Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Myydään miekkoja

Kamppailulajituotteiden osto-, myynti- ja vaihtopalsta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Myydään miekkoja

#1

Viesti Jussi Ekholm »

Tarkoituksena olisi hommailla mahdollisesti loppuvuodesta jotain 1300-1400-luvulta olevaa Japanista kun on muutama tosi kiinnostava kohde bongattuna siellä. Jostain täytyy koittaa rahaakin repiä tuleviin ostoihin, ja loogisena ratkaisuna on myydä moderneja replikamiekkojani pois. Enhän minä nykyään tee näillä oikeastaan mitään, kun en enää harrasta mitään miekkalajeja enkä muutenkaan leikkaile tai miekkaile. Eli nämä ovat olleet viime vuodet vaan keräilyä varten. Hinnat on omasta mielestäni aika realistiset ja pistän nämä pari viikkoa etukäteen Potkuun ennenkuin listailen näitä ulkomaisille foorumeille. En ole kauheasti käyttänyt Dropboxia, mutta koitin heittää vähän kuvia jokaisesta Dropboxiin niin ei tarvitse kymmeniä kuvia ladata tänne.

Niinkuin aina kaikessa myymässäni kaikkea saa kysyä ja vastailen parhaan tietämykseni mukaan. Jos haluaa säästää nuo 10€ toimituskulut Matkahuolto/Posti (osa miekoista liian isoja postiin niin tulee Matkahuollon kautta), niin nouto Tampereelta onnistuu aina.

1.Alojz Kristo Miekka

Tämä on nyt myyntiin laittamistani miekoista varmasti se paras. Tämä miekka on kroatialaisen sepän Alojz Kriston valmistama. Tietääkseni sepällä ei ole nettisivuja, eikä hän ilmeisesti puhu englantia. Ostin itse tämän miekan valmiina netistä. Olen ollut kroatialaisen tutun kautta yhteyksissä seppään projektia suunnitellen, mutta se ei ilmeisesti ole toteutunut, kun kohta ei ole puoleen vuoteen kuulunut mitään.

Miekka on varhaiskeskiajalle sijoittuva. En ole kovin asiantuntija tuon Oakeshottin typologian kanssa, mutta ajattelisin että tämä on keskiaikamiekoista tuota ensimmäistä tyyppiä X, eli ennen 1200-lukua. Alojz on tehnyt sitten mukaan aikakauteen sopivan puisen nahalla päällystetyn huotran, johon on tyypillisesti integroitu tuo miekkavyö mukaan.

Omasta mielestäni tämä on melko hyvin käteen sopiva miekka ja tuntuu hyvältä ainakin minulle. En ole tosin leikannut mitään tällä, vain kuivaharjoittelua. Pesee Windlassit ym. vastaavat mielestäni mennen tullen. Ihan Albionin (tai parhaiden eurooppalaisten seppien) tasolle tämä ei tietenkään yllä käsiteltävyydeltään, mutta tuossa kun puhutaan yli 1000€+ tasosta pelkän miekan suhteen, ja tässä paketissa tulee käsintehty huotrakin mukaan.

Koko pituus: 94,5 cm
Terän pituus: 77,5 cm
Terän leveys juuresta: 5,4 cm
Paino: 1210 g
Kahvan pituus: 11 cm
Väistimen leveys: 16 cm
Terämateriaali 5160
Ponsi: Niitattu (peened)

Hinta: 450€ + 10€ toimituskulut

https://www.dropbox.com/sh/thsgpsliknph ... Odnia?dl=0

2. Michal Spilka Miekka

Tässä olisi Nielo Swordsin sepän, Michal Spilkan tekemä kopio historiallisesta miekasta. Nielo on tsekkiläinen miekkavalmistaja, ja ovat erityisesti tunnettuja 1700-luvun miekkareplikoistaan. Tämä miekka on kuitenkin paljon varhaisempi, tämä on Oakeshott tyyppiä XIIIa ja todennäköisesti tämän miekan esikuva oli muistaakseni 1300-luvulta. Miekka on tehty Kroatiasta löydetyn miekan pohjalta, mutta alkuperäinen miekan tilaaja halusi kahvasta hieman pidemmän kuin alkuperäisessä. Tämän tyylistä miekkaa kutsutaan yleensä Schiavonescaksi. Pidän itse tästä miekkatyypistä ja näin XIIIa terällä tämä on aika nappiin mieltymykseni mukaan. Tämä miekka on vaihtanut käsiä useampaan kertaan Euroopassa, ja omistajahistoriaa löytää helposti googlettamalla.

Miekka on terävä, mutta voisi olla vähän terävämpikin. Itse en ole nähnyt tarvetta teroittaa tätä, kun en näe tarpeellisena tällaisten ”sodan miekkojen” äärimmäistä terävyyttä. Nämä kun ovat isoja raskaita miekkoja ja näillä tekee paljon vahinkoa joka tapauksessa. Miekan väistimessä esiintyi vähän liikettä, ja laitoin itse väliaikaisratkaisuna lankaa kahvan ja väistimen väliin. Tämä piti sen paikallaan, mutta suunnitelmana on ollut vaihtaa lanka siimaan, niin on vielä kestävämpi helppo ratkaisu.

Koko pituus: 123,5 cm
Terän pituus: 96,5 cm
Terän leveys juuresta: 5 cm
Paino: 1660 g
Kahvan pituus: 20,5 cm
Väistimen leveys: 16 cm
Terämateriaali jousiteräs c. 53 hrc
Ponsi: Niitattu (peened)

Hinta: 270€ + 10€ toimituskulut

https://www.dropbox.com/sh/zgc8qwa6m50m ... td09a?dl=0

3. John Barnett Miekka

Tässäpä olisi myynnissä halpa eurooppalainen miekka. Tämä on kyllä hintaansa nähden aika hyvä miekka, vaikka tämä itselle ostaessa olikin melkoinen pettymys. Joka paikassa yleisesti kun luki, että tämä miekka on niitattu. Ja vaikka olin lukenut aina kuinka painavia ja kömpelöitä John Barnettin miekat ovat, niin tämä oli mittojen puolesta ihan käypä pitkämiekka ja kun kerran tämä oli vielä niitattukin…

Vähän sen jälkeen, kun miekka tuli minulle, paljastui että tämä on ruuvattu eikä niitattu. Tässä on ovela välikappale mikä ruuvataan kiinni ponteen ja alkuun luulin että tämä on niitattu kun käsin kääntämällä ponsi ei liikkunut milliäkään. Epäilykset kuitenkin heräsivät ja sahasin pari senttiä kahvaa pois, sitten tajusin kaiken.

Ei tämä ole mikään huono miekka, ja vähän kun hioo tuota kahvaa pontta vastaavaksi ja ehkä sahaa pari senttiä kierteitä pois niin tämähän olisi jo sillä valmis. Tai sitten voi ideoida helposti kokonaan uuden kahvan tähän. Terä on aivan käyttämätön, terävyydeltään tasoa voiveitsi. Terässä on vähän ”aaltoiltua”, veikkaan että nämä tehdään alun perin Intiassa puoli-ilmaiseksi.

Koko pituus: 128 cm
Terän pituus: 96 cm
Terän leveys juuresta: 4,8 cm
Paino: 1740 g
Kahvan pituus: 20 cm
Väistimen leveys: 26 cm
Terämateriaali EN45
Ponsi: Ruuvattu (threaded)

Hinta 70€ + 10€ toimituskulut

https://www.dropbox.com/sh/qof6rk25a5ef ... ffsaa?dl=0

4. Kahdenkäden miekka

Tässä tapauksessa satuin olemaan melkoisen pettnyt alkuperäiseen ostokseeni. Tätä samaa Kiinassa tehtyä tosi isoa tanskalaistyylistä kahden käden miekkaa on myyty monen eri myyjän toimesta ympäri maailmaa, SBG:llä tämä oli Krom Killer, ja satuin sitten löytämään Euroopasta ”kohtuulliseen hintaan” tämän. Nuo miekalle luvatut mitat ei sitten oikein pitäneet paikkaansa…

Tämän kun luvattiin tiedoissa painavan noin 2700g, niin ainakin minulle tullut malli oli muistaakseni luokkaa 3200g. Tuntui tosi painavalta myöskin. Olen tehnyt käsin paljon muokkaustöitä miekkaan ja olen saanut sen painon tiputettua 2715 grammaan. Tavoitteena minulla oli 2500g tälle. N. 150 cm miekka ja noin 2,5 kg. Miekka on nyt 147 cm pitkä, lyhensin terää n.13 cm, kun halusin tästä tyypillisten historiallisten tanskalaismiekkojen kokoista. Muistaakseni maailmassa on ehkä 1 tuollainen jättikokoinen, 130-150cm välissä sitten useampia.

Painon pudotukseen kavensin paksua väistintä jonkin verran. Poistin tanskalaistyylisen metallinyörityksen ja korvasin sen mustalla langalla. Terässä riittää sitten uudelle omistajalle vähän hommaa kaunistella ja parannella.

Pistän tämän näin halvalla myyntiin kun rehellisesti sanottuna itsellä on menneet hermot tähän projektiin. Ei minun olemattomilla käsityötaidoilla saa sellaista lopputulosta kuin haluaisin, enkä viitsi käyttää enempää aikaani tähän projektiin.

Koko pituus: 147 cm
Terän pituus: 98 cm
Terän leveys juuresta: 3,8 cm ricasso 4,9 cm terävä
Paino: 2715 g
Kahvan pituus: 40 cm
Väistimen leveys: 20 cm
Terämateriaali 1050 c.55 hrc
Ponsi: Niitattu (peened)

Hinta: 110€ + 10€ postikulut

https://www.dropbox.com/sh/ggflb1ddgafv ... 7lF6a?dl=0

5. YarinoHanzo Custom Katana

Tätä en niin kauhean mieluusti myy, kun tämä on itseni suunnittelema mittatilausmiekka. Kuitenkin on niin houkutteleva ajatus hommata jotain ehkä 1300-luvulta niin tämäkin menee nyt sitten.

Eli ideani miekan suunnitteluun oli Higo-Koshirae ja Muromachi-kauden lopun yhdenkäden miekka, katate-uchi. Olin juuri Hollannissa Samurai Art Expossa, ja siellä oli luento Higo-koshiraesta ja oikeita huippuesimerkkejä nähtävillä. Eihän tämä nyt tietenkään vastaa oikeita huipputason japanilaisia miekkoja, mutta olin pienellä budjetilla omasta mielestäni ideoinut ihan kevollisen paketin.

Higo-koshiraen yksi tunnusmerkki on lyhyt pituus. Otin tässä mallia oikeista historiallisista esimerkeistä ja tämä miekka on kokonaisuutena tupessa vain 88 cm. Miekan kahva eli tsuka on suunniteltu yhden käden käyttöä ajatellen ja on 20,5 cm. Kahvalle saa myös toisen käden, mutta sopii hyvin esim. nopeisiin miekanvetoihin. Koitin valita sovitteet suunnilleen sellaisiksi, joita Higo-koshiraessa saattaisi olla. Kahvan punos on ruskeaa silkkiä, valitettavasti se ei mene ristiin vuorotellen, mutta se ei ollut katastrofi minulle, kun tilaus oli jo niin monimutkainen varmasti kiinalaisille tekijöille. (oikeassa Higo-koshiraessa kahvanpunos olisi ruskeaa nahkaa, mutta sitä ei ollut saatavissa kiinalaisella pajalla). Saya on pinnaltaan kaksiosainen, alaosa on mustaa ”kivikuviota” ja yläosa on ruskeaa rottinkia. (kiinalainen paja ei tarjonnut rauskunnahkaa sayaan, ja se olisi maksanut aivan liikaa tälläiseen budjettiprojektiin.

Miekan terän suunnittelin myöhäisen Muromachi-kauden, n.1500-1530 esimerkkien mukaan. Taistelukentillä yleistyi tälläinen lyhyt nopeasti vedettävä miekka, joka oli terältään noin 60 cm ja lyhyellä kahvalla. Tämän miekan terän pituus on 61 cm. Terämateriaali on 1060 hiiliteräs. Miekan terä on hyvin kaareva lyhyeen mittaansa nähden ja otin sen esikuviltaan. Miekassa on epäsäännöllinen midare karkaisulinja (hamon). Miekka on terävä ja olen käyttänyt tätä leikkuukäyttöön. Itse tykkään miekasta kovin, mutta nämä ovat aina mielipidekysymyksiä. Miekan paino on 950 grammaa, ja tämä on todella nopean tuntuinen miekka.

Tässä on harvinainen mahdollisuus omistaa historiallisen mallin mukaan tehty japanilainen miekka. Yleensä nuo sarjatuotanto katanat tehdään ilman historiaa taustalla, ja tässä mietein itse kaikki ratkaisut historiapuoli edellä, tehden sitten myönnytyksiä kiinalaisen tehtaan rajoitusten mukaan…

Hinta: 300€ + 10€ toimituskulut

https://www.dropbox.com/sh/7p9z5ge7ttgl ... ms4ra?dl=0
Jussi Ekholm
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 17 kurkkijaa