Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#1

Viesti bloodycut »

Tän keskustelun tarkotus ei ole provosoida ja olla sillä meininigillä että mie tiiän kaiken ja te muut ette tiiä mittään. Mä yritän nyt tuua toisenlaisessa valossa näitä harjotusmetodejani esille. Näitä juttuja saa vapaasti kommentoida ja otan rakentavia ehotuksia vastaan.

Alotetaan iha perusasennosta. Se on siis miekkailusta ja siinä on osaa myös monesta muusta lajistakin kuten nyrkkeilystä ja kungfusta. Asento oli alussa melko hankala ymmärtää, mutta sitten tajusin, että jos pitää tehdä nopea reaktio esim. potku tai lyönti, on järkevää tehdä se parempi jalka edessä. Olen kokeillu myös perinteistä otteluasentoo jossa parempi käsi on takana. Kumpikaan asento ei ole pahempi. Ajatuksia herätti myös puolen vaihto kenties capoeiran malliin jatkuvasti vaihdellen, silloinhan on vaikeampaa opponentilla tietää kummalta puolelta hyökkäys tai vastahyökkäys tulee. Alkuasennosta (on-guard) voi löytää monenlaisia variaatioita sen mukaa kun taistelu etenee. Sama alkuasento voi merkata vastustajalle odotusta samanlaisesta tekniikasta. joten siksikin asennon vaihtaminen on suotavaa.

Mitä sitten JKD:n asennosta voi tehdä? Mm. lyönnit, potkut, väistöt, harhautukset, pysäytyslyönnit ja -potkut, crossit, liikkumiset joka suuntaan eteen, taakse, sivulle, ylä- ja alaviistoon jne. Valikoimaa riittää ja ainakin mulla tuli heti sellanen informaatioähky, voiko tästä valikoimasta löytää ne itselle sopivimmat mallit? Monipuolisuus on hyvä muistaa ja yritän sen itellekki takaraivoon nakuttaa. Samasta asennosta samat combot alkaa kyllästyttää. Se ehkä yksinharjottelussa on vaikeeta hoksata. Joku vois kenties hoksata paremmin vaikka piirtämällä paperille mitä kaikkee perusasennoista voi tehä. JKD:n asennon keskilinja ja muutkin linjat ovat tärkeitä. Niiden hahmottamiseen vois käyttää vaikka maalarinteippiä jonka liimaa lattiaan esim. ristin muotoon. Kun astuu keskelle tulee keskilinja hyvin esille. Vertikaalinen linja on sitten se poikkiviiva ristissä. Ristin keskusta on taas halkaisu koko kropasta. Ristiin/rastiin voi lisätä muut liikkumiset. Tämä kuvio tuli esille harrastamassani aikidossa varsinkin bokken ja jo-treeneissä.

No tämä tällä erää, kirjotan lisää. Muut potkulaiset voi auttaa tän ketjun rakentamisessa. Tehään tästä yhteinen tavoite :)
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3419
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#2

Viesti Jasse »

Mielenkiintoinen projekti sinulla. Muutama kysymys alkuun:
Miksi haluat oppia kamppailutaitoja? IP, kuntoilu, kisailu, "henkinen kehitys, tms?
Miksi juuri JKD? Miksi ilman opettajaa?
Mistä opuksista haet tietosi? Tao of JKD?

Otin tähän viereeni nyt kirjat "Bruce Lee's fighting method" (oranssi) ja "Tao of JKD".

Ensiksi mainitussa teoksessa Bruce ja Dan esittävät mahdoillisia tekniikoita/taktiikoita hyökkäyksiin katuolosuhteissa. Brucen vakiovastaus lähes jokaiseen hyökkäykseen näyttäisi olevan sivupotku (sokuto). Napakat lyönnit ja "likaiset temput" ovat myös käytössä. "JKD-asentoa" en näe juuri missään kuvassa.

Tao of JKD kirjaa en ole ehtinyt vielä lukea syvällisesti. Vaikuttaa kiinnostavalta. Kuvissa näkyy paljon "perus-nyrkkeilyä" ja paini, judo, chats, jujutsu otteita on seitsemän sivun verran. Joitain kuvia "JKD-asennosta" ja trappingistä, sekä tikku-ukkoja joilla havainollistetaan taktiikkaa. Kirjan teksti vaikuttaa käsittelevän juuri treeni/taistelu filosofiaa, periaatteita ja taktiikkaa. Ei niinkään tekniikkaa.

Luulen että Bruse olisi tyytyväine jos näkisi nykypäivän tilanteen taistelulajeissa. Ainakin RBSD lajeissa ja kamppailu-urheilussa imetään vaikutteita joka puolelta ja kehitetään persoonallista tapaa selviytyä tilanteista. Varmasti monissa muissakin lajeissa.

Käsittääkseni Bruse myös oli fyysiikkaharjoittelun suuri kannattaja ja ymmärsi että kunnosta, voimasta ja notkeudesta on hyötyä taistelussa ja elämässä.

Jos suurin halusi on seurata Bruse jalanjälkiä ilman välikäsiä niin treenaa tuntikausia päivittäin. Ime kirjoista kaikki tieto fyysisestä ja psyykkisestä valmennuksesta ja kaikista mahdollisista kamppailulajeista. Eri lajien opettajien yksityistunnit ei olisi pahitteeksi. Mutta on niitä helpompiakin tapoja oppia taistelemaan...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#3

Viesti Lasse Candé »

En juurikaan tunne JKD:tä, videoitten ja nettitekstien ulkopuolelta. En siis tiedä yhtään miten opetus toteutetaan. Olen kuitenkin ymmärtänyt että ainakin alunperin olisi kyseessä enemmän filosofia kuin varsinainen "tyyli". Siitä en sitten tiedä mihin suuntaan ollaan menty ja kuinka paljon on kyseessä median iskulausekeskeisyys käsityksessäni.

Mutta luulisin että Bruce Lee ja projektinsa on palvellut paljon monien tyylien ihmisiä sieltä sun täältä sen hahmottamisessa, mikä on tyylien merkitys jos haluaa oppia taistelemaan. Vanhojen viisausten popularisointia ja esiintuomista. Samoin Bruce Lee on tehnyt loistavan työn itämaisen, taisteluun liittyvän, filosofian ja tarinoiden esiinkaivamisessa ja esittelyssä länsimaisille, erinäisten viittaustensa kautta.

Tiedän että Bruce Leestä on jokunen ketju jo olemassa mutta koin tämän liittyvän myös JKD:hen.
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#4

Viesti bloodycut »

Jasse kirjoitti: Mielenkiintoinen projekti sinulla. Muutama kysymys alkuun:
Miksi haluat oppia kamppailutaitoja? IP, kuntoilu, kisailu, "henkinen kehitys, tms?
Miksi juuri JKD? Miksi ilman opettajaa?
Mistä opuksista haet tietosi? Tao of JKD?

Otin tähän viereeni nyt kirjat "Bruce Lee's fighting method" (oranssi) ja "Tao of JKD".

Ensiksi mainitussa teoksessa Bruce ja Dan esittävät mahdoillisia tekniikoita/taktiikoita hyökkäyksiin katuolosuhteissa. Brucen vakiovastaus lähes jokaiseen hyökkäykseen näyttäisi olevan sivupotku (sokuto). Napakat lyönnit ja "likaiset temput" ovat myös käytössä. "JKD-asentoa" en näe juuri missään kuvassa.

Tao of JKD kirjaa en ole ehtinyt vielä lukea syvällisesti. Vaikuttaa kiinnostavalta. Kuvissa näkyy paljon "perus-nyrkkeilyä" ja paini, judo, chats, jujutsu otteita on seitsemän sivun verran. Joitain kuvia "JKD-asennosta" ja trappingistä, sekä tikku-ukkoja joilla havainollistetaan taktiikkaa. Kirjan teksti vaikuttaa käsittelevän juuri treeni/taistelu filosofiaa, periaatteita ja taktiikkaa. Ei niinkään tekniikkaa.

Luulen että Bruse olisi tyytyväine jos näkisi nykypäivän tilanteen taistelulajeissa. Ainakin RBSD lajeissa ja kamppailu-urheilussa imetään vaikutteita joka puolelta ja kehitetään persoonallista tapaa selviytyä tilanteista. Varmasti monissa muissakin lajeissa.

Käsittääkseni Bruse myös oli fyysiikkaharjoittelun suuri kannattaja ja ymmärsi että kunnosta, voimasta ja notkeudesta on hyötyä taistelussa ja elämässä.

Jos suurin halusi on seurata Bruse jalanjälkiä ilman välikäsiä niin treenaa tuntikausia päivittäin. Ime kirjoista kaikki tieto fyysisestä ja psyykkisestä valmennuksesta ja kaikista mahdollisista kamppailulajeista. Eri lajien opettajien yksityistunnit ei olisi pahitteeksi. Mutta on niitä helpompiakin tapoja oppia taistelemaan...

Mä haluun oppia JKD:ta sen vuoks että se yhistää näitä mun aiempia kamppailutaitokokemuksia. Mä kisailen itteni kans ja samalla kehitän ittelleni toimivaa taktiikkaa ja lähestymistä hätävarjelutilanteisiin. JKD:ssä on vastauksia moniin niihin askarruttaviin kysymyksiin mitä olen kamppailutaitojen kohalla kohannu. Ensinnäkin ei ole aukotonta tekniikkaa olemassakaan ja toiseks oma kehittyminen on hienoo nähä fyysisesti ku henkisestikki. Kirjoina on Hajnasrin Jeet Kune Do ja Brucen Tao of Jeet Kune Do.

JKD:ssä on hienoo noi yksinkertaset liikkeet, ei tarvi mitään kiemuroita osata vaan tyyli on hyvin suoraviivasta.
---------------
No mennäänpä jälleen asiaan ja jatkan tästä aiheesta. Liikkumisen jälkeen tulee aseet mitä JKD:ssä käytetään (Bruce puhuu Toolseista, en tiiä miten suomentais). Aivan peruslyönti eteen laittaa ajattelemaan miten sitä käytetään. Lyönti on vertikaalinen ja napakka ja sen voi muuntaa tilanteeseen sopivaksi, aivan kuten muutamassa kuvassa Tao of JKD:ssa näytetään. Lyönnissä on hämäävyyttä verrattuna horisontaaliseen lyöntiin joka on huomattavasti tutumpi. Se lähtee hektisesti, ennalta-arvaamatta. Mulle tuli sellanen olo aluks, että eihän tästä saa aikaseks mitään ku tää muistuttaa vasenkätisen meininkiä. Lyönnissä on painoa, mitä terävämmin sen tekee ja voima lähtee alhaalta niinku sähköisku (vrt. one inch punch). Lisäksi siitä on helppo jatkaa moneen suuntaan erilaisilla comboilla kuten koukut tai sivupotkut. Lyönti pitää osata myös pysäyttää oikean ajoituksen, hämäyksen, vartalonlikkeiden yms. kautta. Se menee kohteen läpi mutta ei pääty vaan jatkuu sen mukaan mitä opponentti tekee taktiikassaan. Hyökkäystä ei voi koskaan ennalta arvaamattomissa tilanteissa suunnitella. Siksi pelkkä etukäden lyönti ei riitä vaan pitää pystyä tekemään paljon muutakin. Tämä muutakin tarkottaa tässä yhteyessä, sitä että ei pidä mennä suoraan päin opponenttia vaan rikkoa hänen kokonaisuus astumalla esim. sivuun tai tehä jotain odottamatonta (broken rhythm). Lyönnin aikana pitää huolehtia suojaamisesta. Tämä suojaava hyökkäys on kaiken a ja o. Voit toisin sanoen hyökätä ja sinulla on shakin tavoin mahollisuus päästä avoimeen paikkaan, josta jatkaa mikäli tilanne vaatii sen.

Lyönnin ajoitus on tärkeetä ja vastaa kysymyksiin milloin kannattaa hyökätä, mitä asioita opponentissa on seurattava ei pelkästään virheitä. Tilanne on joka kerta erilainen ja siihen vaikuttavat seikat ovat aavistettavissa. Aavistaminen on kuin ylimääränen aisti, jota lyönnissä tarvii. Se on myös taloudellista ajatellen tilanteen jatkoa silmällä pitäen. Jos vedät itsesi piippuun heti alussa niin jatko voi olla vaikeaa. Lyönnin taloudellisuus antaa voimia. Se on lyhyempi kuin muissa kamppailumuodoissa ja siinä yhdistyvät ennen kaikkea tekniikka, ajoitus ja taktiikka. Lyönnin liike-energia tulee liikkeen mukana ja se voiaan tehä lähes pakottamatta. Lyöntiä ennen ei tarvitse kerätä hulluna energiaa ja sisua yms. jotta siitä tulis toimiva ja räjähtävä vaan se vain tapahtuu hehe. Ei ole lyöntiä nyrkistä eikä lyöjää, on vain lyönti joka tapahtuu. Tän ymmärtäminen vei hetkisen ja visualisoin tilannetta päässäni. En nyt muista ulkoa kuinka Bruce tätä perusteli ja filosofoi. Harvoin oon törmänny tämänkaltasiin analyyseihin mitä Bruce on miettiny lyönnin kohalla. Siinä on niin monta osa-aluetta, että niiden kaikkien tajuaminen ei tapahdu hetkessä. Näitä seikkoja ei voi enää miettiä lyönnin aikana vaan ne pitää tulla ns. selkäytimestä. Nonii jatketaan harjotuksia...
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#5

Viesti tmm »

Käypäs bloody nyrkkeilytreeneissä, niin opit ton saman litanian käytännössä.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#6

Viesti Streetwise »

Laitanpa korteni kekoon.

- Moni luulee Wing Chunilla olevan paljonkin tekemistä JKD:n kanssa ja varmasti alussa (1964-65) niin olikin, olihan Bruce harjoitellut sitä pitkään. Vuonna 1969 hän kuitenkin oli jo suurimmaksi osaksi luopunut siitä. Hän kirjoitti kyseisenä vuonna William Cheungille mm. näin: "Olen menettänyt uskoni klassisiin kiinalaisiin lajeihin. Minun harjoitteluni on tehokasta katutaistelua ilman sääntöjä, mutta erilaisilla suojavarusteilla."

- Termi "Aliveness" on alunperin Brucen käyttämä, ei siis Matt Thorntonin keksintö kuten moni luulee. Matt vain toteuttaa JKD:n periaatteita.

- Miksi sitten moni menee harhaan JKD harjoittelussaan? Siksi että Bruce kehitti vuosittain systeemiään kuolemaansa saakka ja häneltä sai varmasti hieman erilaista oppia vuonna -64 kuin -69, saati sitten -73. Tärkeintä olisi kuitenkin muistaa mihin Bruce pyrki ja mihin hän oli harjoittelussaan menossa.

TAI kaikkia ei vain ole tehty harjoittelemaan kovaa ja fyysisesti. Kivempi hiihtää liikesarjaa ja varjonyrkkeillä.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#7

Viesti KungFuMiäs »

TAI kaikkia ei vain ole tehty harjoittelemaan kovaa ja fyysisesti. Kivempi hiihtää liikesarjaa ja varjonyrkkeillä.
Tai skipata fyysisten ominaisuuksien ja taitojen kehittäminen ja lähteä heti leikkimään tappelua kaverin kanssa, onhan se kivempaa kun päivittäinen usean tunnin kestävä rääkki... ;)
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#8

Viesti Rojola »

Joo mun mielestä siis nyt ois hyvä selvittää että ketkä reenaa kaikkein koviten... Ja sitten antaa niille joku Kaikkein Kovimmat Reenaajat mitalit + rintamerkit.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#9

Viesti Streetwise »

Mun mielestä taas tässä olis hyvä paikka kirjoitella mitä JKD:n kuuluisi olla kehittäjänsä mielestä.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#10

Viesti Veka »

Pakkohan tähän nyt on tarttua, eli minkälaista sen JKD:n nyt sitten pitäisi olla kehittäjänsä mielestä? Sitä kun on niin monen moista liikkeellä. Kaikkihan ovat aina omasta mielestään oikeassa ja muut taasen väärässä ;)
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#11

Viesti Streetwise »

Tässä ketjussahan voi juuri siitä asiasta esittää mielipiteitä ja ajatuksia. Hyvä olisi tietenkin jos kirjoittajilla olisi jotain totuuden siementä mukana.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#12

Viesti Veka »

Noh, totuushan on katsojan silmässä vai oliko se silmissä...vai miten se nyt oli. ;)
Omat kokemukseni JKD:sta ja sen harjoittelusta rajoittuvat tuohon Ted Wongin haaraan ja mielestäni (tämähän on siis vain minun mielipiteeni) sillä ei ainakaan ollut mitään tekemistä Wing Chun:in kanssa, ainakaan teknisellä puolella. Jos nyt ei tuota pystynyrkin käyttöä lasketa yhtäläisyydeksi. Lajin periaatteet ja filosofiat sitten taas ovat kovinkin yhtäläisiä Wingin kanssa, mutta onhan noissa kaikissa lajeissa yhtäläisyyksiä joten se siitä.
Joku minua viisaampi voinee syvällisemmin purkaa tänne noita ajatuksiaan JKD:sta. :D
(mihinkähän mahdoit viitata tuolla liikesarjan hiihdolla ja varjonyrkkeilyllä, ei Wingissä sellaista ainakaan ole ja on tainnut muistakin lajeista jäädä sinne kultaiselle 70 luvulle. Kehitys kehittyy... :D )
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#13

Viesti Streetwise »

Veka kirjoitti: (mihinkähän mahdoit viitata tuolla liikesarjan hiihdolla ja varjonyrkkeilyllä, ei Wingissä sellaista ainakaan ole ja on tainnut muistakin lajeista jäädä sinne kultaiselle 70 luvulle. Kehitys kehittyy... :D )
Siihen että Wingin liikesarjojen (kata) opettelu ei ole millään tavalla JKD tyylistä, eikä pelkkä ilmaan huitominen. Kontaktisparri ja välineharjoitelu (pistarit, säkki, mitsit) taas on. Ei mulla mitään liikesarjoja vastaan ole, mutta tähän systeemiin ne ei kuulu.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#14

Viesti Veka »

Tuosta Wingin liikesarjojen kuulumisesta/kuulumattomuudesta JKD:hen olen kyllä samaa mieltä kanssasi. Wingin formit eivät ainakaan minun tuntemaani JKD harjoittelua tue millään tavalla. Tosin oma tietämykseni ja ymmärrykseni JKD:sta on valitettavasti kovin vähäinen.
Silti mielestäni hivenen häiritsevää/hämmentävää, että tuot Wingin esille puhuttaessa lajeista joissa tehdään paljon liikesarjaa, huidotaan ilmaan, eikä sparrata. Mielestäni Wingin harjoittelusta ainakin 90% on tätä parin kanssa tehtävää elävää harjoittelua.
Ja kyllähän nyrkkeilijätkin hyppää narua ja varjonyrkkeilee. ;)
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#15

Viesti Streetwise »

Veka kirjoitti: Silti mielestäni hivenen häiritsevää/hämmentävää, että tuot Wingin esille puhuttaessa lajeista joissa tehdään paljon liikesarjaa, huidotaan ilmaan, eikä sparrata.
Nyt käsitit väärin. Tuon Wingin esille siksi, että esimerkiksi lähde mistä Bloodycut ammentaa JKD tietoaan, opastaa aloittamaan Siu Lim Taolla, mikä minun mielestäni on tässä yhteydessä aivan turhaa (ja jopa täysin Brucen periaatteita vastaan.)

Pelkällä ilmaan huitomisella (varjonyrkkeily), eli sparrin puuttumisella ei viitattu wingiin, vaan vääränlaiseen JKD harjoitteluun. Varjonyrkkeily kuuluu minunkin harjoitteluuni, kuten myös muut nyrkkeilyharjoitteet. ;)
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 103 kurkkijaa