Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Beorn
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1880
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Rauma

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#166

Viesti Beorn »

Luehan Bloodycut tuo Aittomäen viimeinen kommentti huolellisesti vielä ennen lopullista vihastumista. Minusta viestissä oli erittäin hyvin esitetty projektisi ongelmalliset kohdat ja vieläpä kauniisti, kannustaen ja ymmärtäväisesti, mitä ei parhaallakaan tahdolla voi sanoa kaikista osallistujista. Ikä ja kokemus tuo nähtävästi viisautta ja siitä lähteestä kannattaa kyllä ammentaa omaankin kuppiin, kun sellaisen tapaa.
Jussi Pirnes

Rikkaus ja mahti ovat aina olleet silkkaa unta,
kirjoitukset tuoksuvat hyvältä vielä sadan vuoden kuluttua.
Ryōkan :::DIY:::
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#167

Viesti suppulam »

En vain näe syytä olla kovinkaan ymmärtäväinen. Oletetaan, että luen kirjan Jimi Hendrixistä ja rämpyttelen pari päivää kotona kitaraa. Seuraavaksi loggaan itseni kitaran soittamiseen keskittyneelle sivutolle ja ilmoitan laativani teoksen kitaran soittamisesta. Nehän tulevat sieltä linjoja pitkin silmille... Tästä loukkaantuneena poltan kitarani ja käyn kuseksimassa Hendrixin haudalle. ;)
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#168

Viesti Elina »

Aitto kirjoitti: Bloodcuttia nyt tässäketjussa mollataan mutta mä sanosin että elä välitä, elä unelmaas vaan. Ja jatka ihmeessa treeniä.
Minusta tässä ei ole mollattu Bloodycutia mitenkään, vaan esitetty itse asiassa varsin selkeitä syitä sille, miksi tuommoinen kirjaprojekti ei ehkä ole se paras idea hänelle juuri tähän hetkeen. Lisää harjoittelua (muutenkin kuin yksin ja kirjoista sun muista videoista apinoimalla - pariharjoittelu ja seurassa harjoittelu voisivat tehdä terää) ja lisää turpiinottoa, niin sanoihin tulee enemmän painoarvoa. Vaikka se oma osaaminen siellä oman pääkopan sisällä olisi miten korkealaatuista, niin parhaimmat opintomatkat saa, kun ottaa siihen nuppiinsa osumaa joltain toiselta. Yksinään heiluessa sinne jää helposti turhia nesteitä :D

Tsemppiä vaan Bloodycut treenaamiseen ja käy harjoittelemassa jonkun ohjauksessa, vaikka auktoriteettien kanssa ongelmaa olisikin. Nöyryys kun ei ole kenellekään yleensä pahitteeksi.
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#169

Viesti Kalle Koskinen »

bloodycut kirjoitti: eiköhän tän foorumin käyttö mulle riitä tältä osin, näkemiin ja goodbye....
Voi helvetti. Jos sinä esität syvimpiä ajatuksiasi/unelmia täällä julkisella foorumilla, niin kai sitä olisi voinut hieman varautua mahdolliseen kritiikkiin? Ne realistiset vinkit mitä tässä ihmiset on kirjoittanut eivät ole mitään henkilökohtaisia hyökkäyksiä. Mutta jos edellinen kirjaprojekti on jäissä mielenkiinnon kohteen vaihtumisen vuoksi ja jos näin nopeasti pahastut foorumin kirjoitteljoiden ajatuksiin, niin en jaksa uskoa että tuosta JKD-jutusta tulee mitään. Ei sitten yhtään mitään.

Tietystihän voit todistaa minut vääräksi.
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#170

Viesti joksanen »

Kalle Koskinen kirjoitti: Tietystihän voit todistaa minut vääräksi.
Kiero nyt ainakin kun on savolainen, mut etköhän vääräkin. Tarvinneeko tuota niin todistelemaan lähteä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#171

Viesti Mika »

joksanen kirjoitti:
Kalle Koskinen kirjoitti: Tietystihän voit todistaa minut vääräksi.
Kiero nyt ainakin kun on savolainen, mut etköhän vääräkin. Tarvinneeko tuota niin todistelemaan lähteä.
Ei tarvitse. Eikä Kalle sitä paitsi ole edes savolainen, vaan on muuttanut sinne muualta. Uluukopuolinen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#172

Viesti Kuhmu »

bloodycut kirjoitti: No nyt tuli sellasta tekstiä mitä mä olen oottanu jo pitkään! Asetelma hyvä JKD:n asiantuntija ja hyvä kirjoittaja yhdessä on melko harvinainen yhtälö, mun mielestä. Yhtäkään kirjaa mitä oon kamppailutaidoista selannu ei oo vastannu sitä mitä JKD:sta (englanninkielisistä kirjoista) pitäs kertoa paitsi itse Bruce Lee. Hyvän kirjoittajan mun mielestä tekee se että se avaa lukijalle uusia mielikuvia. Mielikuvia joita mä käytän itekki harjottelussa. Brucea kirjotustyössä auttoi Linda. Tokihan tätä aihetta voi kääntää millaseen suuntaan tahansa esim. joku JKD:n harjottelija(t) tai opettaja(t) Suomessa kertoo aasta ööhön JKD:sta ja mä kirjotan/nauhotan/litteroin sen kirjalliseen muotoon. Tällä hetkellä tilanne on se, että mä kirjotan itse ja haen yhteistyökumppaneita mikäli joku kiinnostuu aiheesta. Keskustelun kuka on pätevä kirjottamaan, voiaan käyä jossain muussa foorumissa.
Eli annat mielikuviasi, joita käytät harjoittelussasi ilman sitä opettajaa. Anteeksi mutta minusta tuntuu, että yliarvioit itseäsi JKD:n suhteen.
”You must enjoy this”.
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#173

Viesti Kalle Koskinen »

joksanen kirjoitti:
Kalle Koskinen kirjoitti: Tietystihän voit todistaa minut vääräksi.
Kiero nyt ainakin kun on savolainen, mut etköhän vääräkin. Tarvinneeko tuota niin todistelemaan lähteä.
Tietystihän voit todistaa minut vääräksi = Ota itseäsi niskasta kiinni, toteuta haaveesi ja näytä kaikille epäilijöille

Tuota tarkoitti hän.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#174

Viesti Jussi Häkkinen »

Kalle Koskinen kirjoitti: Tietystihän voit todistaa minut vääräksi = Ota itseäsi niskasta kiinni, toteuta haaveesi ja näytä kaikille epäilijöille

Tuota tarkoitti hän.
Mielenkiintoinen anglismi. :) Täällä Suomessa kun todistetaan yleensä väite vääräksi, ei henkilöä (ellei sitten selvitetä henkilöllisyystodisteiden ja henkilön yhteensopivuutta).


Pidän kyllä tuota "ei kannustusta ja perustelu miksi ei => mä häivyn" -vetoa aika mielenkiintoisena. No, kukin tyylillään.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#175

Viesti halmehe »

Toi Aittomäen mainitsema henkilökohtainen lähestymistapa toi mieleen ihan harkitsemisen arvoisen toteuttamistavan. Meinaan kaunokirjallisen. Soisi vapauksia joita pelkässä "faktassa" ei sallittaisi. Mahdolliset asiavirheet. Ihmisillä, kun tuppaa olemaan vahvat näkemykset siitä mikä on oikein.

Toisaalta tarinassa kerrotut tekniset asiat olisivat edelleen hyvin kerrottavissa. Jonkun sortin kehityskertomus jampasta joka tutustui lajiin ja alkoi harjoitella. Kyllä siitä helpostikin kehittelisi ihan luettavan ja mielenkiintoisen jutun pehmeiden tai kovien kansien väliin.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Beorn
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1880
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Rauma

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#176

Viesti Beorn »

suppulam kirjoitti: En vain näe syytä olla kovinkaan ymmärtäväinen.
Minä näen. Meistä jokaisella on omat sokeat pisteemme ja hullut haaveemme jotka muiden silmissä näyttävät lapsellisilta ja naurettavilta. Näihin universumin kannalta täydellisen merkityksettömiin kotkotuksiimme (hauska ja kuvaava termi rakkaalta Mummo-vainaaltani) saatamme suhtautua kuin kyse olisi elämästä (maailmankaikkeudesta ja muusta sellaisesta) ja kuolemasta. Kannattaisi siis ehkä vilkaista henkilöheijastimeen, josko vain olisi kuin olisikin joku kaksnelkku tai useampikin päässyt ihan pikkuisen ja huomaamati omaan öögaan.
Jussi Pirnes

Rikkaus ja mahti ovat aina olleet silkkaa unta,
kirjoitukset tuoksuvat hyvältä vielä sadan vuoden kuluttua.
Ryōkan :::DIY:::
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#177

Viesti Nade »

Beorn kirjoitti:
suppulam kirjoitti: En vain näe syytä olla kovinkaan ymmärtäväinen.
Minä näen. Meistä jokaisella on omat sokeat pisteemme ja hullut haaveemme jotka muiden silmissä näyttävät lapsellisilta ja naurettavilta. Näihin universumin kannalta täydellisen merkityksettömiin kotkotuksiimme (hauska ja kuvaava termi rakkaalta Mummo-vainaaltani) saatamme suhtautua kuin kyse olisi elämästä (maailmankaikkeudesta ja muusta sellaisesta) ja kuolemasta. Kannattaisi siis ehkä vilkaista henkilöheijastimeen, josko vain olisi kuin olisikin joku kaksnelkku tai useampikin päässyt ihan pikkuisen ja huomaamati omaan öögaan.
Mukavasti sanottu. Tuota mummosi sanontaa pitääkin alkaa käyttämään.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#178

Viesti Streetwise »

Kari Aittomäki kirjoitti: Jeet Kune do on mainio ajattelutapa mutta niinkuin mikä taide tahansa, edustaa lähinnä aikansa kuvaa. Brucen ajattelu on jo tehnyt vaikutuksensa nykymetodeihin, realitybased-lajit ottavat jo kukonaskelia ohi.
Täsmennätkö hieman mitä tarkoitit? Tässä on nyt 13-vuotta vedetty "reality-based" lipun alla ja tutustuttu kaikkeen mikä vähänkin siihen viittaa. Ja ainakin oma opetus hyppäsi heti ainakin jättiläisen RB-askeleen verran eteenpäin kun tutustuin Magan jälkeen Vunakin JKD konseptiin. Eikä kehitys ole siihen todellakaan loppunut.

Mutta on totta, että maailmalla on opettajia, jotka eivät opeta muuta kuin pilkuntarkasti sitä mitä Bruce heille teknisesti opetti (taisivat teorialuennolla nukkua) ja yleensä he ovat joko "Original JKD" tai "Jun Fan Gung-Fu" nimen alla.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#179

Viesti Kari Aittomäki »

Niin näen minäkin. [size=85]edit, kompaten B:ta.[/size]
Tuohon mittaan intohimoinen ja viksu veikkonen on hyvinkin saattanu saada, lähtökohdistaan ponnistaen, jotain oleellisesti erilaista irti JKD:n hahmottomuuden hahmottamisesta kuin me muut metodiorjailijat.

Se vasta, vast' on vapaa mies ken oman luoda tiensä ties.

Kuka sen todella osaa sanoa millä tasolla bc:n osaaminen ja hahmottaminen on?
Hän voi hyvinkin olla hirviö.
Saleilla kun opitaan enimmin sellasta puolivillasta "varo-oho-eiku-auts"-tapaa toteuttaa kamppailun harjoittelemista.
Eikä kai kekään Brucensa lukeneet ole erimieltä siitä että silläveikolla oli hyvin vahva näkemys.

Mitäs jos onkin niin, että bloodycut onki oikeilla jäljillä?
Enhän minäkään lähteny JKD-kelkkaan, osittain koska olin kiukkarikelkassa atm, mutta myös siksi että lievästi vierastan lajipolitikointia ja tuotteistamista.
Ja mä sain sentään henkilökohtaista opetusta Brucen suoralta oppilaalta ja tavattoman innostavalta henkilöltä.

Mitäs jos bloodycut onki oikeassa?
Puhtaalta pöydältä vaan, ilman sosiaalisia hierontoja.
Jos hän on vaistotappelija, metodinsa voi olla hyytävän tehokas.
Ei muodostu pidäkkeitä.

näinkin voi asiat nähä.

STR, täsmennän myöhemmin. Jos sopii.
Mitä itseasiassa sanoin oli se että JKD oli realitybased 30vee ennen magaa.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#180

Viesti Kuhmu »

On kai hän kokenut vahvasti jotain, kun puhuu danista ja brucesta kuin kavereistaan, mutta jos hän on oikeassa ja jos hän on vaistotappelija jää näiden viestien valossa kokematta. Pitäisi nähdä kuinka hän tekee. Inosanto luennoi -86 Turussa JKD:ä ja hänen käytännön ohjaamisensa oli järkeen käyvää. Siinä paikassa hyvä opettaja tai opastaja, kuten inosanto itseään kutsui oli paikallaan ja jos olisi pitänyt valita niin tuo elävä harjoitus vei voiton kirjoista. Sillä oli nimittäin vissi ero katsoiko Inosanton opetusta livenä vai kuvia kirjasta.
”You must enjoy this”.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa