijausta! Ei toi oikeasti toimisi mikäli vastassa olisi Obi Van Kenobi!" :smt003

Sulla on ihan ok sauma vetästä tietokirjamainen pläjäys Brucesta ja hänen Jkd:sta, mutta tässä on myös suuri riski, että kirjoitat juuri sinun näköisen kirjan... Jonka kanssa kukaan muu sitten ei olekaan samaa mieltä lähestulkoon missään.
Manny
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 444
Lauteille: Syyskuu 2009

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#144

Viesti Manny »

bloodycut kirjoitti: Mulle on yks lysti miten ihmiset suhtautuu etukäteen mun kokemustasoon. Jos mä opettelen JKD:tä lopun ikääni, en kerkee kirjaa toteuttaa elämäni aikana.
Nämä ihmiset ovat sinun kirjasi ostajia. Lopun ikääsi? Sehän on sit jo ihan toinen ääripää...
Tosta omakohtasesta kokemuksesta mä olen montaa mieltä ja parempi kun en kommentoi vielä sitä. En aio kirjottaa sellasta kirjaa, jossa nimeni alle laittaisin: treenannut noin vuoden ja tietää asiasta kaiken.
Onko kukaan kehottanutkaan näin tekemään? Suosittelin treenaamaan, niin sinulla on _omakohtaista kokemusta tästä aiheesta_, en sen takia että voisit laittaa kirjaasi harjoitusvuotesi.
Kuuntelen mielelläni kokeneiden treenajien ajatuksia JKD:sta tietty, sehän täydentää Brucen teoriaa ja käytännön esimerkkejä. Jälkimmäisiin kysymyksiin vastaan: Voiko tietää etukäteen mitä Dan ajattelee tai mitä Bruce ajattelee kirjastani? Täytyy olla melekonen meedio joka siihen pystyy.
Minä olen meedio. Ja aion kirjoittaa siitä kirjan.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#145

Viesti Invictus »

Kyllähän JKDsta suomeksi mielellään kirjan lukisi, mutta itselleni nyt on vähän hämärää että mitä tällä suunnitteilla olevalla kirjalla haetaan... Siitä tosin ylempänä varmaan sanottu jo tarpeeksi. Mielenkiintoista minusta olisi kyllä olisi esim jonkinlainen historiikki/jkdn filosofiaa yms valaiseva teos jossa olisi ihan esim. haastateltu alan tekijämiehiä eikä vain suomenneltu pätkiä englanninkielisistä opuksista...tai jotain.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#146

Viesti Kari Aittomäki »

Antakaa nyt sällin tehdä omat virheensä.
Ei tossa nyt maailma kaadu jos mies vähä keskenänsä päässänsä asioita järjestelee ja kiikareittensa läpi kattelee.

Tosin, jos olisin lähteny Hartsellin tielle ihan virallisestikin niin kieltäisin nimenkäytön.
Tai sitten en. Jeetkunehan on umpihankilaji, vapaa rajoituksista.

Mutta hanki nyt ensin jonkinlaiset sukset.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#147

Viesti Kuhmu »

Välillä toisilla JKD-ihmisillä etenkin Ameriikoissa tuntuisi olevan mentaliteettina, että absorb what is usefull tarkoittaa sitä, että luodaan ikioma maailman kaikkeus ottamalla sieltä tuolta ja täältä ja sitä sitten tarjotaan omana huikaisevana JKD-systeeminä.
”You must enjoy this”.
Jaaggo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18
Lauteille: Elokuu 2008

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#148

Viesti Jaaggo »

Täs sun projektis on nyt kyl vähän semmonen huuhaa vipa mukana. Noh, vähän niin ku jos mä kirjoittaisin kirjan joka olis vaikkapa tyyliin "Wado ryu katas - ultimate bunkais and meanings" (hyvä nimi :lol: ) tjsp. sälää, tai vuoden fysikkaa opiskeltua kirjoittaisi fysiikasta kirjan? Uskottavuus on se mikä niistä puuttuis, se on kuitenkin tämän tyylisessä opuksessa todella tärkeää, olkoot sisällöltään vaikka kuinka mullistava. Sillä kuka uskoo mullistavalta tuntuvaan sisältöön jos kirjoittaja ei ole millään tavalla treenitaustaltaan tai kokemuksiltaan uskottava? En minä ainakaan. :(
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#149

Viesti bloodycut »

Tän perusteella mitä nyt täs luen...en osaa sanoo ny oikeen mitään erikoista. Vaikee löytää yhtenäistä linjaa teiän ajatusten välillä. Irvailun ymmärrän toki. Rakentavaa kritiikkiä on hyvä lukee, enkä mie ota niistä itteeni henk koht. Mä en ole Bruce enkä ota haasteita vastaan, tarkotan tällä sitä että hänen aikanaan vastustusta ilmeni suuresti ennen kun hän todisti metodinsa toimivan ja sai luvan opettaa ketä tahansa. Pitäskö mun osottaa ensin kirjoittavani tää kirja ja sitten mut otettas tosissaan? Kaipa se on ainoo tapa osottaa että mä en aio kirjottaa mitään tårta på tårta enkä vedä JKD:ta suohon. Tietty mikäli yleinen mielipide on tällasta nii mä tyydyn suomentamaan jonku Brucen kirjan, mutta harkitten asiaa moneen kertaan ennen ku alan siihen. Tietty voin kirjottaa sellasen kirjan jossa ei ole yhtään mun omaa mielipidettä vaan ainoastaan faktaa ja niitä harjotusmetodeja mitä Bruce kehitti (ajattelin tässä kohtaa ääneen). Yritän tässä saaha hieman kannustusta idealle, jotta se palvelis mahdollisimman monia. Tekniikoiden toteuttajat olis niitä jotka on treenannu JKD:ta useita vuosia ja he olisivat valokuvissa. Mä vain kirjottasin tekstit mitä niissä haetaan ja miten ne toimii käytännös kun treenaajat kertos. Saako näistä ajatuksista kukaan kiinni?

ps. beatboxausta löytyy kotisivuiltani http://www.bloodycut.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#150

Viesti Jussi Häkkinen »

bloodycut kirjoitti: Pitäskö mun osottaa ensin kirjoittavani tää kirja ja sitten mut otettas tosissaan?
Ei. Sinun pitäisi ensin tietää asiasta jotain, sitten vasta kirjoittaa asiasta kirja.

Se on noin yleisesti perusedellytys.

Tietty voin kirjottaa sellasen kirjan jossa ei ole yhtään mun omaa mielipidettä vaan ainoastaan faktaa ja niitä harjotusmetodeja mitä Bruce kehitti (ajattelin tässä kohtaa ääneen).
Tällöin kannattaisi hakeutua harjoittelemaan B. Leen tyyliä opettavien suomalaisten tai ulkomaisten opettajien oppiin. 10-20 vuotta on yleensä hyvä aika perustiedon saamiseen ennen kirjan kirjoittamista.

Yritän tässä saaha hieman kannustusta idealle, jotta se palvelis mahdollisimman monia.
Uskon, ettei aloittelija pysty kirjoittamaan tuollaista kirjaa.

Tekniikoiden toteuttajat olis niitä jotka on treenannu JKD:ta useita vuosia ja he olisivat valokuvissa. Mä vain kirjottasin tekstit mitä niissä haetaan ja miten ne toimii käytännös kun treenaajat kertos.
Mikä saa sinut ajattelemaan että sinä olisit näitä kokeneempia harjoittelijoita parempi kirjan kirjoittaja - et kuitenkaan ole käytännössä treenannut JKD:tä lainkaan.

Saako näistä ajatuksista kukaan kiinni?
Sen verran, että niistä on hieman vaikea löytää kantavaa ja kestävää ajatusta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 95 kurkkijaa