Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Mikä alkulämmittely on järkevää?

Kaikki, missä tulee lämmin
159
57%
Pallopelit / muu "puuhastelu"
3
1%
Vain lajinomaiset harjoitteet
94
34%
Yleisluontoiset harjoitteet, kuten juoksu jne.
21
8%
 
Ääniä yhteensä: 277

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#376

Viesti Lasse Candé »

Tarkoitatko tuolle suurin piirtein sellaista ajoitusta että ehkä kymmenen minuutin jälkeen lämmittelyn loppupuolella, ikäänkuin siltana ”varsinaiseen” treeniin? Kuulostaisi äkkiseltään ihan hyvältä. Fudiksessa spurtataan usein, kunhan varmistetaan että kroppa kestää sen.

Olen lukenut että reaktio- ja nopeusharjoitteet on hyvä tehdä virkeänä melko nopeasti lämmittelyn jälkeen. Olen kokenut itsekin antoisaksi tehdä nopeimmat vedot aikaisin, kunhan on varmistettu ettei riko itseään.

Osaako joku fysiikkavalmennusta tunteva avata Hemmukan esittämän ja tuon ajatuksen mahdollisia yhtymäkohtia ja eroja tai yleensäkin, miten näiden asioiden laita on noin tieteellisesti? (Eli tässä on potentiaalisesti kaksi eri asiaa: nopeat liikkeet ilman suurta vastusta vs. liikkeet joissa on myös vastusta nopeasti.)
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#377

Viesti Hemmukka »

Juuri näin, ennen treenejä jotta suorituskyky paras mahdollinen itse harjoitukseen.
Fudiksessa täysin sama.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#378

Viesti Ile »

Hyviä pointteja. Menee jo vähän edellisistä ohi, mutta itseäni on ärsyttänyt liian kovat alkujumpat.

Ensinnäkin, näinä vuosikymmeninä kun olen kamppailua harrastanut, en ole melkein koskaan tehnyt sitä niin, että se liikkuminen rajoittuisi vedettyihin treeneihin. Yleensä olen lähtenyt siitä, että kuntopuolesta huolehdin aika aktiivisestikin omalla ajalla ja siksi olen toivonut, että treeneissä saisi mahdollisimman paljon sitä itse lajin opetusta. Toki lämmittelyt silti tarvitaan.

Toiseksi tämä jotenkin kulminoitui noin vuosikymmen sitten kun oli selkä- ja vähän myös polvivaivaa ja krav magassa oli tosi iso kontrasti siinä, että jumpat saattoi kyykkyhyppyineen ja kaverin kantamisineen olla tosi tuskaa, kun taas itse lajiosuus oli lepppoisaa tekemistä juuri siksi, kun siinä ei tarkoituksella tehdä mitään kovin akrobaattista. Ja kaiken lisäksi vielä se, että tunnin treenistä käytettiin yhteensä noin puolet alku- ja loppujumppiin.

Toinen ääripää oli legendaarinen "runkkuboxing" Kaapelitehtaalla, jossa tuli joskus 90-luvulla käytyä. Ne oli vedetyt treenit, mutta muistaakseni niissä ei ollut lainkaan varsinaista jumppaa/lämmittelyä :) . Se oli tosin lähinnä sellaista nyrkkeilyn paritekniikkaa, jota voi tietysti aika rennosti tehdä kun osallistujat oli lähinnä sellaisia vähän enemmän elämää nähneitä äijiä eikä kisoihin valmistautuvia nuoria.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#379

Viesti Lasse Candé »

Ensimmäiset kymmenen vuotta harjoitteluani vedettiin sparrit kylmiltään. Siis heti treenin aluksi ensimmäisenä. Siinä ei ollut kyllä mitään muuta järkeä (koska siis ei ollut tehtävänä esim. hidastettu sparri... missä voi olla lämmittelyn osana paljonkin järkeä) paitsi että onneksi olin lapsi/nuori jolloin se ei niin haittaa (9v - 19v) ja että oppi siinä jotain myös kylmiltään tekemisen realiteeteista.

Hetkinen... ihan viimeisinä vuosina saatiin yhdeltä opettajalta sellaista inputtia, että tehtiin peräti lämmittelyjä. :D

Mutta Ilellä on tuossa tärkeä pointti tuosta kovista lämmittelyistä ja rauhallisesta treenistä. Olenkin sanonut tämän aiemmin, mutta treenin pitäisi mielestäni olla nousujohteista loppuun asti... siis normaaleilla realiteeteilla. Jos aikaa niin salilla kuin harrastajilla, niin sitten voi toki myös jäähdytellä.

Mutta se ei ole koko ajan nousujohteista, jos ensiksi tehdään 20 burpeeta -tyyppisiä liikkeitä heti kärkeen ja lunastetaan ”kovan treenin” leima ja sitten aletaan arpomaan miten päin kotegaeshissa pitää vääntää ja kuunnellaan pitkiä luentoja joissa paljon detaljoituja neuvoja.

Enemmänkin niin, että jos jo aikaisin esim lyhyen treeniajan takia on oltava paljon intensiteettiä, vastusmeininkiä (kuten painia tai heittoja taikka isoimpulssisia vetoja välineisiin) niin sitten lämpösten pitää olla kovemmat ja perustekniikkaa pitää leipoa enemmän sisään/päällekäin lämmittelyfunktion kanssa.

Minä kun olen vetänyt enimmäkseni 1,5 h treenejä, olen miettinyt mitä haluan tehdä suurinpiirtein aikavälillä 40...70 min. Sitä ennen sitten perustekniikka ja lämmittelyt jotka sopivat tuohon sisältöön ja sen jälkeen äksiisiä sisällöstä ja jumppaa.

Tähän malliin ei oikein sovi että lämmittelyt ovat helkkarin kovat ja sitten hiki kylmenee pääsisällön aikana. Itse asiassa sen ei pitäisi muutenkaan tehdä sitä, ellei ole seminaarityyppisempi treeni.



Mutta tuosta fyysisyydestä vs. lajiteeenistä, huomioiden myös fysiikan hoitaminen muualla... Minä olen sitä mieltä, että parasta käyttöä treenisessiolle on treeni jossa hiki virtaa ihan sen lajisisällön takia. Joitain kevyempiä ideoita on mahdollista ja jopa hyvä pyöritellä niin että kroppa on virkeänä rauhallisissa sessioissa, mutta esim seuratreeneihin se sopii huonosti. Lajitekemiseltään intensiivinen treeni on usein myös fyysisesti intensiivistä.

Ja tässä on tietty myös sellainen tapa kääntää asia, että esim. itse teen mieluummin nimenomaan niitä fyysisesti kevyempiä ja tutkiskelevampia treenejä seuratreenien ulkopuolella itsekseni ja kovemmat porukassa. Toki esim. lenkkeilijöillä ja kuntopiireilijöillä tällainen menee automaattisesti juuri toisinpäin.

Oliskohan jossakin tässä potentiaalia uudeksi aiheeksi?
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#380

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti: touko 4, 2021, 20.15 Ensimmäiset kymmenen vuotta harjoitteluani vedettiin sparrit kylmiltään. Siis heti treenin aluksi ensimmäisenä.
Töh streetilläkään ei kato lämmitellä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#381

Viesti Lasse Candé »

Niin naurettava kuin tuo ajatus onkin, näen sillä tiettyä meriittiä, ellen peräti paljon.

Mutta en missään nimessä suosittele että viikko-ohjelma rakennetaan tuollaisen varaan. Jos seuraa kiinnostaa itsepuolustusharjoittelu, eri asioita kannattaa silti varmasti aloittaa ihan kylmiltäänkin. Joskus harvoin ja se riittää.

Kai tämä on relevantti pointti lämmittelyyn... :D
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#382

Viesti Jorge »

Itse olen ainakin sellaisessa jamassa, että joudun lämmittelemään alkulämmittelyäkin varten, jos menen ohjattuihin treeneihin; etenkin nuorempien seurassa.

Osittain johtuu viittäkymppiä lähentyvästä setämiesiästä, osittain vanhoista kolhuista, jäkityksistä ja astmataipumuksesta. Eli lihakset revähtää, nivelet paukkuu ja henki saattaa salpautua, jos hyppää kovavauhtiseen jumppaan ennen kuin on hieman hikoillut ja hengästynyt ensin.

Kohta pitää varmaan lämmitellä koirankusetustakin varten; meinasin toissapäivänä reväyttää reiden ja nivusen pienessä sprintissä koiran kanssa....

Joo, itsepuolustustreeniin ilman lämpöjä tullee realismia ihan siitä, että siinä loukkaantuu, kuten tapahtuu Teh Striitilläkin.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#383

Viesti tohtorismies »

Lasse Candé kirjoitti: touko 4, 2021, 20.15 Enemmänkin niin, että jos jo aikaisin esim lyhyen treeniajan takia on oltava paljon intensiteettiä, vastusmeininkiä (kuten painia tai heittoja taikka isoimpulssisia vetoja välineisiin) niin sitten lämpösten pitää olla kovemmat ja perustekniikkaa pitää leipoa enemmän sisään/päällekäin lämmittelyfunktion kanssa.
Tämä. Itse suosin lajinomaisia lämpöjä nyrkkeilyssä. Yleensä muutama erä verryttelyä,varjoa ja progressiivesti koventuen säkkiin on hyvä toimiva vaihtoehto varsinkin kokeneemmille kavereille. Sama senshido hommissa kevyttä push handailua ja siitä kevyeen pystypainiin. Kevyestä pystypainista taasen siihen itse suorittamiseen ja siihen tehoa lisää.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#384

Viesti Lasse Candé »

Jorge kirjoitti: touko 5, 2021, 07.45 Itse olen ainakin sellaisessa jamassa, että joudun lämmittelemään alkulämmittelyäkin varten, jos menen ohjattuihin treeneihin; etenkin nuorempien seurassa.
”I need a warmup for this warmup.”

Mielestäni seuratreeni kannattaa usein jopa jossain määrin optimoida näin.

Ei ole harvinaista että se treeniaika minkä saa ja minkä haluaa muiden elämästä varata olisi riittävän pitkä kunnon alkulämpösille.

Omasta mielestäni vedetyissä treeneissä pitää yleensä jäädä lämmittelyt vähän vajaiksi. Sitten jengi esilämmittelee omien tarpeidensa mukaan.

Tässä kuvailemani ”esilämmittely” on tärkeä konsepti ymmärrettäväksi siinä mielessä että se on olemassa melkein kaikessa seuratreenissä. Vaikka yleensä onkin paljon niitä jotka tulevat viime tingassa ja aloittavat ihan nollilta kun treenit alkavat.

Itse esilämmittelen mieluiten aina. Treeneissä pitäisi onnistua saamaan mahdollisimman laadukasta tekemistä mahdollisimman paljon.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa