Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kaksipyöräiset savuntuottimet

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11123
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Kaksipyöräiset savuntuottimet

#136

Viesti flammee »

Jep, olen hieman ihmetellyt että miksi se sähköauto on olevinaan kova ympäristötekojuttu, kun sen sijaan että yksi ihminen ajaisi suurella autolla, se yksi ihminen pääsisi paikasta toiseen paljon vähemmälläkin energiankulutuksella, jos vaan ajoneuvo olisi pienempi. Toki perheet on oma asiansa, mutta kun työmatkaliikenne taitaa pääosin olla sitä että autolla ajetaan ihan yksinään.

Olen itekin harkinnut mopoa/skootteria tai jopa kevaria tuolla periaatteella. Tehokkaamman pyörän ideaa en ymmärrä, jos kerran kevarillakin pääsee tarpeeksi lujaa. Toisaalta Suomen talvi rajoittaa kevarinkin pois. Eli noin niinkuin sillä idealla että kun sähköpyörälläkin pärjää, niin mopolla kait pääsis vähän vähemmällä.. Mutta olen ymmärtänyt että tekniikka on aika heikkotasoista, eli noita saa huoltaa ja rempata joka välissä että pysyvät käyttökelpoisina, liekö ihan näin?

https://yle.fi/uutiset/3-10392326
Nykyisten mopojen ja moottoripyörien yhteenlaskettu osuus kasvihuonepäästöjen lähteenä on varsin pieni, mutta hiilimonoksidin ja hiilivetyjen päästölähteenä ne ovat suhteessa muihin ajoneuvoihin todellisia saastuttajia.

Ongelma on siinä, että Suomen liikenteessä olevien moottoripyörien keski-ikä on 19,1 vuotta. Moottoripyörillä ajetaan kaksi prosenttia koko liikenteen ajokilometreistä, mutta niiden osuus liikenteen hiilimonoksidipäästöistä on yli 14 ja hiilivetypäästöistä yli 16 prosenttia.

Mutta muutos on tulossa. Ympäristövaatimuksista tulee vuoteen 2030 mennessä todella tiukkoja ja ne koskevat myös mopoja ja moottoripyöriä. Sähkö, äly ja kaikki muut uudet innovaatiot automatisoitua ajamista ehkä lukuun ottamatta, tulevat mopoihin ja -moottoripyöriin siinä missä autoihinkin.
...
LVM:n parhaillaan työstämässä strategiassa mopoilu ja moottoripyöräily haluttaisiin tulevaisuudessa nähdä vakavasti otettavana liikkumismuotona.

Esimerkiksi junaseisakkeelle sähkömopolla ajava työmatkailija käyttää autoilijaa vähemmän energiaa, ruuhkauttaa tieverkkoa vähemmän, eikä vie juuri edes pysäköintitilaa. Kaksipyöräisiä kaivataan osaksi tällaisia matkaketjuja.

Lainsäätäjä voi halutessaan hioa uuteen tieliikennelakiin tulevia liikennesääntöjä niin, että kaksipyöräisillä ajavat voisivat saada joitakin etuja nykysääntöihin verrattuna. Esimerkkejä voisivat olla moottoripyörien pysäköinnin salliminen samalla tavalla vapaasti ja maksutta kuin mopoillakin tai vaikka oikeus ajaa tietyillä kaistoilla.

Myös verotuksen painopistettä voidaan siirtää niin, että uuden ja vähän saastuttavan moottoripyörän hankinta olisi edullista. Veroja maksettaisiin käytön ja saastuttavuuden mukaan. Veroruuvilla valtio pystyy tunnetusti vaikuttamaan siihen, millä vehkeellä ihmiset liikkuvat.
...
Suomessa varsinkin tehokas pyörä on erittäin kallis vakuuttaa. Nykyhinnoittelu ei työmatka ja muuta hyötymoottoripyöräilyä edistä, moottoripyöräala väittää.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kaksipyöräiset savuntuottimet

#137

Viesti MikaM »

Omituisen hiljainen ketju.
Mä olen niin vanha, että opin ajamaan pyörillä ilman ajo-opetusta.
Oma historia on sattuman kaupalta Honda voittoinen, 100% osuudella. Eka oli 900cc vm jotain 86, toka oli uusi Fireblade 1000cc, Tansaniassa ostin ihan arkiajoon 400cc tais olla XR, jonka vaihdoin 650cc FMX Supermotardiin. Siinä olikin semmoset putket, että parkkipaikalta lähtiessä autojen hälyttimet laukes. Kivaa, ihan kiusalla. Toin tuon Suomeen ja myin viime kuussa.
Nyt on ikää niin paljon ja eturauhanen pullottaa, jotta olen pätevöitynyt harkitsemaan isoa customia. Triumph America sopis kovin hyvin....
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kaksipyöräiset savuntuottimet

#138

Viesti Jorge »

MikaM kirjoitti: heinä 19, 2021, 08.27
Nyt on ikää niin paljon ja eturauhanen pullottaa, jotta olen pätevöitynyt harkitsemaan isoa customia. Triumph America sopis kovin hyvin....
Älä luovu Hondasta, vaan osta Goldwing. Sillä on myös kaikkia jänniä lempinimiä :P
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kaksipyöräiset savuntuottimet

#139

Viesti MikaM »

Mä haluan moottoripyörän, en kuorma-autoa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 4

Kaksipyöräiset savuntuottimet

#140

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

MikaM kirjoitti: heinä 19, 2021, 11.28 Mä haluan moottoripyörän, en kuorma-autoa.
Oletko nyt aivan setävarma?

Kuva


:)
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kaksipyöräiset savuntuottimet

#141

Viesti MikaM »

Setä on. Kun aikanaan ajelin lupalappua, tuohon vaadittavat kirjaimet jäivät uupumaan. Sitä paitsi tollasella ajelu olis varmaan sellasta, että ohjaamossa tököttäisi ylimääränen keppi...
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kaksipyöräiset savuntuottimet

#142

Viesti MikaM »

Hain sitten sellasen Triumphin... Hyvältä tuntuu.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kaksipyöräiset savuntuottimet

#143

Viesti MikaM »

Jotka ei tiedä mallia, niin tältä se näyttää.
Triumph.jpg
Ja hei, hiilijalanjälki!! Kulutus on n. 30% mun autoon verrattuna!! Ekoteko.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kaksipyöräiset savuntuottimet

#144

Viesti MikaM »

Omena putos puun juurelle ja keskimmäinen osti tuollasen, kun joutuu vielä tyytymään A2 tehoihin.


Kuva
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eppu, Ile ja 101 kurkkijaa