Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#181

Viesti Mika Luostarinen »

Mitäpä suotta varoittelemaan ja tyrmäämään ihmistä joka aikoo kirjoittaa kirjan. Oppikoon bloodycut itse, hänhän se tässä aikoo ottaa työn vaivan. Toki saa kertoa mielipiteensä lähtökohdista, mielestäni kerta riittää tässä asiassa, mutta "todistustaakka" on bloodycutilla. Kirjan hyvyyttä ei ratkota keskustelupalstalla ennen kuin kirja on luettavana.

Minä en pidä oikein hyvänä ohjeena ilmoittaa jollekulle, ettei hänellä ole edellytyksiä. Kuinka minä voisin tietää milloin joku on tarpeeksi hyvä kirjoittamaan? "Älä kirjoita kirjaa ennen kuin osaat."
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#182

Viesti L.K. »

Ei kai tässä porukka arvostelekaan bloodycutin kykyä kirjoittaa kirjaa vaan kykyä kirjoittaa kirjaa JKD:sta.

Voihan hän olla vaikka millainen Reijo Mäki, mutta sisällön uskottavuus ja sen uskottavaksi saamisen vaadittava
kokemuspohja lienee se ongelma nyt tässä.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#183

Viesti carenza »

Komppaan L.K.:ta ja lisää tähän vielä yhden anekdootin.

Tao of JKD kirjassa sijo Bruce on piirtänyt hahmon jolla on oikea puoli edessä. Ja tuosta on moni JKD-koulu ottanut opettaakseen pelkän oikean puolen käyttöä ja tällöin menneet metsään niin, että ryteikkö on raikunut. Alkuperäisessä piirrustuksessa minkä guro Inosanto kerran näytti hahmolla on nimittäin myös vasen puoli edessä ;)

Eli tuo kuvaa mielestäni erittäin hyvin sitä, että kyseinen opus oli vain pelkkä rahanhimossa kasattu kokoelma edesmenneen keskeneräisiä muistiinpanoja 8-)
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#184

Viesti carenza »

Tässä on mielestäni hyvä esimerkkipätkä mistä selviää miten sijo Bruce implementoi Wing Chunia JKD:hin mukaan seuraten omia referenssejään.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#185

Viesti joksanen »

Mulle ei kyllä selvinnyt miten wingiä on JKDhen implementoitu. Enemmänkin mistä JKD on applikoitu. Etenkin aikajanan huomioiden.

Ihan näpsäkän näköinen chi-sau-harjoitus kuitenkin. Näkyy että Dan on tehnyt tuota paljon, mutta tuon körilään (Balicki itse?) tekeminen ei ole kovin soljuvaa. Kädet on kauhean korkealla ja melkein suorina, joka oikeastaan tappaa juuri nuo pun-saun peruspositiot (fook-, tan- ja bong-sau) ja jättää jäljelle melkeinpä pelkän silkin reelauksen. Kommenteista päätellen hän kuitenkin arvostaa harjoitusta ja peräti opettaa sitä, joka tuntuu vähän oudolta.

Kuten Dan sanoo, useimmat aloittavat dan-chilla eikä pun-saulla, ja voi olla että tuo jatkuva liike on helpompi aloittelijankin hahmottaa. Dan-chi meinaten ei ole helppo ollenkaan ja jää varsin usein juuri pun-saun varjoon. Mä aloitan yleensä jollain vielä helpommalla. Tan-saulle ja käännökselle on myös parempia harjoituksia, ettei mene A:sta D:hen hyppimiseksi. Sisäpuolen pak-sau ja lyönti muistuttaa meidän kakkoshyökkäystä. Noin niinku kuvaillakseni omia yhtymäkohtiani, vaikka ei ketjun tarkoitus olekaan.

Missä vaiheessa Bruce muuten muutti yi-ji-kim-yeung-man (jalat vierekkäin) toispuoleiseen varoasentoon, ja miten se näkyy tässä harjoittessa?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#186

Viesti Lasse Candé »

carenza kirjoitti: Tao of JKD kirjassa sijo Bruce on piirtänyt hahmon jolla on oikea puoli edessä. Ja tuosta on moni JKD-koulu ottanut opettaakseen pelkän oikean puolen käyttöä ja tällöin menneet metsään niin, että ryteikkö on raikunut.
Lihavoin "tuosta"-sanan. Tuleeko tuo opetustapa juuri kirjan kuvasta? Kun oma käsitykseni on että Bruce Lee opetti aluksi pelkästään "oikeaa puolta" mutta myöhemmin sitten molempia puolia.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#187

Viesti Streetwise »

Päästiinpä eteenpäin tuosta Bloodycutin kirjahommasta, huh.

Luulen kyllä yleisesti olevan tiedossa miekkailun vaikutus tähän Brucen puolen valintaan. Yleensä hän oli ja opetti puolustautumaan vahva puoli edessä, oli se nyt sitten vasen tai oikea. Toivottavasti kukaan ei pelkän Tao of JKD kirjan varaan ole opetustaan nojannut :) Se kun todellakin on nippu muistiinpanoja.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#188

Viesti suppulam »

Beorn kirjoitti:
suppulam kirjoitti: En vain näe syytä olla kovinkaan ymmärtäväinen.
Minä näen. Meistä jokaisella on omat sokeat pisteemme ja hullut haaveemme jotka muiden silmissä näyttävät lapsellisilta ja naurettavilta. Näihin universumin kannalta täydellisen merkityksettömiin kotkotuksiimme (hauska ja kuvaava termi rakkaalta Mummo-vainaaltani) saatamme suhtautua kuin kyse olisi elämästä (maailmankaikkeudesta ja muusta sellaisesta) ja kuolemasta. Kannattaisi siis ehkä vilkaista henkilöheijastimeen, josko vain olisi kuin olisikin joku kaksnelkku tai useampikin päässyt ihan pikkuisen ja huomaamati omaan öögaan.
Antaa kaikkien kukkien kukkia, vaikka kyseessä olisikin rikkaruoho?
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#189

Viesti Mika »

Okei, katsotaas kenen silmään se malka kopsahtaa.

Miika, miten perustelet bloodycutin olevan rikkaruoho?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#190

Viesti suppulam »

Mika kirjoitti: Okei, katsotaas kenen silmään se malka kopsahtaa.

Miikka, miten perustelet bloodycutin olevan rikkaruoho?
Se ei välttämättä kopsahda kenenkään silmään. Tässä keskustelussa on jo esitetty hyviä perusteluita sille, että BC:n harjoittelutaustalla ei tehdä laadukasta JKD-opasta. Toki on mahdollista, että minä kirjoitan teoksen vaikkapa shakin taktiikasta, mutta uskon, että oman osaamiseni heikkous heijastuu työn laatuun.

Voidaan kysyä, miksi BC:n kirjaprojekti on minulle ongelma? Vastaus: se ei ole minulle minkäänlainen ongelma, kukin tehköön vapaa-ajallaan mitä haluaa. Tämän palstan keskusteluihin osallistuminen on minulle hauska ajanviete (erityisesti ilokaasuteltta), en ota näitä juttuja kovin vakavasti, mutta kirjoitan näkemykseni kärkevästi.

Koska tämä kuitenkin on keskustelupalsta, esitin mielipiteenäni, että en usko hänen tekevän kovinkaan korkeatasoista työtä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että on parempi antaa negatiivista palautetta kuin kannustaa johonkin, mihin ei usko. Minulla on varmasti monta syytä katsoa peiliin, mutta tämä keskustelu ei anna sellaista perustetta.

Jos alamme keskustelemaan vertauskuvista, pitää sitä varten siirtyä toiseen topikkiin. Jään seuraamaan, milloin BC:n hengentuote julkaistaan, jos siinä on paljon kuvia saatan jopa ostaa sen.
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#191

Viesti Mika Luostarinen »

Tuntuu siltä että kirjoihin ja niiden kirjoittamiseen suhtaudutaan jotenkin kunnioittavasti ja juhlallisesti. Ei pitäisi kirjoittaa ellei ole varmuutta onnistumiseta. Minun mielestäni edes kirjoitusyritys on jo opettavainen ja siihen kannustaminen ei ole väärin.

Jos sanoisin vaikka kaikille vaparia aloittaville että heistä tuskin tulee maailman huippuja, olisin todennäköisesti oikeassa. Silti, miksi sanoisin näin? Olisiko se hyvä jos saisin vaikka muutaman luopumaan harrastuksesta? Sama pätee myös kirjoittamiseen, mikä on "rehellisyyden" hyöty?

Oletko suppulam sitä mieltä että negatiivisesta palautteesta voi olla hyötyä tässä tapauksessa? Mitkä olisivat kannustamisen haittavaikutukset?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#192

Viesti Lasse Candé »

+1
Täysin samaa mieltä Mikan kanssa.

Mutta hiljaa hyvä tulee. Vähin äänin siis. Demokraattisesti, siten että "äänestykset" käydään tässä ketjussa, voi olla vaikea päästä mihinkään suuntaan. Tai edes alkuun.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#193

Viesti Streetwise »

Minäkin kannatan bloodycutin "Beatboxaus" kirjaprojektia. Vaikka tuskin sitä hommaa ihan kirjasta oppii. Joku DVD voisi olla parempi tai ainakin joku cd kirjan väliin, että näkee vähän mallia miten sitä niinku umpah-umpah-pah. BC voi olla seuraava Doug E Fresh.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#194

Viesti suppulam »

Mika Luostarinen kirjoitti: Tuntuu siltä että kirjoihin ja niiden kirjoittamiseen suhtaudutaan jotenkin kunnioittavasti ja juhlallisesti. Ei pitäisi kirjoittaa ellei ole varmuutta onnistumiseta. Minun mielestäni edes kirjoitusyritys on jo opettavainen ja siihen kannustaminen ei ole väärin.

Jos sanoisin vaikka kaikille vaparia aloittaville että heistä tuskin tulee maailman huippuja, olisin todennäköisesti oikeassa. Silti, miksi sanoisin näin? Olisiko se hyvä jos saisin vaikka muutaman luopumaan harrastuksesta? Sama pätee myös kirjoittamiseen, mikä on "rehellisyyden" hyöty?

Oletko suppulam sitä mieltä että negatiivisesta palautteesta voi olla hyötyä tässä tapauksessa? Mitkä olisivat kannustamisen haittavaikutukset?


Negatiivisesta palautteesta voi olla tässä tapauksessa erittäin paljon hyötyä. Kritiikki pakottaa katsomaan peiliin ja arvioimaan omia kykyjään. Lopputulema voi täten olla huomattavasti parempi. Itselleni on myös edelleen epäselvää, miksi BC haluaa kirjoittaa tästä aiheesta kirjan, mikä on miehen motiivi?

Meidän ei Mika tarvitse olla tässä asiassa samaa mieltä, BC voi vapaasti kirjoittaa, mitä lystää. Jos minä en pidä ideasta tai lopputuloksesta, ei se tarkoita etteikö joku muu voisi siitä pitää. Tämä ei kuitenkaan estä minua ilmaisemasta omaa negatiivista mielipidettäni, jonka olen monen muun tavoin aikaisemmin perustellut. Yleisellä tasolla pitäisin negatiivista kritiikkiä monessa asiassa parempana kuin jees-miesten selkään taputteluita. Kirjoittamiseen kuluvan ajan voisi käyttää vaikkapa omaan harjoitteluun...

Tämän kirjaprojektin vertaaminen vaparin harjoittelemiseen ei ole asianmukaista. Vertauskuvat ovat usein hauskoja, mutta myös epäpäteviä ja harhaanjohtavia. Jos kirjoitan kirjan aiheesta PDFS ja lopputulos on huono, saattaa joku tältä pohjalta hylätä ajatuksen lajin harrastamisesta, kenties joku jopa haukkuu lajia kirjasta saamansa mielikuvan perusteella jollakin foorumilla... Jos henkilö haluaa harjoitella lajia x, vaikka olisi siinä kehno, ei tästä synny haittaa muille (paitsi ehkä harjoitusparille jolloin tilanne on toinen), liiallinen kritiikki ei siis ole perusteltua. Mutta kuten jo sanoin, vertauskuvat eivät ole useinkaan toimivia.

Jään odottamaan kirjan julkaisua ja kutsua leffan ensi-iltaan, muutoin ehdottaisin, että tämä keskustelu jatkuu jossakin muussa ketjussa, jos joku todella kokee tämän jauhamisen sen arvoiseksi. Tämän ketjun aihe on JKD.
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#195

Viesti Mika Luostarinen »

suppulam kirjoitti: Tämän ketjun aihe on JKD.
Juu, toki, mutta bloodycut aloitti aikoinaan tämän ketjun ja aika paljonhan koko ketju on liittynyt häneen.

En nyt ole erityisen pahoillani bloodycutin kohtelusta, ei häntä kauheasti ole mollattu. Kuitenkin olen vuosien myötä tullut entistä epäilevämmäksi kannattaako ihmisiä toppuutella heidän aikeissaan. Pidän kirjaprojektinkin mahdollisia vaaroja kovin vähäisinä. Tätä keskustelua ei tarvinne enää jatkaa, olemme kumpikin ilmoittaneet kantamme.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa