Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nykyaikainen sodankäynti

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Nykyaikainen sodankäynti

#226

Viesti DeusVult »

Se olisi kovin huono keino, jos se ei kenellekään mitään oikeasti merkitsisi...
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Nykyaikainen sodankäynti

#227

Viesti Alioppilas »

DeusVult kirjoitti:
Alioppilas kirjoitti: Eiköhän tässä ole kyse siitä, että sinuakin nolottaisi jos joku tyttö vetäisi turpaan.
En usko että mistään noin banaalista on kysymys. Ymmärtääkseni ISIS on nimenomaan ääriuskonnollinen järjestö, jonka toimintaa ohjaa uskonnolliset dogmit, mukaanlukien mahdolliset kerettiläiset tulkinnat niistä.
Totta kai on, mutta uskonnolliset dogmit syntyvät tulkinnoista, jotka puolestaan syntyvät tarpeeseen. Käsitys paratiisiin pääsemisestä mikäli sattuu kuolemaan jihadia käydessään on peräisin islamin teksteistä, mutta näiden tekstien syntyaikana ei varmasti ole ollut tarvetta pohtia, mitä sitten tapahtuu mikäli jihadia käydessään tuleekin naisen surmaajaksi ja onko sillä jotain merkitystä, onko nainen muslimi vai ei paratiisiin pääsyn kannalta.

No, nyt ilmeisesti sitten onkin käynyt ilmi, että mahdollisuus joutua naisen surmaamaksi jihadia käydessään onkin ihan potentiaalinen. Sitten voidaan pohtia sitä, mistä tämä tieto siitä, että naisen tappamaksi tulleet eivät pääse paratiisiin, on peräisin. Todennäköisesti ISIS-taistelijat eivät juokse ympäriinsä kertoen pelkäävänsä naisia. On mahdollista, että joku paikallinen isompi tai pienempi hengennostattaja-mullah on ilmoitellut, että sitten ette muuten kuole tässä seuraavassa taistelussa koska vastapuolella on naissotilaita ja jos sellainen sattuu tappamaan, ei pääsylippua taivaaseen heru. On myös mahdollista, että naissotilaat itse ovat kehittäneet tällaisen voimaannuttavan feministisen legendan, joka määrittelee vihollisen pelokkaaksi naissotilaiden sukupuolen takia. Itse en usko, että tästä nimenomaisesta aiheesta on käyty mitään suurta teologista keskustelua, vaan kyse on enemmänkin ruohonjuuritason mielipiteiden ja huhujen vaihdosta.

Alkuperäinen pointtini oli kuitenkin huomauttaa, että muslimit noin yleisesti ottaen tuskin pelkäävät naissotilaita mm. siksi että sotivat samassa armeijassa näiden kanssa, vaikka jihadistit jonkun nimettömän naissotilaan kommentin perusteella eivät naisista pidäkään. Sinänsä minun ei ole vaikea uskoa, että ISIS-porukka ei ole hirveän tyytyväinen, mikäli nainen on jossain muualla kuin nyrkin ja hellan välissä.
J23
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 37
Lauteille: Maaliskuu 2013

Nykyaikainen sodankäynti

#228

Viesti J23 »

Sivuhuomiona arabian kielessä on käsittääkseni käytössä sukupuolien erottelu, kuten useimmissa muissakin kielissä. Tästä johtuen Koraanissa voi hyvinkin lukea, mitä tapahtuu joutuessaa miehen surmaamaksi, mutta tätä toista vaihtoehtoa ei ole lainkaan huomioitu.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Nykyaikainen sodankäynti

#229

Viesti Jorge »

taikuri kirjoitti: Tämä voisi sopia myös "kireää-Krimillä" ketjuun. Silti mikäli tämä pitää paikkansa kertonee siitä, että Venäläisillä on tappioiden suhteen huomattavasti väljemmät toleranssit (tappion sietokyky) tappioiden suhteen kuin länsimailla. Tai tälläinen kuva minulla ainakin on.

Pätkä jutusta:
Pihkovassa sijaitsee 76. Kaartin laskuvarjodivisioonan tukikohta. Elokuun puolivälissä sieltä lähetettiin Shlosbergin mukaan noin 1000 sotilasta Itä-Ukrainaan. Taisteluun joukot joutuivat 20. elokuuta Luhanskin lähellä. Heidän tukenaan oli helikoptereita ja tykistöä.

- Syöksyimme pois tieltä pellolle, jossa kasvoi auringonkukkia. Siellä oli tarkistuspiste, jota he (ukrainalaiset) alkoivat pommittaa. Pam, pam, pam - ja se oli tuhottu.

- 80 kaveria kuoli. Minulle kerrottiin, että vain 10 meistä selvisi sieltä elossa...kuvaili yhteenotossa haavoittunut laskuvarjojääkäri toverilleen sairaalasta puhelimitse.

No joo, rohkeutta kerätään ja debriefingiä suoritetaan samoilla perinteisillä metodeilla, joilla saatiin neukut hyökkäämään vielä Talvisodassakin rivissä konetuliaseiden tulta vastaan.

Kuva

En tiedä, että onko tuon lisäksi vielä nykyään takalinjassa politrukki ampumassa väärään suuntaan juoksevia :?
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Nykyaikainen sodankäynti

#230

Viesti taikuri »

J23 kirjoitti: Sivuhuomiona arabian kielessä on käsittääkseni käytössä sukupuolien erottelu, kuten useimmissa muissakin kielissä. Tästä johtuen Koraanissa voi hyvinkin lukea, mitä tapahtuu joutuessaa miehen surmaamaksi, mutta tätä toista vaihtoehtoa ei ole lainkaan huomioitu.
Jeps. Arabian kielessä on eroteltu sukupuolet. Esimerkiksi (meikäläisittäin lausuttuna): Hän= "heia" -miehestä, "heua" -naisesta. En tiedä onko sillä samanlaista lauseisiin tulevaa kuin heprean kielessä. Esimerkiksi: arabiaksi- minä haluan= "ana haus", hepr- "ani rotche" (mies.) tai "ana rotcha" (nainen).

Näin siis muistelen. Korjatkaa/lisätkää joku tarvittavilta osiltaan. Tästä on melkoisesti aikaa, kun siellä suunnilla olen asustellut.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Nykyaikainen sodankäynti

#231

Viesti Point »

Iltalehden juttu ja sieltä ensimmäinen kommennti:



Jaaha... Viikon Palsternakka. Unohtui sellainen yksityiskohta, että meillä on useamman pataljoonan verran miehiä koko ajan varusteissa ja käyttövalmiina. Suorittamassa varusmispalvelusta. Termi "valmiudessaolo" pitäisi olla tuttu kaikille armeijan käyneille. Jäin kaipaamaan tähän töräytykseen sitä, että NATO voisi aseistaa nämä suomalaiset korkean valmiuden joukot. Tarkkuutta nyt Palsternakka!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015020 ... 8_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;



Jos Suomeen kohdistuisi "nopeaa reagointia" vaativa sotilaallinen uhka, niin käytettäisiinkö varusmiehiä sen torjumiseksi ennenkuin reservin valmiusjoukkoja otettaisiin käyttöön (Jos ammattisotilaiden määrä ei olisi riittävä). Missä vaiheessa koulutusta varusmiehet olisivat valmiina "suoraan toimintaan"? Esim Ukrainan kaltaisissa konflikteissa.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Nykyaikainen sodankäynti

#232

Viesti Mjölnir »

Varusmies on käytettävissä sotilastehtäviin peruskoulutuskauden eli sotilasvalan jälkeen.

Kuitenkin todennäköisesti tapauskohtaisesti harkittaisiin, missä koulutusvaiheessa asevelvollinen on, ja sen perusteella päätettäisi, että jatketaanko koulutusta vai kotiutetaanko ko. henkilö. Kotiutuksen jälkeen hänet joko käskettäisi palvelukseen reserviläisenä, tai sitten ei, mikäli koulutusta ei ole mahdollista jatkaa ja ko. henkilön koulutus ei ole vielä riittävällä tasolla.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Nykyaikainen sodankäynti

#233

Viesti Aihki »

Joskus -niinkuin kauan sitten- meillä taisi olla tilanne, että koko ajan oli päällekkäin nuorempia ja vanhempia saapumiseriä, josta taisi seurata, että lähes täyden koulutuksen saaneita oli jatkuvasti saatavilla. Tämä nykyinen ei taida ihan samaa tilannetta antaa, vaan väilillä on aina koulutusaukko.

Jos ajatellaan tällaista Krimiläistä tilannetta niin siihen pitäisi vastata heti täysillä, jotta se ei pääse kehittymään. Toisaalta on muistettava, että Krimillä tärkeät sotilaat ja poliisit oli lahjottu olemaan tekemättä mitään juuri kriittisillä hetkillä, en usko, että meillä pääsee samaa syntymään. Meillä saattaisi tapahtua jopa salamannopea komentosuhteiden muutos jos pienten vihreiden miesten ilmestyessä päällikkö vaan toteaa, ettei mitään tehdä.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Nykyaikainen sodankäynti

#234

Viesti Point »

Juu.. Mutta eivätkös nämä aliupseerit ja upseerioppilaat oli ainakin teknisesti koulutettu toimimaan jonkinsortin taistelutehtävissä. Tosin joukkona toimimista muiden aselajien kanssa ei olisi ehty harjoitella niin paljon, mutta eikös siinä olisi jonkimoinen vihreisiin pukeutunut poppoo, joka tarvittaessa osaisi ampua?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Nykyaikainen sodankäynti

#235

Viesti Mjölnir »

Nykyään 255 vrk palvelevat paikkaavat hieman osaltaan sitä miehistövajetta. Esim sotilaspoliisimiehistö palvelee sen 8, 5kk, joten kun he kotiutuvat, seuraava saapumiserä on jo vähän valmiimpi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Nykyaikainen sodankäynti

#236

Viesti Mjölnir »

Point kirjoitti: Juu.. Mutta eivätkös nämä aliupseerit ja upseerioppilaat oli ainakin teknisesti koulutettu toimimaan jonkinsortin taistelutehtävissä. Tosin joukkona toimimista muiden aselajien kanssa ei olisi ehty harjoitella niin paljon, mutta eikös siinä olisi jonkimoinen vihreisiin pukeutunut poppoo, joka tarvittaessa osaisi ampua?
Teknisesti sillä ei ole mitään merkitystä, kotiutetaanko varusmies nyt, ja annetaan samalla palvelukseenastumismääräys käteen reserviläisenä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Nykyaikainen sodankäynti

#237

Viesti Point »

Mjölnir kirjoitti:
Point kirjoitti: Juu.. Mutta eivätkös nämä aliupseerit ja upseerioppilaat oli ainakin teknisesti koulutettu toimimaan jonkinsortin taistelutehtävissä. Tosin joukkona toimimista muiden aselajien kanssa ei olisi ehty harjoitella niin paljon, mutta eikös siinä olisi jonkimoinen vihreisiin pukeutunut poppoo, joka tarvittaessa osaisi ampua?
Teknisesti sillä ei ole mitään merkitystä, kotiutetaanko varusmies nyt, ja annetaan samalla palvelukseenastumismääräys käteen reserviläisenä.

Tekninen oli vähän väärä sana. Tarkoitin ehkä riittävää? teknistä osaamista.. sotilaan taitoja jne.

Mutta mahdollisen yllättävän kriisin tapahduttua, jonka ratkaisemiseen kenties tarvittaisiin aseellista voimaa, niin ennen reserviläisten palvelukseen astumista, niin ammattisoitilaiden, rajavartiolaitoksen, poliisien? ja varusmiessotilaspoliisien joukoilla pystyttäisiin reagoimaan nopeastikin?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Nykyaikainen sodankäynti

#238

Viesti Mjölnir »

Point kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Point kirjoitti: Juu.. Mutta eivätkös nämä aliupseerit ja upseerioppilaat oli ainakin teknisesti koulutettu toimimaan jonkinsortin taistelutehtävissä. Tosin joukkona toimimista muiden aselajien kanssa ei olisi ehty harjoitella niin paljon, mutta eikös siinä olisi jonkimoinen vihreisiin pukeutunut poppoo, joka tarvittaessa osaisi ampua?
Teknisesti sillä ei ole mitään merkitystä, kotiutetaanko varusmies nyt, ja annetaan samalla palvelukseenastumismääräys käteen reserviläisenä.

Tekninen oli vähän väärä sana. Tarkoitin ehkä riittävää? teknistä osaamista.. sotilaan taitoja jne.

Mutta mahdollisen yllättävän kriisin tapahduttua, jonka ratkaisemiseen kenties tarvittaisiin aseellista voimaa, niin ennen reserviläisten palvelukseen astumista, niin ammattisoitilaiden, rajavartiolaitoksen, poliisien? ja varusmiessotilaspoliisien joukoilla pystyttäisiin reagoimaan nopeastikin?
Joo
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Nykyaikainen sodankäynti

#239

Viesti Rojola »

Venäjällä pitkään suunnitteilla ollut Armata-taisteluvaunukonsepti alkaa näkemään päivänvaloa. Miehittämätön torni, 125mm vaunukanuuna, 30mm konetykki, sekä erikoisuutena 12,5mm [sic?] Gatling-tyyppinen raskas konekivääri, jota voidaan käyttää mm. lähestyvien panssaritorjuntaohjusten tuhoamiseen.

http://rt.com/news/234363-armata-tracke ... -platform/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Nykyaikainen sodankäynti

#240

Viesti Miklu »

Läntiset vaunudesignit on yli 30 vuotta vanhoja. Venakot näköjään pelaa isosti.
Bruce Lee elää!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 63 kurkkijaa