Olen itekin harkinnut mopoa/skootteria tai jopa kevaria tuolla periaatteella. Tehokkaamman pyörän ideaa en ymmärrä, jos kerran kevarillakin pääsee tarpeeksi lujaa. Toisaalta Suomen talvi rajoittaa kevarinkin pois. Eli noin niinkuin sillä idealla että kun sähköpyörälläkin pärjää, niin mopolla kait pääsis vähän vähemmällä.. Mutta olen ymmärtänyt että tekniikka on aika heikkotasoista, eli noita saa huoltaa ja rempata joka välissä että pysyvät käyttökelpoisina, liekö ihan näin?
https://yle.fi/uutiset/3-10392326
Nykyisten mopojen ja moottoripyörien yhteenlaskettu osuus kasvihuonepäästöjen lähteenä on varsin pieni, mutta hiilimonoksidin ja hiilivetyjen päästölähteenä ne ovat suhteessa muihin ajoneuvoihin todellisia saastuttajia.
Ongelma on siinä, että Suomen liikenteessä olevien moottoripyörien keski-ikä on 19,1 vuotta. Moottoripyörillä ajetaan kaksi prosenttia koko liikenteen ajokilometreistä, mutta niiden osuus liikenteen hiilimonoksidipäästöistä on yli 14 ja hiilivetypäästöistä yli 16 prosenttia.
Mutta muutos on tulossa. Ympäristövaatimuksista tulee vuoteen 2030 mennessä todella tiukkoja ja ne koskevat myös mopoja ja moottoripyöriä. Sähkö, äly ja kaikki muut uudet innovaatiot automatisoitua ajamista ehkä lukuun ottamatta, tulevat mopoihin ja -moottoripyöriin siinä missä autoihinkin.
...
LVM:n parhaillaan työstämässä strategiassa mopoilu ja moottoripyöräily haluttaisiin tulevaisuudessa nähdä vakavasti otettavana liikkumismuotona.
Esimerkiksi junaseisakkeelle sähkömopolla ajava työmatkailija käyttää autoilijaa vähemmän energiaa, ruuhkauttaa tieverkkoa vähemmän, eikä vie juuri edes pysäköintitilaa. Kaksipyöräisiä kaivataan osaksi tällaisia matkaketjuja.
Lainsäätäjä voi halutessaan hioa uuteen tieliikennelakiin tulevia liikennesääntöjä niin, että kaksipyöräisillä ajavat voisivat saada joitakin etuja nykysääntöihin verrattuna. Esimerkkejä voisivat olla moottoripyörien pysäköinnin salliminen samalla tavalla vapaasti ja maksutta kuin mopoillakin tai vaikka oikeus ajaa tietyillä kaistoilla.
Myös verotuksen painopistettä voidaan siirtää niin, että uuden ja vähän saastuttavan moottoripyörän hankinta olisi edullista. Veroja maksettaisiin käytön ja saastuttavuuden mukaan. Veroruuvilla valtio pystyy tunnetusti vaikuttamaan siihen, millä vehkeellä ihmiset liikkuvat.
...
Suomessa varsinkin tehokas pyörä on erittäin kallis vakuuttaa. Nykyhinnoittelu ei työmatka ja muuta hyötymoottoripyöräilyä edistä, moottoripyöräala väittää.