Kamppailulajien näytökset, kurssit, leirit, seminaarit, kilpailut, harjoittelukaveria etsitään jne.

Syksyllä 4h naisten itsepuolustuskursseja Helsingissä

Näytökset, kurssit, leirit, seminaarit, kilpailut, harjoittelukaveria etsitään jne.

Valvoja: Valvoja

Ars Dimicatio
polveenpotkija
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily
Tykännyt: 53 kertaa
Tykätty: 89 kertaa

Viesti Ars Dimicatio »

En lähtisi tyrmäämään ajatusta ettei neljän tunnin setistä olisi hyötyä. Uskallan väittää, että naisille "tyypillinen" väkivaltatilanne on sellainen, jossa joudutaan väkivallan uhriksi koska hyökkääjä olettaa, että uhri ei tee vastarintaa. Esimerkiksi lähisuhdeväkivallassa on usein taustalla jo pitkään jatkunut vääristynyt voimasuhde, jossa uhri alistuu ja väkivallan tekijällä ei ole mitään menetettävää. Tälläisessä tilanteessa pelkkä äkillinen vastarinta saattaa yllättää sen verran, että nainen pääsee poistumaan. Ryöstäjät taas valitsevat uhriksi "helpon maalin" käytöksen ja olemuksen perusteella. Pelkästään se, että nainen ei näytä pelokkaalta ja kiinnittää huomiota ympäristöönsä saattaa hyvinkin riittää siihen, että potentiaalinen ryöstäjä ei edes yritä, vaan etsii uutta maalia. Sama logiikka pätee moneen muuhunkin tilanteeseen.

Toki selvä juttu on se, että neljässä tunnissa kenestäkään ei tule sellaista ninjaa joka pysäyttää täysin mustalle alueelle livahtaneen testosteronia ja loukattua itsetuntoa täynnä olevan satakiloisen, eikä mikään pure/potki/raavi takaa välttämättä sellaista kipumäärää, joka kunnon raivoranelle riittää. Se on vain elämän fakta, että koolla on väliä kun painiksi mennään ja erään TV-sarjan lausetta lainatakseni "the fundamental difference between sexes is that one can kill the other with bare hands". Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta toisaalta en uskoa että kovin moni satakiloinen nainen pelkää viiskytkiloista miestä ihan vaan sukupuolen perusteella. Eiköhän se pelko liity yleensä siihen, että ihmisapinat vaistomaisesti ymmärtävät ison lihasmassan edut aseettomassa lähitaistelussa.

Oma ongelmansa on se, että jos pakotietä ei ole, naisen mieheen kohdistama väkivalta saattaa sattua öykkärin hauraaseen egoon ja eskaloida tilannetta. Harva mies lähtee naisen kimppuun ajatuksella "nyt tapan tuon, vaikka vähän sattuisikin", mutta toisaalta toisin päin voi hyvinkin käydä "senkin heitukka satutti mua, nyt tulee turpaan niin että muistaa lopun ikänsä". Tämäkin on hyvä miettiä valmiiksi ja tehdä etukäteen itselle selväksi missä tilanteessa on valmis ottamaan riskin siitä, että saa pahasti turpaan ja missä taas ei. Tästäkin syystä pidän vain positiivisena, että kurssin ohjelmassa oli sitä rajojen asettamista, pelon hallintaa ja paineen alla toimimista. Henkistä jälkihoitoa unohtamatta.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Ars Dimicatio viestistä:
ÔariEizei
Kuvake
Nommo
sääreenpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2021
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: satunnaisia teknisiä nyrkkeilytreenejä, harkinnassa BJJ
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 19 kertaa

Viesti Nommo »

Kävin 4 t naisten IP-kurssin syksyllä 2018. Parasta siinä oli se että syttyi innostus toimintaan niin että lähdin sitten treenaamaan Krav Magaa. Mutta kyllä sieltä IP-kurssiltakin jotain selkäytimeen jäi, koska kerran KM:n etupuolelta kuristamisen harjoituksessa tulin vaistomaisesti käyttäneeksi lyhyen IP-kurssin puitteissa opetettua irtautumisliikettä, ja KM:ssahan liike olikin vallan toinen. Nykyään kun olen oppinut vielä kolmannenkin irtautumistavan edestä kuristamiseen, voi vain miettiä että mikäköhän niistä nyt sitten ensimmäiseksi pärähtäisi niinsanotusti päälle jos oikeasti kuristettaisiin.

Itselläni ei ole ollut korkeaa kynnystä satuttaa toista ihmistä. Siksi onkin tuntunut kummalliselta että kuullessaan KM-harrastuksestani muutamat miehet joiden kanssa olen jutellut esim. Tinderissä ovat heti vääntäneet itkua että miten voin lyödä toista ihmistä. Olen tavannut sanoa että siten että se lyö takaisin (oikeammin pitäisi sanoa että se toinen aloitti ja kikkelis kokkelis mitäs läksit). Nuorempana ehdin tosin olemaan uhkaavassa tilanteessa jossa jäädyin, eli tämä liskon aivojen reaktiokin on tullut tutuksi, ja motivoi kyllä aikas hyvin treenaamaan niin että jos minuun vielä kerrankin kajotaan vastoin tahtoani, niin se voipi sitten olla vähän toisenlainen se reaktio sitten jo. (Ei voi tietää etukäteen, kuitenkaan.)

Jos nyt ei pelkästään jämähdetä asennekasvatukseen että pitää uskaltaa satuttaa, niin itse olen kokenut treeneissä että paras aseeni minulle on kyynärpääni. Siinä vaan tuntuu olevan voimaa, sen käyttö on helppoa, eikä itsensä vaurioittaminen iskussa ole niin suuri riski kuin että jos käyttäisi nyrkkiä. Jotkut puolestaan tykkäävät että potkiminen on heidän juttunsa. Ja onhan se tosiaan hyvä valinta varsinkin wanna be -raiskaajaa vastaan.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Nommo viestistä:
Ôari

Seuraajat

Jarppa
Kuvake
Jasse
Kari Aittomäki
Kuvake
Kuhmu
Kuvake
Nommo
Taijin harjoittaja