Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hapkiyusulista kiinnostuneita?

Näytökset, kurssit, leirit, seminaarit, kilpailut, harjoittelukaveria etsitään jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#16

Viesti JanneM »

Kun tuolla toisella palstalla tämänmoista kirjoitusta minulta pyydettiin, niin ajattelin sen copypastettaa tännekkin.
Saanpahan ainakin pompautettua tämän ilmoituksen ylemmäksi. ;)

Lyhyt oppimäärä Hapkiyusulista:

Hapkiyusul on lyhyesti selitettynä laji jota Choi Yong-Sul on opettanut omille oppilailleen. Siis hapkidon alkujuuri.
Tekniikat eivät muistuta tämän päivän mainstream hapkidoita enään kovinkaan paljoa, sillä lihasvoimaa ei käytetä juuri ollenkaan ja liikkeet ovat hieman "pienempiä" kuin vaikkapa SinMoo hapkidossa.

Lajissa on tekniikoita vähemmän kuin missään muussa hapki-lajissa johon olen törmännyt. Tämä johtunee siitä, että nyky hapkidoon on lisätty tekniikoita muun muassa judosta, taekwondosta ja nyrkkeilystä.
Vaikka tekniikoita ei ole niin paljoa kuin monessa muussa lajissa ei oppiminen lopu kesken sillä tekniikoihin paneudutaan erittäin syvälle ja tekniikka "muuttuu" mitä edistyneempiä ollaan.
Tekniikat opetetaan lineaarisesti. HKYS:ssa on tietty järjestys jossa tekniikat opetetaan. Samat, tai saman kaltaiset tekniikat toistuvat läpi koko lajin kurrikulumin, mutta niitä sovelletaan erinlaisiin otteisiin ja hyökkäyksiin.
Koreammalla tasolla erittäin tärkeänä tulee aikin (anteeksi japanilainen termi) käyttö. Tässä pyritään tekemään tekniikka täysin ilman omaa voimaa ja täysin vastustajaa "jallittamalla". tuosta minun on huono puhua tarkemmin, koska en ole lähelläkään tuota tasoa.

Laji on minun mielestä erittäin mielenkiintoinen ja toivonkin useampia yhteydenottoja kaikilta lajista kiinnostuneilta.
Itse treenaan ja pyöritän treeniryhmää säännöllisesti Jyväskylässä, mutta käyn Tampereellakin kohtuullisen useasti. Jos joku muulta paikkakunnalta on kiinnostunut Hapkiyusulista, niin ota rohkeasti yhteyttä. Eiköhän me jollain tavalla yhdessä päästä treenaamaan. :)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#17

Viesti JanneM »

Jyväskylän Hapkiyusul ryhmä ottaa uusia harrastajia mukaan 24.9. lähtien.
Harjoitukset sunnuntaisin Monitoimitalon judo3 salissa klo.13.00-14.30



Huomatkaa muuttunut päivämäärä...

Valitettavasti Monitoimitalolla on peruutuksia tässä kuussa, niin muunmuassa ensiviikon hapkiyusulharjoitukset jäänevät väliin.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa